Yooka-Laylee and the Impossible Lair Preview | 09 juli 2019 19:15 | Auteur: Daan

Yooka-Laylee was een aangenaam avontuur, maar niet zonder fouten. Hoewel sommige elementen beter in het verleden hadden kunnen blijven, deed het genoeg om de oude 64-bit platformhonger te stillen. Nu gooit Playtonic, de studio achter het origineel, het over een compleet andere boeg. Ze gaan de Donkey Kong Country-kant op en zoeken specifiek naar de klassieke 2.5D platformer. Het resultaat is Yooka-Laylee and the impossible Lair, een game waar ik een eerste blik op mocht werpen tijdens de E3 2019. Een goed spel dat duidelijk het beste uit de makers naar boven haalt.

Capital B is wederom met niets goeds bezig. Onze gevleugelde aartsvijand heeft zijn zinnen gezet op het bijenrijk, en koningin Phoebee vraagt onze helden om hulp. Het probleem doet zich voor zodra het duo arriveert. Capital B heeft zijn ''Impossible Lair'' geschapen, een level waar geen levend wezen hoort uit te komen. Je kunt het onmogelijke hol op elke moment proberen te halen, maar makkelijk zal dat niet gaan. Het level is vijf keer zo groot als elk andere stage en elk obstakel uit de gehele reis zit hier in. Het is slimmer om alle andere stages af te gaan, bijen te verzamelen en het daarna echt een kans te geven. Elke bij staat gelijk aan een stoot, waardoor je het simpelweg langer kunt volhouden. Hoe verkrijg je de bijen? Van alles en nog wat!

Zoals ik eerder al zei is Yooka-Laylee and the Impossible Lair een 2.5D platformer. Het duo rent, sprint, vliegt en rolt door een variatie aan levels dat zijn weerga niet kent. Alles draait om momentum en niet zomaar springen van platform naar platform. Er zit gevoel in de bewegingen die je maakt, waardoor je constant paraat staat. Tijdens mijn demo heb ik een groot aantal levels mogen proberen. Ieder komt met zijn obstakels en vijanden die Yooka-Laylee maar al te graag zien verdwijnen. Je kunt maar twee slagen incasseren, dus een gretig gebruik van checkpoints is geen overbodige luxe. De uitdaging deed me veel denken aan de Donkey Kong Country-spellen, iets wat ik maar al te prima vind. Onderweg pak je veertjes en vele andere collectibles op voor dat ware klassieke gevoel.



Hoewel er op het eerste gezicht op lijkt dat er twintig stages zijn, kent het Yooka-Laylee and the Impossible Lair eigenlijk het dubbele hiervan. Door stages te voltooien speel je alternatieve vormen vrij die de uitdagingen radicaal veranderen. Zo zul je constant achtervolgd worden door vijanden, is het gehele level bevroren of staat alles spontaan op zijn kop. Wat ik fantastisch vind aan de levels is dat er altijd een uitdaging is om te overbruggen. Binnen enkele seconden weet je wat je te wachten staat, en hoe er het beste mee omgegaan kan worden.

De veranderingen hebben zijn invloed op de 3D overworld. Het is een compleet aparte ervaring met puzzeltjes, eigen doelen en speciale levels om nog meer te kunnen ontgrendelen. Je kunt er vrij in rondlopen en dingetjes op eigen gemak uitvissen. Wat ik er vooral fijn aan vond is dat alle personages uit het origineel hun opwachting maken, en je wederom voorzien van vermakelijke dialogen. Het zorgt voor een levendige plek en niet hetzelfde map screen systeem wat we al te vaak zien.

Voorlopige conclusie
Yooka-Laylee and the Impossible Lair smaakt naar meer. De 2D opzet lijkt verdraaid veel op Donkey Kong Country en ze weten de juiste snaar te raken. Er zit momentum in de gameplay die voortreffelijk aanvoelt en je in staat stelt om belachelijke bewegingen uit te voeren. Daarnaast is de 3D overworld ook een leuke en unieke vondst. Hoewel hij vanuit de overhead positie wordt gespeeld, stelt dat de makers in staat om er meer puzzeltjes in te verwerken. Hoe dat allemaal uitpakt valt te bezien, maar Yooka-Laylee laat tot nu toe een sterke indruk achter.
Next articleCuphead krijgt eigen Netflix-serie Previous articleNintendo onthult fysieke versie voor Tetris 99

Reacties van gebruikers

Avatar
Mitch | 09 juli 2019 21:36 | #287345
Ik word echt bijzonder vrolijk van de DKC-vibes en de physics die een stuk meer solide lijken te zijn.

Ondanks dat ik Yooka 1 aardig vond tegenvallen (een 6.5/10), kijk ik toch wel weer uit naar deze. Het idee van de Impossible Lair en de top down overworld kunnen leuke vernieuwingen zijn voor het genre Smile

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.