Metroid Prime Review | 28 maart 2003 19:26 | Auteur: Paul

Nintendo is groot geworden vanwege de franchises. Natuurlijk de consoles op zich hebben het bedrijf ook tot dit niveau geholpen maar uiteindelijk zijn het de franchises die de gamers aan Nintendo gebonden hebben. En Nintendo heeft er nogal wat, franchises: Mario, The Legend of Zelda, Donkey Kong, Kirby, Star Fox, zelfs Yoshi en misschien Mario Kart ook nog wel. Maar er is één buitenbeetje: Metroid (en met Metroid Samus Aran). Hoewel de Metroid-reeks ongetwijfeld tot de toppers van Nintendo behoort, is door het gemis van een titel op de Nintendo 64 Metroid toch wel een beetje in de vergetelheid geraakt en is daarom bij de massa niet zo groot als de hiervoor genoemde franchises. Maar met Metroid Prime heeft Nintendo dit voor goed veranderd, Samus staat op nr. 1 en niet zo maar.

Het creëren van Metroid Prime is geen makkelijke taak geweest. Zoals vele Nintendo-games heeft ook Metroid haar oorsprong in het 2D-tijdperk. Volgens velen de tijd dat games ware glorie vierden en waar huidige games ook bij lang na niet aan konden tippen. Als je Super Metroid wel eens gespeeld hebt begrijp je waarschijnlijk maar al te goed wat hier mee bedoeld wordt. Anders moet je onze review hier maar eens lezen. Het overzetten van een 2D gameconcept naar 3D is enorm moeilijk en is bij sommige spellen zelfs onmogelijk. Metroid werd gezien als zo’n concept dat eigenlijk niet overgezet kon worden naar 3D. Er waren dan ook grote twijfels bij gamers toen het nieuws naar buiten kwam dat Nintendo een 3D-versie in de planning had. Stop hier een pas geboren gamestudio bij en je hebt een ideale situatie om met z’n allen flink te gaan zeuren over het feit dat dit eigenlijk alleen maar fout kan gaan. Stop daar het gegeven bij dat Retro Studios er een potje van maakt en we hebben echt een ultiem doemscenario.
Maar dan is daar de E3 van 2002, eindelijk mag men Metroid Prime spelen, niet veel later zijn alle scheldpartijen richting Retro Studios en Nintendo vergeten: Metroid Prime is het beste spel voor de Cube tot nu toe! En waarom? Ik krijg de eer om jullie dat nogmaals te vertellen, hoewel iedereen dat waarschijnlijk al wel met me eens was.

Maak kennis met Metroid Prime

Metroid Prime speelt zich af op Tallon IV, een planeet waar het bulkt van de grondstof Phazon. Deze grondstof is een ideaal middel om wezens te muteren en dit trekt uiteraard kwaadwillende wezens aan. Net zoals in andere Metroids zijn dit de Space Pirates. Jij, al spelend als Samus Aran, gaat achter deze Space Pirates aan om hun kwaad te dwarsbomen. Al meteen aan het begin krijg je de mogelijkheid om ze te dwarsbomen. Samus gaat op onderzoek op een verlaten ruimtestation. Dit level staat redelijk los van de rest van het spel en kan je eigenlijk vooral zien als een traininglevel waar je bekend gemaakt word met alle verschillende functies van het pak van Samus. In het level zijn kleine obstakels ingebouwd die je dwingen om bepaalde functies van Samus te gebruiken, met name de scan-functie moet je veel benutten. Want hoewel Metroid Prime op het eerste gezicht een first-person shooter lijkt, is dit het totaal niet. Puzzels oplossen, informatie vergaren en op slimme wijzen je vijanden uitschakelen is veel belangrijker. In feite is het dus een first-person adventure met de nadruk op onderzoeken. Dat het vooral om onderzoeken draait word al meteen in het eerste level duidelijk. Al snel wordt je verteld om de scan-visor in te schakelen en rond te kijken om atributen te vinden die gescand kunnen worden. Meerdere malen in dit level zal je je scan-visor moeten gebruiken om verder te kunnen komen.

metroid_gcn_aug1_ss5
Hoezo sfeer!

Visors

De mensen die niet bekend zijn met de opzet van Metroid Prime vragen zich nu misschien af wat ik bedoel met een scan-visor. Volgens de van Dale betekent visor vizier of masker. Het is een erg logisch gekozen naam. Je kijkt in het spel immers echt door de ogen van Samus Aran, en deze helm heeft zeer veel functies die allemaal in 4 hoofdgroepen te verdelen zijn. Met de D-pad kun je kiezen uit één van die 4 groepen door te schakelen tussen verschillende visors:

- Combat-visor
- Scan-visor
- Thermal-visor
- X-Ray-visor

De laatste 2 zijn eigenlijk vooral uitbreidingen van de Combat-visor, maar zijn werkelijk onmisbaar. Ze geven tevens aan hoe gedetailleerd het spel in elkaar zit, zo kan je sommige geheime gangen alleen maar zien met behulp van de X-Ray visor en zijn vijanden makkelijker te herkennen met behulp van de Thermal visor. Maar de scan-visor blijft de meest interessante van de 4, dit komt omdat bijna alles in de Metroid-wereld te scannen is. Na een scan wordt er gedetailleerde informatie op de je vizier geprojecteerd, variërend van informatie over de wereld en omgeving, tot het aangeven van zwakke plekken van een vijand. De hoeveelheid informatie die je toegespeeld krijgt is werkelijk enorm en is later bijna allemaal terug te lezen in het logboek wat je via het menu kan raadplegen. Daarnaast word je ook beloond om informatie te vergaren met scannen. Het spel houdt precies bij hoeveel procent van de te scannen onderdelen je werkelijk gescand hebt. Bij bepaalde mijlpalen krijg je als beloning bonusmateriaal, dit bestaat voornamelijk uit conceptart, een erg leuke extra.

snowMP
Eén van de vele werelden.

Updates

Het is echter niet zo dat je meteen beschikt over de 4 visors die ik hiervoor noemde, Retro Studios is trouwe gebleven aan het concept van het zoeken naar updates op het pak van Samus. Het zoeken naar speciale toevoegingen op je pak die je jacht op de Space Pirates aanzienlijk vergemakkelijken. Deze updates variëren van nieuwe wapens, tot nieuwe visors, maar ook extra leven, extra missiles en een speciaal pak waardoor je zonder problemen onder water kan springen/lopen. Vaak merk je dat je dicht tegen het vinden van een nieuwe update aan zit. Simpelweg omdat je door bepaalde obstakels de doorgang belemmerd wordt, echter is het erg duidelijk dat je hier wel langs zal moeten. Soms zijn deze erg duidelijk aanwezig, zoals een platform wat je net niet kan bereiken omdat je niet hoog genoeg kan springen, maar ook kleine subtiele aanwijzingen zul je volop vinden. Doordat je zo bewust bent van het feit dat je nog bepaalde functies mist om verder te kunnen in het spel blijf je maar zoeken en verlies je volledig het gevoel van tijd. Daarnaast zorgen nieuwe updates voor weer zoveel mogelijkheden in oudere levels dat je heen en weer blijft lopen. Maar lopen is niet de enige mogelijkheid om je te verplaatsen.

Morph Ball

Samus heeft namelijk de mogelijkheid om zichzelf in een balletje te transformeren, ook wel de Morph Ball genoemd. De Morph ball is één van de klassieke powerups uit de oude Metroids, tevens ook één waarbij de meeste twijfel was voor de conversie naar 3D. Retro Studios heeft de implementatie van het kleine balletje echter geweldig gedaan. Druk simpelweg één keer op X en je bent klaar om rond te rollen. Zonder de morph ball kom je niet ver aangezien je erg vaak door kleine gangetjes zal moeten rollen om je weg te kunnen vervolgen, onderweg bommen gooiend om muren en vijanden te vernietigen.

morph ball
Samus Aran weggestopt in dit kleine balletje.

Maar daarnaast kun je het ook gebruiken om via een soort half-pipes hoog gelegen gebieden te bereiken en nog een aantal erg vernuftige dingetjes die ik hier niet allemaal uit de doeken zal doen.

Beam-wapens

Hoewel Metroid Prime vooral om het onderzoeken draait, zal je een groot aantal vijanden tegen komen, die allemaal zeer goed weerstand bieden. Gelukkig is Samus uitgerust met een vrij krachtig kanon, die net zoals haar helm verschillende functies kan hebben. Grofweg is ook dit wapen in 4 groepen in te delen. Je kunt (als je de updates behaald hebt) kiezen uit 4 wapens:

- Power Beam
- Wave Beam
- Ice Beam
- Plasma Beam

icebeam
Icebeam in actie.

Je wisselt tussen de wapens met behulp van de C-stick. Ten eerste heb je deze wapens nodig om vijanden te verslaan, maar ook voor het openen van deuren gebruik je je beamwapen. Daarnaast kun je door op Y te drukken ook missiles afvuren die een zeer welkome toevoeging zijn aan je arsenaal. Het combineren van missiles en het beam-wapen zorgen voor een nog veel krachtiger wapen. Door de vele verschillende manieren van het gebruik van één wapen krijg je als speler een heel scala aan mogelijkheden om je vijanden eens lekker uit elkaar te laten spatten, letterlijk en figuurlijk. Dit geeft grafisch gezien hele mooie effecten, Retro Studios heeft erg veel tijd gestoken in het vormgeven van de wapens zelf en de effecten die bij het afvuren gepaard gaan, met name de lichteffecten bij dit afvuren zijn verbluffend mooi.

Graphics

Graphisch gezien is Metroid Prime echt een juweeltje. Heldere mooie textures, modellen met een hoog aantal polygonen en zeer fraaie lichteffecten. Mooie particle effects en watereffecten waar je u tegen zegt. Maar ook kleine effecten zijn in groten getale aanwezig. Zo zal je vizier bijvoorbeeld beslaan als je bij warme lucht in de buurt loopt en druipt het water van je helm af als je uit het water loopt. Ogenschijnlijk kleine dingetjes, maar ze zijn wel erg leuk om te zien en geven tevens aan hoe goed uitgewerkt dit spel is. Dat neemt niet weg dat er ruimte voor verbetering is, naar mijn mening heeft de Cube nog meer in huis dan wat Retro er uit gehaald heeft, onder andere op het gebied van texture effects. Bump-mapping was er bijvoorbeeld niet veel te vinden. Toch is het het best ogende spel op de Cube van dit moment.

bossMP
Grafisch staat het spel zijn mannetje.

Niet alleen op het gebied van grafische effecten is het spel geslaagd, des te meer op het gebied van design. Elke omgeving is prachtig vormgegeven en zeer goed uitgedacht. En vooral heel erg sfeerbepalend, want sfeer daar bulkt het van in Metroid Prime. Claustrofobisch kleine ruimtes waar kapotte elektriciteitsleidingen vonken loslaten. Alles ademt een kille eenzame sfeer uit.

Geluid

Deze sfeer wordt alleen nog maar versterkt door het geluid wat in het spel gestopt is en met name de muziek. Hiervoor hebben ze ook speciaal de hulp in geroepen van Kenji Yamamoto, de persoon die verantwoordelijk was voor de muziek in oudere Metroid-games. Zowel oude nummers zijn hergebruikt in Prime als volledig nieuwe nummers. Geluidseffecten zijn ook zeer goed uitgewerkt en passen helemaal in de sfeer van het spel. Je hoort er namelijk maar weinig, wat een eenzame sfeer oproept. Er is maar weinig voice-acting te horen in het spel, slechts bij een toevoeging van iets aan het logboek en bij het geven van tips hoor je een stem. Maar ook hier mogen we niet klagen, alles is van hoogwaardige kwaliteit en als je installatie het ondersteund kan je ook van surround genieten met behulp van Dolby Pro Logic II.

Gameplay

Maar waar de game natuurlijk echt zege viert is bij de gameplay, het belangrijkste punt van een game. Door het hele spel zijn er puzzels verspreid die stuk voor stuk uitdagend zijn en in principe niet te makkelijk. De verschillende elementen van het spel sluiten naadloos op elkaar aan en de moeilijkheidsgraad wordt geleidelijk maar duidelijk opgevoerd. Daarnaast is er geen sprake van enorme slowdown die we de laatste tijd zo vaak zien en wat de gameplay enorm kan verpesten. Er zijn echter wel een paar punten waar ik gematigde kritiek op heb. Het level waar je in speelt bestaat uit een aaneenschakeling van een aantal gebieden, dit is op zich een geweldig concept, je hebt echt het gevoel dat alles één level is, maar het kan ook irritatie opleveren. Dit gebeurt vooral als je een nieuwe update hebt gehaald voor je pak, vaak moet je op dat moment helemaal naar de andere kant van de overkoepelende wereld om daar een nieuw gebied te betreden. Het kan dan wel eens voorkomen dat een hele tijd bezig bent met het doorlopen van gebieden die je inmiddels al wel 30 keer gezien hebt. Het hoort bij het spel, maar voor sommige gamers is dit niet ideaal. Daarbij is er nog het punt van de saverooms, ook dit is een klassiek gegeven van Metroid-games: weinig saverooms. Ook dit zorgt er voor dat je soms erg ver moet lopen voordat je kan saven. Even kort spelen is er dus niet echt bij.

Overall

Het is voor de next-gen consoles een spel wat we nog niet eerder gezien hebben. Een eenzaam spel waarin je vooral moet zoeken en puzzels op moet lossen, dit gemixt met elementen uit first person shooters is Metroid. Zonder meer een spel wat je echt moet liggen. Als het je aanspreekt dan zal dit waarschijnlijk meteen het beste spel zijn wat je op de Cube hebt, ligt het je niet dan kan je hem beter meteen omruilen. Ik heb er in ieder geval met volle teugen van genoten en dat blijf ik ook nog doen, want het vinden van alle updates vraagt aardig wat speeluurtjes. Een gemiddelde gamer zal sowieso meer dan 30 uur nodig hebben om het hele spel door te werken en dat is voor de huidige begrippen best wel lang. Kritiek van sommige mensen was dat het spel geen multiplayer kende, naar mijn mening is dat alleen maar goed. Een eenzaam spel als Metroid hoor je alleen te spelen, ik mis het dan ook niet. De replay-value is er wel meteen een stuk lager door, maar eigenlijk is dat niet zo heel erg van belang. Al met al is Metroid Prime eigenlijk een must, een ware topper en behoort nu duidelijk tot de breed bekende franchises.

Eindscore

Graphics: 9.2 Prachtig, met hier en daar ruimte voor verbetering.
Sound: 9.5 Hoge kwaliteit muziek met zeer veel sfeer.
Gameplay: 9.8 Eigenlijk niks op aan te merken, alleen niet voor iedereen even geschikt.
Replay Value: 6.5 Geen multiplayer, maar zelfs dan nog ben je vrij lang bezig met het volledig uitspelen van Prime.

Overall: 9.6 De topper van dit moment, nu al een klassieker.
0
N1-score
Next articleStrategieverandering voor Sega? Previous articleSoul Calibur 2 sales *Update*

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.