Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition Preview | 23 augustus 2019 09:00 | Auteur: Mitch

Van Chrono Trigger tot Xenoblade: Japanse RPG's voelen zich altijd prima thuis op Nintendo-platformen. De Nintendo Switch is hier geen uitzondering op, maar toch merk ik dat ik dit genre vaak links laat liggen op Nintendo's hybride console. Niet zozeer omdat ik Japanse tienerdrama's ontgroeid bent (ha, as if!), maar meer omdat het vaak flinke tijdsinvesteringen zijn. Als zo'n spel me namelijk bij de lurven grijpt, dan ben ik zo tachtig uur en heel wat gemiste sociale evenementen verder. Gelukkig is dat risico op de beursvloer van de Gamescom niet aanwezig en dus besloot ik maar eens een poging te wagen aan de veelgeprezen Dragon Quest-franchise.

De demo die ik speelde, begon op de wereldkaart en plaatste mij midden in de woestijn. Hier is een of andere belangrijke prins voor het laatst gespot en aan mij de taak om deze te vinden. Een mooi excuus om eens kennis te maken met de wereld van Dragon Quest XI. Al snel vind ik een paard en ben ik op weg naar het icoontje op de minimap waar de prins voor het laatst gespot is, maar die ruïne in de verte ziet er bij nader inzien ook wel interessant uit. Sorry, prins.

3

Dragon Quest XI is een Japanse RPG in hart en nieren en zoals het een goede JRPG betaamt nodigt de wereld uit tot ontdekken. De zogenaamde overworld zit vol met interessante landmarks, personages én vijanden die hun rondes maken. Kies je ervoor om tegen zo'n vijandje aan te lopen, dan schakelt het spel vloeiend door naar het gevechtscherm. Even geen zin in een gevecht? Dan kun je ze met je paard ook gewoon omver beuken, maar dan krijgen je personages geen XP. De keuze is aan jou.

De nadruk op keuzevrijheid sijpelt ook door in het gevechtssysteem. Dat is op het eerste gezicht een ouderwetse turn-based aangelegenheid. Kies je aanvallen uit een menu en vervolgens vallen je personages één voor één aan, waarna ze ook netjes blíjven staan om een tegenaanval te incasseren. Heb je daar net als mij anno 2019 niet altijd het geduld voor? Dan kun je in het tactics menu een overkoepelende strategie kiezen en voert de AI de battles voor jou in moordend tempo. Grinden, leuker kunnen ze het niet maken. Wel makkelijker.

Charme
In sommige opzichten blijft Dragon Quest helaas wel net iets te ouderwets. Zo zag ik op de overworld een uitnodigend meertje aan de rand van de woestijn, maar een onzichtbare muur maakte snel een einde aan dat idee. Je personage blijft op de wereldkaart aan de grond gelijmd en kan naast lopen en paardrijden verder niets. Dat is na modernere Tales en Final Fantasy spellen weer even wennen, maar heeft stiekem ook wel weer zo zijn oldskool charme.

4

En charme, dat is zeker één van de belangrijkste wapenfeiten van Dragon Quest XI. De warme kleuren en rijke karakterontwerpen van Dragon Ball-tekenaar Akira Toriyama nodigen direct uit tot spelen. Daarbij wil ik in het bijzonder de presentatie van de monstertjes een pluim geven. In de woestijn sloeg ik onder andere bange krabben en sluwe wasberen tot moes en dat was vaak een komische aangelegenheid. Met expressieve gezichtsuitdrukkingen en cartooneske animaties komen de gevechten helemaal tot leven. Het contrast met een zekere andere Nintendo Switch RPG die ook nog uit moet komen, kon haast niet groter zijn.

Voorlopige conclusie
Ik heb me goed vermaakt met het spelen van Dragon Quest XI. Ontwikkelaar Square Enix belooft Nintendo Switch-eigenaren de volledige Dragon Quest XI ervaring met wat toffe extra's en tot nu toe zie ik weinig redenen om daar aan te twijfelen. Verwacht geen baanbrekende vernieuwingen, maar heb je een zwak voor games als Final Fantasy VI en Golden Sun? Zet deze dan maar alvast op je verlanglijstje.
Next articleExclusief interview met Pine-bedenker Matthijs Previous articlePrijsvraag: Vier de zomer met N1ntendo.nl - Team17 (week 4)

Reacties van gebruikers

Avatar
Jeroen K. | 23 augustus 2019 11:18 | #287869
Leuke preview! Maakt me toch enthousiast om met deze entry de Dragon Quest-serie eens te proberen. Zoveel JRPGs gespeeld, maar nog nooit eentje uit deze serie... Waarschijnlijk omdat ik het zie als zo'n starre oude JRPG-serie, maar deze preview beschrijft een heel ander type game!

Edit: Switch-versie ziet er overigens niet eens slechter uit dan de PS4-versie. Hopelijk valt het prijsverschil ook mee:

Avatar
galafael | 24 augustus 2019 11:15 | #287876
Je hebt het in je preview erover dat je personage aan de grond gelijmd is, maar nu ik de demo al een tijdje speel is dat toch niet waar. Je kan op (bepaalde) voorwerpen springen en hierdoor verborgen chests en craft items vinden op daken en stijgers e.d. Het is niet 100% vrijheid, maar toch wel waard om te melden lijkt mij Smile
Avatar
ThanosReXXX | 24 augustus 2019 13:36 | #287877
Gisteren de demo gedownload, en ik had gepland om hem later die dag even snel uit te proberen, misschien alleen even de intro bekijken en wat gameplay, maar voor ik het wist zat ik al bij het kasteel en de tweede save point, en waren er dik 1,5 uur voorbij... Hahaha

Gewoon weer een hele lekkere, toffe game, eigenlijk net zoals de vorige delen in de serie, waar ik me op de DS destijds ook prima mee heb vermaakt.
Avatar
fantasyfreak | 24 augustus 2019 15:03 | #287878
Ook dit weekend maar even de demo binnen harken dan. Ik heb eigenlijk alleen DQ VIII gespeeld, maar dat was wel 1 van mijn favoriete Ps2 games toen Very Happy
Avatar
Monokuma | 24 augustus 2019 17:25 | #287879
Ik heb de demo gedownload en ik moet zeggen dat ik het spel erg leuk vind. Spel ziet er prima uit (de lage resolutie in de handheldmodus valt helaas snel op) en het spel speelt ook best prettig. Volgens mensen op internet is de demo maar liefst tien uur lang, en dat is best lang, zeker als je je realiseert dat er betaalde spellen zijn die je in die tijd of minder uitspeelt. Het is volgens howlongtobeat.com dan ook 17,9% van het hele spel.

Ben nog niet heel ver in de demo (ben nu op het moment waar je Veronica moet helpen met haar jongere zus vinden), zijn er wel een aantal dingen in dit spel waar ik mij aan erger, voornamelijk het opslaan. Opslaan in dit spel kan alleen op bepaalde plaatsen, namelijk in kerken en bij heilige standbeelden op kampeerplaatsen. Ik mis hier echter een "quick save" optie. Eenmalig opslaan waar je ook bent omdat je snel moet stoppen. Ik woon in een huishouden waar wij maar één Nintendo Switch hebben, en soms wil iemand anders nu op de Switch en dan heb ik geen moment om op te slaan. Ik houd er niet van om anderen te laten wachten, en dan ben ik wel genoodzaakt om net zo lang door te spelen totdat ik ergens kan opslaan. Andere situaties waar quick saves handig zouden kunnen zijn, zijn situaties als een batterij die bijna leeg dreigt te lopen of wanneer ik echt geen zin heb om nog verder te spelen. Een quick save functie is een gemiste kans, zeker omdat de Nintendo 3DS-versie van Dragon Quest VIII dit wel heeft.

Verder vind ik de tekst in het spel soms behoorlijk klein en is het doodgaan best vervelend, maar het zijn dingen waar ik aan zou kunnen wennen. Moderne RPGs verwennen je soms iets meer.

Ik kijk uit naar het volledige spel!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Armor Project
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 27 september 2019

Screenshots