Wii U-versies Bayonetta 1 & 2 binnenkort niet meer te downloaden Nieuws | 12 september 2019 09:30 | Auteur: Mitch | Bron: GoNintendo

Wii U nieuws? Dat kan nooit veel goeds betekenen..

Nintendo heeft bekend gemaakt dat ze Bayonetta 2 en Bayonetta van de Wii U eShop zullen verwijderen. Vanaf 19 september zijn de spellen niet meer te downloaden in Europa, Japan en Amerika.

138

Heb je de games al op je Wii U staan, dan is er niets aan de hand. Enkel het aanschaffen van deze spellen zal vanaf volgende week niet meer mogelijk zijn. Mocht je die ene persoon in Nederland zijn die net een Wii U van Marktplaats heeft gehaald om specifiek deze twee titels te spelen: opschieten dus.

Waarom de spellen uit de eShop gehaald worden, is niet bekend. De Nintendo Switch-versies zijn uiteraard wél gewoon nog te downloaden.
Next articleFinal Fantasy: Crystal Chronicles Remastered krijgt nieuwe trailer... Previous articleDe strijd begint in Mission Zero-prolooganimatie van Daemon...

Reacties van gebruikers

Avatar
Jeroen K. | 12 september 2019 09:56 | #288246
collapse
Wat een kul. Nintendo is langzaam maar zeker bezig om de Wii U en 3DS compleet af te takelen. Niet zoveel als op de Nintendo Switch, maar op de Wii U en 3DS heb ik toch een redelijk aantal digitale games. Denk dat ik maar vast beter kan beginnen met extra SD-kaartjes kopen om alles op te downloaden. Voordat ze die hele eShops offline gaan halen.
Avatar
ThanosReXXX | 12 september 2019 14:53 | #288249
Reactie op post #288246 van Jeroen K.
collapse
Enerzijds misschien kul, voornamelijk voor de consument natuurlijk, maar dit is iets waar ik altijd al voor gewaarschuwd heb en van gedacht heb dat dit soort dingen wel zo'n beetje HET voorbeeld zijn van waarom je geen voorstander zou moeten willen zijn van een volledig digitale toekomst voor consoles. Je weet namelijk nooit hoe lang een console nog ondersteund blijft, en zelfs dan, of individuele titels die jij allemaal gedownload en/of in je bezit hebt, nog wel opnieuw gedownload kunnen worden.

Aan de andere kant, en om het maar even met een simpele metafoor te schetsen, ga je niet een winkel, die nagenoeg geen klanten meer heeft, van voorraden blijven voorzien, dus is het vanuit de bedrijven gezien niet meer dan natuurlijk en logisch dat de online support voor hun oudere consoles langzamerhand afgebouwd wordt. Dit is al het geval sinds de allereerste consoles online gingen, en als je kijkt naar vorige generaties consoles, dan zie je ook dat dit bij de andere merken het geval is. Probeer nog maar eens online te gaan met je originele Xbox of PlayStation 2...

Natuurlijk zijn er altijd fan-based oplossingen: zo is er bijvoorbeeld nog een zeer levendige online Dreamcast community, die zelfs een eigen YouTube kanaal hebben en iedere maand meerdere games samen online spelen. Maar dit zijn wel uitzonderingen.

Al met al is het, zeker in deze tijd, meer en meer duidelijk geworden dat je als hardcore gamer/verzamelaar beter voor fysieke exemplaren van games kunt gaan, dan voor digitale downloads, om de toekomst van de met je zuurverdiende geld gekochte games veilig te stellen, anders is het nog maar de vraag of je, net als met de klassieke consoles, ze over 10 of 15 jaar nog eens uit de kast kunt trekken, om nog eens terug te kunnen keren naar je favoriete games van vroeger...
Avatar
Jeroen K. | 12 september 2019 15:19 | #288250
Reactie op post #288249 van ThanosReXXX
collapse
Toch is digitaal wel de toekomst, daar kunnen we denk ik weinig aan veranderen. Eerst digitaal kopen, daarna alleen nog streamen, zoals we nu ook al zien als het op muziek en series aankomt.

Persoonlijk koop ik erg veel games die überhaupt alleen digitaal verschijnen. Dan is er alvast geen fysieke release om in huis te halen. Mijn Nintendo Switch en Steam libraries, beide 100+ games, zijn grotendeels digitaal. En daar zitten ook nog een paar titels tussen die wel fysiek uit zijn gekomen, maar een keer in de aanbieding waren. Die Steam sales, je kent ze wel...

Als Nintendo of Sony nu op een dag een keer failliet zou gaan, uiteraard... Dan heb je een week voordat alles weg is. Maar een nog actief bedrijf moet gewoon zorgen dat digitale aankopen beschikbaar blijven. Voorlopig is dat ook wel zo, maar het baart me toch zorgen als ik zie hoe snel Nintendo oude consoles altijd afbouwt... De PlayStation 3 is nog actiever dan de Wii U, en toch een heel stuk ouder.
Avatar
ThanosReXXX | 12 september 2019 16:37 | #288259
Reactie op post #288250 van Jeroen K.
collapse
Het is inderdaad in de toekomst zeer waarschijnlijk niet meer tegen te houden, maar dat ligt ook deels aan de houding van de consument, want het merendeel van wat ik helaas toch moet betitelen als het schaapjesvolk, loopt er gedwee achteraan, in plaats van ook maar een seconde stil te staan bij de toekomstige gevolgen/consequenties van dit concept. Zoals ze in het Engels zeggen: "convenience over conscience", oftewel gemak boven geweten... Wink

Maar voorlopig zullen bedrijven (nog) wel inbinden. Let op mijn woorden: net zoals Microsoft al deels ingebonden heeft en voor de komende generatie toch ook weer opties biedt voor mensen die wèl fysieke media prefereren, zo zullen ook andere partijen in moeten binden. Ik voorspel ook dat Google Stadia, in ieder geval nu en in zijn huidige vorm, een gigantische flater gaat worden, of op zijn minst niet wijd verspreid zal worden verwelkomt.

Hier in Nederland is het internet wel redelijk dekkend, ondanks enkele kleine probleemgebieden, maar als je kijkt naar regio's zoals Oost-Europa, bergrijke gebieden en bijvoorbeeld het uitgestrekte, landelijke gebied in Amerika en dergelijke, dan is het internet daar nog zò slecht, dat een game dienst die enkel en alleen via streaming verkrijgbaar is, slechts voor een deel van de bevolking beschikbaar zal zijn.

Ik heb vrienden en kennissen in de States, in o.a. Kansas, waar het internet momenteel net iets sneller is dan de telefoonlijnverbinding die ze eerst hadden, en dat soort gebieden zijn, zelfs vandaag de dag nog de gewoonste zaak van de wereld. Iets dat de meeste mensen al heel snel vergeten, of waar ze zich niet eens bewust van zijn, als ze gewoon in Full HD films kunnen streamen of kunnen gamen...

Dus persoonlijk hekel ik het gedrag van de meeste mensen, die het òf maar accepteren, òf zelfs verwelkomen. All digital is absoluut geen uitkomst, het is de toekomstige hel voor gamers, die straks met consoles opgescheept zitten, waar harde schijven in zitten met daarop een collectie nutteloos geworden eentjes en nullen, omdat de games niet meer ondersteund worden, niet meer te downloaden zijn, of in een nog iets zwaarder doem scenario zelfs op afstand onklaar gemaakt zijn.

Overigens niet zo ondenkbaar als het lijkt, aangezien er al tientallen en misschien over alle platformen verspreid al honderden games zijn die middels een soort end-of-life update al functionaliteiten hebben verloren, zoals online multiplayer, of de gehele rits aan online mogelijkheden, wat vervolgens ook de offline single player game min of meer onspeelbaar maakt.
Avatar
Jeroen K. | 12 september 2019 17:08 | #288263
Reactie op post #288259 van ThanosReXXX
collapse
Ik ben het compleet met je eens, dat vooropstellend, maar het is natuurlijk niet het hele verhaal.

Digitale releases zijn een enorm handige uitkomst voor indiegames. Niet voor niets bestonden die nog niet echt tijdens de PS2/NGC era, maar een generatie later wel... De publicatiekosten zijn gewoonweg een stuk lager als je digitaal uitgeeft. En ja, voor een game van 5 euro telt dat nu eenmaal zwaarder dan voor een game van 50 euro. Meer concurrentie in gameland is uiteraard iets wat we altijd moeten willen, en al kan een indie-ontwikkelaar geen Breath of the Wild-schaal game maken, ze kunnen wel ander type games maken waar wij heel gelukkig van worden.

Ten tweede zijn digitale releases een stuk beter voor het milieu. Duurzaamheid is natuurlijk ook iets wat vandaag al enorm belangrijk is, maar morgen nog veel belangrijker. Ik probeer daarom altijd voor de digitale optie te gaan, als uitgevers een digitale release opzettelijk goedkoper maken dan de fysieke uitgave.

Als laatste geldt niet alleen voor indie, maar ook voor Big in Japan-titels dat een digitale release de lokalisatie makkelijker maakt. Een uitgever neemt simpelweg minder risico. Zie bijvoorbeeld de laatste Ace Attorney en Shin Megami Tensei. Die kwamen in Europa alleen digitaal. Dan zeg ik toch: beter dan helemaal niet.
Avatar
ThanosReXXX | 12 september 2019 22:24 | #288269
Reactie op post #288263 van Jeroen K.
Wat indies betreft ben ik het helemaal met je eens. Wat milieu betreft enerzijds wel, aangezien ik wel ben voor een langer houdbare aarde in het algemeen, maar jij en ik weten ook dat veel bedrijven dat soort slagzinnen en slogans ook gebruiken als dekmantel voor hun gemakzucht en goedkoopheid, dus die koek slik ik niet helemaal.

En het lokalisatie verhaal... mjeh... beter een stoel met drie poten, dan helemaal geen stoel? Ik blijf wel staan, dank je. Als uitgevers de fans ècht willen bieden/geven wat ze willen, dan maken ze gewoon die physical edition. Lokalisatie zit hem voor bijna 95% in de software zelf, dus of die nu digitaal is of fysiek, dat maakt wat dat betreft niet zo heel veel uit.

De winst voor de uitgever zit hem dus voornamelijk in het niet hoeven laten maken van een verpakking, en de game makkelijker kunnen distribueren, wat ook weer kosten scheelt. En als je dat even goed op je in laat werken, zal je andermaal begrijpen dat we ook dit eigenlijk vrij simpel onder het kopje gemakzucht en goedkoopheid kunnen laten vallen...

En uiteindelijk moeten we ook eens een keertje uit die mindset van vergoelijken waarom uitgevers/ontwikkelaars de dingen doen zoals ze ze doen. Het gaat om ons, de consument. De rest is van secundair of zelfs tertiair belang. Zonder ons hebben ze niet eens een doelgroep om hun product aan te verkopen, dus dat is hetgeen dat het zwaarste telt, en dat zouden meer mensen zich eens moeten gaan beseffen.

Fun fact: ik kom overigens zelf uit de sales & marketing, waar ik al bijna 22 jaar in werk. Ik heb alle truukjes en misleidingen van (potentiële) klanten wel al zo'n beetje gezien, en die zijn in nagenoeg elke branche grotendeels hetzelfde... Wink Biertje?
Avatar
Captain-Retardo | 13 september 2019 19:47 | #288278
Reactie op post #288263 van Jeroen K.
Het is ook een handige uitkomst om zo stilletjes games met hoger winst percentage te kunnen verkopen zodra de all digital future er is. Nintendo verdient veel meer aan een digitaal exemplaar, die zelfs duurder zijn dan de fysieke winkel prijzen zie Smash Bros voor 70 bv, dan een fysiek exemplaar. Prijzen voor digitaal verlagen, wat in principe wel zou horen ivm minder kosten van digitale exemplaren, gaat helaas nooit gebeuren en ook niet als de fysieke versie verdwijnt uit het winkelschap.

Voor alle andere uitgevers is het natuurlijk een ander verhaal met de 30% cut die Nintendo ( en Sony,MS,Valve, etc) krijgt voor digitale verkopen maar dat percentage is alsnog lager dan de kosten die fysieke games met zich meebrengen.
Avatar
Demin | 12 september 2019 16:01 | #288254
Reactie op post #288249 van ThanosReXXX
collapse
Dit is precies de reden waarom ik in een spagaat zit met Astral Chain, de eerste levering (fysieke voorraad) is nagenoeg overal uitverkocht online maar juist om dit soort situaties ben ik erg huiverig om deze digitaal te kopen.

Ik heb zelf de vuistregel: "Als het een party, multiplayer of evergreen game is (a la Mario Kart, die Fifa versie die ik een keer goedkoop kon downloaden, snipperclips of Valkyria Chronicles waar je gemakkelijk tussendoor even een battle kunt doen) koop ik ze liever digitaal vanwege het gemak om ze elk moment te kunnen starten, maar losse games die je langer speelt koop ik inderdaad liever fysiek." Daarbij speelt ook nog eens mee dat games als Mario Kart in het slechtste geval nog vrij gemakkelijk fysiek te vinden zullen zijn, al hoop je natuurlijk niet dat dat nodig gaat zijn.

Ik zal er wel te weinig verstand van hebben, maar ik snap niet waarom bedrijven als Nintendo, Sony & Microsoft wanneer ze de stekker uit een oude console trekken niet een zeer uitgeklede 'Legacy server/site' maken waar je (weliswaar met lage servercapaciteit dus lang wachten) toch nog je oude games kunt herdownloaden en de mogelijkheid bieden om zelf (dus geen kosten voor het bedrijf zelf) tijdelijke/beperkte servers voor onlineplay te kunnen hosten.
Avatar
ThanosReXXX | 12 september 2019 16:51 | #288260
Reactie op post #288254 van Demin
collapse
Bij evergreens denk ik juist aan games die ik de rest van mijn leven wil blijven kunnen spelen, dus die zou ik altijd fysiek houden. Voor mij zijn het juist de party games, en de games die grotendeels en/of voornamelijk gestoeld zijn op het online gedeelte, de games die ik niet erg vind om digitaal te hebben, en daarnaast heb ik veel indie games digitaal, vaak ook omdat ze enkel maar op die manier beschikbaar zijn.

Verder is mijn gehele collectie al sinds de N64 volledig fysiek. En eigenlijk al van daarvoor, want voordat ik eindelijk in de console wereld sprong, was ik een Commodore Amiga fan, en daar heb ik er ook nog een paar van in huis (A500, A1200 & CD32).

Overigens is het verhaal dat je schetst met een soort legacy server wel mooi, maar voor een bedrijf niet interessant en in veel gevallen zelfs niet haalbaar. Server onderhoud is kostbaar, zeker als het gaat om honderden games, die vaak ook nog eens een eigen, dedicated server nodig zullen hebben.

Ook als het enkel is om ervoor te zorgen dat games (opnieuw) gedownload kunnen blijven worden, dan kan het serverpark kleiner zijn, maar uiteindelijk komt er onderaan de streep hoe dan ook een fiks jaarlijks bedrag te staan voor serveronderhoud, en daar de games zelf dan al nagenoeg niets meer opleveren, is het simpelweg vanuit hun oogpunt gezien niet rendabel, en dus gaan de dingen zoals ze gaan, en wordt een oudere console langzaam uitgefaseerd, inclusief alle diensten die erbij horen...
Avatar
Demin | 13 september 2019 15:13 | #288276
Reactie op post #288260 van ThanosReXXX
collapse
Zoals gezegd, ik zal er wel te weinig verstand van hebben Wink Ik heb voor verschillende legacy games gezien dat hackercommunities hun eigen servers hosten om toch nog te kunnen spelen, dus ik dacht "waarom kunnen bedrijven niet zelf de optie aanbieden om als speler zelf een miniserver te hosten wanneer de ondersteuning stopt?" Als dat inderdaad zoveel voeten in de aarde heeft als jij omschrijft snap ik bij deze waarom ze dat niet doen.

Dit is overigens al de tweede keer in een week dat je mij erop betrapt dat ik definities voor eigen gebruik iets aanpas Holy In dit geval beschouw ik een Evergreen titel als game waar ik ongeacht het moment naar terug kan of wil keren. Op de Switch voornamelijk Splatoon 2, ARMS en Mario Kart (al speel ik die vooralsnog gewoon op mijn nog altijd aangesloten Wii U), een game als Zelda Breath of the Wild is sales wise bijvoorbeeld wel een evergreen titel maar zodra ik die heb uitgespeeld ben ik er ook echt klaar mee. Die kunnen dan gewoon het doosje weer in tot ik een x aantal jaar later denk: "ja, laat ik die weer eens spelen". Ondanks dat ik het merendeel van mijn tijd met ARMS er al heb op zitten denk ik daarbij om de zoveel tijd "laat ik nog eens een paar potjes spelen" en dan is het handig om ze gewoon digitaal te hebben staan.
Avatar
ThanosReXXX | 13 september 2019 19:13 | #288277
Reactie op post #288276 van Demin
Ter aanvulling: die legacy servers die door fans of een game community worden gehost, zijn vaak kleinere en goedkopere servers, en die hoeven natuurlijk ook maar één enkele game te hosten, dus als je community maar groot genoeg is en er genoeg animo voor de game is, dan is dat voor zo'n enkele server prima te doen.

Maar voor een bedrijf is dat natuurlijk hetzelfde scenario, maar dan op grote serverparken en het aantal games maal honderden, dus met de kleine inkomsten die daar tegenover staan, is het dus bedrijfstechnisch niet interessant.

Overigens bedoelde ik je niet te betrappen, hoor. Wink
Ik neem het label "evergreen" gewoon letterlijk, als halve Amerikaan zijnde, dus is het voor mij gewoon een label dat hoort bij games die je praktisch altijd kunt blijven spelen.

Overigens zal denk ik een titel als Breath of the Wild dat label waarschijnlijk nooit kunnen dragen. Dat wordt eerder een classic of een landmark titel. De classic spreekt voor zich lijkt me, en een landmark titel is een game die in bepaalde aspecten baanbrekend of genre-veranderend is.

En ik snap ook wel het gemak van digitale games, dat gaf ik eigenlijk ook al aan in mijn eerste reactie aan Jeroen, maar het is wel een gemak waar je zowel op korte als op langere termijn héél veel voor inlevert, en bijna niemand staat daar helaas bij stil, en dat zal nog veel mensen in de toekomst gaan opbreken, vooral mensen die games verzamelen, of bijvoorbeeld gewend zijn om hun oude games te kunnen inruilen.
Avatar
aroeland | 12 september 2019 15:42 | #288251
collapse
De titel van dit artikel klopt niet, dus ik zou aanraden om deze aan te passen zodat mensen niet voor niets schrikken. Volgens US Gamer zijn de spellen ook na 19 september nog gewoon te downloaden als je de spellen al digitaal al in bezit hebt. Het is alleen (zoals hier ook in het artikel staat) niet meer mogelijk om ze na die datum te kopen.

Hier is een linkje naar het artikel van US Gamer: https://www.usgamer.net/articles/bayonetta-1-and-2-will-leave-the-north-american-wii-u-eshop-next-week
Avatar
Paul | 12 september 2019 16:19 | #288258
Reactie op post #288251 van aroeland
collapse
Heb je de games al op je Wii U staan, dan is er niets aan de hand. Enkel het aanschaffen van deze spellen zal vanaf volgende week niet meer mogelijk zijn.


Staat er gewoon in hoor Biertje?
Avatar
aroeland | 12 september 2019 18:10 | #288265
Reactie op post #288258 van Paul
Dat weet ik en ik heb dat ook genoemd in mijn berichtje. Ik vind alleen de titel niet zo handig gekozen. Er zijn genoeg mensen die alleen de titel lezen en denken dat ze hun spel kwijt zijn, terwijl deze nog gewoon te downloaden is. Als je een titel gebruikt als bijvoorbeeld: Wii U-versies Bayonetta 1 & 2 binnenkort niet meer te koop online, voorkom je een hoop ellende.
Avatar
Demin | 12 september 2019 15:49 | #288252
Opvallend, bij deel 1 zou ik me nog kunnen voorstellen dat een licentiedeal ermee ophoudt. Maar deel 2 is door Nintendo zelf gefinancierd, je zou toch denken dat ze die zonder problemen zouden moeten kunnen blijven aanbieden. Zelf heb ik het combopack fysiek gekocht, en dit soort acties moedigen mij meer en meer aan om dit te blijven doen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Bayonetta 2

Platform: Wii U
Genre: Action
Ontwikkelaar: PlatinumGames
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 24 oktober 2014

Screenshots