De meest over- en ondergewaardeerde Zelda's Special | 19 september 2019 10:55 | Auteur: Mitch

De fonkelnieuwe Nintendo Switch-uitvoering van Link's klassieke Game Boy-avontuur ligt bijna in de winkelschappen! Het perfecte moment dus om samen met de N1-redactie eens terug te blikken op de oudere delen in de reeks. Welke hebben hun legendarische reputatie meer dan verdiend...en welke verdienen juist véél meer aandacht dan ze kregen?

Wanneer je het hebt over status in de videogame-industrie, dan kom je al snel bij The Legend of Zelda uit. Bij de release van een nieuw deel kun je er de toren van Clock Town op gelijk zetten dat deze bejubeld zal worden door zowel fans als pers. Bij sommige delen (Breath of the Wild) blijft die sfeer hangen, maar bij andere telgen (Skyward Sword) kan die lofzang zomaar omslaan naar fakkels en hooivorken!

Op de vooravond van een nieuwe Zelda-release buigt de N1-redactie zich dan ook over de vraag: Wat zijn de meest overgewaarde én meest ondergewaardeerde Zelda's?

Dreon
Overgewaardeerd: Twilight Princess
Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt genoten van Twilight Princess. Na het duizend keer kijken van de E3 trailer uit 2004, kon ik niet wachten op een duistere Zelda-game met een grote open wereld waarbij je voor het eerst op de rug van Epona kon vechten tegen de slechteriken. Toen het spel vele jaren later eindelijk uitkwam, viel het me toch een beetje tegen. Het vechten op de rug van Epona deed je voornamelijk in één grandioos gevecht, waarna je af en toe eens één of twee vijanden tegen kwam in het (oh zo lege) Hyrule field. Begrijp me niet verkeerd, het spel had wel een paar geweldige tempels, maar naar mijn mening vloog je er zo doorheen en was het uiteindelijk lang niet zo duister als ik had gehoopt. Laten we hopen dat de sequel op Breath of the Wild deze duistere belofte wel waarmaakt.

Ondergewaardeerd: Oracle of Ages
Als kleine Dreon heb ik The Legend of Zelda: Oracle of Ages minimaal 5 keer uitgespeeld. Net zoals de oude Pokémon-spellen, kochten mijn broertje en ik beiden een versie van de games. Ik kocht Oracle of Ages en hij Oracle of Seasons, na het uitspelen wisselde we de codes uit en gingen we verder met de end-game content. Het verhaal van het spel was leuk, het vechten werkte perfect, de puzzels waren (vooral in dit deel) erg moeilijk en er waren zelfs stukken waarin je moest platformen. Het spel bevatte flink veel ringen om te verzamelen en het reizen door de tijd met de Harp of Ages werkte perfect. De gloednieuwe wereld van Labrynna was namelijk in het heden en verleden te verkennen, met toffe personages en ontzettend veel te ontdekken. Oracle of Ages wordt helaas vaak overgeslagen als het gaat om goede Zelda-games. Onterecht. Dit spel is geweldig!

83292_3DS_VC_GBC_ZeldaAges_Screens_03_cr

Mitch
Overgewaardeerd: Link to the Past
The Legend of Zelda: A Link to the Past is de derde 2-D Zelda die ik speelde (Na de Oracle-spellen op de Gameboy) en ik vond het ondanks de 16-bit graphics in alles een achteruitgang. Weg waren de vreemde en spannende werelden van Link's Game Boy-avonturen. In plaats daarvan krijg je de meest standaard, by-the-numbers Zelda-ervaring die je jezelf kan bedenken. Letterlijk ieder idee in dit spel is in latere delen beter en spannender uitgewerkt. Ja, deze game is de absolute basis van Zelda en daarvoor verdient het onnoemelijk veel respect. Dat neemt niet weg dat het Link's SNES-avontuur voor mij vooral aanvoelde als een kaal frietje zonder saus.

Ondergewaardeerd: Spirit Tracks
De Nintendo DS Zelda's lieten bij veel fans een vieze nasmaak achter en worden door veel fans gezien als een gezamenlijke smet op de reeks.. Met de versimpelde besturing, eentonige soundtrack en de herhalende gameplay van de Temple of the Ocean King wist Phantom Hourglass mij ook niet te bekoren, maar Spirit Tracks, dat is dus wel even andere koek. Een frisse nieuwe wereld, degelijke soundtrack, geinig verhaal en een centrale dungeon die continu nieuwe uitdagingen op je afgooit: Spirit Tracks heeft het allemaal. De latere segmenten met Link en de Phantom (waar Zelda's geest in huist) behoren wat mij betreft zelfs tot de lastigste én beste puzzels in de hele serie. Met zoveel moois wil ik die jostiband-flui....pardon, Spirit Pipes, graag door de vingers zien.

2660-The-Legend-of-Zelda-Spirit-Tracks-DS-83

Kitty
Overgewaardeerd: Twilight Princess
Het moge duidelijk zijn dat ik enkel console-versies van Zelda heb gespeeld, sinds het 3D-tijdperk. Waar ik nooit de charme van heb begrepen, is echter Twilight Princess. Ik speelde heb in eerste instantie op de Wii, maar omdat ik de Wiimote zo vervelend vond heb ik hem nog eens gekocht op de Gamecube, gewoon omdat ik niet kon geloven dat ik het echt geen leuk spel vond. Maar helaas mocht het niet baten. Ik vond het spel te duister, de sfeer die Zelda-games normaal zijn charme geeft kwam er wat mij betreft nooit uit. Als ik dan al die Midna-merchandise zie denk ik 'misschien nog eens een poging wagen', maar ik denk dat het hem voor mij nooit gaat worden.

Ondergewaardeerd: Skyward Sword
Is één van deze games echt ondergewaardeerd? Ik betwijfel het wel, want ze hebben bijna allemaal wel hun aanhang. Als ik er één moet kiezen ga ik dan voor Skyward Sword, gewoon omdat die alleen op de Wii is uitgekomen. Al vermoed ik dat er wel een remake in het verschiet ligt. Misschien in 2020?

zelda_skyward_sword_1014_21

Dyon
Overgewaardeerd: Skyward Sword
Als één titel naar mijn mening overgewaardeerd is, dan is het wel Skyward Sword. Het hele concept van de luchtwereld en het nog onontdekte Hyrule had in theorie heel goed kunnen uitpakken, maar Nintendo heeft veel kansen gemist op dit vlak. In de nadagen van de Wii-tijd was Nintendo zo obsessief bezig met het implementeren van Wii-elementen in bestaande games, dat dat Skyward Sword een erg irriterende game heeft gemaakt. Hoewel de game een aantal prachtige tempels heeft (misschien wel de beste uit de hele serie) was het geheel een grote wassen neus. De drie werelden, mede ook omdat het afgesloten gebieden waren, voelden té lineair aan wat de gameplay niet ten goede kwam. Daarnaast was de game ook grafisch minder dan zijn voorganger Twilight Princess. De verfachtige graphics komen mogelijk nu in HD-kwaliteit prachtig tot uiting, de Wii was er echter minder geschikt voor.

Ondergewaardeerd: Twilight Princess
Om het geheel te levelen moet ik even mijn collega's die haten op Twilight Princess wat tegengas bieden. Wat mij betreft is Twilight Princess de completere versie van Ocarina of Time. De game zag er voor de nadagen van de Gamecube fantastisch uit, en heeft werkelijk alles uit die kubus gehaald. Met maar liefst negen tempels zat er genoeg diversiteit in en ook de opbouw van de game was goed. Paardgevechten, het spelen als wolf, maar ook prachtige odes aan voorgaande titels maakten, los van de klassieke Zelda-gamplay - deze game een waar genot voor mij om te spelen als Zelda-fan. Ik word alweer blij als ik opnieuw door de kerkers van Arbiters Grounds mag dwalen..

29

Martijn
Overgewaardeerd: The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Even voorop stellen: Ocarina of Time is een geweldige game. Voor zijn tijd een meesterwerk en vaak geprezen als beste Zelda-titel én beste spel aller tijden, ook al oogt het tegenwoordig allemaal wat hoekig. Wat ik echter overgewaardeerd vind, is dat Nintendo bijna twintig jaar lang de formule van Ocarina of Time niet los kon laten. Iedere 3D Zelda-titel werd voor veel te lange tijd ontworpen en vergeleken met Ocarina of Time. Door de vermeende grootsheid van deze titel kwamen latere games in de schaduw van Ocarina of Time te staan. Pas met Breath of the Wild werd de formule weer eens stevig overhoop gegooid, wat verfrissend was. Misschien had Nintendo dit eerder moeten doen, want met Twilight Princess en Skyward Sword was de koek al behoorlijk op, ook al hou ik van die games.

Ondergewaardeerd: Zelda II: The Adventure of Link
Net als bij Super Mario Bros. 2 kreeg de tweede Zelda een heel andere invulling dan de eerste. Destijds hoorde je geen klachten maar toen het internet eenmaal opkwam, bleken deze games de zwarte schapen van hun reeks. Waar vrijwel iedere nieuwe titel de hemel in wordt geprezen, is er voor de tweede Zelda nauwelijks nog lof te bespeuren. Het spel was vooral te moeilijk en te anders. Toch had Zelda II: The Adventure of Link een heel eigen stijl waar ik erg van kan genieten. Het is verre van de beste Zelda-game, maar het spel is stukken beter dan alle haat waarop het tegenwoordig kan rekenen. Voor slechts de tweede in de reeks, is het voor NES-begrippen een prima titel. Wel alleen voor mensen die van een stevige uitdaging houden.

1102-Zelda-II-Adventure-of-Link-NES-Classic-GBA-1

Neslihan
Overgewaardeerd: Ocarina of Time
Ik realiseer me heel goed dat ik me in een gevaarlijk gebied bevind wanneer ik zeg dat The Legend of Zelda: Ocarina of Time overgewaardeerd is, maar ik heb dat altijd wel stiekem gedacht. Ik denk dat het vooral komt omdat ik (nog?) niet echt nostalgie voel voor het spel en ik het heb gespeeld toen 3D-avonturen inmiddels een welbekende genre was, in plaats van splinternieuw en innovatief. Voor mij voelt Ocarina of Time aan als de vanille-smaak onder de The Legend of Zelda-spellen: het heeft geen gekke twist of hele eigen identiteit zoals alle andere Zelda-spellen hebben en voelt daarom vrij standaard aan. Maar dat maakt het spel zeker niet meteen slecht: het is alleen niet zo legendarisch als mensen het laten denken.

Ondergewaardeerd: Majora's Mask
The Legend of Zelda: Majora's Mask is echt een van de vetste Zelda-games, zo niet de allervetste. Het concept met dezelfde drie dagen die zich blijven herhalen is zo heerlijk simpel en geweldig uitgevoerd, dat ik na de honderdste cyclus nog steeds nieuwe dingen ontdek in Termina. Het hele spel heeft een spookachtige mooie atmosfeer waarin het verdoemde einde van de wereld telkens letterlijk nadert en ik kan maar geen genoeg krijgen van hoe allerlei verschillende personages ermee omgaan. Termina voelt echt levend aan door deze personages, met elk een eigen verhaal of unieke queeste. En dan nog maar te zwijgen over het echte avontuur, met de verschillende gebieden, tempels en maskers. Majora's Mask is echt een bijzonder spelletje waar ik me helemaal in kan verliezen en ik wou dat meer mensen het de tijd en aandacht zouden geven die het verdient.

90


Zoals je kunt lezen zijn de meningen weer eens ouderwets verdeeld, maar we horen natuurlijk graag ook jouw mening in de comments!
Next articleSirfetch'd onthuld als evolutie van Farfetch'd in Pokémon Sword... Previous articleBloederig detectivespel AI: The Somnium Files krijgt releasetrailer

Reacties van gebruikers

Avatar
Elm | 19 september 2019 11:34 | #288352
collapse
Kutste Zelda ooit is Spirit Tracks, daarna Skyward Sword door die bagger besturing en dat gekke openworldwolkenluchtsysteem (ja dat is één woord vanaf nu).
ondergewaardeerd: Twilight Princess. Mensen doen 'm af als een slechte kloon van OoT helaas. Episch, goeie muziek, lekker donkere sfeer, mooie gebieden, prachtige artstyle en een chill vechtsysteem. Dungeons en characters waren ook meer dan goed.

Zelda's die neutraal in mijn hoofd zitten zijn A Link between Worlds en Phantom Hourglass.

edit: mijn persoonlijke favorieten: OoT, TP, ALttP, WW, en BotW (hoewel BotW nul replay waarde voor mij heeft. Waar ik die andere games meerdere keren heb uitgespeeld is BotW voor mij eerder een lopend proces)
Majora's Mask is denk ik de meest interessante Zelda concept- en lorewise. Ook goed van genoten, maar geen persoonlijk favoriet.
Avatar
Dyon | 19 september 2019 11:36 | #288354
Reactie op post #288352 van Elm
Met jou kan ik praten Worship
Avatar
Mitch | 19 september 2019 11:52 | #288356
Reactie op post #288352 van Elm
Mensen die Phantom Hourglass boven Spirit Tracks verkiezen zijn een groter mysterie voor mij dan zwarte gaten en quantum-fysica.
Avatar
FalconPawnch | 19 september 2019 18:14 | #288363
Reactie op post #288352 van Elm
Spirit tracks nooit gespeeld maar verder helemaal eensch. TP was een zeer toffe Zelda met een wat donkerdere setting dan OoT. De leegte die mensen aangeven in Hyrule field was niet zo erg als de leegte in OoT's Hyrule Field. De muziek was inderdaad goed in TP. Ik vond de characters allemaal interessant en tof qua ontwerp. Iets wat ik mis in de nieuwere Zelda's. (Alleen BotW vond ik toffe characters hebben en met name dan de champions).
Avatar
Jeroen K. | 19 september 2019 11:36 | #288353
Leuke special! Eens met Ness. Majora's Mask is de beste Zelda-game, maar wordt helaas overschaduwd door Ocarina of Time. Die daarmee dus ook vrij overrated is. Net als Link to the Past trouwens, dan was Link Between Worlds een stuk beter (misschien is dat wel dé underrated Zelda-game!).
Avatar
Jerone | 19 september 2019 11:43 | #288355
collapse
Imo is the Wind Waker ondergewaardeerd. Persoonlijk zou ik deze in mijn top 3 Zelda's plaatsen (zelfs de beste soundtrack imo), maar als ik naar de sales kijk staat die pas op plek 7/8. Men viel in het begin over de grafische stijl, en later over het eindeloos zeilen en kisten opvissen - ik heb met beide nooit echt problemen gehad. True, de HD-remake toont pas echt de ware kwaliteit van de game, maar die zat er in het begin al in imo.

Overgewaardeerd is ALttP, ik heb de game nooit helemaal uitgespeeld gekregen (meerdere keren geprobeerd). Hij kan gewoon mijn aandacht niet vasthouden. Toegegeven; ik heb het nooit origineel op de SNES gespeeld, maar pas later na. Als ik zie dat dit de op-twee-na meest verkochte Zelda is, durf ik hem toch best overrated te noemen. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Mitch.
Avatar
Mitch | 19 september 2019 11:54 | #288357
Reactie op post #288355 van Jerone
collapse
Tegenwoordig wordt vooral het dungeon design van de Wind Waker als zwak gezien, en daar sluit ik me bij aan. Op geen enkel moment draag je meer dan één key bij je en backtracken hoeft nooit. Alleen bij de Wind Temple moet je écht nadenken waar je heen moet en dat is dan ook meteen de beste dungeon in de game.

Wat betreft de wereld zelf vond ik vooral het aantal nutteloze eilandjes tegenvallen. Al die Reefs en Fairy Islands zijn compleet dood en ultra-klein, maar beslaan wel nog steeds een vakje van je map. Meh.

Verder vind ik Wind Waker qua sfeer, muziek en karakter wel een hele leuke Zelda.
Avatar
Jerone | 19 september 2019 12:09 | #288358
Reactie op post #288357 van Mitch
collapse
Is dat de consensus? Ik vond de dungeons erg vermakelijk. Het fortress was de enige dungeon die ik zwak vond (wellicht omdat ik vaak geen idee had waar ik heen moest, en de objectives saai waren). True, niet ieder eiland was even veel te beleven, maar imo compenseert de game ruimschoots op andere gebieden. De soundtrack, de uniekheid van de game en grafische stijl zijn me veel meer bij gebleven dan de nutteloze eilandjes. Dat zijn de punten waarop de game scoort.

In BotW zijn er ook grote stukken land waar niets tot weinig te beleven valt op een enkele shrine hier en daar na. Ik stoor me daar niet zo aan denk ik. Het valt daar wat minder op omdat je onderweg (nutteloze) stuff aan het verzamelen bent. Dit is wel een 15 jaar jongere game, dus wellicht had een 2017 Wind Waker ook een dergelijke feature kunnen hebben. BotW op zee Zelda
Avatar
Mitch | 19 september 2019 12:20 | #288359
Reactie op post #288358 van Jerone
collapse
Wat ik bij BotW had is dat je continu beloond wordt voor het ontdekken. In Wind Waker werd ik 7/10 keer teleurgesteld tijdens het verkennen van de map. Of het eiland stelde nauwelijks iets voor, of ik moest later terugkomen met de hookshot..

Deels komt dat door hardware limitaties, daardoor kon er maar één eiland(je) per vakje zijn. Deels door een clash in design (gesloten structuur van OoT Zelda gemixt met een open wereld). En deels ook door haastwerk, want het is geen geheim dat Wind Waker snel af moest (en hierdoor zijn er ook dungeons verwijderd).

Ik zou graag een vervolg op Wind Waker zien ooit, met een meer natuurlijke wereld (overal eilandjes in plaats van één per vakje) en betere exploration, zoals in BotW. Ik denk dat Wind Waker stiekem te vroeg kwam, de hardware was nog niet klaar voor wat die game wilde bereiken. En Nintendo hield nog teveel vast aan OoT.
Avatar
Jerone | 19 september 2019 12:36 | #288360
Reactie op post #288359 van Mitch
Ik denk dat we vooral dat laatste met elkaar eens zijn. Dat kan een fantastische game opleveren. Wellicht wordt het idee van meerdere eilanden en zee-exploratie al geïntroduceerd in BotW 2? Dat zorgt voor nog meer variatie en biedt weer oneindig veel nieuwe kansen tov BotW
Avatar
Banjo | 19 september 2019 17:19 | #288361
collapse
Haha Dyon.. Skyward Sword overgewaardeerd noemen...
Alsjeblieft zeg.
Avatar
Dyon | 19 september 2019 18:36 | #288365
Reactie op post #288361 van Banjo
Ik hoor graag argumenten, maar die heb je blijkbaar niet Denial
Avatar
FalconPawnch | 19 september 2019 18:11 | #288362
collapse
Dreon: TP overgewaardeerd want niet duister genoeg...
Kitty: TP overgewaardeerd want te duister...

Ik vond TP precies goed qua duisterheid. het enige probleem in TP voor mij, was de makkelijkheid en de straight forward dungeons. Het was allemaal te lineair.

BotW vond ik een goede game maar naast alle mogelijkheden dankzij de open world, miste ik wel dungeons en levendigheid in de wereld. Tof hoe een vernietigd Hyrule eruit ziet, maar een levendig hyrule castle town zoals in TP had ik graag gezien in BotW.

Het zal mij benieuwen wat de sequel gaat bieden. Ik hoop binnenkort eens wat nieuws te mogen horen.
Avatar
Dreon | 19 september 2019 18:49 | #288366
Reactie op post #288362 van FalconPawnch
collapse
Hahaha, hier hadden we het met de redactie ook over Hilarious

Misschien houd ik gewoon van heeeel duistere games! Majora's Mask is daarom ook echt een pareltje naar mijn mening, love the creepy vibe.
Avatar
Jerone | 19 september 2019 19:09 | #288367
Reactie op post #288366 van Dreon
Majora’s Mask sowieso beste Zelda ooit en één van de beste games aller tijden
Avatar
Kitty | 19 september 2019 21:24 | #288370
Reactie op post #288366 van Dreon
Ik moet zeggen dat ik Majora's mask dan wel weer supervet vond, ondanks het duister Wink
Avatar
Ted Ninto | 19 september 2019 18:25 | #288364
Ondergewaardeerd: Skyward Sword.
Overgewaardeerd: A Link to the Past.
Avatar
Mink | 19 september 2019 20:21 | #288369
Ondergewaardeerd: Zelda: The Legend of Link II
Overgewaardeerd: Majoras Mask

Super leipe highlight btw!
Avatar
ThanosReXXX | 19 september 2019 21:58 | #288373
ZWAAR overgewaardeerd: Majora's Mask. Kut spel met een kut mechaniek. Had hem destijds eigenlijk puur uit enthousiasme over Ocarina of Time gekocht, omdat het er hetzelfde uitzag, en ik eigenlijk verwachtte dat het een soort deel twee was, maar helaas.

ZWAAR ondergewaardeerd: The Minish Cap. Dat niemand die nog genoemd heeft. Geweldig avontuur, prima verhaal met onderhoudende characters, en zich allemaal afspelend in een soort micro-cosmos, geweldige twist op de Zelda formule. En de graphics waren ook dik in orde, zeker voor die tijd.
Avatar
Jeroen K. | 20 september 2019 08:50 | #288377
3D overrated: Ocarina of Time
3D underrated: Majora's Mask

2D overrated: Link to the Past
2D underrated: Link Between Worlds

Zo simpel is het
Avatar
Dual_strike | 20 september 2019 09:10 | #288378
Overgewaardeerd: Ocarina of Time
Ondergewaardeerd: Twilight Princess
Avatar
rdvid | 20 september 2019 12:26 | #288387
Waar ik zelf het meest van hield was de vrijheid die het spel Zelda meestal had. En het rijden op Epona vond ik echt fantastisch

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Legend of Zelda: Link's Awakening

Platform: Nintendo Switch
Genre: Action Adventure
Ontwikkelaar: Grezzo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 20 september 2019

Screenshots