The Legend of Zelda: Link's Awakening Review | 19 september 2019 14:00 | Auteur: Kitty

Afgelopen week heb ik me -voor het eerst in mijn leven- met The Legend of Zelda: Link’s Awakening bezig gehouden. Dit was ook meteen de eerste 2D-Zelda die ik speelde, omdat dit concept me altijd minder aansprak dan de open werelden van 3D. Maar nu kan ik alvast zeggen, bij de volgende 2D-Zelda (remake) sta ik vooraan in de rij!

87

In The Legend of Zelda: Link’s Awakening word je vrijwel meteen in het diepe gegooid. In elke zin van het woord eigenlijk, want in de openingsscène lijdt je tijdens een heftige storm op zee een schipbreuk. Link spoelt aan op het strand van Koholint Eiland en wordt gevonden door de personages Marin en Tarin, die hem in huis nemen tot hij wakker wordt. Je bent aangekomen in een klein, lief dorpje waar je ook meteen een aantal bekende gezichten ziet. Zo schrok ik me een hoedje door de Chain Chomp van de buurvrouw die op me af sprong, maar die bleek al snel eigenlijk een hele lieve, enthousiaste hond te zijn. Phew!

88

Ook al heb ik de originele versie(s) van The Legend of Zelda: Link’s Awakening nooit gespeeld, deze game voelt direct alsof je thuiskomt. Misschien door de heerlijke bekende soundtrack of Links herkenbare kloffie, maar bovenal door de warme sfeer die alle Zelda-games zo heerlijk maakt. Al struinend door het dorpje praat je met de inwoners door middel van de typische Nintendo-dialogen, met grappige insiders-grappen of gewoon droge opmerkingen. De huisjes zijn onwijs schattig ingericht, met plantjes, hebbedingetjes en kleurrijke meubels. Dit alles straalt van het scherm vanwege de prachtige grafische stijl. Bovendien zie je overal Nintendo cameo’s terug die er soms wel heel dik bovenop liggen. Je kunt zelfs Nintendo-knuffels bij elkaar sparen!

86

Een waar kunstwerk
Om mezelf een beeld te geven van wat voor transformatie deze game eigenlijk heeft ondergaan, heb ik wat oude video’s en foto’s erbij gegoogeld. Wat een verschil! Het is in de basis een 1:1 port, maar dat doet geen recht aan het eindresultaat. Het water glinstert en nodigt uit om een frisse duik in te nemen, vlammen van toortsen weerkaatsen prachtig op de rotswanden, de beplanting deint rustig mee op een frisse bries. Er wordt indrukwekkend gewerkt met schaduw, lichtinval en bovenal gewoon een geweldig design van personages en monsters. Zoals ik in mijn preview al bejubelde, is er ook veel aandacht besteed aan de kleine, lieve details: Link’s ingespannen blik als hij wat zwaars optilt of zijn geschokte blik (én ijzige schreeuw) als je hem per ongeluk een valkuil in stuurt.

84

Ouderwetse kerkers en puzzels
Hoewel ik aan sommige dingen wel merkte dat ik een ouder spel speelde, zoals de kortere dialogen en het gebrek aan cutscenes, vroeg ik me tijdens het spelen meer en meer af of me dat niet gewoon op deze manier opviel omdat ik wist dat ik een remake speelde. Goed... de gameplay volgt het alom bekende traject van het doorzoeken van kerker na kerker in vaste volgorde, maar dat is ook een gegeven waar ontzettend veel spellen nog steeds op gebouwd zijn. En het werkt heerlijk: bij elke kerker krijg je er weer een vaardigheid of een belangrijk item bij, waardoor je ook op Koholint Eiland weer allerlei nieuwe gebieden kunt bereiken. En zo kam je beetje bij beetje het eiland uit. Bovendien worden de kerkers ook ingewikkelder naarmate je vordert. Voor je het weet spring, zwem en vlieg je door de wereld. En hoewel ik toch wel minstens twintig keer game over ben gegaan, heb ik het spel nooit ervaren als oneerlijk moeilijk.

83

Die kerkers zijn -niet onbelangrijk- ook hartstikke leuk om te spelen. De thema’s zijn mooi uitgewerkt, van de diepe wateren in de waterkerker tot de spannende Oosters getinte zandkerker. De kamers zijn als een doolhof aan elkaar verbonden en door sleutels te zoeken, schakelaars slim om te zetten en de juiste vijanden te verslaan, eindig je telkens bij een innovatieve eindbaas. Hoewel het kleine kamers zijn moet je echt goed kijken en opletten, want voor je het weet zie je een belangrijk puzzelstuk over het hoofd of stort je de afgrond in. De weg naar de kerker vinden is ook tof: je moet telkens ergens op het eiland een sleutel vinden. In het begin mag je zelfs de Chain Chomp van de buurvrouw uitlaten, wiens hulp je goed kunt gebruiken om door de deur van de kerker te komen! Dit soort innovatieve en leuke variaties op de klassieke gameplay toveren een glimlach op mijn gezicht.

85

Op je kaart kun je de belangrijke punten op Koholint markeren, zodat je na het vergaren van nieuwe vaardigheden weet waar je naar terug wilde keren. Dat is ook zeker een aanrader, want ik onderschatte ontzettend hoeveel ik nog ging tegenkomen. Intussen bleef ik op plekken waar ik al dertig keer langs gewandeld was nieuwe dingen vinden en wilde ik na zes kerkers dus echt eens het hele eiland van onder tot boven grondig doorzoeken om er zeker van te zijn dat ik niks gemist had. Dat voelde ook helemaal niet als een last, maar als een uitnodiging die ik graag accepteer!

Weinig begeleiding
Wat me wel ontzettend verraste, is dat je bepaalde wapens krijgt door ze gewoon te kopen in de winkel. Ik verwachtte dat ik dit ging vrijspelen via eindbazen of kerkers, maar ik liep er gewoon toevallig tegenaan in de lokale shop. Uiteindelijk had ik vast wel een hint gekregen om hier naartoe te gaan om de aankoop te doen, maar voor mij kwam het uit het niets. Zo zijn er meer situaties waarbij ik nét iets meer duidelijk had gewild. Zo kreeg ik na de tweede kerker de hint dat ‘de prairie wacht’. Na een half uur rond te rennen op de prairie zonder iets te vinden bleek dat een eindje naar het zuiden nóg een Ukuku prairie lag, die op de kaart nog niet te zien was. Dat leverde wel enige frustratie op.

91

Verzameldrang op Koholint
Het verkennen van het eiland is een waar genot. Het is geen groot eiland, maar door de slimme manier waarop gebieden pas later beschikbaar komen, is het net alsof je telkens nieuwe dingen tegenkomt. Bovendien loont het zoeken: je kunt allerlei schelpen verzamelen, die je kunt inruilen tegen handige items die je niet per se nodig hebt, maar die het Koholint-leven wel een stuk makkelijker maken. Uiteraard zijn er ook weer de ouderwetse heart pieces, waarmee je extra hartjes bij elkaar spaart om wat langer te kunnen overleven. Ook kun je bij de lokale grijpmachine-uitbater knuffels sparen van Nintendo-figuren om op te zetten in de huizen van de inwoners. Schattig en verslavend! Bovendien zijn er nu ook op allerlei manieren kamers te vergaren, die je kunt gebruiken om je eigen kerker in elkaar te knutselen bij Dampé de grafbewaarder

Bouw je eigen kerker
Ter ere van deze heruitgave is een heel nieuw onderdeel toegevoegd aan The Legend of Zelda: Link’s Awakening. Je kunt nu je eigen kerkers samenstellen, op basis van kamers die grafdelver Dampé voor je maakt. Je kunt ook nog kamers krijgen door amiibo te scannen (wel maar vijf stuks maximaal, helaas), en door bepaalde sidequests te doen of de uitdagingen van Dampé te voltooien. Na elke kerker die je bezocht hebt, kun je met hem je spannende avonturen delen. Hij raakt hiervan zo geïnspireerd, dat hij een aantal kamers voor je ontwerpt (die je in de kerker gezien hebt). Uit al deze kamers samen kun je je eigen kerker ontwerpen, op basis van een uitdaging van Dampé of helemaal naar eigen inzicht.

3548682-8875500009-media

Het lijkt allemaal heel simpel, maar dat valt nog best wel tegen! Zo moet je er wel op letten dat trappen ook daadwerkelijk ergens uitkomen, en je hebt uiteraard wel sleutels nodig voor afgesloten deuren. Ook had ik meer dan eens dat een deel van mijn kerker eigenlijk een beetje nutteloos was, omdat je via een andere route zo naar de eindbaas wandelde. Straks kun je je creaties met elkaar gaan delen, en zien hoe andere mensen jouw uitdaging proberen te voltooien. Wat wel jammer is, is dat je de kamers niet kunt indelen op type. Zo krijg je als je niet oplet een kerker waar je zo van een waterthema doorloopt in een zandthema. Dat maakt voor de gameplay verder niets uit, maar het zou wel wat makkelijker zijn om zo een eigen thematische kerker te ontwerpen. Desalniettemin is het hartstikke leuk om met kerkers bouwen aan de slag te gaan. Bovendien keek ik daarna met een heel nieuwe blik naar de tochten die Nintendo zelf voor me heeft uitgestippeld!



Conclusie
The Legend of Zelda: Link’s Awakening is prachtig in elke zin van het woord. Het spel straalt van het scherm en op sommige momenten werd mijn lach zo breed dat hij bijna niet meer op mijn gezicht paste. Wat een heerlijke, koddige wezens leven op Koholint Eiland. De gameplay volgt, uiteraard de ouderwetse en traditionele gang van zaken en dat voelt uiteindelijk toch wel als thuiskomen. En dat gevoel is er overigens al als je het spel opstart, dankzij de geweldige sfeer die onmiddellijk wordt neergezet. Het enige wat voor mij miste, waren uitgebreide cutscenes en verhalen zoals we die tegenwoordig gewend zijn en zo nu en dan hadde de hints van mij wat minder cryptisch mogen zijn. Toch is dat eigenlijk een beetje muggenziften. The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een must play, voor zowel oude en nieuwe spelers!
9,2
N1-score
  • + Ontzettend sfeervol
  • + Schattigste Zelda-game ooit
  • + Innovatieve gameplay, ook voor deze tijd
  • + Zelfs nostalgisch als je hem voor het eerst speelt
  • - Soms wel wat te onduidelijke hints
  • - In verhouding weinig verhaallijn
Next articleLanceertrailer voor Devil May Cry 2 Previous articleRacebaan Parijs is onder constructie bij frisse trailer Mario...

Reacties van gebruikers

Avatar
fantasyfreak | 19 september 2019 19:39 | #288368
collapse
"Soms wel wat te onduidelijke hints" kan wat mij betreft bij pluspunten. Smile Je wordt met Nintendo games zo aan de hand gehouden tegenwoordig dat dit wel eens welkom is. Blij dat ze dat niet teveel hebben aangepast dus.
Avatar
Fl@ppy | 19 september 2019 21:37 | #288371
Reactie op post #288368 van fantasyfreak
De wereld is dan ook niet zo groot dat je voor altijd vast komt te zitten. Heerlijk om te blijven zoeken en ondeetussen rupees sparen.
Avatar
FalconPawnch | 20 september 2019 09:41 | #288380
Reactie op post #288368 van fantasyfreak
Precies, dit is de kracht van Zelda games juist. En de laatste tijd worden de gamers teveel aan het handje gehouden en proberen ze games voor letterlijk iedereen toegankelijk te maken. Sommige mensen moeten gewoon accepteren dat Zelda niet hun game is.
Avatar
Rico B. | 19 september 2019 21:45 | #288372
Heb hem gepreloaded op mn switch. Kan niet wachten om hem zo over iets meer dan twee uurtjes even te spelen voor dat ik naar bed ga.
Avatar
Jeroen K. | 20 september 2019 09:12 | #288379
collapse
Ik zie dat 'ie op Metacritic ook zo hoog staat. Vraag me toch af of het niet weer de Zelda-bonuspunten zijn als er een 2D-Zelda zulke cijfers haalt. Die zijn voor mij nooit meer dan een 8/10 geweest, stuk minder interessant dan de 3D-Zelda's imo.
Avatar
FalconPawnch | 20 september 2019 09:43 | #288381
Reactie op post #288379 van Jeroen K.
collapse
Mee eens. Link to the Past heb ik ook gespeeld maar ik vond dit by far niet in de buurt komen van een console Zelda game. Je moet om je heen kunnen kijken en niet altijd maar vanuit dat vogelperspectief spelen. Het voelt zo opgesloten, iets wat je bij een Zelda juist niet moet hebben.
Avatar
Martijn | 20 september 2019 11:41 | #288384
Reactie op post #288381 van FalconPawnch
Eh... In 1991 wás A Link to the Past een console Zelda-game. Sterker nog: het was de game die veel van de vaste elementen in de reeks introduceerde. Later heeft Ocarina of Time veel uit A Link to the Past overgenomen. Veel locaties, spelmechanieken, muzieknummers, etc. zijn bekender van Ocarina of Time, maar werden geïntroduceerd in A Link to the Past. Destijds was het de beste Zelda-game die tot dan toe verschenen was.

Het was de derde game en speelde zich voor het eerst eerder af dan voorgaande games. Iets wat overigens wederom in Ocarina of Time werd herhaald, door dat spel wéér eerder af te laten spelen. Voor jaren was Ocarina of Time het vroegste deel in de Zelda-tijdlijn (totdat Skyward Sword en Minish Cap nóg verder terug in de tijd gingen). A Link to the Past ging terug naar de oorsprong, met het originele The Legend of Zelda als leidraad.

In vele opzichten was A Link to the Past een blauwdruk voor vrijwel alles dat erna kwam. Bijna alles wordt echter door Ocarina of Time overschaduwd. Op zich logisch, aangezien dat voor jaren hét meesterwerk was, maar valt niet te ontkennen dat A Link to the Past eveneens onmisbaar is geweest voor de toekomst van de serie.

Het is een uitstekende game en op zijn manier ook een meesterwerk. Toch moet ik toegeven dat ik A Link to the Past zelf ook nog eens moet uitspelen.
Avatar
Mitch | 20 september 2019 09:46 | #288382
Reactie op post #288379 van Jeroen K.
collapse
Het zijn juist altijd 3D Zelda's die de +0.5 'Zelda Tax' bonuspunt krijgen. Zie Skyward Sword en TP, lol. 2.D Zelda's komen door de mindere hype nooit boven de 95 MC uit, maar blijven steken rond 88-92
Avatar
Volleybaas | 20 september 2019 11:14 | #288383
Reactie op post #288382 van Mitch
Ach weetje, ieder zn ding.
Ik geniet van zowel 2d als 3d zelda's. Zelfde bij metroid.
Ik vond metroid zero mission bijv echt geweldig. Metroid 2: Samus returns was ook echt takke vet
Avatar
Jeroen K. | 20 september 2019 12:01 | #288385
Reactie op post #288382 van Mitch
Op zich eens dat de 3D-Zelda's nog meer bonuspunten krijgen. Komt denk ik ook omdat 3D-platformers sowieso erg geliefd zijn bij gamecritici.

Toch als ik gameplay van deze remake kijk, heb ik wel erg het idee dat het niet voorbij max een 75/100 was gekomen als het geen Zelda (/ Nintendo-game) was geweest.
Avatar
rdvid | 20 september 2019 12:25 | #288386
Wel geinig van al die verwijzingen naar andere Ngames..
Avatar
marzorium | 20 september 2019 12:52 | #288388
collapse
Ik vind het wel merkwaardig dat een zelda game er nog zo mee wegkomt gezien de haperende framerate. Hopelijk komt er een patch uit.
Avatar
Kitty | 21 september 2019 10:44 | #288392
Reactie op post #288388 van marzorium
Ik lees inderdaad hier en daar over haperende framerates, maar ik heb daar nog helemaal nirts van gemerkt!
Avatar
koekiemonster | 21 september 2019 14:05 | #288395
collapse
Wat een treurige review. Denk niet dat je deze moet reviewen als je het origineel niet kent. Het niet noemen van de bizar aanwezige framerate problemen zegt eigenlijk ook wel wat. Elk andere game had dat aangerekend gekregen, maar deze niet?! Hoe bizar dat het 8-bit origineel betere performance heeft. Maar goed, dat weet je niet omdat je naast één enkele Google om screenshots 0.0 hebt geïnvesteerd in het origineel.

Dan dat cijfer... een 9.2.... echt? Geen 9.1 of 9.335664, maar een 9.2
Wat maakt deze game slechter dan een 9.3 of beter dan een 9.1? Wat een onzin zeg..
Avatar
Martijn | 22 september 2019 22:31 | #288416
Reactie op post #288395 van koekiemonster
collapse
Wat een treurige reactie... Hahaha

Voortaan gewoon weer koekjes eten en niet teveel uit de azijnfles drinken. Wink
Avatar
Dreon | 23 september 2019 09:32 | #288419
Reactie op post #288416 van Martijn
@ Martijn: Hilarious

@Koekiemonster: Ik vind het juist leuk om te zien dat Kitty zo veel lol met het spel heeft gehad zonder ook maar enkele nostalgische waarde te hebben voor deze game.
Avatar
Marcel | 22 september 2019 00:03 | #288399
Geweldige game, ik vermaak me er prima mee.

Wat betreft de framerate. Draait denk ik net als Yoshi's Crafted World op Unreal Engine 4 en in de overworld lijkt de game soms op zijn geheugen limiet te zitten. Digital Foundry denkt aan een CPU bottleneck, maar ik denk niet dat dat het probleem is, omdat het vooral gebeurd bij het laden van nieuwe assets. Het zijn korte schokjes als je van gebied naar gebied loopt of een gebouw in gaat. Alleen in de swamp kakt de framerate echt in.
Avatar
koekiemonster | 22 september 2019 07:30 | #288401
In Swamp zakt hij gewoon onder de 20....
Avatar
Mink | 22 september 2019 13:28 | #288403
Lekkere review, geweldige game. Origineel was al geweldig en de remake heeft ook zulke leuke elementen.
Avatar
FalconPawnch | 30 september 2019 10:26 | #288490
Die framerate drops bij de swamp zijn wel heel erg hoor... dit zou niet mogen gebeuren. Het inladen van de assets zorgt hier duidelijk voor aangezien het enkel gebeurt bij het switchen van de ene naar de andere map.

De game zojuist uitgespeeld maar erg satisfying is het niet. ook al heb ik het origineel nooit gespeeld, dan hadden ze best wel wat extra's mogen geven als je de game uitspeelt... Ik zal niks spoilen maar als een cutscene bestaat uit 3 stilstaande plaatjes en een 5 seconden stukje bewegend beeld en dat was het, dan is dat aardig teleurstellend -_-'

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Breath of the Wild is dit echt geen 60 euro waard. Ik raad dan ook mensen aan om de game uit een aanbieding of budgetbak ooit te halen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Legend of Zelda: Link's Awakening

Platform: Nintendo Switch
Genre: Action Adventure
Ontwikkelaar: Grezzo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 20 september 2019

Screenshots