Wat Mario Kart 9 kan leren van Mario Kart Tour Special | 27 september 2019 12:20 | Auteur: Mitch

Mario Kart Tour kent genoeg controverse. Van de nieuwe, lang niet zo precieze touch-besturing tot een Gold Pass-abonnement dat duurder is dan Nintendo Switch Online: er zijn genoeg vraagtekens te plaatsen bij de eerste Mario Kart op de mobiele telefoon. Dat neemt echter niet weg dat dit nieuwe 'deel' stiekem ook best wel een aantal toffe nieuwigheden kent. Innovaties die zelfs zó goed zijn dat ik bijzonder teleurgesteld zou zijn als ze niet terugkeren in Mario Kart 9.


1. Mario Kart DS-missies zijn terug
Er is ooit één keer eerder een Mario Kart geweest met een fatsoenlijke singleplayer-modus en dat was Mario Kart DS. Waarom? Twee woorden: Mission Mode. In deze stand mocht je allerlei uitdagingen voltooien. Denk daarbij aan het rijden door ringen, het omver kegelen van vijanden en zelfs het verslaan van bazen. Soortgelijke uitdagingen zitten ook Tour als afwisseling op de races, samen met nieuwe zaken als Glider Challenges, waarbij je zo ver mogelijk moet zien te komen met de glider. Heel nice.

2

2. Trick-versies van banen
Mario Kart Tour heeft nog niet zo heel veel banen, dus er wordt tijdens de singleplayer aardig wat content gerecycled. Klinkt suf, maar tegelijkertijd levert dat aangepaste versies van bestaande banen op die ik vanaf nu terug wil zien in iedere Mario Kart: de Trick-versies. In deze variant worden circuits die je heel goed kent namelijk niet enkel uitgerust met extra stunt-schansjes, maar ook met gloednieuwe 'zwevende' stukken baan en nieuwe shortcuts. Het zorgt echt voor een totaal nieuwe Mario Kart-ervaring en dat heeft deels ook te maken met het volgende punt...

3. Het combo-systeem is briljant
Nee, ik heb het niet over een combo van voertuig en personage: dit is het echte werk. In Mario Kart Tour kun je namelijk acties aan elkaar linken om zo een flink aantal punten binnen te sprokkelen. Heb je bijvoorbeeld net lekker door een bocht gedrift en stunt je kort daarna van een schans? Combo x2. Klap je vervolgens ook nog je Glider openen, dan loopt je combo nog verder op naar gelang je langer in de lucht blijft zweven. Het is briljant, het is verslavend en het voelt ongelofelijk lekker om je combo te zien oplopen.

Ik kan bijna niet geloven dat ik het typ, maar het combo-systeem in Mario Kart Tour is de beste vernieuwing die de serie in jaren heeft gehad en maakt races echt zoveel leuker. Als er maar één element is dat Mario Kart 9 van Tour gaat overnemen, laat het dan dit zijn.

Prettig verrast
Mario Kart Tour mag dan een versimpelde versie van Mario Kart zijn, ik ben uiteindelijk door de drie bovenstaande zaken best prettig verrast. Blijft deze positiviteit hangen naarmate ik steeds verder kom in het spel en ik door menu's voor ingame-aankopen scroll?

Verwacht binnenkort mijn eindoordeel over Mario Kart Tour, hier op N1ntendo.nl.
Next articleBlacksad - Under the Skin Previous articleDragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition

Reacties van gebruikers

Avatar
Jeroen K. | 27 september 2019 12:52 | #288462
Ik kan er maar niet inkomen. Besturing werkt erg slecht en het besluit om bepaalde content achter een maandelijks abonnement te zetten valt me ook niet goed.
Avatar
Dinalfos | 27 september 2019 19:30 | #288464
collapse
Het was eigenlijk hetzelfde verhaal met Mario Run. Dat spel introduceerde ook een aantal leuke features die je het liefst in de "volwaardige" Mario-platformers zou zien.
Avatar
Mitch | 27 september 2019 21:37 | #288466
Reactie op post #288464 van Dinalfos
Heb Mario Run nooit gespeeld. Welke features waren dat in jouw optiek?

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Mario Kart Tour

Platform: Android
Genre: Racing
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 25 september 2019

Screenshots