Nintendo-president Shuntaro Furukawa spreekt over toekomst van Nintendo Nieuws | 23 oktober 2019 10:56 | Auteur: Erik | Bron: Time

Shuntaro Furukawa, president van Nintendo, spreekt met Time over de toekomst van zijn bedrijf.

Een toekomst is niet zonder innovatie. De Wii, Nintendo DS, Wii U en natuurlijk de Nintendo Switch zijn voorbeelden van een Nintendo die hevig leunt op experimenteren. Ook met Furukawa aan het roer blijft dit zo.

"In de eerste plaats baseer ik mijn beslissingen op de visie van de baas van een ontwikkelingsteam. Nintendo is Nintendo vanwege onze spellen, personages en IP's" legt Furukawa uit tegen Time. "Dus ik sta er zeker voor om onze teams de vrijheid te geven om te experimenteren met nieuwe ideeën. Uitbreiding kan niet gebeuren zonder de vrijheid om iets nieuws uit te proberen, en de moed om in onbekend terrein te stappen."

Zijn plannen voor de toekomst kunnen dan ook in één woord omschreven worden: plezier. Dit zit al in het fundament van The Big N sinds zijn totstandkoming in 1889. "Of iets aantrekkelijk lijkt voor de consument of niet, hangt ontzettend af van de door ons geboden kwaliteit van de ervaring. Nintendo blijft zoeken naar nieuwe manieren om het plezier te vergroten dat men kan hebben", zegt de 47-jarige president.

ShuntaroFurukawa_PresidentNintendo
Shuntaro Furukawa, gefotografeerd bij het hoofdkantoor van Nintendo in Kyoto.

Mobiele markt
Sinds de aankondiging van Nintendo's samenwerking met DeNA in 2015, zien we dat dit plezier ook zijn weg naar de mobiele markt baant. In september verscheen bijvoorbeeld nog Mario Kart Tour. Hoe ziet het bedrijf hier zijn kansen in om geld te verdienen?

"Hoe we dit te gelde maken, bepalen we per applicatie", antwoordt Furukawa. "We bepalen dit aan de hand van de spelcontent in iedere app, alsmede de IP die we gebruiken en de doelgroep waar we ons op richten. Daarnaast kijken we hoe spelers het beste van de game zullen genieten en wanneer ze zich comfortabel zouden voelen als ze hier geld aan uitgeven."

Nieuwe Disney?
Nintendo investeert de laatste tijd veel in het verbreden van het bereik van hun IP. Naast moviele spelletjes, maakt Nintendo op dit moment ook een Mario-animatiefilm met Illumination Studios én baant het IP zich een weg naar diverse attractieparken. Time merkt op dat dit wel wat wegheeft van de strategie van een van de grootste media-imperiums ter wereld: Walt Disney.

Furukawa wil hier echter niets van weten. "We hebben nooit geprobeerd om een ander bedrijf te imiteren... het gebruiken van ons IP in zaken als pretparken of films is simpelweg een extensie van de filosofie die we al jaren hebben." Time constateert dat dit zeker waar is: Nintendo staat vooral bekend om hun eigen creaties, en niet de aankoop van andere bedrijven.

Lees het hele artikel op de website van Time, waar ook Doug Bowser, president van Nintendo of America, en anderen hun zegje doen over dit onderwerp.
Next articleDusk Diver Previous articleSnoep of... je verlies in verse trailer Luigi's Mansion 3

Reacties van gebruikers

Avatar
charlie1 | 23 oktober 2019 12:50 | #288722
collapse
Nintendo, zoals de liefde van een fan voor een voetbalclub heeft mijn liefde voor jou geen grenzen.

Ik heb je omarmd 28 jaar geleden en je hebt me altijd vreugde en plezier gebracht. Steeds heb ik je gesteund en trouw gebleven in goede en slechte dagen.

Dat zal ik steeds blijven doen, ook al heeft de concurrentie soms aanbiedingen die aantrekkelijk zijn. Voor mij blijf je de nummer 1.

Dank u aan Yamauchi, yonkoi, iwata, Takeda en al de anderen die dit nalatenschap hebben achtergelaten.

Zoals iwata zei in een presentatie, vanop de 7 de verdieping in het hoofdkwartier. Iets unieks creëren. De tekst staat er sinds het ontstaan van nintendo.
Avatar
Erik | 23 oktober 2019 20:08 | #288725
Reactie op post #288722 van charlie1
Mooi gezegd, Charlie!
Avatar
FalconPawnch | 23 oktober 2019 15:32 | #288723
collapse
, zien we dat dit plezier ook zijn weg maakt naar de mobiele markt baant.
/derp

dat stukje over mobiele games... mn nekharen gaan al overeind staan bij het lezen van de titel.
Hoe ziet het bedrijf hier zijn kansen in om geld te verdienen?
haha, zullen we dit potje nu maar even niet opentrekken?

Verder, tjah, ik speel al zo'n 27 jaar met plezier met Nintendo producten. Soms goede en soms wat mindere periodes. Hun IP's blijven voor mij de reden dat ik niks anders hoef. Nintendo geeft genoeg voldoening en dat zal denk ik altijd zo blijven.
Avatar
Erik | 23 oktober 2019 20:08 | #288724
Reactie op post #288723 van FalconPawnch
Hèhè, scherp. Dankje! Iets met twee verschillende ideeën voor een zin en het een niet helemaal meer weghalen.

De mobiele markt blijft een lastig onderwerp, ja. Vooral als je de schaamteloze transacties van Mario Kart Tour ziet. Toch, is hier wel wat hoop te bespeuren: die game draait vooralsnog niet heel veel omzet (van wat ik heb gelezen) en ook Nintendo's algehele prestaties op de mobiele markt valt volgens aandeelhouders ietwat tegen (al is pak 'm beet 97 miljoen dollar nog steeds niet weinig). Dus wellicht dat niet een te grote focus naar mobiel gaan zien. Smile
Avatar
Volleybaas | 24 oktober 2019 19:53 | #288729
Reactie op post #288723 van FalconPawnch
ehm... je speelt zelf al superlang pokemon go... beetje hypocriet want dat is ook gewoon nintendo voor n groot gedeelte

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.