Super Monkey Ball 2 Review | 31 maart 2003 01:02 | Auteur: Onbekend

Van aap naar aap-in-bal!
Het kan niet simpeler: neem een aap, pak een balletje en combineer deze twee tot een aapje in een bal, gooi deze vreemde mix vervolgens in een levels vol hindernissen en je hebt een game!! Dit was het concept in deel 1, en daar is natuurlijk niets aan veranderd. De game bevat deze keer wel een verhaal. Dit versterkt wel het 'kiddy' imago van de gamecube, maar wat maakt dat uit, als je maar fun hebt toch? Je raakt meteen gewend aan de vrolijke kleuren die je ook in deel 1 tegenkwam, en in de tussenfilmpjes kun je vrolijk meedansen met het gezelschap als ze de steeds terugkerende Magical-Spell, dat wil zeggen van aap naar aap-in-bal (vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Pizza-Cats move) uitvoeren alvorens de strijd aan te gaan met Dr. Bad-Boon. Je goede oude kindertijd in de crèche komt nu vast en zeker naar boven... Het is een traditioneel verhaal: een of andere vreemde baviaan (Dr Bad-Boon) steelt de bananen uit de apenstad. En jij laat vier aapjes deze slechterik verslaan, om alle bananen terug te krijgen, en daarmee apenstad te behoeden van een wel heel vreemde ondergang: als de aapjes Dr. Bad-Boon zijn gang laten gaan, dan zouden alle bananen door zijn laserbeam voor eeuwig naar CURRY smaken. En een banaan die naar curry smaakt is voor de apen natuurlijk een reusachtige nachtmerrie!! Tenzij het fervente HEINZ aanhangers zijn, maar die kans wordt hier klein geschat.

Ready? Go!
In de hoofd-mode van Super Monkey Ball 2 wordt je dus niet zomaar gedropt in een level, zonder enige uitleg (zoals in deel 1). Je volgt een Story mode, tenminste als je de gemene Dr. Bad-Boon een kopje kleiner wil maken. Nadat de vier aapjes Dr. Baboon hebben gevolgd, moeten ze in de eerste wereld van het spel, Dr.Baboon's 1st Maze, 10 levels halen. Als ze dat lukt gaat het verhaal weer een stukje verder. Zo gaat het door, totdat je 10 werelden hebt gehaald. Je kunt alle levels zo vaak spelen totdat je ze gehaald hebt. Geen levens die op kunnen gaan, of continues die langzaam afnemen. Heb je een level gehaald, dan ga je dus door naar het volgende level en zo neemt het aantal levels van 10 langzamerhand af naar 0, waarna dus weer een stukje film volgt, en je naar de volgende wereld kan gaan. Maar denk nou niet omdat je oneindig levens hebt, dat je die Story Mode wel eens eventjes uit zult spelen. De eerste werelden zullen je inderdaad niet veel problemen opleveren, maar daarna begint het toch al verdraaid lastig te worden! Rondvliegende controllers (zeker nu met de wavebird) zijn niet zeldzaam, want soms stijgt het frustratie level tot boven het kookpunt.
Gelukkig kun je je spel zovaak opslaan als je wilt, maak je dus geen zorgen als je eens een moeilijk level maar niet haalt. Ga gewoon even je tijd nuttig besteden, laat je oma uit, geef de planten water, of drink rustgevende thee, en probeer het een uurtje later nog maar eens.

monkeyball02

Aan creativiteit geen gebrek...
Als je goed en wel begonnen bent met de game, zul je merken dat de levels niet gewoon wat platformpjes zijn die wat uit elkaar bewegen en wat op en neer gaan in een levenloze omgeving, hetgeen in deel 1 toch redelijk vaak het geval was. De "beginner mode" bestaat wel grotendeels uit dergelijke levels, maar begin je eenmaal aan de "advanced mode", dan kijk je je ogen uit, je ziet de meest mooie spektakels zich afspelen zo ver je kunt kijken, van midden in speelgoedland tot in de ruimte, van oceaan tot vulkaan en van een levendige bloempot tot een bubbelbad in volle bedrijvigheid. Zet je geluid ook maar lekker hard, want dit is een genot voor je oren. Als je je in de diepe oceaan bevindt, krijg je ook een diepe toon te horen, en zit je in speelgoedland, wordt je vergezeld door een vrolijk deuntje dat de meest slechte bui nog kan weg doen drijven. Ook de omvang van de levels is drastisch veranderd. De ene keer wordt je met onnoemelijke snelheid het luchtruim in gelanceerd en de volgende keer zit je in een soort van rollercoaster die je met snelheden van 150 km/h naar beneden laat suizen. De practice-mode krijgt hierdoor een extra waarde want je wil gewoon persé die levels die je eerder hebt gespeeld, nog eens een paar keer doen om je aap de rit van zijn leven te geven.

monkeyball9

Gezelligheid is koning
Als je dit spel optimaal wilt benutten is het enige wat je nodig hebt drie extra controllers en wat vrienden. Met de 12 minigames zul je je met zijn allen niet gauw gaan vervelen! De knoppen die je in de mini-games moet gebruiken zijn makkelijk onder de knie te krijgen. Meestal is het niet meer dan het pookje, en de A en B knop. Het duurt dan ook niet lang voordat je je vrienden uitdaagt tot een potje high-speed racen met 8 apen op een baan, elkaar gaat bestormen met ladingen raketten of gezellig met zijn allen tegelijk een schans af gaat rollen om zo goed mogelijk op platforms te landen, of je tegenstanders eraf te duwen. De games zitten ook allemaal erg goed in elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld bij Monkey Shot jezelf een weg banen door drie grote levels met ieder een eigen eindbaas, of probeer je op de meest raar bewegende bowling-banen een zo hoog mogelijke score te halen. Ook de uitspraak "Beter goed gejat dan slecht verzonnen" komt goed tot zijn recht, want Monkey Tennis lijkt verdacht veel op Mario Tennis...

Mini Game mania!!!
Ik denk dat het wel handig is als ik een kleine beschrijving geef van alle mini-games... of ja, mini-games... er zitten mini-games bij die al bijna een spel op zich zijn... maar dat mag je zelf beoordelen.

Monkey Race 2
Een race-spel (duh) waarbij je de keuze hebt uit "single race" en "time attack", maar de echte fun begint pas als je "grand-prix", een toernooitje, begint. Je hebt de keuze de CPU uit te zetten als je wilt, want er kunnen nu niet 4 maar 8 apen tegelijk racen. In het totaal zijn er 6 banen, waarvan vooral in de laatste 4 de spanning behoorlijk op kan lopen. Er zijn 6 verschillende items. Waarmee je de vijand kan bestoken. Dit is een erg leuk spelletje.

Monkey Fight 2
Drop vier apen in een arena en knok voor je leven. Elke rake klap levert je een punt op, maar een knock-out geeft je er 10. De besturing is veel gevoeliger dus je aap zit veel sneller bij de rand dan in deel 1. Verder heb je nog de survival-mode waaarbij je dus maar 1 leven hebt. Je kunt 3 soorten items oprapen die erg goed van pas komen bij de knock-outs.

monkeyball10

Monkey Target 2
Jij en je mede-apen moeten allemaal tegelijk een steile berg af om daarna het luchtruim te kiezen en op een stuk platform te landen met zoveel mogelijk punten. Onderweg hangen een hoop trosjes bananen en wat items die je het landen wat makkelijk maken, of die je punten met X-keer vermenigvuldigen. Speel je alleen, dan kun je zelfs kiezen voor 5 apen in formatie. Heel goed gedaan AV en Sega.

Monkey Billiards 2
De naam spreekt voor zich. Je hebt niet alleen de bekende "8-ball" mode met de helen en halven, maar eveneens "US 9-ball", je moet 9 ballen in volgorde pocketen waarbij 3,5,7 en 9 je punten oplevert. Ook heb je "Japanese 9-ball" waarbij alle ballen je punten opleveren, en teslotte is er nog "Competition" waarbij hetzelfde geldt als bij de Japanse 9-ball alleen nu met meer ballen.

Monkey Bowling 2
Hetzelfde als in deel 1, maar nu kun je ook kiezen voor "Crazy lanes". Je hebt hier drie verschillende moeilijkheidsgraden die je allemaal zelf moet verdienen door 120 punten te behalen in een vorig spel. Er is nu ook onderscheid tussen de apen: Aiai en MeeMee gooien regular, Baby gooit langzaam maar gericht en Gongon zou je nog door een muur kunnen gooien zo hard!

Monkey Golf 2
Erg veranderd ten opzichte van deel 1. Je speelt nu niet over afstanden van rond de 50 m., maar al gauw rond de 300m. Je kunt je aap keihard wegschieten, waarbij je zelfs de camera achter de aap kunt plaatsen voor mooie beelden, of putten voor kortbij. Er zijn 18 banen, alleen lijken ze veel meer op elkaar. Ook de moeilijkheid ligt hierdoor wat hoger.

Monkey Boat Race
Je moet hier racen in een bootje door afwisselend L en R te gebruiken, zoals je in het echt doet met je peddels. Alleen hebbe n ze het voor elkaar gekregen om dit nog moeilijker te maken. Het ziet er erg mooi uit en je hebt 3 soorten items. Het spel is alleen leuk tegen vrienden want anders vliegt je wavebird door de tv wegens irritatie aan de besturing...

monkeyball11

Monkey Dogfight
Een van mijn favourieten: je vliegt met vier mensen in de lucht met een mini-gun en een auto-missile. Door je tegenstander in het visier te krijgen lock je hem en gaat je raket erop af om hem uit de lucht te schieten waarna hij niets meer is dan een aap met een rokende kont. (En een gebroken balletje, auw!) Je probeert dus de gekste stunts om niet geraakt te worden.

Monkey Shot
Dit is een verkiddy'de versie Sega's eigen House of the Dead of Virtua Cop. Je kent het wel: visiertje op het scherm, vijanden komen tevoorschijn en jij moet ze afknallen. Net als bij Bowling heb je drie levels inclusief elk een eindbaas. Je kunt ook met vier mensen spelen en items zoals auto-gun of score x2 ontbreken niet. Het is wel een erg makkelijk spel maar zorgt zeker voor genoeg fun. Helaas heeft de Gamecube geen lightgun, want dan zou deze minigame een stuk vetter geweest zijn!

Monkey Soccer
Deze is een beetje verwaarloosd volgens mij. De besturing gaat niet lekker en er zit weinig actie in de wedstrijden. Het enige wat wel goed is gedaan is de replay van het scoren, maar dat is dan ook het enige. Je kunt ook met vieren spelen, waarbij elke speler ofwel aanvaller of verdediger is. Als je wil kun je dus ook je mede-aap eens even flink onderuit halen.

monkeyball12

Monkey Baseball
Jammer genoeg dezelfde eentonigheid als bij Soccer. Als je het slagteam bent moet je proberen de ball zo te raken dat je de bal in een pocket slaat om een "base" verder te rennen. Met een beetje geluk vliegt je bal op een ramp waardoor je een homerun hebt. Als veldteam bestuur je de bal richting slagman. Wel leuk voor eventjes te doen maar niet meer dan dat.

Monkey Tennis
Alleen maar lof over deze game. Al eens Mario Tennis gespeeld? Hij speelt net zo lekker, en deze game zal je zeker wel bevallen. Je kunt kiezen uit singles en doubles, en bij die laatste kun je weer kiezen wie tegen wie en wie in een team, dus met vieren spelen is ook geen probleem. Of je speelt gewoon met een cpu tegen een vriend en een cpu, het is allemaal mogelijk.

Waar het allemaal om draait...

Graphics: 9,1
Met de visuele aspecten zit het helemaal goed in dit spel. In deel 1 waren de achtergronden meestal wat saai, maar nu zit je echt midden in de actie, of het nou in de diepe oceaan is met vissen om je heen of in een bloempot met stomende planten. Constante 60 frames per second, ook met 4 spelers en mooie lichteffecten. Met andere woorden, toppie!

Sound: 8,7
Elk van de 10 werelden, inclusief de extra wereld waar de bonuslevels zich afspelen, heeft een eigen 'soundtrack'. Bij sommige werelden past het geluid niet echt bij de wereld waar het zich in afspeelt, maar bij de meeste gelukkig wel. En of het nou past of niet, het is meestal genieten geblazen, alleen bij het vulkaan level kan ik je beter aanraden het geluid uit te zetten en gewoon een goede cd op te zetten (Mest: destination unknown!!! BL). Maar zeg nu zelf, wat is 1 op de 11 werelden... niks dus.

Gameplay: 9,3
Gelukkig heeft Amusement Vision aan de gameplay vrijwel niks veranderd. Het enige verschil is dat de apen nu íets logger sturen, je hebt dus een klein beetje minder effect dan in deel 1. Dit is eigenlijk zelfs vooruitgang, aangezien het nu voelt alsof je iets meer controle over je aap hebt. Ook bij de minigames is de besturing meestal goed doordacht, hoewel Monkey Soccer's besturing op zijn minst wel heel vreemd is te noemen. Maar al met al, een goed geheel.

Replay: 9,2
Als je niet genoeg hebt aan 150 levels ben je een behoorlijke zeurpiet (of de game ligt je gewoon niet) en een verbetering van alle vorige mini-games plus nog eens zes nieuwe games zorgt er natuurlijk voor dat het kleine schijfje lange tijd in je cube gebakken zit. De multiplayer op zich is ook geweldig, het enige, best wel grote, nadeel is dat de competition-mode eruit is gehaald, in deel 1 zorgde die voor veel fun, met zijn vieren tegelijk in een gewoon level, en wie het eerst het einde haalt. Deze geweldige modus uit deel één heeft dus om de 1 of andere reden moeten verdwijnen. Erg jammer... Als deze mode erbij was gebleven zou het punt zelfs nog hoger geweest zijn!

Eindoordeel: 9,1
Je hebt mensen die vinden dat de graphics erg goed moeten zijn wil een game goed zijn, je hebt mensen die kopen een game enkel om zijn gameplay maar ik kan je zeggen, bij deze game zit het met beide punten zwaar oké. Het is een spel met een breed 'publiek' en ook al vond je deel 1 niet zo leuk, ik zou toch op zijn minst eens het spel een keer huren... en zeg nou zelf: wij jongens hebben toch over het algemeen een zwak voor ronde dingen? Kijk maar eens wat je met gym gaat doen of als je buiten bent in de zomer... er komt altijd wel een bal in voor, of het nou een tennisbal, een voetbal, een basketbal of een eh... apenbal is (ik had iets anders in gedachte, BL), je kunt er verrektes veel plezier mee beleven...
-------------------
Korte Second Opinion door Bart L.

Super Monkey Ball was volgens velen de beste launch game bij de cube. Dit vooral omdat het zo'n vernieuwende game was. Een eventueel vervolg zou het zonder dat 'vernieuwende' effect moeten doen, waardoor zo'n game al snel mindere punten zou kunnen krijgen. Sega zag dit zelf ook, en om dit te voorkomen heeft Sega Super Monkey Ball 2 volgepropt met onbeschrijflijk veel extra's. Meer minigames, meer levels, meer extraatjes in de levels, items die je kunt kopen, noem maar op. Overigens hadden ze van mij dat onnozele verhaal best weg kunnen laten, ongeveer alle slechte game-verhaal-clichés worden hier op een vreselijk kiddy wijze neergezet, en ik vond ze gewoon niet leuk om naar te kijken, ik kijk nog liever naar een vierde herhaling van een pokemon aflevering (bwaak). Ook de muziek werkte daarbij niet echt mee, van die blije baby-muziek krijg je binnen de kortste keren hoofdpijn. Maar smaken kunnen verschillen, want volgens AIAI is de muziek stukken beter, het is dus maar wat je digt. Voor de rest zijn de extra's meer dan welkom. Deel 2 is dus niet meer van hetzelfde, maar VEEL meer van hetzelfde, en dit is natuurlijk een groot compliment! Laat ik hier dus wel duidelijk bij zeggen, dat als je deel 1 niks vond, je deze ook wel niet leuk zult vinden. Met deze puzzel-actie-platform-party game kun in je eentje heel veel fun hebben, toch zal het moment redelijk snel komen dat je er genoeg van krijgt (de Story Mode kon mij bijvoorbeeld niet lang boeien). Gelukkig is daar dan die ongelooflijk goede multiplayer. De 12 minigames voor de multiplayer zijn stuk voor stuk ontzettend uitgebreid. Ze kunnen overigens ook in single-player worden gespeeld. Maar nu denk je natuurlijk: "Maar 12 minigames? Mario Party 4 heeft er wel 50!!". Dit klopt, maar waar bij Mario Party 4 de minigames ook echt minigames zijn, kun je bij Super Monkey Ball 2 misschien wel beter gewoon van 12 games spreken. Alle minigames bevatten veel verschillende levels, en vaak ook veel power-ups. Monkey Race 2 is bijvoorbeeld bijna te vergelijken met toppers als Mario Kart en Diddy Kong Racing!! Vooral Monkey Tennis, Monkey Race 2 en Monkey Target 2 zijn geweldige games.
Zoals je ziet ben ik over het algemeen positief over dit apenfestijn, toch kan ik niet ontkennen dat deze game behoorlijk kinderachtig uit de hoek kan komen, het verhaal op appelmoes slaat, de muziek verschrikkelijk is, en de single-player mode duidelijk afweegt tegen de multiplayer mode. Shit, wat een minpunten zul je nu wel denken, dat cijfer zal wel laag uitvallen!! Dan heb je het mis, de multiplayer is echt van ongekende hoogte, en zal zeker voor tientallen uren vermaak zorgen. Daarom krijgt de game van mij een cijfer dat duidt op een zeer goede subtopper:

Graphics: 8,8
Sound: 5,9
Gameplay: 9,2
Single-player replay: 7,9
Multiplayer-replay: 9,5
Eindoordeel: 8,6

Met dank aan Aiai voor het grotendeels schrijven van deze review!

0
N1-score
Next articleViewtiful Joe trailer Previous articleSega toont eerste 3D monitor

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.