Resident Evil 5 - Een hele dikke 5 Review | 10 november 2019 18:03 | Auteur: Mitch

Resident Evil 4 was één van de beste spellen voor de Nintendo Gamecube, maar deeltje 5 sloeg Nintendo's console keihard over. Dat kon ook niet anders, want de Nintendo Wii had simpelweg niet de grafische paardenkracht om in 2009 de nieuwste Resident Evil te draaien. Nu, 10 jaar later, komt Resident Evil 5 alsnog voor het eerst naar een Nintendo spelcomputer, met alle extra content die ooit voor het spel is uitgebracht erbij inbegrepen. Dat kan niet anders dan geweldig worden, toch?

Voor de mensen die net als ik Resident Evil 5 nog nooit gespeeld hebben, neem ik het begin nog eens door. Jij bent Chris Redfield, een soort Special Forces-agent die aankomt in het Afrikaanse dorpje Kijuju. De lokale agente Sheva helpt je in deze woestijnachtige en onheilspellende getto met het opsporen van een illegale bio-wapenhandelaar. Vriendelijk en gastvrij als de dorpelingen zijn, besluiten ze je ter ere hiervan een warm welkom te geven door vlijmscherpe afgebroken flessen naar je te werpen. Oh en granaten. Oh, en had ik de gestoorde gast met de kettingzaag al genoemd? Karibu, Chris!

resi5switch2

Mocht deze eerste alinea je bekend voorkomen: dat kan. Net als Capcom heb ik namelijk grotendeels mijn eerdere productie gerecycled en hier en daar wat parameters aangepast. Resident Evil 5 voelt namelijk vanaf het moment dat je het opstart en Chris onder de knoppen krijgt als één grote déjà vu, ondanks de nieuwe setting. Je begint in een dorpje, daar word je belaagd door een groot aantal zombie-achtigen en later komen ook een eiland en een kast- ehm, pardon, ruïne aan bod. Al is er wel een cruciaal verschil: iedere vorm van spanning die Resident Evil 4 zo gaaf maakte, wordt vanaf de eerste minuut compleet het raam uitgekieperd.

Resident vitamine D
Dat begint al bij de setting, want mocht je deze donkere winter wat vitamine D tekort komen dan is Resident Evil 5 het spel bij uitstek. Grofweg 80% van deze game speelt zich af in het volle zonlicht en totdat Super Mario Sunshine een remake krijgt, is dit bij uitstek het zonnigste spel op de Nintendo Switch. Ik geef toe: het is een creatieve keuze voor een spel met horror-elementen. De onderdrukkende felheid van de zon gecontrasteerd met de dorre, donkere sloppenwijken zorgt gelukkig in ieder geval niet voor een prettige sfeer, maar spannend wil het ook nooit worden.

Ja, er zitten wel degelijk zombies en horrorelementen in Resident Evil 5. In deze game zijn ze Afrikaans en heten ze Majini, maar zodra je ze ziet bewegen, merk je al snel dat dit slecht een dun laagje verf is: dit zijn gewoon re-skins van de Spaanse dorpelingen uit Resident Evil 5. Ze zijn wat sneller gemaakt en komen in grotere aantallen op je af, maar daarmee houden de grootste verschillen ook wel op. Verschillen waarvan ik overigens wenste dat ze die helemaal weggelaten hadden, want ze hebben grote invloed op het level en combat-design.

resi5switch1

Als je namelijk de zon zou aanzetten in Resident Evil 4, dan ben je misschien de sfeer kwijt, maar houdt je nog steeds de creatieve en slim ontworpen schietgevechten over. Als je de zon kón uitzetten in Resident Evil 5, dan heb je nog steeds een tergend middelmatige schietgalerij. Het doet pijn om dit te schrijven, maar van 'design' is nauwelijks sprake in deze game. Het spel gooit gewoon continu zoveel mogelijk zombies op je af in lineaire arena's waar je af en toe een sleutel op mag pakken om jezelf naar de volgende lineaire arena of cutscene te verplaatsen. Tactiek en spanningsopbouw duren namelijk veel te lang, snap je. Mensen willen gewoon knallen, dus zitten er zelfs (veel te lange) 'turret' segmenten in het spel die niet zouden misstaan in Call of Duty.

Geen Rambo, geen tactiek
Ok, op dit punt is het inmiddels duidelijk dat er van een horrorspel amper sprake meer is. Is het dan misschien wél een steengoede actiegame? Het korte antwoord daarop is 'nee'. Het lange antwoord daarop is dat dit komt doordat Resident Evil 5 nog steeds ontworpen is als een horrorspel, terwijl het schreeuwt om gespeeld te worden als een actievolle shooter. Chris bestuurt nog steeds net zo tank-achtig als Leon in Resident Evil 4 en je munitie is nog steeds relatief schaars. Hierdoor kun je nooit echt Rambo gaan op de Majini, terwijl er óók geen uitgebreide tactische mogelijkheden of slim ontworpen scenario's zijn die passen bij de schaarse munitie.

Een lichtpuntje dan maar? Het hele avontuur is in co-op te spelen. In de singleplayer heb je altijd de exotische Sheva aan je zijde, maar als je haar A.I. zat bent dan kan je die dus laten vervangen door een vriend of vriendin naast je op de bank. Hoewel je dan nog steeds te maken hebt met het matige combat-design, is samen Majini afknallen een stuk leuker dan alleen. Munitie delen, elkaar net op tijd reviven, tactieken bedenken om vijanden te verslaan: het zit best geinig in elkaar. Jammer dat de verdeling van het scherm wat a-symmetrisch en klungelig is en de framerate af en toe zichtbaar stottert. Ah, shit. Ben ik toch weer negatief.

resi5switch3

Nee, als je echt per se Resident Evil 5 wil spelen, dan ben je beter af in de Mercenaries-modus. In deze stand verandert het spel in een arcade-achtige schietgallerij. Je hebt tien keer zoveel munitie en moet binnen korte tijd zoveel mogelijk zombies afknallen, waarbij je ook combo's kan maken door meerdere kills aan elkaar te rijgen. Deze stand kun je ook met een vriend of vriendin op de bank spelen in split-screen, of online. De omgevingen waarin je speelt komen trouwens allemaal uit de verhaalmodus en triest genoeg komen ze in deze stand een stuk beter tot hun recht. Alsof ze altijd al voor hersenloos knallen gemaakt waren...

Conclusie:
Het moge duidelijk zijn: Resident Evil 5 is één van de meest teleurstellende vervolgen die ik ooit heb gespeeld. Slim ontworpen gevechtsscenario's en een beklemmende sfeer zijn ingeruild voor felverlichte en flauwe schietbanen met grote hoeveelheden 'zombies'. Van horror is amper sprake meer, maar ook als shooter faalt Resident Evil 5 door de elementen waar het koppig aan vasthoudt: de tank-achtige besturing en de gelimiteerde munitie. Je kunt in de co-op en Mercenaries-modi nog wel wat oppervlakkige lol beleven aan dit spel, maar dat is nu ook weer geen dertig euro waard. Resident Evil 5 voelt als een Amerikaanse Hollywood-remake van een Japanse horrorfilm: het is nergens écht slecht, maar het snapt niets van de essentie van het bronmateriaal.
5,5
N1-score
  • + Co-op heeft een paar leuke idee├źn
  • + De setting is origineel
  • + Mercenaries is een aardige afleiding
  • - Spanning is nergens te bekennen
  • - Gevechtsscenario's missen iedere vorm van nuance
  • - Beperkte munitie en tankbesturing maken het ook geen leuke shooter
  • - Vijanden en concepten voelen gerecycled
Next articleN1 zoekt nieuwsredacteuren! Previous articleBeluister Toby Fox' nummer voor Pokémon Sword en Shield

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 10 november 2019 22:28 | #288898
Ik had deze game ooit op de xbox360 en het psychische horror gevoel is inderdaad ver te zoeken zoals we dit van voorgaande delen gewend zijn. Het is niet per definitie 'eng' meer, maar eerder gewoon 'gory' shit. Sommige boss fights waren echt wel tof en smerig tegelijk. Maar het hele 'haunted house' gevoel was sowieso al niet de insteek van deze game en ik denk dat veel mensen die verwachting juist wel hadden.

Resident Evil is met deel 5 een andere weg ingeslagen en ik vond de game best prima. Het tank-achtige besturen is zeker een nadeel, mede dankzij dat 'over de schouder perspectief'. Aan de ene kant maken lastige controls en aiming de situaties wat spannender maar dit zou niet mogen vanwege clunky besturing.

Qua actie vond ik het eigenlijk juist wel goed. Je moet niet verwachten dat je met een paar guns een half land uit kan roeien. Je moet selectief zijn met je kogels en zo nu en dan op knife combat overgaan. Als je alles alleen maar veilig van een afstandje af wilt knallen, heb je ook niet echt het survival-horror speldje verdiend.
Avatar
Duncan | 10 november 2019 23:59 | #288899
collapse
Resident Evil 4 vind ik één van de beste games die ik ooit heb gespeeld en dat deel was voor mij de reden om een Gamecube aan te schaffen. Toen 5 werd aangekondigd, heb ik daarvoor een 360 in huis gehaald en er is mij eerlijk gezegd niet zoveel van bijgebleven, behalve dat ik de online co-op en mercenary mode wel lachen vond. Ten opzichte van deeltje 4 vond ik hem stukken minder, de boss fights waren niet zo memorabel en er was geen unieke sfeer.
Avatar
FalconPawnch | 11 november 2019 00:15 | #288900
Reactie op post #288899 van Duncan
collapse
Ik had hem ook voor RE5 gekocht haha.. Maar geen unieke sfeer? En heel dat Afrika stijltje dan? Ik vond het echt wel tof ook toen ik bij die inboorlingen aankwam. De afwisseling tussen gebieden was ook goed geloof ik. Ik heb ook meer plezier gehad met deel 4 maar die is voor mij by far de beste RE game die ik ooit gespeeld heb. Die gaan ze niet meer overtreffen qua ervaring.
Avatar
Duncan | 11 november 2019 20:25 | #288909
Reactie op post #288900 van FalconPawnch
Dat Afrika sfeertje vond ik juist afwezig in 5. Het voelde voor mij heel generiek ofzo. Misschien als Capcom een paar hele gekke voodoo shamanen of Masai zombies had toegevoegd, dan had het wellicht meer een Afrika vibe voor mij gegeven.
Avatar
SMS | 11 november 2019 01:12 | #288901
collapse
Vind het jammer dat sommige mensen zo graag dit spel een slechte reputatie willen aansmeren. Weird

Mechanisch is het sterker dan 4 dankzij de meer uitgebreide melee en partner acties. Coop maakte het leuk om meerdere keren te spelen met (verschillende)vrienden, Wesker en de walvis zombie zijn hilarisch campy zoals RE4, en de krokodillen/Lickers/Reapers maken me nog steeds nerveus.

De originele 2 games(heb 3 niet aangeraakt) waren ook niet super-angstaanjagend terwijl dat juist hun focus was, en het constant negeren van vijanden vond ik vreselijke non-interactieve gameplay. 5 heeft een goed balans. Je kan niet volop rambo gaan, maar word je ook niet aangemoedigt om alles te negeren. Je hebt altijd genoeg munitie zolang je het beheerst gebruikt, goed richt, en melee niet vergeet. Als je in paniek raakt en je grip over de situatie verliest, zit je zonder ammo en wordt RE5 veel moeilijker. Dat is juist een slimme middleground voor een horror spel. Panic = Lose
Avatar
Mitch | 11 november 2019 10:58 | #288903
Reactie op post #288901 van SMS
Uitgebreidere melee en partner acties vond ik qua mechanics niet zo veel toevoegen. Co-op is een geinige extra, maar het design van de gevechten is gewoon niet interessant. Het dorpje, kasteel en zelfs een paar omgevingen in de militaire basis in RE 4 zitten vol met afwisselende en altijd slimme scenario's waarbij je de omgeving, het type vijand en je beschikbare munitie zo slim mogelijk moet inzetten. In vijf is bijna ieder segment gewoon dom knallen, maar ook weer niet té dom, want dan raakt je munitie op. Het gaat niet lekker samen.

Denk aan het allerlaatste (en slechtste) gedeelte van RE4 (de knal alles aan gort met helikopter ondersteuning-missie) en smeer dat gebrek aan diepgang uit over een hele game en je hebt RE5. Campy Wesker kan dat niet redden IMO Smile

Maar als jij de game wél vet vind, hey smaken verschillen.
Avatar
Jeroen K. | 11 november 2019 08:27 | #288902
collapse
Nou ja, een 5,5... Dat vind ik wel erg laag, al is het wel in lijn met de tekst hier. Reviews destijds gaven het spel een stuk hogere cijfers. Zelf vind ik 'm zo'n beetje even goed als deel 4. Het verliest de klunzigheid en het waardeloze verhaal van 4. De transitie van PS2 naar PS3 heeft deze serie op technisch vlak echt goed gedaan.

Qua ammo en gameplay vind ik het behoorlijk vergelijkbaar, maar beter uitgewerkt. Daardoor voelt het misschien alsof je iets meer controle hebt. Al met al vind ik Resident Evil 5 best wel geslaagd als betere uitwerking van de ideeen van 4. Al kon ook 5 me niet helemaal geboeid houden.

Zou ze zelf beide een 7 geven. Wel leuk, maar niet fantastisch. Zal nooit begrijpen hoe veel fans 4 zoveel beter vinden dan 5. Daar zie ik zelf niet zo veel aanleiding voor.

Overigens, de titel hier moet zijn "een heel dikke 8". Je kan dat testen door ze om te draaien. Is "een dikke hele 8" ook goed? Dan gebruik je "hele". Zo niet dan benadruk je "dikke" en verandert de vorm naar "heel".
Avatar
Mitch | 11 november 2019 11:05 | #288904
Reactie op post #288902 van Jeroen K.
Grappig, op technisch vlak vind ik de game aardig teleurstellen. Ik heb Resident Evil 4 relatief recent gespeeld en de Majini zijn gewoon gerecyclede villagers. De animaties, de manier waarop ze reageren op je schoten....het lijkt bijna één op één gekopieerd. De verbeterde techniek wordt vooral ingezet voor betere belichting en meer personages in beeld, maar laatste is voor mij juist een minpunt.

Ik kan me oprecht geen idee bedenken in RE 5 dat beter uitgewerkt is dan 4. Bossfights zijn super matig, normale gevechten missen variatie en tactiek, je hebt in RE5 maar 9 slots en alles neemt evenveel ruimte in in het briljante koffer-systeem uit 4. Ik zweer als EA dit spel gemaakt zou hebben, had het mij niet verbaast. Ik begrijp dat Shinji Mikami in ieder geval weinig te maken had met dit deel..

Je hebt trouwens grammaticaal gelijk, maar ik ben een koppige Brabander Razz
Avatar
Richard J. | 11 november 2019 12:13 | #288905
collapse
Vond het destijds al een behoorlijk teleurstelling. Als ik hem toen had beoordeeld had ik er een 7,5 aan gehangen. Een 5,5 voor hetzelfde spel tien jaar later, met wat toevoegingen, maar zonder verbeteringen en tegen een fors prijskaartje van 29,99 is mijns inziens prima te verdedigen.

Ga je Re6 ook nog doen? Happy
Avatar
Mitch | 11 november 2019 13:11 | #288906
Reactie op post #288905 van Richard J.
Daar lijkt het voorlopig niet op, maar mocht 'ie een keer in de aanbieding zijn kan ik er altijd nog een stukje over schrijven Smile
Avatar
Ted Ninto | 11 november 2019 16:57 | #288908
Hm. Hij is inderdaad wat minder qua beleving en sfeer dan deel 4, maar dit cijfer is mijns inziens toch echt te laag. RE4 een 9, deze een 7.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Resident Evil 5

Platform: Nintendo Switch
Genre: Survival horror
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Capcom
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 29 oktober 2019

Screenshots