Review - Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch Special | 02 januari 2020 20:00 | Auteur: Daan

Tijdens de hoogtijdagen van de Nintendo DS, was de lijn ''Touch! Generations'' bijna niet uit het straatbeeld te denken. Deze spellen, met een meer casual insteek, waren Nintendo's poging om een groter publiek aan te spreken. Nederlandse titels waren er nog niet zoveel, maar deze reeks bevatte de eersten met een vertaling van Nintendo. ''Hoe kon je effectief je brein trainen?,'' klonk het in de wandelgangen. Nu, vele jaren later, speelt het idee van Brain Training nog. Duivelse Brain Training verscheen pas, en dit is echt waar, in 2017 op de Nintendo 3DS in Europa. Deze remake van de versie uit 2012 was de laatste titel in de reeks. Nu gaat Brain Training weer terug naar de basis: witte achtergronden en voornamelijk de oude bekende oefeningen. Baanbrekend is Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch niet, maar breinbrekend dan weer wel.

Snelle Training
Brain Training bestaat twee onderdelen: 'Snelle Training' en 'Dagelijkse Training'. 'Snelle Training' bestaat uit zes oefeningen waarbij je het Nintendo Switch-systeem in de normale horizontale positie plaatst. De eerste drie spellen ('Steen, papier, schaar', 'Rekenen met vingers' en 'Vingeroefeningen') maken allemaal gebruik van de rechter Joy-Con's IR motion camera. 'Steen, papier, schaar' is een snelle hersenleeftijdstest, waarbij je reflexen en focus worden getest. In eerste instantie lijken er geen verrassingen in te zitten, maar dat is verre van waar. Op bepaalde momenten word je gevraagd om juist te verliezen in plaats van de winnen, en vervolgens weer andersom: zo speelt het spel constant met je verwachtingen. Brain Training wil niet dat je langzaam maar zeker op automatische piloot gaat spelen, wat ik op prijs stel.

2


De tweede minigame is 'Rekenen met vingers', waarbij je een aantal vingers omhoog steekt. Deze gaan van één tot vijf, maar dat betekent niet dat het gemakkelijk is. Op het scherm worden de sommen ook met handen getoond, waardoor je heel even moet doordenken. Mijn favoriete uitdaging, echter, kwam met 'Vingeroefeningen'. Met je hand moet je verschillende vormen maken. Van een open hand tot een duim omhoog, 'Vingeroefeningen' focust op je oog-handcoördinatie met maximale precisie. Tegelijkertijd is het ook onwenselijk dat je de controle verliest, zodoende zijn er altijd instructies aanwezig. Deze oefeningen zijn de meest unieke vondsten met de IR Motion Camera tot nu toe. Het was even wennen aan het idee, maar Brain Training maakt het een actief onderdeel van de gameplay. Alleen daar al hulde voor.

De andere drie spellen in Snelle Training ('Vogels tellen', 'Vlaggen' en 'Blokken tellen') hebben een duidelijke tweespeler-focus. 'Vogels tellen' en 'Blokken tellen' zijn zo'n beetje hetzelfde, gezien je objecten moet tellen op het scherm. De speler klikt op ZL/ZR om te tellen, en L/R om het aantal te bevestigen. Het enige verschil is dat de blokken snel verdwijnen, terwijl de vogels altijd op het scherm blijven. Deze spellen zijn zeker aangenaam, maar je blijft er niet al te lang bij hangen. 'Vlaggen' maakt alles een stuk gecompliceerder. Spelers moeten bewegingen kopiëren van het personage op het scherm, en de Joy-Con in verscheidene richtingen bewegen. Het is vrij vermakelijk, en je krijgt genoeg tijd om jezelf in de juiste positie te wurmen.

Dagelijkse Training
'Dagelijkse Training' is waar het werken aan je brein echt iets uitmaakt, door te werken aan het verbeteren van verschillende onderdelen. Naast de IR-spellen bevat 'Dagelijkse Training' een variatie aan oude en nieuwe spellen om in te duiken. De speler houdt de Nintendo Switch in een verticale positie, en gebruikt een stylus (inbegrepen met de retail versie) om Brain Training op klassieke wijze te spelen. De grootte van de touchpen is ontzettend netjes. Ik vond de stylus van de laatste paar Nintendo 3DS modellen ondermaats, maar deze voelt heerlijk. Er is genoeg ruimte om je vingers rondom de stylus te houden, waardoor het ook echt als een pen aanvoelt.

4


Als je het spel voor de eerste keer opstart begin je met drie oefeningen, waarna je langzaam maar zeker 13 minigames ontgrendelt. De opties zijn 'Rekenen x25', 'Rekenen x100', 'Bacteriën Uitroeien (Germ Buster)', 'Duale taak', 'Fotografisch geheugen', 'Huisbezoek', 'De krant lezen', 'Sudoku', 'Meesterwerk Spelen', 'Woorden Maken', 'Rekenen met Vingers', 'Vingeroefeningen' en 'Laag naar Hoog'. Sommige ervaren spelers zullen zich de oude oefeningen voor de geest kunnen halen, zoals 'Rekenen'. Je schrijft nog steeds nummers op het scherm, en hoopt maar dat het spel het correct accepteert. Andere klassiekers zoals 'Sudoku' en 'Germ Buster' hebben een nieuwe look om de nieuwe éénscherm-set-up te ondersteunen. Ze spelen net als zo lekker als tijdens de Nintendo DS-dagen, maar niet zo uniek als 'Duivelse Brain Training'. Eerlijk gezegd had ik er graag nog meer oefeningen in gezien, want je vliegt wel snel door de content heen. Met 'Duivelse Brain Training' was ik ongeveer een maandbezig, al heeft deze Nintendo Switch-variant een zachter prijsje.

Dat gezegd hebbende, ik heb genoten van de nieuwe onderdelen. In 'Duale taak' moet je twee taken tegelijkertijd uitvoeren. Op het bovenste scherm help je een ventje springen, terwijl je op het onderste scherm naar het hoogste cijfer zoekt. Het is hier belangrijk om de aandacht op te splitsen, anders maak je bijzonder snel een fout. Om je visuele geheugen te trainen moet je een foto in het geheugen opslaan, en vervolgens vertellen wat de vorige foto was. Deze oefening begint makkelijk, maar gooit snel gespiegelde foto's in de mix. De oplossing hier zit vaak in de details. Ten slotte hebben we 'Woorden Maken'. In dit spel zweven de letters over het scherm. Je doel is om de letters een plekje te geven, en zo snel mogelijk een woord te vormen.

Het laatste onderdeel van de Dagelijkse Training is de welbekende hersenleeftijdstest. In de Nintendo Switch-versie bestaat uit deze drie onderdelen: 'Zelfbeheersing', 'Verwerkingssnelheid' en 'Kortetermijngeheugen'. De eerste ronde bestond uit een potje Steen, papier, schaar, nummers van 1 tot 120 schreeuwen en 25 nummers onthouden en ze daarna uitschrijven. Elke reeks aan oefeningen in de hersenleeftijdstest is weer anders. Eentje waar ik snel mee overweg kon was de oude en vertrouwde 'Lijnendoolhof', waar je letters en cijfers met elkaar probeert te verbinden. Daar werd ik al snel vliegensvlug in, waardoor 'Zelfbeheersing' nu mijn sterkste onderdeel is. De latere oefeningen kun en zul je op een gegeven moment falen, maar dat is niet het einde van de wereld. Het spel helpt je altijd om op te bouwen naar een hoger niveau.


Wil je nog meer Brain Training content? Kijk naar de impressies video die Dreon geschoten heeft over het spel.

Conclusie
Dr. Kawashima's Brain Training voor Nintendo Switch gaat terug naar de basis. Het focust op de beginselen van de Nintendo DS-spellen, iets wat de game voortreffelijk doet. Toch is het jammer dat er niet meer oefeningen in het pakket zitten. De nieuwe onderdelen in de Switch-versie zijn aangenaam, maar het zou nog beter zijn geweest als zo'n beetje alles nieuw was geweest. Toch kan ik niet ontkennen dat ik een goede tijd heb beleefd met Brain Training Switch. De oefeningen spelen lekker weg, en vormen voor mij een uitstekende start van de dag. Met een rondje 'Sudoku' of 'Duale taak' zet ik mijn brein weer op nul, klaar voor een rits aan nieuwe uitdagingen. Voor het "nu en dan" is de Nintendo Switch-versie ideaal, en zal het zeker een groot publiek aanspreken.
Next articleBekijk het Eilandleven-pakket in nieuwe trailer Animal Crossing:... Previous articleDr. Kawashima’s Brain Training - Terug naar 2005

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Dr. Kawashima’s Brain Training voor Nintendo Switch

Platform: Nintendo Switch
Genre: Lifestyle, Fitness & gezondheid
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 03 januari 2020

Screenshots