Nederlandse Engine Software ziet nog steeds plek voor Nintendo Switch na PlayStation 5 Nieuws | 18 januari 2020 12:51 | Auteur: Erik | Bron: Nintendo Everything

Ruud van de Moosdijk, Vice President of Development bij het Doetinchemse Engine Software, denkt dat we niet bang hoeven te zijn voor de next-gen consoles.

"Naar mijn mening zit de Nintendo Switch, net als de Wii vroeger, in zijn eigen dimensie op de markt. Dit blijft ook zo als de PlayStation 5 en de Xbox Series X verschenen zijn", zegt Van de Moosdijk in een interview met Nintendo Everything.

Hij gaat hiermee in op het feit dat Nintendo sinds de Wii uit 2006 altijd zijn eigen weg kiest bij het uitbrengen van haar consoles, in plaats van direct de competitie op te zoeken. "Zoals altijd hebben Nintendo haar console gewoon een onderscheid die niet afhangt van de snelste processor of het grootste geheugen. Dit is waarom ik altijd moet glimlachen als mensen zeggen dat het over en uit is voor Nintendo."

Van de Moosdijk is daarnaast positief over hun samenwerking met Nintendo. Hij benoemt dat ze hun goed voorzagen in het benodigde gereedschap om voor de Nintendo Switch te ontwikkelen - zelfs voordat dit beestje op de markt was.

Logo_PlayStation5
Sony heeft nog weinig onthuld over de PlayStation 5, op dit logo na. De console verschijnt vermoedelijk in 2020.

Engine Software
Het Doetinchemse Engine Software is gespecialiseerd in het porten van spellen naar de Nintendo Switch. Zo waren ze onder andere verantwoordelijk voor de excellente overzetting van Ni No Kuni: Wrath of the White Witch in 2019. Ook werkten ze mee aan de Nintendo Switch-versie van Swords & Soldiers II: Shawarmageddon.
Next articleCoroCoro hint op een Animal Crossing: New Horizons-primeur Previous articleAankomende DLC centraal in vers beeldmateriaal Fire Emblem:...

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 18 januari 2020 13:35 | #289499
Dat denk ik ook wel. Het is een unieke propositie
Avatar
FalconPawnch | 19 januari 2020 14:20 | #289505
collapse
Hmjah, hoewel Nintendo zich niks aantrekt van concurrentie (want dat is het wel, hoe je het ook went of keert) lopen ze toch achter qua grafische performance. Je hebt naast Nintendo zelf ook nog multiplatform games en hoewel Nintendo het wel probeert om die naar de eigen console te krijgen, lukt dit voor developers vaak niet of ze zien het niet zitten omdat de Nintendo-versie te lelijk is in vergelijking met die van Playstation of Xbox. Dat is waar Nintendo een hoop gamers verliest.

Als ze nou gewoon eens een krachtiger apparaat maken, gelijkwaardig aan de concurrentie, dan zouden ze toch veel meer kopers hebben? Misschien zie ik het verkeerd, maar Nintendo heeft altijd wel erg veel eigendunk en een neus in de lucht. Ze doen alsof ze zich niks aantrekken van de rest maar stiekem weten ze heus wel dat ze er volop mee te maken hebben.
Avatar
koekiemonster | 19 januari 2020 14:43 | #289506
Reactie op post #289505 van FalconPawnch
collapse
Helemaal waar. Nintendo loopt veelal een gehele generatie achter. Voor velen is dat echter geen probleem. Het had natuurlijk fijn geweest als ik current gen games op 60fps en met de juiste pracht en praal had kunnen spelen op Nintendo, maar dat is een gedachte die al sinds de GameCube al niet meer geldt.
Avatar
ThanosReXXX | 19 januari 2020 15:16 | #289507
Reactie op post #289506 van koekiemonster
collapse
Correctie: sinds de Wii. De GameCube was namelijk op meerdere vlakken krachtiger en veelzijdiger dan de PS2, wat de daadwerkelijk zwakste console was van die generatie.
Avatar
FalconPawnch | 20 januari 2020 17:17 | #289513
Reactie op post #289507 van ThanosReXXX
collapse
Dit wist ik serieus niet
Avatar
ThanosReXXX | 20 januari 2020 18:54 | #289515
Reactie op post #289513 van FalconPawnch
collapse
Echt waar? Wel, het is vrij bekend, hoor. De PS2 was voornamelijk de populairste door de meeste software en de DVD speler, maar de GameCube had betere hardware, en was zelfs op gebied van grafische effecten zoals licht- en transparantie effecten veelzijdiger/krachtiger dan de originele Xbox.

Het was alleen door die rare kleine discjes, die Nintendo puur en alleen maar gebruikte vanwege hun achterlijke angst voor piraterij (en wat achteraf gezien ook nog vrij nutteloos was, gezien het feit dat ze nog relatief makkelijk te rippen waren), dat Nintendo zichzelf wederom nodeloos beperkingen oplegde, net zoals daarvoor bij de N64.
Avatar
koekiemonster | 20 januari 2020 19:34 | #289516
Reactie op post #289515 van ThanosReXXX
Die disc maakte veel kapot. De userbase zat op PS2 wat er uiteindelijk boor zorgde dat hames zoals RE4, Black, Ico, Gran Turismo hoge ogen gooiden en de Gamecube achterbleef.

Vreemde en treurige keuze. Overigens ook iets wat de Switch deels tegenhoudt (maar in dit geval de enige keuze zou kunnen zijn, of sdcards maar sat brengg nog meer risico’s).
De Switch heeft geen 64GB gamecards simpelweg omdat die te duur zijn om in te kopen bij Nintendo. Heck, zelfs 32GB zijn prijzig en dat houdt nu ook ports tegen en grafische kwaliteit omdat men vaak op een 16GB kaartje wil passen (onnodig hoge compressie of weglaten audio/video).
Avatar
FalconPawnch | 21 januari 2020 14:18 | #289526
Reactie op post #289515 van ThanosReXXX
collapse
Hmjah, ik had niet gedacht dat Nintendo een krachtigere console zou hebben dan Sony aangezien dit tegenwoordig en al enkele jaren lang het geval is. Ach, ik denk dat de populairteit van de ps2 tov de cube ook te weiten viel aan online gamen. De cube had het wel maar echt zeer slecht. Ik geloof dat er toen enkel phantasystar online was.
Avatar
ThanosReXXX | 21 januari 2020 16:56 | #289532
Reactie op post #289526 van FalconPawnch
Nou, dat online gamen viel best mee. Het stond nog zwaar in de kinderschoenen, dus het was hooguit een leuke bonus. De PS2 had ook maar een handvol games die er echt gebruik van maakten, al wilde Sony dat heel graag anders voordoen.

Nee, het was toch echt voornamelijk de combo van veel meer games dan de andere twee consoles en de ingebouwde DVD speler, wat de PS2 natuurlijk zeer aantrekkelijk maakte voor mensen om een apparaat in huis te halen dat zowel games kon spelen als DVD's kon afspelen, en dat voor een prijs die in verhouding voordeliger was dan een standalone DVD speler, die destijds nog niet echt goedkoop waren.
Avatar
Jeroen K. | 19 januari 2020 16:52 | #289509
Reactie op post #289505 van FalconPawnch
collapse
Ik denk niet dat het Nintendo iets interesseert. Met de Wii, DS en 3DS hebben ze tenminste drie keer een console gemaakt die zwakker was dan de concurrentie (de PS3 en 360, PSP en PSVita) maar toch beter verkocht.
Avatar
FalconPawnch | 22 januari 2020 01:01 | #289538
Reactie op post #289509 van Jeroen K.
Qua handhelds is Nintendo natuurlijk de heerser. De ps vita was natuurlijk in geen enkel opzicht aantrekkelijk, behalve voor Sony fans dan. Daarnaast zijn de consoles na de Gamecube stuk voor stuk gimmicks als je t mij vraagt. nintendo kwam vanaf de Wii met al die 'new ways to play' aanzetten. Het Wii tijdperk was geweldig. Veel vette games en de console was een groot succes met dat hele nieuwe doelgroepen aanspreken. Die nieuwe mensen gaven natuurlijk geen ruk om graphics of specs en wilden gewoon Wii Sports doen met het gezin. Wat een tijd was dat eigenlijk =D

Maar goed, nu ligt de focus niet meer op graphics dus maar nieuwe manieren van spelen. Hoewel het altijd interessant is, is het na een paar weken spelen al de normaalste zaak en heb ik niet eens meer door dat ik eigenlijk van handheld naar console wissel. Dit heeft verder ook niks met de games te maken voor mij.

Aangezien er nu games gemaakt worden voor 1 apparaat ipv voor console en handheld, vind ik het aantal games toch mager. Ik had meer verwacht en gehoopt. Waar zijn al die handheld games? Houdt Nintendo dan toch weer games achter om ze pas te releasen wanneer dit marketing technisch het juiste moment is?

Het lijkt op de andere consoles altijd veel meer verzadigd te zijn met mooiere games dan op een Nintendo console. Ik geloof ook niet dat het uiteindelijk iets uitmaakt maar ik geloof er toch echt heilig in dat een krachtigere maar iets duurdere Nintendo beter zal verkopen. Er zijn nou eenmaal veel mensen die graphics heel belangrijk vinden (waaronder ik ook wel een beetje eerlijk gezegd). Als ik dan kijk naar games als Pokemon Sword en Shield welke grafisch zwaar onder de maat liggen maar toch goed verkopen, snap ik wel waarom die graphics geen reet boeien. Het zijn gewoon de franchises die hun werk doen. De namen verkopen en Nintendo heeft op zich ook een naam op gebouwd die niet bekend staat om graphics maar juist om gameplay. Ik blijf het echter jammer vinden dat je nog te vaak ziet dat je op een minder krachtiger apparaat speelt. Ik hoop dat daar ooit weer eens verandering in komt.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.