Zo maak je een succesvol Super Mario Maker-level volgens de statistieken Special | 20 december 2019 13:20 | Auteur: Mitch

Je hebt flink wat uren en passie gestopt in je nieuwste Mario Maker-level, maar eenmaal op de server geslingerd lijkt bijna niemand het te spelen en haal je slechts mondjesmaat likes binnen. Een bekend en frustrerend probleem voor veel spelers. Soms lijkt het wel alsof je per sé een bekende YouTuber of Twitch-streamer moét zijn om met je level überhaupt een publiek te bereiken. Geen nood, er is ook een andere route die je kunt bewandelen: die van de statistische waarschijnlijkheid.


Nee, je hoeft niet bang te zijn: dit wordt geen wiskundeles. In plaats daarvan gaan we reeds bestaande statistieken van Super Mario Maker analyseren om erachter te komen hoe je met jouw level een groot publiek kunt bereiken. Is de Super Mario Bros 3 stijl populairder dan de Super Mario World-stijl? Zien spelers liever een level waarin ze moeten puzzelen of racen ze juist het liefst naar de finish? En hoe populair zijn al die traditionele levels nu écht, die wij als harde kern het liefste zien?

Die vragen stelde fanatieke speler en data-analist 'Tachyo' zichzelf ook. Hij voegde meteen de daad bij het woord en bracht met een computerprogramma de data van bijna 300.000 levels in kaart. Daarvoor gebruikte hij de statistieken van Nintendo ‘s eigen Super Mario Maker Bookmark-website en daar kun je als Maker in zowel het eerste als het tweede deel aardig wat van leren.

Spel-thema
Het spelthema is één van de eerste keuzes die je maakt tijdens het bouwen van een level. Iedere stijl roept niet alleen cosmetisch een andere sfeer op, maar bevat ook haar eigen spelmechanieken en unieke power-ups. Niet ieder spel-thema is echter even populair als we kijken naar de data. Hierbij is gekeken naar zeer populaire levels die meer dan 10.000 plays hebben, om te zien wat scoort.

49

De statistieken laten een overduidelijke winnaar zien: de New Super Mario Bros-stijl. Dat is niet zo vreemd, aangezien Super Mario Maker voor alle leeftijden is en ook door kinderen gespeeld wordt die niet opgegroeid zijn met pixels. Van die pixels is de iconische Super Mario Bros. stijl dan weer het populairst, ondanks dat deze gerust bejaard genoemd mag hebben. Het minste kans op een flink aantal likes heb je wanneer je een level maakt in de Super Mario Bros 3-stijl.

Moeilijkheidsgraad
Een level kan nog zo goed ontworpen zijn, maar mensen moeten het wel uit kunnen spelen. Veel gamers en Twitch-streamers zijn echter ook niet vies van een uitdaging, dus wat is nu de zogenaamde sweet spot qua moeilijkheidsgraad? We kijken wederom naar de populairste levels met een flink aantal plays en het antwoord zal denk ik weinigen van jullie verbazen.

48

Inderdaad, de makkelijke levels staan bovenaan. Gevolgd door levels met een normale moeilijkheidsgraad, maar zelfs dat scheelt al enorm. De echt moeilijke levels kun je het beste voor streamers bewaren als je likes wil binnenhalen, want het grote publiek zit daar duidelijk niet op te wachten. De les? Mensen liken je level eerder als je ze het gevoel geeft dat ze een fantastische speler zijn, ook al zijn ze dat niet. Tja, zo werkt dat nu eenmaal.

Genres en tags
Als laatste factor is er nog de tag of het 'genre' van level dat je maakt. Wil je de speler echt aan het denken zetten met een listige puzzel? Of ga je toch voor een kort-maar-krachtig speedrun parcours? Er zijn in de loop der jaren heel wat gekke en creatieve ideeën voorbijgekomen, maar laten we voor het overzicht even kijken naar deze vijf veel voorkomende genres en hoe goed ze het doen.

50

Muzieklevels staan eenzaam aan de top en dat deze vaak ook hand in hand gaan met een lage moeilijkheidsgraad, is waarschijnlijk geen toeval. De traditionele levels die wij als liefhebbers graag zien, bungelen helaas ergens onderaan. Blijkbaar maak je met een puzzel-level nog een betere kans.

De oplettende lezer (die met name de eerste Super Mario Maker gespeeld heeft) zal echter opmerken dat er één categorie ontbreekt in het bovenstaande lijstje. Dat is namelijk de categorie ‘Automatic’ en die ontbreekt met een reden: de ongelofelijke populariteit van dit type level zou het staafdiagram hierboven compleet verpulveren. Met gemiddeld 1375 likes per level is dit de overduidelijke winnaar.


Nederlandse vernuftigheid
Misschien heb je daar alleen wel helemaal geen zin in en dat is niet zo gek. Als we namelijk kijken naar de tien populairste levels van Nederlandse makelaardij dan zien dat slechts één van de tien levels een automatisch level is. Eenzaam aan de top prijkt het level “SELF-DESTRUCTION INITIATED” door ene ‘Reus’ en dit level zit bijzonder vernuftig in elkaar én houdt het tempo erin. Een nummer één om vrolijk van te worden, wat mij betreft.



Wil je echter makkelijk scoren en schroom je niet om je integriteit over boord te gooien, dan maak je dus een level in de New Super Mario Bros-stijl dat dermate simpel is dat het zichzelf uitspeelt. Althans, dat was het recept na drie jaar Super Mario Maker. Inmiddels deeltje is deeltje 2 net drie maanden uit, dus het is te vroeg om daar definitieve uitspraken over te doen. Super Mario Maker 2 is qua functionaliteit echter voornamelijk een verlengstuk en een blik op de het ‘popular levels’ tabblad van dat spel laat zien dat makkelijke levels het nog altijd goed doen. Zoals het level van Reus echter aantoont hoeft dat niet altijd iets slechts te zijn.
Next articleGunvolt Chronicles: Luminous Avenger iX DLC is gratis tot 2020... Previous articleTwintigste dag van Nintendo's adventskalender staat online

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario Maker

Platform: Wii U
Genre: Interactive Course Builder
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 11 september 2015

Screenshots