Furukawa spreekt over IP-uitbreiding buiten kernactiviteit Nieuws | 31 januari 2020 11:26 | Auteur: Ricardo | Bron: Nintendo of Japan

Uitbreiding van Nintendo's activiteiten naar fysieke winkels, mobiele games, thema parken en meer werpt vruchten af.

De afgelopen jaren zet Nintendo meer in op het uitbreiden van haar naamsbekendheid, door ook in andere markten dan de toegewijde gamemarkt actief te zijn en zich meer zichtbaar te maken. Zo opende Nintendo haar tweede fysieke winkel eind vorig jaar in Tokio, nadat de winkel in New York lange tijd de enige fysieke Nintendo-winkel was. Verder moeten games op mobiele platformen ervoor zorgen dat een breder publiek in aanraking komt met Nintendo's IP's, en themaparken en de aankomende Super Mario-film dienen hetzelfde doel.

1

Fysieke winkels
Tijdens de recente financiële bijeenkomst van Nintendo reflecteerde president Furukawa op de impact van deze nevenactiviteiten. Zo sprak hij over de nieuwe fysieke winkel in Tokio (vertaald):

"Hoewel Nintendo TOKYO geen grote impact heeft op onze financiële resultaten, zorgt de winkel er wel voor om de aantrekkingskracht van Nintendo's IP te delen, en we zijn ervan overtuigd dat het een uiterst effectief vast punt van contact zal zijn tussen Nintendo en consumenten."


Afhankelijk van de reacties van consumenten besluit Nintendo om al dan niet uit te breiden naar andere locaties binnen en buiten Japan.

Thema parken en films
Nintendo's president noemt verder de uitbreiding naar thema parken, in samenwerking met Universal Parks & Resorts, een bijzonder groot initiatief om een groter publiek kennis te laten maken met Nintendo. De filmproductie in samenwerking met Illumination is eveneens een grote onderneming. De ontwikkeling verloopt spoedig en er wordt gemikt op een release in 2022. Furukawa zei hierover het volgende (vertaald):

"Dit is een project waar Nintendo proactief bij betrokken is in de ontwikkeling en productie, en we bezitten ook de rechten zodat de film kan worden gebruikt voor andere zakelijke mogelijkheden. De film wordt samen geproduceerd door Shigeru Miyamoto, Representative Director and Fellow bij Nintendo, en Chris Meledandri, oprichter en CEO van Illumination. Financiering voor de film wordt verstrekt door Nintendo en Universal Pictures, en Universal Pictures verzorgt ook de distributie en promotie van de film."


1

Games voor mobiele apparaten
Als laatste benoemt Furukawa dat ook smart devices een belangrijk onderdeel blijven van Nintendo's strategie om nieuwe consumenten kennis te laten maken met Nintendo's personages, werelden en gameplay. Dit zal vermoedelijk de vorm aannemen van nieuwe spellen. Eerder zagen we bijvoorbeeld Super Mario Run en Fire Emblem Heroes.
Next articleDit zijn de tien best verkochte Nintendo Switch-spellen Previous articleNintendo legt focus op het langer speelbaar maken van haar games...

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 31 januari 2020 12:09 | #289607
collapse
Ik zou graag Nintendo persoonlijk willen zeggen "Schoenmaker blijf bij je leest". Ik begrijp wel waarom ze deze manieren gebruiken om meer bekendheid te creëren maar ik krijg het idee dat ze hiermee opnieuw alle casuals weer aan willen spreken (lees: mensen die niet bekend zijn met Nintendo) en daar dus straks weer de games op gaan focussen. Dan krijg je straks weer zo'n Wii tafereel.
Avatar
Ricardo | 31 januari 2020 19:19 | #289610
Reactie op post #289607 van FalconPawnch
collapse
Ik snap je punt wel, maar ik denk dat het in dit geval misschien toch iets anders ligt. Vergeet niet dat de 'schoenmaker' in dit geval een bedrijf is dat in beginsel games wil maken die voor iedereen zijn. Ik begrijp dat het Wii-tijdperk in die zin misschien een beetje een schrikbeeld is en wellicht te ver doorgeslagen. Met de Nintendo Switch heeft Nintendo nu volgens mij echt wel een goed beeld van wie een belangrijk deel van hun doelgroep is (jongvolwassenen) en blijft het die groep ook bedienen. Tegelijkertijd zoekt Nintendo ook naar manieren om de doelgroep uit te breiden en meer mensen kennis te laten maken met haar series, dat lijkt me alleen maar positief. Want die balans die we tot nu toe hebben gezien tussen wat meer diepgaandere spellen en meer casual speelervaringen, dat zie ik ze zeker niet zomaar opgeven.
Avatar
FalconPawnch | 01 februari 2020 17:26 | #289627
Reactie op post #289610 van Ricardo
collapse
Het probleem in dat geval voor mij (of waar ik me zorgen om maak) is dat de games weer te makkelijk worden omdat het 'voor iedereen' moet zijn.
Avatar
Ricardo | 02 februari 2020 11:00 | #289636
Reactie op post #289627 van FalconPawnch
Ja een begrijpelijke zorg wel. Tot nu toe gaat het denk ik nog heel goed met enerzijds spellen die echt voor iedereen zijn (bv. Suoer Mario Party en Luigi's Mansion) en aan de andere kant wat diepgaandere spellen als Breath of the Wild en Smash. Hopen dat ze die balans blijven volhouden!
Avatar
koekiemonster | 02 februari 2020 10:48 | #289634
Reactie op post #289610 van Ricardo
collapse
In het begin maakten ze kaarten...
Avatar
Ricardo | 02 februari 2020 10:58 | #289635
Reactie op post #289634 van koekiemonster
collapse
Klopt! Wat is je punt?
Avatar
koekiemonster | 02 februari 2020 12:25 | #289638
Reactie op post #289635 van Ricardo
collapse
Schoenmaker etc gaat daarom al niet meer op Wink
Avatar
Ricardo | 02 februari 2020 23:34 | #289667
Reactie op post #289638 van koekiemonster
Nee dat klopt, ze moeten ook wel met de tijd mee gaan. Kijkend naar het huidige Nintendo denk ik dat we toch kunnen zeggen dat dit een bedrijf is dat zich voornamelijk bezig houdt met het maken vangames voor iedereen. Daar doen deze bijkomende activiteiten voorlopig denk ik niet zoveel aan af.

(Ik deel trouwens wel de zorgen van Falconpawnch over de mobiele markt, als je nu weer ziet wat ze met Fire Emblem Heroes doen)
Avatar
Yosher | 01 februari 2020 12:54 | #289621
Reactie op post #289607 van FalconPawnch
collapse
Als ze dit advies hadden opgevolgd dan maakten ze nu waarschijnlijk nog van die Hanafuda kaarten. Of waren ze er wellicht helemaal niet meer... Wink

Snap je punt net als Ricardo wel, en ik hoop ook dat ze gewoon vooral op games (voor hun eigen hardware) blijven focussen. Veder heb ik niet veel toe te voegen naast wat Ricardo al zei.
Avatar
FalconPawnch | 01 februari 2020 17:20 | #289625
Reactie op post #289621 van Yosher
dat bedoel ik ook, dat ze bij games blijven. Die kaarten dat is ouderwets. Daar staat Nintendo totaal niet om bekend. nintendo staat bekend om kwalitatief hoogstaande games. Nou zal Nintendo zelf heus wel nette games af blijven leveren, maar gezien ze tegenwoordig ook moneygrabben via de mobiele markt, baart me het toch enigszins zorgen. Ik hoop maar dat dit geen trend wordt en dat ze het puur gebruiken om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Ik snap dat ze naamsbekendheid willen vergroten maar zolang de main focus maar op die kwaliteitsgames blijft liggen. ^^

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.