PlatinumGames legt gebruik van Kickstarter uit voor The Wonderful 101: Remastered Nieuws | 04 februari 2020 12:39 | Auteur: Erik | Bron: Nintendo Everything

Het Japanse PlatinumGames koos voor Kickstarter om The Wonderful 101: Remastered uit te brengen omdat het bedrijf geen uitgever is, maar een ontwikkelaar. Dit is een notendop de verklaring van studiohoofd Atsushi Inaba.

Hierbij kaart hij hun befaamde status aan tegen Nintendo Everything: "Allereerst wil ik zeggen dat ik denk dat PlatinumGames een reputatie heeft van een bekend kwaliteitsbedrijf dat weet waar het over heeft. Wij zijn ontzettend dankbaar voor die reputatie, maar in alle eerlijkheid zijn we enkel ontwikkelaars: we kunnen zelf geen games op de markt brengen."

Inaba legt uit dat zij niet het kapitaal en de mankracht hebben om een spel te publiceren. Om deze reden wilden ze de hulp inroepen van diegene die hun het hoogst houden: de fans. "Wij geloven dat wij als bedrijf een geweldige band hebben met onze spelers, en hier zijn we trots op. Dus toen we nadachten over hoe we ons spel konden publiceren, dachten we: 'Laten we direct met onze spelers werken om dit mogelijk te maken'.

En Nintendo dan? Die optie was uitgesloten: het studiohoofd laat weten dat The Big N toezegging gaf voor de release op andere platformen. Iets dat PlatinumGames graag wilde, gezien de Steam en PlayStation 4-release van The Wonderful 101: Remastered. Met Nintendo als uitgever, was enkel een release op de Nintendo Switch mogelijk.

The Wonderful 101: Remastered verschijnt in november op de Nintendo Switch. Het spel is recentelijk via Kickstarter aangekondigd.

TheWonderful101_Remastered_NintendoSwitch_01
Next articleVerplaatsen van savegame niet mogelijk in Animal Crossing: New... Previous articlePlatinumGames kondigt The Wonderful 101: Remastered aan

Reacties van gebruikers

Avatar
Martijn | 04 februari 2020 18:02 | #289683
Op zich tof, al weet ik niet meer of ik deze titel leuk vond. Had deze destijds gratis op de Wii U, dankzij de Mario Kart 8-actie. Sinds de Nintendo Switch is de Wii U niet meer zoveel aan geweest (op Twilight Princess HD voltooien na) en is het spel blijven liggen. Heb het te weinig gespeeld en weet niet meer of ik The Wonderful 101 tof vond. Toen ik begon was het vooral verwarrend, geloof ik. Iets wat ik met al die spellen van Platinum Games lijk te hebben.

Tot nu toe heb ik beide Bayonetta-games en Astral Chain ook van ze gekocht, maar de games lijken mij nog niet echt te grijpen. Dat is iedere keer met die games van Platinum Games. Misschien moet ik er een keer goed voor gaan zitten. Viewtiful Joe was van vrijwel dezelfde makers en die vond ik erg tof destijds. Moest ik toen ook erg aan wennen, dus misschien komt het gaandeweg, als ik die games wat meer gespeeld heb. Wie weet, ben ik dan rond november ook wel geïnteresseerd om The Wonderful 101 nog eens te proberen. We zullen zien.

Wel jammer dat Nintendo zo'n titel dan niet met beide handen aangrijpt als exclusieve titel. Intussen verwacht je soms dat Platinum Games en Nintendo half bij elkaar horen. Dat zo'n titel dan ineens multiplatform wordt, is dan een gemiste kans voor Nintendo. Wel goed nieuws voor PC- en PS4-spelers natuurlijk. The Wonderful 101 krijgt dan sowieso een groter publiek dan ooit voorheen.
Avatar
koekiemonster | 04 februari 2020 20:40 | #289684
collapse
Wat een onzin. Deze game willen ze in april uitbrengen en vragen 45.000 euro voor de Switch port. Denk je nou echt dat ze de gamer nodig hadden?

Shit lag allang klaar en Kickstarter is misbruikt als marketing.
Avatar
Jeroen K. | 04 februari 2020 22:14 | #289685
Reactie op post #289684 van koekiemonster
Vermoed ik ook
Avatar
Lucas | 05 februari 2020 08:21 | #289686
Reactie op post #289684 van koekiemonster
Dat denk ik ook ja.
Avatar
Erik | 05 februari 2020 10:06 | #289688
Reactie op post #289684 van koekiemonster
collapse
Dat is eigenlijk ook precies wat ze in de verklaring zeggen: ze vragen enkel geld om de game uit te geven, dus voor de marketingcampagne, de distributie richting winkels etc. Tegelijkertijd geeft dit ze een beetje zekerheid qua verkopen, gezien het origineel slecht verkocht.

Normaal gesproken stapt een ontwikkelaar hiervoor naar een uitgever, maar nu is besloten om dit door de fans zelf mogelijk te maken. En fans zijn ook nog bereid dit massaal te doen. Zo'n verschrikkelijke keuze is dat niet, toch?
Avatar
ThanosReXXX | 05 februari 2020 13:46 | #289690
Reactie op post #289688 van Erik
collapse
Precies. Het is niet alsof ze er allemaal geheimzinnig over doen. Maar ondanks dat nog steeds een hoop negatief gezeik van mensen. Best jammer. Ik snap wel dat deze game niet voor iedereen is, maar ik vind het persoonlijk wel een leuke game, en ook goed dat hij op deze manier een tweede kans krijgt om bij meer mensen onder de aandacht te komen.
Avatar
koekiemonster | 05 februari 2020 21:09 | #289696
Reactie op post #289690 van ThanosReXXX
collapse
Ze hebben ettelijke miljoenen injecties gehad van Tencent (een van de rijkste bedrijven ter wereld is ook aandeelhouder) en draaien inmiddels erg stabiel. Die 45.000 euro voor de Switch-uitgave hadden ze echt wel zelf kunnen ophoesten. Heck, een gemiddelde game ontwikkelen kost miljoenen. Zelfs het huidige bedrag van de Kickstarter had easy geweest.

Dit... dit is 100% marketing en een eenvoudige manier aandacht creëren. Onjuiste inzet van Kickstarter, maar het werkt. Het wordt zelfs verdedigd.
Avatar
ThanosReXXX | 05 februari 2020 22:32 | #289697
Reactie op post #289696 van koekiemonster
collapse
Ik zie dat je niet echt begrijpt hoe dit werkt. Het is vrij simpel, en dat hebben ze overigens òòk al uitgelegd in de reeds gedane interviews: ze hebben de financiële injectie van Tencent JUIST niet gebruikt voor deze game, omdat Tencent anders druk uit zou kunnen oefenen, en dus een bepalende en/of belemmerende factor in dit proces zou kunnen zijn, en als een bedrijf dat zich juist al ontworsteld heeft aan de invloed van een groot bedrijf om meer vrijheid en zeggenschap over hun eigen werk te krijgen, zou dat dus weer terug naar af zijn.

En die creatieve vrijheid hebben ze overigens ook bedongen bij Tencent, dus waar het op neer komt, is dat Tencent een vertrouwensrelatie met PlatinumGames is aangegaan, die voor hen simpelweg voor een interessante ROI moet gaan zorgen, middels de verkopen van de games. Simpel stukje investering dus, maar zonder bepalende zeggenschap, zodat PlatinumGames gewoon PlatinumGames kan blijven.

Dus, willen ze deze game helemaal zelf marketen en uitgeven, dan hebben ze dat extra geld nodig. Dat ze de game al zo goed als klaar hebben (wat ik sommige mensen zie en hoor zeggen, op verschillende sites) is overigens ook onzin, want je hebt het hier wel over een game die op de architectuur van de Wii U is gebaseerd, en die moet nu ineens naar drie totaal verschillende platformen geport worden, dus er is ook nog het nodige werk aan nodig, en ook daar is nog extra geld voor nodig, dus al lijkt het nu alsof ze een gigantisch bedrag bij elkaar hebben gesprokkeld, het zal allemaal nodig zijn voor het gehele proces dat nodig is om dit hele proces af te ronden en de game uit te brengen.
Avatar
koekiemonster | 06 februari 2020 08:19 | #289699
Reactie op post #289697 van ThanosReXXX
collapse
Bijzonder toontje meneertje.

1. Een investering van een grote speler is nooit voor 1 game, maar op een bedrijf en op de potentie.
2. De Switch release staat op 45k. Dat is niet eens het salaris van 1 programmeur. Je gaat mij niet zeggen dat Platinum zo instabiel ia dat ze dit niet kunnen ophoesten?
3. De release staat op april. Ik zit in de industrie. Er is geen enkel bedrijf dat een game van dergelijke aard in 2 maanden kan porten. Natuurlijk is de port al klaar.
Avatar
ThanosReXXX | 06 februari 2020 13:01 | #289704
Reactie op post #289699 van koekiemonster
collapse
Geen toontje, geen meneertje. Ben sowieso niet zo'n fan van verkleinwoorden. Wink

Ik probeer je simpelweg uit te leggen hoe het werkt, maar je snapt het nog steeds niet, of wil vasthouden aan je eigen idee/gevoel erover. Het maakt namelijk helemaal niet uit of ze het bedrag wel of niet op kunnen hoesten, het gaat erom dat als zij ook maar een percentage van het kapitaal van Tencent gebruiken voor een game (of meerdere games), dat zij dan hun creatieve vrijheid en controle daarover (deels) uit handen geven.

Dus zullen ze het geïnjecteerde kapitaal waarschijnlijk alleen gebruiken voor operationele kosten, materieel en personeelsonkosten. Daarmee houden zij zelf de regie over de games en wat er mee gebeurt.

En het is niet één port, het zijn er drie: Switch, PS4 en Steam, dus het is niet te zeggen dat die reeds alledrie klaar zijn. Marketing-technisch en idealiter gezien, zullen ze alle versies klaar willen hebben, voordat ze deze gaan distribueren en aanprijzen, dus die factor moeten we ook nog meenemen. En dan is het ook niet relevant of één of twee versies van die game wel al gereed zijn.

En jij mag dan misschien in de game industrie zitten, ik zit in IT gerichte sales & marketing, en de regels/methodes voor bedrijfsvoering en financiële besteding in die sector komen zeer overeen met de video game industrie, dus daar weet ik op mijn beurt weer aanzienlijk meer van. Bye
Avatar
koekiemonster | 06 februari 2020 15:17 | #289706
Reactie op post #289704 van ThanosReXXX
collapse
De levering van de Kickstarter staat op april 2020 en daar laat ik het bij.
Blijkbaar vind jij dat realistisch om een port te maken, multiplatform support in te richten en de marketing te doen. Ik ben van mening dat alles al in lijn is en de laatste fase: marketing hiermee gestart is.

Maar jij zal vast gelijk hebben Wink
Avatar
ThanosReXXX | 06 februari 2020 19:12 | #289708
Reactie op post #289706 van koekiemonster
collapse
Wat is nu precies je punt of je probleem? Nergens beweer ik ook maar een enkele seconde dat de games nog helemaal van begin af aan gemaakt/geport moeten worden, ik zeg alleen dat ze niet noodzakelijk allemaal volledig af hoeven te zijn, oftewel simpel gezegd dat er op dit moment nog aan gewerkt wordt.

Waarom anders die Kickstarter campagne met stretch goals voor specifieke dingen? Dat zou dan betekenen dat ondanks dat ze alledrie de versies al klaar zouden hebben, dat ze dan vanwege te weinig supporters die versies toch niet uit zouden brengen, en dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, want dan zouden ze zelf de investering in tijd en geld al gedaan hebben, om het vervolgens op de plank te laten liggen. Dat lijkt me toch echt hoogst onwaarschijnlijk.

En het komt overigens vaak genoeg voor dat er nog tot de laatste maand aanpassingen worden gedaan of tweaks aan games worden uitgevoerd, en zoals we ook weten vaak genoeg ook nog na de release. Een distributie lijn en een marketing campagne kan je in de tussentijd alvast klaar zetten, dus ook dat vormt geen belemmering.

En die marketing campagne zelf kan je makkelijk binnen een maand realiseren, ook al betreft het een wereldwijd product. Wink
Avatar
koekiemonster | 07 februari 2020 15:26 | #289712
Reactie op post #289708 van ThanosReXXX
collapse
De kickstarter is niet bedoeld voor bedrijven met voldoende funds om dit zelf te regelen. Deze inzet is ook nog eens puur marketing an sich... het is de manier geworden om aandacht te krijgen voor een reeds bestaand product (een port).

Dat is matig. En dan breng ik het nog voorzichtig.

Kapitaalkrachtig bedrijf vraagt geld. Dat doen ze niet voor het geld, maar voor aandacht en binding. Daar is Kickstarter niet voor.
Avatar
ThanosReXXX | 08 februari 2020 14:59 | #289717
Reactie op post #289712 van koekiemonster
Dus, met andere woorden: Kamiya heeft in het interview rondom dit gebeuren nagenoeg enkel en alleen maar leugens verteld. Juist... Hilarious

Hij heeft toch echt heel duidelijk en uitgebreid uitgelegd hoe de vork in de steel zit, overigens ook betreffende het marketing gedeelte, dus dat aanhalen is ook een beetje suf want het is niet alsof hij daar nou heel geheimzinnig over deed. En Kamiya heeft sowieso een goede reputatie in de industrie, dus die gaat hij niet besmeuren met een Kickstarter bedel campagne die volgens jou dus eigenlijk voor Jan Lul is.

Dat Kickstarter normaal op een andere manier of voor een andere reden gebruikt wordt, sluit dit scenario helemaal niet uit, maar blijkbaar is dat volgens jou niet mogelijk of het geval.

Ik vind het allemaal prima... Biertje?

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

The Wonderful 101: Remastered

Platform: Nintendo Switch
Genre: Mass-Hero Action
Ontwikkelaar: Platinum Games
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: Q4 2020

Screenshots