Kentucky Route Zero: TV Edition - een vreemde ervaring Review | 01 maart 2020 16:00 | Auteur: Kitty

Kentucky Route Zero is een point-and-click avontuur dat werd gefinancierd via een Kickstarter. Het geheel bestaat uit vijf delen, die in de loop van zeven (!!) jaar zijn gepubliceerd. De focus ligt op het neerzetten van sfeer, aan de hand van veel tekst en dialoog. Wat voor resultaat volgt er uit zeven jaar aan schrijfwerk?

10

In Kentucky Route Zero speel je (meestal) als Conway, wiens werk het is om bestellingen af te leveren voor een antiekwinkel. Het adres dat hij dit keer moet hebben is hem echter niet bekend. Tijdens zijn pogingen om het juiste adres te vinden ontmoet hij een groep andere mensen die om verschillende redenen met hem mee reizen. Uiteindelijk komen jullie terecht op ‘The Zero’, een soort abstracte, magische, surrealistische snelweg die ergens onder of boven de realiteit bungelt.

11

Je begint bij een benzinestation waar je de weg gaat vragen. De pompmedewerker zegt dat je zijn computer kunt gebruiken om het op te zoeken. De stroom is wel uitgevallen, dus je gaat eerst even de kelder in om dat te fixen. Vreemd genoeg tref je daar in het donker een paar mensen die een soort Dungeons & Dragons zitten te spelen in het donker. Ze zijn echter hun dobbelsteen kwijt. Als je deze voor ze zoekt en terugbrengt, zijn ze ineens weg. De pompbediende heeft geen idee wat je bedoelt en denkt dat je hallucineert. Verder wordt er niets uitgelegd. De toon voor het spel is gezet.

1

Interactief toneel
Alles in Kentucky Route Zero is nogal surrealistisch en kunstzinnig. De stijl van deze point-and-click game past hier heel erg goed bij. De wereld is vrij donker en meestal kleurloos en er klinkt zelden muziek. Aan de hand van veel tekst bekijk je de omgeving en praat je met de vreemde personages die de wereld bevolken. Het geheel is opgedeeld in vijf acts met verschillende aantallen scènes. Elke act is voorzien van een proloog waarin personages worden geïntroduceerd die in het hoofdverhaal terugkomen. Het spelen van deze game voelt als een mix van kijken naar een toneelstuk, gecombineerd met ouderwetse tekstgebaseerde games, het lezen van een vreemd boek en het hebben van een rare droom. In sommige stukken bekijk je het verhaal ineens van buitenaf en wordt als een soort documentaire uitgelegd wat er aan de hand is in de scène en wat hiertoe heeft geleid. Dat resulteert in een heel interessant eindproduct.

7

Tijdens het doorlopen van het verhaal wissel je tussen de wereld in Kentucky en een soort surrealistische schijnwereld op The Zero. Alles voelt heel kunstzinnig en onheilspellend, wat heel knap wordt gedaan. Omdat het geheel bol lijkt te staan van de symboliek, had ik echter ook vaak het gevoel dat ik eigenlijk geen idee had wat er aan de hand was. Het hoofdverhaal is prima te volgen, maar ik had veel moeite met het ‘waarom’. Sommige dingen vallen in latere acts of scènes wel op hun plaats, maar veel ook niet. Dat maakte het geheel ook heel vermoeiend om te spelen. Kentucky Route Zero is geen simpele doorklikker. Van veel scènes merkte ik wel dat er veel meer achter zit dan het lijkt... alleen heb ik geen idee wat. Allerlei gebeurtenissen balanceren op het randje van de realiteit of staan daar heel ver vanaf. De personages zelf lijken in ieder geval nergens last van te hebben.

Doordat veel scènes diepere betekenissen lijken te hebben, is het geheel vaak moeilijk te volgen. Soms wissel je ineens van personage, waardoor je de wereld ziet vanuit het perspectief van een ander. Ook kun je in dialogen kiezen wie het antwoord geeft, wat invloed heeft op de rest van het gesprek. Dit wisselen wordt heel naadloos gedaan maar het is jammer dat je niet weet wat de andere invalshoeken waren. Er is geen terugspoelfunctie: zodra je je keuze hebt gemaakt, gaat het spel verder. Dit heeft geen grote invloed op het verloop van het verhaal en het eind, maar wel op de sfeer van het spel tot daar. Je kunt wel de hele act opnieuw spelen. Doordat er ook geen doorspoelfunctie is, is dat echter niet heel uitnodigend. Op deze manier kan het wel gebeuren dat je hele stukken gesprek nooit hebt die waarschijnlijk wel belangrijk zijn om meer van de scene te begrijpen.

3

Conclusie
Kentucky Route Zero is geen simpel spel. Het is interactief toneel, waarin het lijkt alsof dromen en werkelijkheid door elkaar lopen. Het geheel wordt op een artistieke wijze gepresenteerd. Het geheel is vaak echter ook erg moeilijk om te volgen vanwege de lange teksten en de surrealistische scenario’s. Doordat terug- en vooruitspoelknoppen ontbreken, voelt het vaak alsof je belangrijke informatie mist of connecties niet goed kunt leggen. En dat maakt het geheel wel wat vermoeiender dan het bedoeld zal zijn. Desondanks zitten er wel een paar heel vernieuwende manieren in om een game te presenteren, wat het geheel wel interessant maakt om te zien. Een beetje extra uitleg of meta-informatie was echter niet verkeerd geweest.
6
N1-score
  • + Artistieke presentatie
  • + Onheilspellende sfeer
  • - Moeilijk te volgen
  • - Geen terug- of vooruitspoelfunctie
Next articleMario Kart Tour krijgt multiplayer-update Previous articleOPNAME: N1ntendo.nl Stream: Enter the Gungeon en Marooners (+...

Reacties van gebruikers

Avatar
Jeroen K. | 01 maart 2020 17:59 | #289875
collapse
Ben er zelf ook doorheen aan het spelen nu. Enorm vreemd inderdaad, maar erg uniek. Deze 6 is dan ook compleet ongeloofwaardig. Het regent 9's in andere recensies over deze game.
Avatar
Kitty | 02 maart 2020 08:59 | #289876
Reactie op post #289875 van Jeroen K.
collapse
Die negens had ik gezien maar daar kon ik me niet in vinden, vandaar de 6.
Avatar
Dreon | 02 maart 2020 13:00 | #289877
Reactie op post #289876 van Kitty
Een review blijft gelukkig nog altijd een onderbouwde mening Wink
Avatar
Jeroen K. | 02 maart 2020 16:05 | #289878
Reactie op post #289876 van Kitty
collapse
De tekst leest ook eigenlijk wel iets positiever dan een 6.

Daarnaast – deze game is bijna onmogelijk om te reviewen. Alles is zo vreemd, multi-interpretabel en structuurloos dat zelfs een vergelijking met een The Walking Dead niet helemaal zou werken.

Een 6 had ik beter kunnen begrijpen als de tekst gepoogd had om te interpreteren hoe de verschillende vormen van gameplay samenkomen, of juist niet. Tuurlijk, je begint het spel met als doel om een pakketje af te leveren op 5 Dogwood Drive en dat blijft ook de rode draad in de game. Maar waarom speel je soms 'gewoon' als Conway, soms als een vlieg, soms als een kat? Waarom bestaat de ene Act uit 3 uur lang varen en de andere uit slechts 1 uur rondlopen en met wat, soms ogenschijnlijk onbelangrijke personages, spreken? Waarom lijken de gesprekken meestal totaal geen relevantie te hebben voor het hoofdverhaal, of... misschien ook juist wel?

Ik zeg niet dat ik de antwoorden op deze vragen wel heb, maar dat hoeft ook niet. Het design, de structuurloosheid, de betekenis(volle/loze) personages, de ongebruikelijke keuzes in omgaan met dialoogkeuzes... Alles is op een bepaalde manier herkenbaar, maar ook weer geheel niet. In mijn optiek is dat wat Kentucky Route Zero 'maakt', als creatie. Daar kun je iets van vinden, of niet, maar deze review probeert dit aspect van het spel niet te interpreteren. Vandaar mijn oordeel dat ik de 6 niet erg geloofwaardig vind.
Avatar
Duncan | 03 maart 2020 09:24 | #289879
Reactie op post #289878 van Jeroen K.
collapse
Het is gewoon een boutspel.
Avatar
Jeroen K. | 04 maart 2020 06:42 | #289889
Reactie op post #289879 van Duncan
collapse
Lol, het is in elk geval beter dan [your favourite game]
Avatar
Elm | 04 maart 2020 11:53 | #289890
Reactie op post #289889 van Jeroen K.
Beter dan Duncan's Pokemon Sword and Shield? Dacht het ff niet

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Kentucky Route Zero: TV Edition

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Avontuur
Ontwikkelaar: Cardboard Computer
Uitgever: Annapurna Interactive
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 28 januari 2020

Screenshots