De twintig beste Nintendo-games van het afgelopen decennium: 5-1 Special | 13 maart 2020 09:51 | Auteur: Redactie


Je kunt natuurlijk makkelijk een schatkamer vullen met alle pareltjes die afgelopen decennium voor Nintendo-platformen zijn verschenen. De N1-redactie ging de afgelopen weken op reis door deze schatkamer, en haalde de meest blinkende goudstukken naar boven. Het resultaat? Een prachtige lijst van twintig spellen die 2010-2019 voor Nintendo en haar platformen kenmerkten.

Al deze spelletjes hebben hun steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van de gamesindustrie. Sommige vanwege hun kwaliteit, andere vanwege hetgeen dat ze teweeg brachten. Bepaalde spellen overschreden grenzen, terwijl andere hun franchise tot een absoluut hoogtepunt brachten.

Duik met ons mee in de geschiedenis en ontdek dé vijf allerbeste games van het afgelopen decennium. In tekst- én videovorm.

De vijf beste Nintendo-games van het afgelopen decennium

5: Fire Emblem: Awakening
Nintendo 3DS (2013)

Fire Emblem: Awakening is zonder twijfel de belangrijkste game in de langlopende strategie-serie. De turn-based strategiegame stak enorm goed in elkaar en bracht een leuk verhaal, personages, en ijzersterke gameplay samen. Kwaliteit alleen is echter niet wat dit spel zo belangrijk maakt; eerdere titels uit de serie waren ook zeker geen verkeerde spellen. Maar wat Awakening vooral betekende, en waarom het spel in deze lijst staat, is dat het een kantelpunt is voor de serie. Door tegenvallende verkoopcijfers van eerdere Fire Emblem-games was het goed mogelijk dat het spel zou eindigen als de zwanenzang van de serie. Awakening presteerde echter zo goed dat een toekomst voor de serie was veiliggesteld.

Buiten dat het spel gewoon heel erg goed was en grotendeel vasthield aan de vertrouwde strategie-gameplay waar de serie al om bekendstond, werd ook het één en ander aangepast. De relaties tussen personages, maar ook tussen speler en personages is altijd belangrijk geweest in de Fire Emblem-serie. Awakening heeft dit aspect van de game opgepakt en verder uitgewerkt door het managen van relaties makkelijker te maken, en door nieuwe elementen toe te voegen zoals het laten trouwen van personages én de introductie van kind-personages. Dit is vooral ook een aanpassing geweest om een grotere doelgroep aan te spreken. Hetzelfde geldt voor het aanbieden van een lagere moeilijkheidsgraad, en zelfs een optie om het befaamde ‘perma-death’ uit te zetten. Uiteindelijk lukte het dus om een breder publiek kennis te laten maken met Fire Emblem. Marth en Roy zijn voor velen misschien nog altijd die blauw- en roodharige zwaardvechters uit Super Smash Bros. Melee, maar na Awakening is Fire Emblem meer en meer veranderd van een niche-serie tot één van Nintendo’s grote spelreeksen. En dat is een prestatie om trots op te zijn! Ricardo

FireEmblemAwakening_BesteGamesAfgelopenDecennium

4. Xenoblade Chronicles
Wii (2011)

De release van Xenoblade Chronicles is op zijn minst bijzonder te noemen. Het grootse role-playing avontuur verscheen in 2010 al in Japan, maar van een buitenlandse release was toen nog geen sprake. Al snel bleek Nintendo of Europe de titel dolgraag te willen lokaliseren, terwijl de Amerikaanse tak van de gamegigant een release in Noord-Amerika in de weg stond. Fans lieten het hierbij echter niet zitten. Onder de noemer 'Operation Rainfall' bepleitten zij de lokalisering van een drietal RPG-titels voor de Wii: The Last Story, Pandora’s Tower, én Xenoblade Chronicles. Deze operatie bleek een succes en Nintendo of America luisterde naar de fans; in 2012 zou Xenoblade Chronicles ook in Noord-Amerika te krijgen zijn. En dit was maar goed ook, want de game werd overal enorm goed ontvangen. Dit succes maakte de weg vrij om van Xenoblade Chronicles een langlopende serie te maken, met twee vervolgen en twee remakes. En ongetwijfeld zien we in de toekomst meer van de serie.

Buiten de bijzondere totstandkoming en de verdere impact die het spel zou hebben voor Monolith Soft en Nintendo, doet Xenoblade Chronicles qua game een heleboel goed. Zo vindt het spel een perfecte balans tussen verhaal en gameplay. Het avontuur van Shulk, Fiora, Dunban, Melia en natuurlijk "Heropon" Riki kan de geschiedenisboeken in als één van de meest meeslepende ervaringen die je het afgelopen decennium aantrof op een Nintendo-platform. Aan de andere kant nodigt het spel je uit op verkenningstocht te gaan in de grootse wereld van de Bionis en Mechonis—twee titanen op wiens lichaam zich organismen en machines hebben gevestigd. Het unieke gevechtssysteem waar timing, positie, en inzicht het verschil maken en de sublieme soundtrack zijn de spreekwoordelijke kers op de taart.t één van Nintendo’s grote spelreeksen. En dat is een prestatie om trots op te zijn! Ricardo

Xenoblade_Chroncles_BesteGamesAfgelopenDecennium

3. Super Mario Maker
Wii U (2015)

Super Mario Maker was wat mij betreft de meest verrassende aankondiging van het afgelopen decennium. Nintendo gaf hiermee het alleenrecht op het maken van Super Mario-games op. Iedere creatieveling kon aan de slag met de zeer uitgebreide levelcreator en dit leverde vele geweldige levels op. PangaeaPanga vergaarde wereldfaam door zijn ontzettend moeilijke levels en is ondertussen niet meer weg te denken uit de Super Mario speedrun community. Super Mario Maker zorgde eigenhandig voor een klein lichtpuntje in de donkere tunnel waar de Wii U zich in bevond. Met de release van Super Mario Maker 2 op de Nintendo Switch deed Nintendo er nog eens een schepje bovenop waardoor nu ook het grote publiek van een eindeloze put nieuwe Super Mario-levels kan genieten. Patrick

SuperMarioMaker_BesteNIntendoGamesAfgelopenDecennium

2. Pokémon GO
Mobile (2016)

In 2015 besloot Nintendo dat de tijd toch rijp was om in de mobiele markt te stappen. Miitomo had een relatief succesvolle start, maar de populariteit van die game daalde snel. Pokémon Go daarentegen was, en is, een heel ander verhaal. Het concept voor een spel als dit ontstond al in 2014, nadat Nintendo samenwerkte met Google voor een 1 april-grap: Google Maps: Pokémon Challenge. Nintendo en The Pokémon Company gingen de samenwerking met Niantic aan om dit concept tot leven te laten komen, op basis van de data van de populaire app Ingress. Pokémon's vechtsysteem werd geschrapt, en je kon de beesten vangen door gewoon heel veel Pokéballs te gooien en eventueel wat bessen in te zetten om de vangkans te vergroten. Op vaste plekken kon je een (versimpeld) gym-gevecht aangaan met één van de andere twee teams.

Ondanks de technische problemen die het spel al sinds het begin heeft, is de ontvangst wel legendarisch te noemen. In 2016 was het meteen één van de meest winstgevende apps en werd het zo’n 500 miljoen keer gedownload. Mensen trokken massaal (op sommige plekken letterlijk) de straten op om de kleine zakmonsters te zoeken en te vangen. Hoeveel spellen ken je, die zoveel mensen de straat op lokken en met elkaar in verbinding brengen? Er zijn sindsdien ook nog meerdere updates uitgerold, niet alleen om meer soorten te kunnen vangen, maar ook om de algemene gameplay een stuk interessanter te maken met quests en ruilmogelijkheden. Dat wierp vruchten af: in 2018 waren er nog 147 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. In 2019 staat de teller op meer dan een miljard downloads, met zo’n drie miljard dollar aan opbrengst. Nog steeds worden er speciale evenementen georganiseerd, en in 2019 werd de opleving van het toerisme in de host cities geschat op zo’n 249 miljoen dollar. Niet slecht, voor een 1 april-grap! Kitty

pokemongoalolanexeggutor

1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Nintendo Switch, Wii U (2017)

Er is natuurlijk maar één game die een spel kan verslaan dat de halve wereld de straat op kreeg. Er was altijd maar één game geweest. De release van The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een moment waarover we jaren, jaren later nog praten. Het vormde een einde van een tijdperk en tegelijkertijd een nieuw begin. Het zette een nieuwe standaard in een genre waar Nintendo tot dan toe geen ervaring in had. Het liet volwassen mannen en vrouwen weer even ervaren hoe het was om kind te zijn, om een franchise voor het eerst te beleven. Het is waarschijnlijk de beste launchgame die een console ooit zal krijgen.

Dankzij een inventieve set aan spelregels wist Nintendo een ervaring te creëren die voor iedereen uniek was. Hoe trotseer je de hete woestijn? Trek je bijpassende kleding aan of brouw je een drankje van vers gevonden ingrediënten? Wacht je tot het nacht is en de zon aan de horizon is verdwenen of maak je gebruik van de schaduwen? Het liet je klimmen op de hoogste bergen, en zweven naar de diepste dalen. Letterlijk de hele wereld lag aan je voeten, en het was aan jou hoe je die zou trotseren. Zelfs nu, drie jaar na dato, vinden mensen nog nieuwe manieren om dat te doen. Maar het meest briljante aan Breath of the Wild, is dat het allemaal zo geweldig leuk is. Ongemerkt ben je tientallen, en tientallen uren verder. En is dat niet waar het uiteindelijk om draait bij Nintendo-games? Erik

LegendofZeldaBreathoftheWild_BesteNintendoGames2010-2019
Next articleDutch Comic Con verplaatst vanwege noodmaatregelen Nederlands... Previous articleNintendo of America-medewerker test positief op COVID-19 virus

Reacties van gebruikers

Avatar
Dreon | 13 maart 2020 11:12 | #289990
Stiekem hebben we toch wel een hele goede top 5 Smile
Avatar
Duncan | 13 maart 2020 11:25 | #289991
collapse
Smakeloze lijst so far. Allemaal usual suspects en/of saaie games.
Avatar
Elm | 13 maart 2020 12:19 | #289993
Reactie op post #289991 van Duncan
Beter dan jouw [insert favourite game]
Avatar
Jordy B. | 13 maart 2020 11:26 | #289992
collapse
Pokemon Go had inderdaad veel impact maar het spel zelf is een gebrek aan wat het wel kon zijn.
Avatar
Dreon | 13 maart 2020 12:20 | #289994
Reactie op post #289992 van Jordy B.
collapse
Mee eens, de impact was echter heeeel groot Razz
Avatar
FalconPawnch | 14 maart 2020 09:48 | #290025
Reactie op post #289994 van Dreon
en het heeft de franchise naar een absoluut hoogtepunt gebracht.
Avatar
Duncan | 13 maart 2020 13:53 | #290001
Reactie op post #289992 van Jordy B.
collapse
Pokémon Go is gewoon een prima spel. Ik geef toe dat het bij de release het een beetje karig was qua opties, maar inmiddels heeft de game veel leuke toevoegingen.
Avatar
FalconPawnch | 14 maart 2020 09:39 | #290023
Reactie op post #290001 van Duncan
collapse
wees eerlijk, in het begin was het nieuw en leuk maar het gebrek aan vrijwel alles wat er nu is, maakte het echt wel een slechte game. Het was zo populair omdat het van alles beloofde en omdat het Pokemon heet. Meer reden was er niet voor de enorme hype.

Nu is het inderdaad een game waar je wat mee kan. traden, battles, sidequests etc.
Avatar
Duncan | 14 maart 2020 11:02 | #290027
Reactie op post #290023 van FalconPawnch
collapse
Dat ontken ik allemaal toch niet? In het begin was het vrij beperkt, maar nu kun je veel meer. De Go Battle League vind ik bijvoorbeeld een toffe toevoeging en lekker uitdagend.
Avatar
FalconPawnch | 16 maart 2020 01:54 | #290047
Reactie op post #290027 van Duncan
ik mikte vooral op je "beetje karig qua opties". Dat is wel heel zacht uitgedrukt. je kon gewoon letterlijk geen kut doen, behalve vangen en muntjes sparen.
Avatar
Mink | 13 maart 2020 12:56 | #289995
collapse
Heerlijke top vijf, chapeau. Mario Maker top 3 is wel echt genieten. Nog nooit zoveel uren in een game gestopt als in SMM. Worship
Avatar
Jerone | 13 maart 2020 13:13 | #289997
Reactie op post #289995 van Mink
collapse
True. Kan me grotendeels vinden in de lijst. Enige blaam blijft Mario Odyssey, verder top!

Chapeau n1
Avatar
Erik | 13 maart 2020 21:15 | #290016
Reactie op post #289997 van Jerone
Thanks, guys! Smile
Avatar
FalconPawnch | 14 maart 2020 09:45 | #290024
Reactie op post #289997 van Jerone
collapse
ja maar Oddyssey was verder niet echt heel bijzonder. het heeft geen nieuwe standaard gezet of zo. Het was een langverwachte game, dat wel, maar naast het aanstekelijke 1-up girl liedje had het verder niet echt iets memorabels.
Avatar
Jerone | 14 maart 2020 12:09 | #290029
Reactie op post #290024 van FalconPawnch
Jij bent ook niet snel tevreden, of wel?
Avatar
Jerone | 13 maart 2020 13:12 | #289996
collapse
今のところ味のないリスト。 すべての通常の容疑者および/または退屈なゲーム。
Avatar
Duncan | 13 maart 2020 13:30 | #290000
Reactie op post #289996 van Jerone
collapse
コーヒーを吹いた。wwww
Avatar
Elm | 13 maart 2020 14:03 | #290005
Reactie op post #290000 van Duncan
吸う、あなたはコーヒーを飲む必要があります。吹かないでください。
Avatar
Jeroen K. | 13 maart 2020 13:13 | #289998
collapse
Huh, best een goede top 5. Die zag ik niet aankomen.
Avatar
Jerone | 13 maart 2020 13:16 | #289999
Reactie op post #289998 van Jeroen K.
Nani?!
Avatar
koekiemonster | 13 maart 2020 13:58 | #290004
collapse
Wat een impact heeft die WiiU gemaakt he?
Avatar
Sascha | 13 maart 2020 14:06 | #290007
Reactie op post #290004 van koekiemonster
Ik ben de lijst nog eens gaan checken.
In onze 'Top 20 van de afgelopen 20 jaar' staan:
• 2x een Wii-game
• 5x een 3DS-game
• 6x een Switch-game
• 7x een WiiU-game

De WiiU heeft inderdaad een hele reeks aan impactvolle games gehad in zijn tijd Smile
Avatar
Mitch | 13 maart 2020 14:41 | #290008
Super nice!
Avatar
Yosher | 13 maart 2020 21:48 | #290018
collapse
Hele mooie nummer 1 natuurlijk, dik verdiend. Nummer 2 ben ik het persoonlijk echt totaal niet mee eens maar is wel begrijpelijk waarom hij daar staat. Zelf had ik Yoshi's Woolly World ook nog hierbij geplaatst, maar dat zal wel niet echt een verrassing zijn bij mij. Razz
Avatar
Jeroen K. | 14 maart 2020 07:07 | #290021
Reactie op post #290018 van Yosher
Yoshi's Woolly World in de top 5 van dit decennium? Euh?
Avatar
Erik | 14 maart 2020 14:42 | #290031
Reactie op post #290018 van Yosher
collapse
Haha, Yoshi's Woolly World is ook een van mijn persoonlijke favorieten! Hij past alleen helaas niet helemaal in een lijst als deze. Yummy
Avatar
ribbelchips | 16 maart 2020 13:51 | #290050
Reactie op post #290031 van Erik
collapse
Als Skylanders en Mario + Rabbids er in passen, dan past Wooly World er volgens mij zonder problemen ook in.
Avatar
Erik | 17 maart 2020 10:57 | #290067
Reactie op post #290050 van ribbelchips
Nee joh! Houd er rekening mee dat het niet om de beste games gaat, maar de meest invloedrijke of belangrijke games voor Nintendo / het platform. Smile

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Fire Emblem: Awakening

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 19 april 2013

Pokémon GO

Platform: iOS
Genre: Augmented Reality
Ontwikkelaar: Niantic
Uitgever: The Pokémon Company
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 16 juli 2016

Pokémon GO

Platform: Android
Genre: Augmented Reality
Ontwikkelaar: Niantic
Uitgever: The Pokémon Company
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 1
Releasedatum: 16 juli 2016

Super Mario Maker

Platform: Wii U
Genre: Interactive Course Builder
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: N.v.t.
Releasedatum: 11 september 2015

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Platform: Nintendo Switch
Genre: Open World Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 03 maart 2017

Xenoblade Chronicles

Platform: Wii
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Monolith Software
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 19 augustus 2011