Samurai Showdown - Een blijvende topper Review | 28 maart 2020 10:00 | Auteur: Daan

Het concept van een vechtspel bepaalt hoe het spel wordt gespeeld. Na Street Fighter II was het aan de gamedesigners om de beste stap voorwaarts te zetten, en die uitdaging werd al snel aangegaan. Met de eerste Samurai Shodown game, uitgekomen op de NeoGeo, was er alles aan gelegen om elk onderdeel uniek te laten aanvoelen. Het spel focuste op wapens; destijds een vrij uniek idee. Het zorgde voor een langzamere maar hapklare fighter, waar overwinning en verlies dicht bij elkaar stonden. Met het vertrouwde concept in het achterhoofd maakt Samurai Shodown in een 2020-variant de opwachting naar de Nintendo Switch. Het resultaat is verrassend, vooral in een wereld waar iedereen sneller wil.

Zoals vanouds
Zowel nieuwkomers als veteranen zullen zich vrij snel thuis voelen met hoe Samurai Shodown speelt. De gevechten kennen dezelfde eenvoud als in 1993 en borduren voort op wat de liefhebbers al goed kennen. Aan de andere kant is de opbouw perfect voor nieuwkomers, gezien je gevechten kunt winnen met een select aantal combo's en patronen. Het spel vraagt concentratie van de speler bij elke stap, beweging en knop die ze gebruiken. In het begin maak je snel fouten, wat vrij fataal kan zijn met de verkeerde personages. Het is niet zoals Street Fighter waar je gelijk moet reageren, maar je kunt hier een spel van geduld spelen met de tegenstander. Het is fantastisch als je weet wanneer je toe kan slaan, een sterke aanval kunt landen en een hele hap neemt uit de gezondheidsmeter van de tegenstander. Dat is wanneer Samurai Shodown tot zijn recht komt.

1


De speciale aanvallen zijn eenvoudig om te leren. Door een ''Rage Gauge'' op te vullen en deze te activeren, kun je gebruikmaken van de ''Lighting Blade'' aanval. Deze dodelijke aanval kan maar één keer gebruikt worden tijdens een wedstrijd. Deze regel geldt ook voor de ''Super Specials'', die gepaard gaan met super toffe animaties, zelfs op de Nintendo Switch. Sommige Super Specials brengen de balans van Samurai Shodown iets in gevaar, maar je kunt ze wel degelijk leren ontwijken. Goedschiks of kwaadschiks.

De besturing is uitstekend. Je hebt de standaard zwakke, medium, sterke aanvallen en een aparte knop om te schoppen. Schoppen is bijzonder handig als je een tegenstander uit zijn balans wil brengen, iets waar ik gretig gebruik van heb gemaakt. Gezien je meer controle hebt over de sterkte van de wapens, zul je nog zorgvuldiger de juiste momenten moeten bepalen. De zwaardere aanvallen laten je open voor aanvallen als je niet goed oplet. Het geeft de vijand de kans meteen terug te slaan, zonder enig pardon. Het is belangrijk om met de verwachtingen te spelen, hier en daar wat te verdedigen en dan met volle kracht vooruit te gaan.

Content is de context
Waar Samurai Shodown ook dik punten weet te scoren is met de personages zelf. Sommigen zullen zestien personages wat karig vinden, maar elk biedt zijn eigen aanvallen of mechanieken om het boeiend te houden. Zelfs voor veteranen zullen de meeste personages anders aanvoelen en vraagt het tijd om ze goed onder de knie te krijgen. Drie personages zijn gloednieuw, en ik was oprecht verbaasd over hoe goed ze in het plaatje pasten. Yashamaru Karuma, Wu-Ruixiang en Darli Dagger brengen meer variatie naar de meta van de game. Daarnaast kun je het eerste seizoen aan DLC, wat al verkrijgbaar was op andere platformen, ook aanschaffen. Hier ben ik nog niet aan toe gekomen, maar de verhalen die ik heb gehoord zijn goed.

2


Fighting games speel je met anderen en dat lukt meer dan prima op de Nintendo Switch. Het maakt niet uit of je lokaal of online speelt, de game beweegt optimaal mee. Helaas is er niet zo veel te doen voor de pure solospeler. Elke personage kent een korte verhaallijn, en daar ben je wel even zoet mee, maar het is echt niet de reden om Samurai Shodown aan te schaffen. Samurai Shodown hoor je te spelen met een ander, gezien je de computerbewegingen na een tijd kan leren. Daarover gesproken, er is ook een Dojo modus waarin je tegen geesten vecht die gebaseerd zijn op jouw speelwijze. Het werkt niet. Al met al is het oprecht jammer dat er net niet iets meer content in het spel zit.

Grafisch hoogstandje
Grafisch ziet Samurai Shodown er uitermate prima uit. Het spel loopt met een vloeiende 60 frames per seconde, zowel op de televisie als in handheld. Op de televisie komt het ook echt dicht bij de PlayStation 4-versie. De animaties, het kleurenpalet en de manier waarop alles voortbeweegt klopt gewoon. De achtergronden zijn iets minder, maar dat nemen we op de koop toe. Ik zou het echter niet aanraden in handheld modus te spelen. Veel elementen worden nogal vaag, waardoor het soms moeilijk is om te overzien. De laadtijden zijn ook vrij lang, opnieuw vooral als je los van een extern beeldscherm speelt.

Conclusie
Samurai Shodown is een verfijnde fighter waarmee je prima uit de voeten kan. Hoewel de singleplayer weinig boeiends te bieden heeft, is het spel geknipt om met een ander te spelen. Het spel, dat draait op 60 frames per seconde, is momenteel de meest vloeiende traditionele fighter op de Nintendo Switch. Toch raden we het je wel aan om het op de televisie te spelen. In handheld modus stelt Samurai Shodown wat teleur. Het loopt niet verschrikkelijk, maar voor een vechtspel van dit kaliber wil je gewoon de ideale setting. Als je die weet creëren en het beste uit de personages weet te trekken, dan ga je een meer dan prima tijd tegemoet.
8
N1-score
  • + Loopt netjes 60 frames per seconde
  • + Uitstekende multiplayer
  • + Leuke selectie aan personages
  • + Mechanieken die je meteen kunt oppakken
  • - Niet ideaal in handheld modus
  • - Niet genoeg voor singleplayer
Next articleEl Presidente komt naar de Nintendo Switch in Tropico 6 Previous articleTwo Point Hospital - Bizar grappige ziekenhuissimulator

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Samurai Shodown

Platform: Nintendo Switch
Genre: Fighting
Ontwikkelaar: SNK
Uitgever: SNK
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 25 februari 2020

Screenshots