Bravely Default II Preview | 31 maart 2020 18:15 | Auteur: Erik

Oh, jongens. Wat was ik blij toen Bravely Default II (na maandenlang teasen) eind vorig jaar éindelijk uit de doeken werd gedaan. Dit jaar komt het officiële vervolg uit op één van de beste rollenspellen op de Nintendo 3DS. We kunnen nu zelfs alvast even voorproeven met een demo op de Nintendo Switch. En die demo is niet voor de poes!

Dit bedoel ik tweeledig. Aan de ene kant laat 'ie je alvast heerlijk kennismaken met het spel, maar tegelijkertijd word je ook flink aan het werk gezet. Wie straks even lekker onderuitgezakt op de bank een demootje wil spelen, komt bedrogen uit. De ‘we hebben het echt heel moeilijk gemaakt hoor!’-waarschuwing die Square Enix aan het begin geeft, is op zijn plaats. In totaal houdt de demo je daardoor ook wel dikke twee uur bezig. Gelukkig geeft dit je ook mooi de tijd om aan het gevechtssysteem te wennen.

BravelyDefault_II_NintendoSwitch_02
Het artwork van Bravely Default II is om te smullen.

Kijkdoos
Vanaf het eerste moment voelt Bravely Default II stiekem nog steeds een beetje aan als een Nintendo 3DS-titel, in de goede zin van het woord. Het origineel gebruikte het kijkdooseffect van de handheld fantastisch, en ook deze titel speelt heerlijk met kleur, hoogte en diepte. De camera hangt ook nét wat hoger boven je personage, waardoor je een prachtige overzicht hebt van alle gebouwen, groot en klein. Je zou bijna willen dat de Nintendo Switch ook een optie voor 3D had. De woestijnstad zelf (die door invloed van het Water Crystal bijna verdrinkt in het water) is daarnaast heerlijk levendig. Ook in de demo al kun je in bijna elk huisje of paleisje even rondkijken. Wie weet vind je nog een hip voorwerp ook!

Toch bespeur je ook her en der dat er wat zaken zijn veranderd. Zo zijn random encounters helemaal overboord gegooid en speel je met een volledig nieuwe cast. Seth, de zeeman die aan wal spoelde. Gloria, een prinses die haar koninkrijk moest vluchten. En het muziekduo Elvis en Adelle, die samen een mysterieus boek proberen te ontcijferen. De demo geeft je een goed kijkje op hun karakter, maar onthult helaas niets over hun achtergrond. Wel lijken ze al een tijdje bevriend te zijn, dus wellicht bezoek je deze woestijnstad pas op een later moment in de game.

Onder vuur
Gelukkig hebben de vier helden wel tijd om even een flink robbertje te vechten. Laat ik je alvast op het hart drukken: voorzichtig op ‘Attack’ drukken of even een bescheiden Fire afvuren is er in Bravely Default II niet bij. Evenals de vorige delen is het zaak dat jij meester wordt van Bravely en Default. En de demo zorgt ervoor dat jij die kneepjes alvast goed onder de knie krijgt.

BravelyDefault_II_NintendoSwitch_01
De vier hoofdpersonen. Van links naar rechts: Seth, Gloria, Elvis en Adelle.

Eerstgenoemde zorgt ervoor dat jij stiekem een, twee, drie of zelfs vier beurten in één keer doet. Zo kun je dus zomaar viermaal zo’n Fire op je tegenstander afvuren. Of tweemaal Fire en tweemaal attack. Maar doe niet té wild: dit snoept namelijk BP van je totaal af. Kom je in de min te staan, dan moet je net zo lang wachten (terwijl je vijand lekker doormept) tot je weer 0 BP hebt. Gelukkig kun je met Default een punt genezen!

Tot slot mag je ook in Bravely Default II je party weer helemaal naar smaak aankleden. Leuk dat dit ook in de demo al uitgebreid naar voren kwam. Personages kunnen tot twee jobs tegelijkertijd leren (een main- en subjob) en evenals in bijvoorbeeld Octopath Traveler, kun je de skills van beide gebruiken! Ik doopte prinses Gloria al snel om tot White Mage, met subjob Black Mage. White Mage komt met een handige vaardigheid, waarmee 10% van je schade als MP geneest. Hierdoor knal je veel gemakkelijker al die Thundara’s op die vijanden! Minder geluk had ik met de combi Black Mage en de defensieve Vanguard - qua skills interessant, maar qua wapengebruik (nog) gaat het niet zo goed samen. Ik kan niet wachten om te zien wat voor combi’s er allemaal mogelijk zijn in de uiteindelijke game!



Voorlopige conclusie
Alle JRPG-fans wil ik uitnodigen om de demo van Bravely Default II eens lekker uit te proberen. Je hebt geen voorkennis nodig van het eerste deel én je wordt twee uur lang heerlijk op de proef gesteld. De moeilijkheidsgraad is expres een tikje hoger, maar dit stelt je in staat om alvast lekker te experimenten met al die gevechtsmechanieken. De demo smaakt naar meer, veel meer. En dat is een goed teken!
Next articleDr. Nabbit wordt toegevoegd aan Dr. Mario World Previous articleReleasedatum The Outer Worlds bekend

Reacties van gebruikers

Avatar
Fl@ppy | 31 maart 2020 21:34 | #290223
collapse
Ik was op de 3DS aardig onder indruk van de stijl. Nu vele jaren later snap ik niet dat ze hier weer voor kiezen. Totaal niet meer van deze tijd en al helemaal niet op de veel krachtigere Switch. Deel 1 ben ik halverwege mee gestopt en dat doe ik niet vaak met een jrpg. Veel te langdradig en ookal was het een interessant vechtsysteem, na al die uren was ik er wel klaar mee. Kijk dan ook niet bepaald uit naar dit vervolg.
Avatar
FalconPawnch | 01 april 2020 09:27 | #290225
Reactie op post #290223 van Fl@ppy
Het is meer een 'eigen' stijl. Een herkenbaar element voor je franchise. Het ziet er goed uit, dus waarom veranderen?

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Bravely Default II

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 2020

Screenshots