Vigor Preview | 25 april 2020 09:00 | Auteur: Paul

Van 9 tot en met 16 april organiseerde Bohemia Interactive een gesloten bèta voor bezitters van een Nintendo Switch. Als fervent bètaspeler greep ik mijn kans om Vigor uit te proberen en feedback te geven over de huidige ontwikkeling van het spel dat sinds augustus 2019 uit is op Xbox One. Weet Bohemia Interactive een nieuwe markt aan te boren of is het meer van hetzelfde?

Vigor
Vigor is een gratis te spelen shoot 'n' loot-game waarin je je Shelter bouwt in het post-apocalyptische Noorwegen. Als Outlander duik je in sessies voor in totaal 8-12 spelers om grondstoffen, wapens en voorwerpen te verzamelen waarmee je je uitrusting uitbreidt en je Shelter voorziet van upgrades. Als je levend weet te ontsnappen uit een sessie mag je alles wat je verzamelt hebt houden, maar wanneer je doodgaat in een sessie raak je alles kwijt, inclusief je uitrusting. Tijdens deze sessies kom je de andere Outlanders tegen en is het aan jou om deze te ontwijken of juist uit te dagen, afhankelijk van je speelstijl.

4

In mijn eerste paar sessies van de gesloten bèta speelde ik vrij voorzichtig. Ondanks dat ik de tutorial gespeeld hebt voelde de besturing wat onwennig, dus ik deed mijn best om spelers te ontwijken, grondstoffen te verzamelen en de besturing onder de knie krijgen. Na wat onderzoek kwam ik erachter waarom het niet lekker aanvoelde: de besturing is direct vertaald vanuit de Xbox One-versie, waar je bijvoorbeeld springt met de A-knop en gaat liggen met de B-knop. Wellicht heeft de ontwikkelaar niet opgemerkt dat Nintendo de knoppen A, B, X en Y op een andere plek heeft staan, maar het komt wel erg slordig over.

Eenmaal teruggekomen na een sessie in de Shelter, je thuishaven, krijg je de optie om het gebouw van upgrades te voorzien. De meeste upgrades zijn elementen die passief grondstoffen genereren zoals voedsel, bouwmateriaal en zelfs Crowns, de premium valuta van het spel. Ook kun je je werkbank upgraden om nieuwe wapens en gadgets vrij te spelen, die je vervolgens kan testen op de schietbaan en mee kan nemen in je volgende sessie. Dit upgradesysteem is een leuke vorm van progressie en je Shelter zal er ook visueel beter uitzien.

5

Intens en toegankelijk
In elke sessie verschijnt er na twaalf minuten een Air drop - de beste loot in het spel - waarvan de locatie voor iedereen inzichtelijk is. Deze loot najagen is een flinke klus gezien je niet de enige bent die deze kostbare voorwerpen voor zichzelf wilt houden. Na het oppakken van de loot uit het kistje ben je gemarkeerd voor iedereen die nog in de sessie zit, wat op zichzelf al angstaanjagend is. Na vijftien minuten vanaf de start van de sessie overspoelt een storm van radioactieve straling de omgeving en moet je zo snel mogelijk zien te evacueren voordat je het loodje legt. Deze elementen brengen een extra laag van spanning over het geheel en dit werkt heel goed. Dankzij deze tijdslimiet blijven de potjes kort en spannend, omdat er altijd nieuw gevaar op de loer ligt.

Speciaal voor de bèta kregen spelers een hoop wapens om zoveel mogelijk van de gameplay te ervaren in plaats van bezig te moeten zijn met het vinden en maken van wapens. Ik realiseerde me dat ik dus eigenlijk weinig te verliezen had: gewapend met twee geweren en een half dozijn verband ging ik opnieuw post-apocalyptisch Noorwegen in, ditmaal met het doel zoveel mogelijk spelers hun loot te ontzeggen. Dit resulteerde regelmatig in intens sluipwerk, verrassingsaanvallen en een ongekende roekeloosheid om spelers het leven zuur te maken. Gezien het spel niet ver de diepte ingaat qua besturing en wapenopties had ik al vrij makkelijk een favoriet wapen gevonden waarmee ik anderen hun loot afhandig kon maken. Deze simpliciteit van gameplay zorgt er echter ook voor dat het voor iedereen vrij toegankelijk is, dus verwacht dat andere spelers dat ook doen.

3

Bètaproblemen
Natuurlijk is een bèta niet zonder euvels, maar toch zijn er een paar zaken die een toelichting vereisen. Zoals eerder vernoemd was besturing foutief geport, maar inmiddels heeft de ontwikkelaar aangekondigd dat mikken met de gyrosensor tijdens de lancering van het spel ondersteund wordt. De audio was slecht gemixt en leunde op één kanaal, waardoor het erg moeilijk was om te luisteren naar voetstappen. Daarnaast werd de audio regelmatig onderbroken door andere geluidseffecten, wat best storend is in een spel waar je continu op je hoede moet zijn. Ook hier gaf de ontwikkelaar aan dat hier hard aan gewerkt wordt voor de volledige release. Tot slot was de resolutie, vooral in handheldmodus, veel te laag. Dit zorgde ervoor dat je niet goed kunt in de verte kunt kijken, wat een groot nadeel is ten opzichte van spelers in tv-modus en - uiteindelijk - Xbox One spelers. Bohemia Interactive heeft aangegeven aan dat ze al tegen de limiet van de draagbare console aanzitten, en dit baart mij zorgen vanwege het duidelijke voordeel dat Xbox One (X)-spelers gaan hebben.


Voorlopige conclusie
Vigor mocht wat ruw aanvoelen maar het is niet voor niks een bèta waar op doorontwikkeld wordt. De gameplay en spanning van het loot 'n shoot-genre is goed vertaald naar console zonder in te leveren op de intense actie die we van het genre gewend zijn. Daarmee gepaard gaan elementen die minder diepgang hebben dan vergelijkbare pc-titels, maar dit maakt het juist toegankelijk en overzichtelijk. Dat gezegd hebbende, Bohemia Interactive zal minstens de graphics- en geluidskwaliteit flink moeten verbeteren als ze Vigor een echte kans op de markt willen geven. De gameplay kan op bepaalde vlakken best wat diepgang gebruiken, maar gezien het een free-to-play titel is, zou ik het ook geen probleem vinden als dat pas later gebeurt met feedback van de community.
Next articleNintendo bevestigt dat 160.000 Nintendo Accounts zijn gehackt Previous articleMaak je klaar voor avontuur met 20 minuten Fairy Knights-gameplayvideo

Reacties van gebruikers

Avatar
Cassislight | 25 april 2020 12:31 | #290425
Ik mis toch wel die "roll" ability, en die kreun geluid wanneer je in huis binnentreed is ook afkraker.
Avatar
ThanosReXXX | 25 april 2020 14:10 | #290426
collapse
Het niet goed hebben ingedeeld van de knoppen is wellicht een punt dat de ontwikkelaar over het hoofd heeft gezien, maar gezien het feit dat we met de laatste update van de Switch nu ook zelf knoppen-indelingen op de Switch controllers kunnen maken, is dat zo te verhelpen, dus dat is nou niet bepaald een heel sterk minpunt... Wink
Avatar
Paul | 25 april 2020 20:01 | #290430
Reactie op post #290426 van ThanosReXXX
collapse
Mwah, je kunt de knoppen alleen per controller(set) instellen, niet per game. Dus het is nog steeds enorm omslachtig Razz
Avatar
ThanosReXXX | 25 april 2020 21:18 | #290431
Reactie op post #290430 van Paul
True, maar toch: het is nou niet echt een heel zwaar punt, in mijn optiek. En enorm is wel een groot woord, voor iets dat je in een paar klikjes kunt regelen, of dat nu wel of niet per spel geregeld kan worden. Je moet het alleen niet vergeten terug te zetten... Wink

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Vigor

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Shoot 'n Loot
Ontwikkelaar: Bohemia Interactive
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 8-12
Releasedatum: 2020

Screenshots