De geschiedenis van Animal Crossing in vogelvlucht Special | 09 mei 2020 12:30 | Auteur: Erik

Voordat we dit artikel beginnen, moet ik even wat opbiechten: voor New Horizons heb ik nog nooit serieus een Animal Crossing-spel gespeeld. Inmiddels is New Horizons haast een vast onderdeel van mijn ritme geworden, en kijk ik elke ochtend even naar het wel en wee van mijn eilandleven. Bijzonder hoe zoiets kan gaan! Dit artikel is dan ook speciaal geschreven voor diegenen die net als ik zijn begonnen op de Nintendo Switch (en voor diegenen die wel van een stukje geschiedenis houden). Gaan jullie met mij op reis door de geschiedenis van Animal Crossing?

Onze reis kent vijf bestemmingen, eentje voor elk spel uit de hoofdlijn van Animal Crossing. Of hoewel, vijf? In het Land van de Rijzende Zon hebben ze stiekem nog een zesde bestemming, de doerakken. De franchise kent dan ook in Japan haar oorsprong, al is het misschien onder een andere naam dan wij gewend zijn. Laten we ons avontuur daarom toch daar beginnen. Misschien heb je er wel eens van gehoord, want de eerste game is…

Dōbutsu no Mori (Animal Forest)
Release: 2001 (Nintendo 64)
Grootste toevoeging: Het officiële begin van een zorgeloos leven

Ah, Dobotsu no Mori. De officiële eerste game in de franchise. Dé trendsetter voor het concept van het nietsdoen. Jij verhuist als jongen of meisje naar een klein, schattig dorpje om een nieuw leven op te bouwen. Bijzonder is dat veel elementen waar Animal Crossing zo beroemd om is geworden, hier al aanwezig zijn. Je kunt al lekker op insectenjacht en vissen vangen, en zelfs fossielen zijn al te vinden in de aarde. Ook kun je leuke bloemetjes planten en zijn alle bijzondere voorwerpen gerepresenteerd door een tof blad. Onze alom geliefde geldwolf Tom Nook was al hier voor je leningen, K.K. speelde de hoogste noten en zelfs zeeman Gulliver leed al veelvuldig schipbreuk.

Leuk weetje: De Nintendo 64-versie kende wel zo zijn beperkingen. Een interne klok was bijvoorbeeld niet aanwezig op het apparaat, dus die moet je zelf instellen.

DobutsuNoMori_AnimalForest_Opstartscherm_Nintendo64
Ook in Dobutsu No Mori spreekt K.K. Slider je toe aan het begin van de game.

Animal Crossing
Release: 2004 (Nintendo GameCube)
Grootste toevoeging: Voor het eerst in het westen!

Ports, remakes en remasters een ding van de laatste vijf jaar? Ha! Nintendo was zijn tijd vooruit. Animal Crossing voor de Nintendo GameCube is namelijk niets meer dan een verbeterde versie van het Nintendo 64-origineel! Dit betekent dat in deze game alles zit wat Dobutsu no Mori groot maakte, en zelfs nog een tikkeltje meer. Naast verbeterde graphics en een échte real-time klok, markeerde dit bijvoorbeeld het debuut voor de Able Sisters, museumexpert Blathers (die hier grappig genoeg nog geen fossielen mag analyseren) en burgemeester Tortimer. Tortimer is (nog) niet aanwezig in New Horizons, maar leidde in eerdere Animal Crossing-spellen voornamelijk de in-game evenementen.

Leuk weetje: de naam 'Animal Crossing' is geïnspireerd op de bordjes langs wegen die laten zien dat er grote dieren (zoals herten) over de weg kunnen lopen. Al zou de game oorspronkelijk hier ook Animal Forest heten.

Dit filmpje illustreert goed dat veel elementen uit New Horizons ook al zitten in het origineel.


Animal Crossing: Wild World
Release: 2006 (Nintendo DS)
Grootste toevoeging: Online spelen. Oh, en onbezorgd genieten in handheldformaat!

Ah, Wild World. Het eerste échte vervolg op Animal Crossing. Op Nintendo’s dubbelschermige handheld kon je de serie voor het eerst overal mee naar toe nemen! Iets dat natuurlijk meer dan perfect aansluit op het karakter van de game. The Big N was er inmiddels achter dat het format een schot in de roos was, en bouwde vooral verbeteringen in om dat zorgeloze dorpsleven nóg krachtiger over te brengen. Zo zijn je dorpsgenoten veel interactiever: ze rennen je achterna om met je te praten en je kunt vis- en insectvang spelletjes met ze spelen. Daarnaast kende het museum een dikke upgrade: je kon er lekker een bakje koffie drinken en naar de sterren kijken in de Observatory. Oh, en onze Blathers kan met zijn certificaat nu zelf je fossielen analyseren!

Leuk weetje: Animal Crossing: Wild World is de tweede game die gebruikmaakte van Nintendo Wi-Fi Connection, het onlinesysteem van de Nintendo DS. Hiermee is het één van Nintendo’s allereerste online spellen ooit. Door middel van de online functie kon je het dorp van vrienden bezoeken.

Ah, die herkenbare muziek...

Animal Crossing: Let’s Go to the City
Release: 2008 (Nintendo Wii)
Grootste toevoeging: Bezoek een speciale stad!
Sorry jongens, mijn research wijst een beetje uit dat dit ook wel het zwarte schaap van de Animal Crossing-serie genoemd wordt. Ik heb niet gespeeld (dus dat oordeel durf ik zelf niet te vellen), maar Let’s Go to the City liet zien dat het concept ook zijn limieten kent: fans en critici vonden dat dit deel te weinig toevoegde ten opzichte van zijn sublieme Nintendo DS-voorganger. Helaas deed een super grote stad hier niet zoveel aan. Voor fans was het vooral een kijkje in de groei van hun favoriete DS-personages, die nu een nieuwe rol innamen in het winkelcentrum van de nieuwe stad.

Leuk weetje: een ingenieuze toevoeging van Animal Crossing: Let’s Go to the City was dat je je personage én een groot deel van je voorwerpen uit je Wild World-opslagdata kon overzetten. Super cool!

2473-Animal-Crossing-Lets-go-to-the-City-Wii-12
Deze twee honden houden koelbloedig de wacht!

Animal Crossing: New Leaf
Release: 2013 (Nintendo 3DS)
Grootste toevoeging: Jij bent nu de burgemeester (en Isabelle natuurlijk)

Voordat New Horizons de wereld veroverde, was New Leaf heer en meester van de franchise. En met goed recht: Nintendo nam de kritiek op Let’s Go to the City ter harte en bracht het spelconcept naar een nieuw niveau. Nog steeds trek je in in een klein, pittoresk dorpje – maar nu ben je tegelijkertijd ook diens burgemeester. Dit betekent dat jij volle controle hebt over de plaatsing van gebouwen, bankjes en andere gekkigheden. Op een gegeven moment kun je door middel van ‘Ordinances’ zelfs de spelregels en wetten van jouw dorp bepalen! Zo kun je jezelf laten zwemmen in het geld met de Bell Boom Ordinance of dorpsgenoten wat minder slaaptijd gunnen als Night Owl Town.

Leuk weetje:
Isabelle was zonder twijfel de ster van de New Leaf-show. Jouw trouwe secretaresse vergaarde zoveel populariteit, dat ze uiteindelijk opdook als vechtersbaas in Super Smash Bros. Ultimate.

De allereerste trailer voor New Leaf, uit 2011. Het is bijna of je naar een trailer voor New Horizons kijkt!


Animal Crossing: New Horizons
Release: 2020 (Nintendo Switch)
Grootste toevoeging: Het pittoreske dorp maakt plaats voor een onbewoond eiland

Fans van Animal Crossing hebben het zeven jaar zonder een nieuwe titel in de serie moeten doen, maar het was het wachten waard: New Horizons neemt de franchise helemaal op de schop. Met het Eilandlevenpakket verhuis je naar een onbewoond eiland, waar jij en twee anderen (samen met geldwolf Tom Nook en zijn medewerkers/pleegkindjes) een bestaan proberen op te bouwen. Hiervoor verzamel je niet alleen bells, maar verzamel je ook takjes, hout, klei, ijzerklompjes en andere materialen van bomen en stenen. Dit craftelement brengt een hele nieuwe dimensie naar de franchise en zorgt ervoor dat ook spelers die graag met doelen werken, wat meer sturing kregen. “Wat mij het meest positief achterliet, was het feit dat ik altijd wat te doen had” schrijf onze Daan in zijn review. En is dat niet de hele essentie van Animal Crossing?

Leuk weetje: New Horizons markeert de eerste keer dat het spel in het Nederlands te spelen is. Dialogen zijn voorzien van die heerlijke Hollandse nuchterheid (Blathers is hilarisch) en gebouwen hebben een nieuwe naam gekregen. Nook’s Cranny is bijvoorbeeld Nook’s Hoek geworden, terwijl The Able Sisters nu de Zusjes Able heet!

AnimalCrossing_NewHorizons_AprilUpdate_ReddsSchattenschuit
We vertrouwen je nog steeds niet, Redd!


En verder?

Naast de hoofddelen, zijn er ook nog enkele zijprojecten verschenen binnen dit bijzondere universum. Zo heeft Nintendo de serie vertaald naar een mobiele versie: Animal Crossing: Pocket Camp. Hier ben je de manager van een camping en probeer je een zo gezellig mogelijke kampeerplek te brouwen. Oh, en Animal Crossing: Happy Home Designer voor de Nintendo 3DS kun je je een waar binnenhuisarchitect wanen. Je doel? Huizen inrichten naar de smaak van je mede-dorpsbewoners.

Tot slot: Animal Crossing: amiibo Festival uit 2015. Dit was een nogal saai partyspelletje dat eigenlijk voornamelijk als zoethoudertje diende voor het ontbreken van een hoofddeel op de Wii U. Gelukkig heeft Nintendo het met New Horizons flink goed gemaakt!
Next articleLuigi’s Mansion 3 Multiplayer Pack – Gezellig spookpartijtje Previous articleOntdek Xenoblade Chroncles: Definitive Edition in vogelvlucht...

Reacties van gebruikers

Avatar
Yosher | 09 mei 2020 14:51 | #290565
collapse
Hoe leuk New Horizons ook wel niet is, ik kan niet zeggen dat ik het eens ben met 'volledig op de schop gegooid'. In het begin is het wel anders, maar op een gegeven moment is het wel weer echt 90% Animal Crossing zoals vanouds, met hier en daar wat nieuwe elementen zoals het craften en meer invloed kunnen hebben over wie er in je stadje komen wonen.

Het is wel echt een leuk spel, maar IMO mag de franchise bij het volgende deel wel écht wat meer vernieuwing krijgen. Een 3D camera waarbij de wereld ook niet meer op het cilinder-perspectief draait, een grotere stad (of eiland), meer bewoners in je stad, bewoners die ook iets meer bijdragen (zoals als je een brug bouwt, je niet zelf (bijna) 100% van het aantal bells/klingels hoeft te doneren als het iets langer staat, bijvoorbeeld), alle meubels wat meer nut geven dan grotendeels alleen ter decoratie te dienen (implementeer bijvoorbeeld wat kleine arcade dingen die je kunt spelen als je de arcade kasten aanraakt, of maak een klein partijtje tafel tennis mogelijk met de tafel tennis tafel).

Maak ook de AI van de bewoners beter zodat ze niet willekeurige items gewoon ergens in hun huis dumpen, of maak het op z'n minst mogelijk dat je ze hierbij kunt helpen; denk hierbij aan Happy Home Designer. Het stoort mij persoonlijk altijd enorm dat als ze je bijvoorbeeld vragen een vis of insect te vangen, ze deze gewoon ergens neer pleuren en eigenlijk de hele look van hun interne design verpesten.

Er is nog zó veel dat beter kan in deze serie, en eigenlijk is New Horizons nog vrij veel hetzelfde als dat N64 origineel. Tuurlijk is er veel toegevoegd over de jaren heen met (bijna) elk nieuw deel, maar een echte evolutie in de serie is vooralsnog uitgebleven naar mijn gevoel. Dan heb ik het nog niet eens gehad over bepaalde dingen die nog echt clunky aanvoelen, zoals door talloze menus moeten gaan om je poort te openen, of het niet kunnen kiezen van specifieke aantallen bij bijvoorbeeld aankopen of DIY recepten die je maakt (zoals visvoer), maar dit soort spul moet denk ik toch makkelijk te implementeren zijn via een patch.

En dat zeg ik allemaal terwijl ik wel echt plezier heb aan New Horizons en ik zal hem ook nog lang blijven spelen, zoals velen anderen met mij. Maar met dat in het achterhoofd ben ik toch ook wel een beetje bang dat Nintendo volgende keer gewoon weer voor safe gaat spelen, want tja, het verkoopt toch wel, dus waarom zouden ze een groot risico nemen en fans van het eerste uur misschien tegen het zere been schoppen door het spel zo veel om te gooien?
Avatar
Jeroen K. | 09 mei 2020 15:41 | #290567
Reactie op post #290565 van Yosher
Ben het met je eens dat er nog ruimte voor verbetering in de serie is. Echter ben ik wel van mening dat ze, in elk geval voor Animal Crossing-begrippen, veel overhoop hebben gegooid voor New Horizons. Dat heeft er denk ik mee te maken dat er ondertussen drie spin-offs zijn uitgekomen en voor het eerst heeft een game in de hoofdserie nu de potentie om van allemaal wat elementen te nemen.
Avatar
Jordy B. | 10 mei 2020 11:14 | #290573
Ik mis vooral iets nieuws nadat je terraformen hebt unlocked. Isabelle heeft niks meer te melden, er zijn geen nieuwe upgrades meer, alle fossielen zijn al verzameld. Ik hoop bij een 2.0.0 update op alsnog veel vernieuwing. Eiland groter bijv. Nieuwe items voor nook miles, stores, fruit, nieuwe eilanden voor tickets etc.
Avatar
reporterdavid | 10 mei 2020 17:23 | #290574
AC:WW grijs gespeeld. Heel leuk. Het nieuwe aan New Horizons lijkt me dat je het eiland kan verbouwen en ala Minecraft wat kan graven - of zat dit al in eerdere games? , dan heb ik iets gemist… -

Nu Pocketcamp op de mobiel. Top!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Animal Crossing: Let's go to the City

Platform: Wii
Genre: Simulation
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 05 december 2008

Animal Crossing: New Horizons

Platform: Nintendo Switch
Genre: Simulation
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 8
Releasedatum: 20 maart 2020

Animal Crossing: New Leaf

Platform: Nintendo 3DS
Genre: Simulation
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 4
Releasedatum: 14 juni 2013

Animal Crossing: Wild World

Platform: Nintendo DS
Genre: Simulation
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 8
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 0
Releasedatum: 31 maart 2006