Railway Empire: Switch Edition – Leuk, maar kan beter Review | 19 juni 2020 11:00 | Auteur: Sascha

Als je denkt aan treinen en games, dan denk je waarschijnlijk meteen aan Railroad Tycoon of Sid Meier’s Railroads! In 2018 kwam het Duitse Gaming Minds Studios met hun eigen draai aan dit subgenre met Railway Empire. Nu is er in Railway Empire een nieuw spoor aangelegd met als eindstation de Nintendo Switch. De vraag is nu echter: kan deze game op de Nintendo Switch waarmaken waar Railroad Tycoon en Railroads! mee groot zijn geworden?

Terug naar het oude westen
Railway Empire speelt zich af tussen 1830 en 1930 in de Verenigde Staten. Als speler is het jouw taak om een spoornetwerk aan te leggen tussen steden. Dit gaat, in de campagne-modus, gepaard met historische momenten en verbindingen. Zo is het bijvoorbeeld jouw taak om uiterlijk in 1856 de eerste brug over de Mississippi-rivier te bouwen. Spoorwegen aanleggen en treinen kopen kost echter geld, en geld groeit niet aan bomen. Door steden te verbinden met lokale grondstofvoorzieningen (bijvoorbeeld een boer die hop levert) krijg jij je eerste inkomsten. Steden vervaardigen deze grondstoffen vervolgens tot eindproducten (een stad maakt van hop bier) die je jij vervolgens weer levert aan andere steden. Er zijn ook passagiers en post die via jouw treinen vervoerd worden, en ook dit levert geld op. Tot slot kun jij je geluk ook wagen aan het investeren in aandelen. Zo kun je aandelen kopen in de grondstofmarkt, of in één van je concurrenten.

1

Jij bent niet de enige speler die van plan is de VS te voorzien van ijzeren rails en kolenvretende kolossen. Jij zult tijdens elke campagne minstens 2 (AI-)concurrenten hebben. De AI zal alles doen wat een speler doet: stations bouwen, sporen aanleggen, aandelen kopen, etc. Het is mogelijk om een AI over te nemen wanneer jij 100% van de aandelen in het bedrijf van de AI bezit. Alle bezittingen van de AI worden dan eigendom van jou.

De campagne-modus is vooral leuk als je op een uitdagende manier de game wilt spelen. Je hebt specifieke doelen die je (soms binnen bepaalde tijd) moet behalen, en de AI die je tegen zal werken. Los van de campagne-modus is er nog een scenario-modus. Daarin moet je ook specifieke doelen behalen, maar heb je de keuze met welk personage (en welke bonussen) jij speelt. Tot slot zijn er nog de vrije-modus en de zandbak-modus. In de vrije-modus heb je nóg meer controle over het spel (startkapitaal, of het sneeuwt of niet, en meer). De zandbak-modus is precies dat: absolute vrijheid, oneindig veel geld en geen concurrenten. Dit was mijn persoonlijke favoriet.

Leuk, uitdagend, maar niet altijd even duidelijk
Nog voordat ik mijn eerste trein op gang had viel mij een ding gelijk op: de muziek. Het hele spel door krijg je typische ‘western’ muziek te horen, het soort dat je in een saloon van het oude westen zou verwachten. Prachtig! Helaas was de diversiteit uiteindelijk niet zo heel fantastisch, en werd het bij lange speelsessies wat repetitief.

5

Er zit redelijk wat diepgang in diverse facetten van het spel. Zo kunnen twee treinen niet op hetzelfde spoor op en neer (oftewel: door elkaar heen) rijden. Dit is met een optie wel aan te zetten. Je moet dus rekening hiermee houden door zijsporen of dubbelsporen aan te leggen. Verder regel je treinverkeer door overal op je sporen treinsignalen te plaatsen. Ook kun je heerlijk uitgebreide spoorovergangen bouwen wanneer je drie of meer sporen naast elkaar legt. In combinatie met juiste signalering is het vervolgens mogelijk om ongelofelijk complexe spoorconstructies aan te leggen.

De game bevat ook een technologiesysteem, in andere games te vergelijken met een talent tree. Hier speel je nieuwe, betere, treinen vrij, verhoog je de opbrengst van specifieke vrachtsoorten, of verlaag je bouwkosten voor bepaalde zaken. Het is mogelijk om technologieën van je concurrenten te stelen door een dief in te huren. Iets wat de AI maar al te graag doet, en jou ook elke keer met een stembericht weet te vertellen. Dit laatste gebeurt zo veel dat het echt heel snel irritant wordt.

8

Een trein rijdt echter niet op goede moed en wil. Zo moet je ook ervoor zorgen dat er genoeg toevoertorens langs je spoor aanwezig zijn om je treinen te voorzien van water, olie en kolen. Je kunt ook personeel inhuren waardoor je treinen sneller rijden, minder snel kapotgaan, en veiliger worden. Hier moet je echter wel opletten dat jouw ingehuurde personeel elkaar wel mag, anders worden de bonussen verlaagd.

Om al deze functies beschikbaar te stellen, op het beperkte aantal knoppen van de Nintendo Switch, heeft men een menu-structuur gemaakt die niet altijd even intuïtief en goed werkt. Je moet ZR gedrukt houden om het menu te openen. Terwijl je ZR gedrukt houdt kun je, door op X te drukken, wisselen naar een ander menu. Heel slim. Maar in bepaalde detailoverzichten, zoals een trein of stad, wordt de besturing ineens een stuk verwarrender, en soms niet eens toegelicht. Ik heb even goed door de Tips & Tricks moeten zoeken, om erachter te komen hoe ik meer info kan zien in een stad (het bleek: ZL ingedrukt houden). Het was mij ook niet duidelijk dat bepaalde missie-onderdelen een tijdslimiet hebben, waardoor ik diverse campagnes opnieuw heb moeten starten. De tutorial mocht wat mij betreft iets uitgebreider.

Al dat zware staal soms toch iets te zwaar voor de Nintendo Switch
Over het algemeen draait de game best goed. Totdat je meer dan twee uur in een campagne zit (met twee concurrenten). De game begint merkbaar trager te lopen en overduidelijk moeite te hebben met het verwerken van alle treinen. Het ging zelfs zo ver dat de game een paar keer is gecrashed.

9

De game was voor de pc al geen grafisch hoogstandje. Als ik de pc-versie vergelijk met de Nintendo Switch is er ook verder bezuinigd op het grafische vlak. Het ziet er toch allemaal wat kaler uit, en de bomen zou Mitch waarschijnlijk ‘Pokémon Sword & Shield’-kwaliteit noemen. Toch ben ik vaker grafische glitches tegengekomen waarbij hele stukken van een spoor niet ingeladen waren, en ik vervolgens één voor één de segmenten langs moest lopen om ze zichtbaar te krijgen.

Conclusie
Railway Empire is een prachtige toevoeging voor een portable console als de Nintendo Switch. Het is een genre waarvan nog niet veel van aanwezig is op onze favoriete console. De game heeft uitgebreide spelelementen waardoor het ongetwijfeld een sterke speler is op gameplay-niveau. Er zit een flinke hoeveelheid aan ingesproken tekst in, wat altijd een pre is. Helaas worden diezelfde ingesproken teksten, met betrekking tot je concurrent, vaak heel erg irritant en vervelend. Tot slot wordt Railway Empire helaas geplaagd door problemen op prestatievlak zodra je langere speelsessies hebt die leiden tot grote netwerken. Lag, traagheid, grafische glitches en crashes maken voor een zure speelervaring. Hopelijk wordt dit in een patch opgelost of verminderd.
6,5
N1-score
  • + Diepgang op diverse elementen
  • + Leuk/interessant economisch systeem
  • + Uitdagende missies
  • + Historische evenementen verwerkt
  • - Grafisch geen hoogstandje
  • - Grafische glitches
  • - Prestatieproblemen en crash bij lange sessies
  • - Tutorial/uitleg mag uitgebreider
Next articleFIFA 21 Legacy Edition komt in oktober naar de Nintendo Switch Previous articleEA brengt zeven nieuwe games naar de Nintendo Switch

Reacties van gebruikers

Avatar
Jeroen K. | 24 juni 2020 20:42 | #291015
Zo'n cijfer had ik al verwacht. Ziet er niet zo goed geproduceerd uit.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Railway Empire - Nintendo Switch Edition

Platform: Nintendo Switch
Genre: Simulatie, strategie
Ontwikkelaar: Gaming Minds Studios
Uitgever: KalypsoMediaGroup
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 19 juni 2020

Screenshots