Ik snap al die haat op Paper Mario: Color Splash niet Column | 15 mei 2020 12:15 | Auteur: Erik

Gisteren onthulde Nintendo ten langen leste éindelijk wat nieuws voor de Nintendo Switch: Paper Mario: The Origami King. De reacties waren in twee kampen te verdelen: “Oh mijn god, ik kijk hier nu al naar uit” en “Ik hoop niet dat het op de voorgaande twee delen lijkt”. Die laatste reactie moet ik toch even op in gaan. Sticker Star kan ik nog in komen, maar Color Splash? Dat was echt een puike game, jongens.

Paper Mario is allang niet meer de franchise zoals in het begin. Velen zien het nog steeds als de RPG’s die het in 2000 en 2004 waren voor de Nintendo 64 en Nintendo GameCube. Of nee, beter gezegd: velen zien alleen het gevechtssysteem van die twee eerste delen voor zich. Interactieve turn-based gevechten die Mario en consorten meer schade lieten doen als je op het juiste moment de knop indrukte en je zelfs aanvallen van vijanden liet ontwijken. Een systeem dat hen koelbloedig werd ontnomen in Super Paper Mario (2007) en de delen die volgden. Hoewel Paper Mario al dertien jaar (dertien jaar, jongens!) dit systeem niet meer hanteert, zijn veel fans hier nog steeds boos over.

PaperMario_ColorSplash_WiiU_01

Creativiteit
In Paper Mario: Color Splash uit 2016 beleeft onze papieren loodgieter in ieder level een ander avontuur. Waar je in de eerste paar levels nog simpelweg kleur in de wereld probeert te brengen, probeer je op andere momenten een trein werkende te krijgen, speel je detective in een naargeestig landhuis, breng je steen-papier-schaargevechten tot een bombastisch niveau en speur je met piraten naar schateiland. Het creëert een wereld waar zelfs een Toad met een parallelle dimensie in zijn achtertuin normaal is (wat een geniaal level oplevert, trouwens). Ik heb zelden zoveel creativiteit gezien in een videogame en beloonde de game met een welverdiende 8.

Begrijp ik de boosheid van fans? Natuurlijk. Dat wil echter niet zeggen dat het terecht is. Paper Mario: Sticker Star (wat toch de meest vieze nasmaak heeft achtergelaten) zou niet de hele franchise moeten definiëren. Super Paper Mario was geniaal en ook Color Splash is genieten – ondanks dat beide een totaal andere manier van spelen bieden. Wil dat zeggen dat het gevechtssysteem helemaal niets meer uitmaakt? Nee. Sterker nog: ik vind zelf ook dat Nintendo hier zijn draai nog in moet vinden. En toegegeven: hoewel Color Splash een forse verbetering was ten opzichte van het Nintendo 3DS-deel (de levensechte Ding-kaarten waren geniaal), ontbrak nog steeds een écht gevoel van progressie.

1

Hart van de franchise
Toch is dit niet een reden om de franchise maar helemaal af te schrijven. Het hart van Paper Mario heeft altijd al ergens anders gelegen. Ga eens goed na bij jezelf: wat staat je het meeste bij in Paper Mario? Het gevechtssysteem of het feit dat je op een gegeven moment op een eiland van Yoshi’s kwam of misschien die ludieke Koopa Squad? De kracht van Paper Mario ligt in de personificatie van het Mushroom Kingdom en diens inwoners, de bizarre situaties waar je in terechtkwam en het knotsgekke gebruik van papier. Daarnaast is het een van de weinige franchises die humor succesvol weet te gebruiken. De Paper Mario-franchise is Nintendo op haar creatiefst: een Nintendo dat buiten de gebaande paden durft te treden, een jonge avontuurlijke Goomba laat opereren als metgezel en een trouwerij voor Bowser en Peach organiseert.

Dit is ook precies hetgeen waar de trailer van The Origami King mee te koop loopt. Je ziet Mario in een schoen door een woestijn rijden, een heerlijk over-the-top plot, papieren vliegtuigjes die ten oorlog lijken te gaan en Bowser die als een opgevouwen papiertje achter je aan hupst door een zee van vuur. Het duidt op een briljant staaltje gekkigheid. Maar sommige fans die zien dat niet. Die zien alleen het ontbreken van het gevechtssysteem. Terwijl dat originele systeem al lang voortleeft in een andere Nintendo-serie, Mario & Luigi.
Next articleDatamine geeft meer inzicht in NPC-verschijningen Animal Crossing:... Previous articleVijfde aflevering van Pokémon: Twilight Wings uitgesteld tot...

Reacties van gebruikers

Avatar
Gohma | 15 mei 2020 12:58 | #290646
collapse
Een groot probleem met het nieuwe vechtsysteem was/is dat het uitzichzelf al geen goede gameplay loop heeft, het wordt bijna eerder aangeraden om gevechten te ontwijken dan het gevecht aan te gaan. Dit haal je zelf ook gedeeltelijk aan.

Een ander probleem wat ik en veel andere fans hebben met Sticker Star en Color Splash is dat alle personages een heel generiek design hebben. Een van de geweldige dingen aan Paper Mario 1/2 is dat de wereld vol zit met unieke personages bomvol met personaliteit en unieke looks. Dit mist erg in de laatste delen, en lijkt weer een ding te worden in dit nieuwe deel maar laten we dat nog maar even afwachten.

Toegegeven in Color Splash hebben ze de personages al wat meer personaliteit gegeven maar omdat ze zo'n generieke look hebben zijn ze totaal niet memorabel.

En Mario & Luigi is inderdaad vergelijkbaar met de originele Paper Mario's, maar toch blijft dit een totaal andere spel serie. Je kan dus niet echt zeggen dat de een de ander vervangt want ze zijn niet hetzelfde in meerdere aspecten. En dan komt er ook nog eens bij dat de laatste M&L (Paper Jam Bros) ook nog eens vol zat met generieke en ongeïnspireerde vijanden en gebieden, iets waar de voorheen lopende delen geen last van hadden.

Ik denk dat het grootste probleem dat de fans hebben eigenlijk is dat ze al een geweldige formule hadden, en dit toen met Sticker Star in de ton gegooid was voor een slechter systeem. En nu proberen ze deel voor deel het weer beter te maken terwijl er al een perfecte formule bestaat die iedereen geweldig vondt en je er makkelijk ook in kan innoveren met nieuwe ideeën. Het voelt voor mij een beetje aan of dat ze te koppig zijn om terug te gaan, en per se door willen drukken met deze nieuwe formule.

En als kleine sidenote, mischien meer persoonlijk, maar sinds sticker star wordt er naar mijn mening ook veel te veel geforceerd op het idee van papier. Ik snap dat het PAPER Mario is maar in Deel 1/2/3 was dit eigenlijk nooit de main focus, en meer een aesthetic (hier en daar wat paper abilities in TTYD). Ik voel dat ze het in Sticker Star en Color Splash het nogal in je gezicht drukken. Ik vindt die witte randjes om de characters bijvoorbeeld ook niet bepaald mooi, maar dat is natuurlijk een klein dingetje.
Avatar
Yosher | 15 mei 2020 17:02 | #290652
Reactie op post #290646 van Gohma
collapse
Hier sluit ik mij 100% bij aan. De laatste twee delen hebben veel meer problemen dan alleen het gevecht systeem, als je denkt dat dat het enige is waar fans van de eerste twee/drie delen over vallen dan heb je echt niet goed opgelet.

Het gevecht systeem is inderdaad gewoon prak in de laatste twee delen, maar daar zou nog mee geleefd kunnen worden als al het andere dat Paper Mario zo uniek maakte nog intact was. Weg zijn alle unieke personages, weg is alle persoonlijkheid die de reeks uitstraalde, allemaal ingeruild voor generiek spul overal. Het is gewoonweg niet leuk op deze manier.

En inderdaad ook dat hele papieren gebeuren. Het was eerst gewoon de tekenstijl van de reeks, geen personage in de game was zich ervan 'bewust' van papier te zijn, en nu ze dat wel zijn stoort dat echt enorm. Daarnaast ook die witte randjes, en voor mij ook die frame-by-frame animatie stijl in plaats van de vloeiende stijl die de serie had sinds TTYD... het is het gewoon allemaal niet meer.

Color Splash was voor mij ook weer super generiek en totaal niet leuk om te spelen, de gevechten, maar ook de wereld en de personages op zich. Het is gewoon niet zoals je Paper Mario zou moeten willen spelen.

Ik hoop echt dat The Origami King wel wat meer persoonlijkheid gaat hebben, én een beter gevecht systeem biedt, anders zal dit de eerste Paper Mario game zijn die ik überhaupt niet in huis haal. Ik vind het echt enorm jammer, hoe Nintendo deze top serie zo vergald heeft. Leuk voor jouw dat je Color Splash leuk vond, maar volgende keer wel iets meer uit je doppen kijken graag want mensen klagen echt niet alleen over dat gevecht systeem... Denial
Avatar
Erik | 15 mei 2020 20:16 | #290662
Reactie op post #290652 van Yosher
Hmm, ik denk dat dat ook vooral komt, omdat het gevechtssysteem voor mijn gevoel het enige is waarvoor écht wat te zeggen valt qua kwaliteitsverlies. Buiten het gevechtssysteem om, is Paper Mario in mijn ogen nog altijd echt een tof concept.

Ondanks dat we in Color Splash werden bestookt met Toads en ondanks het ietwat trage begin, was dit namelijk een super creatief spel. Niet briljant (daarom gaf ik het ook een 8 ), maar ik vind niet dat het al die haat verdient. Smile
Avatar
Erik | 15 mei 2020 20:08 | #290659
Reactie op post #290646 van Gohma
Waarom kom jij met zulke goede argumenten, Gohma. Crying

Ik snap je punt namelijk helemaal. Het is ook deels de reden dat ik de column heb geschreven. Paper Mario is namelijk een genre dat een mooi plekje heeft in de harten van iedere Nintendo-fan - vooral door die geweldige eerste twee delen.

Voor mijn gevoel was Nintendo een beetje zoekende na Mario & Luigi: Superstar Saga. Ze hadden ineens een tweede 'grappige' Mario RPG-reeks met ongeveer hetzelfde vechtsysteem. En aangezien ze niet steeds ongeveer dezelfde games wilden uitbrengen, moesten ze de twee gaan scheiden.

Hierdoor werd Super Paper Mario ineens veel experimenteler. Iets dat ze met Super Paper Mario (grotendeels) goed uitwerkten, maar waar ze bij Sticker Star de plank in missloegen. Aan de andere kant heb je de M&L-serie, die in het laatste deel ook wat terughoudender werd qua creativiteit.

Het dingetje is alleen dat er een breed spectrum is tussen goed en slecht, ook al komt een spel misschien niet helemaal overeen met de verwachtingen die je eerst had. In mijn ogen heeft Paper Mario nog steeds zijn eigen gezicht; hoe erg generieke Toads dat ook teniet probeerden te doen. Denk zelf ook dat Color Splash een beetje slachtoffer is geweest van Wii U-perikelen (want de levels steken verder super ingenieus in elkaar), maar dat terzijde. Maar is het aan Nintendo om dit wat beter naar voren te brengen.

Ik begrijp overigens ineens helemaal waarom Game Freak nooit iets aan Pokémon verandert. Yummy
Avatar
FalconPawnch | 17 mei 2020 13:35 | #290668
Reactie op post #290646 van Gohma
Het voelt voor mij een beetje aan of dat ze te koppig zijn om terug te gaan, en per se door willen drukken met deze nieuwe formule.


Je slaat de spijker op z'n kop! Dit gebeurt vrijwel overal mee de laatste tijd. Het MOET vernieuwend zijn blijkbaar, daarna kijken ze wat ze er van kunnen maken. Voortborduren op oude (goede) formules doen ze gewoon niet meer omdat ze verrassend en vernieuwend willen zijn.

Een goed voorbeeld is Pokemon. Red & Blue waren de eerste games en hadden een goede en verfrissende formule. Ze waren echter zo basic, dat het alleen maar beter kon met Gold & Silver en dat gebeurde ook. Ze behielden de formule en leuke dingen van Red & Blue en namen dat allemaal mee.

Helaas gingen een aantal dingen al op de schop toen Ruby & Sapphire uitkwamen. Bepaalde onderdelen werden helaas geschrapt maar ook toffe dingen werden toegevoegd zoals de Battle Frontier. Deze werd echter in Diamond & Pearl weer geschrapt. Alsof het een of andere gimmick was speciaal voor dat ene deel en geen toekomst had in verdere delen. Het had juist alle potentie om verder uitgebreid te worden.

Het is een soort trend; alle leuke dingen halen ze er uit en er komen nieuwe dingen voor in de plaats. Het slaat vaak gewoon de plank volledig mis. Juist omdat je er in een vorig deel al van hebt geproefd en je er een minder leuke voor terugkrijgt, is zuur.

Het kan voor mij persoonlijk een spel maken of kraken. Kom dan met een compleet andere formule (zoals de Zelda franchise deed met BotW) en begin daarin weer verder te ontwikkelen maar ga niet iets wat goed is, voor de helft uitvegen en er 'sketchy' nieuwe onderdelen overheen plakken.
Avatar
Jeroen K. | 15 mei 2020 13:15 | #290647
collapse
Ik snap de haat wel. De haat op elke game van Mario is gegrond.
Avatar
reporterdavid | 15 mei 2020 17:07 | #290655
Reactie op post #290647 van Jeroen K.
collapse
Galaxy ook? Odysee? Dat vond ik wel toffe games.
Avatar
FalconPawnch | 18 mei 2020 10:02 | #290673
Reactie op post #290655 van reporterdavid
In Galaxy is de camera klote, Odyssey is een kut woord.
Avatar
Duncan | 15 mei 2020 18:17 | #290656
Reactie op post #290647 van Jeroen K.
Smakeloze Mario games so far. Allemaal usual suspects en/of saaie platformers.
Avatar
Erik | 15 mei 2020 20:09 | #290660
Reactie op post #290647 van Jeroen K.
Smile !
Avatar
Mitch | 15 mei 2020 14:43 | #290649
collapse
"Ga eens goed na bij jezelf: wat staat je het meeste bij in Paper Mario? Het gevechtssysteem of het feit dat je op een gegeven moment op een eiland van Yoshi’s kwam of misschien die ludieke Koopa Squad?"

En juist dat ontbreekt in de nieuwere delen. Geen Goombella of Admiral Bobbery, maar standaard goomba's en bob-ombs. Of als je pecht hebt: alleen maar Toads!

Er zit simpelweg nul persoonlijkheid in de designs van de personages de laatste jaren. Het is nooit een vreemde of mysterieuze lokatie met rare figuren, maar een saaie en ontzettend uitgekauwde template van het mushroom kingdom zoals we dat zien in o.a. New Super Mario Bros.

Paper Mario leek ooit een serie te worden die draaide om karakter, maar juist dat karakter wordt er met ieder deel meer uitgeramd. Laten we hopen dat we met dit nieuwe deel weer de goede richting op gaan.
Avatar
Duncan | 15 mei 2020 18:26 | #290657
Reactie op post #290649 van Mitch
collapse
Hier ben ik het ook wel mee eens. Het is niet zozeer het battle systeem wat mij van de Paper Mario games is bijgebleven, maar juist de unieke personages en werelden. Figuren zoals die worstel havik mis ik. In de latere delen werden de poppetjes allemaal zo generiek.
Avatar
Quint | 18 mei 2020 00:40 | #290670
Reactie op post #290657 van Duncan
Jaaa de worstel havik!! Brings back memories. Dat waren nog eens tijden!
Avatar
Erik | 15 mei 2020 19:56 | #290658
Reactie op post #290649 van Mitch
Foei, Mitch. Jij hebt Color Splash helemaal niet gespeeld. Dus dan kun je ook niet weten dat er, op de inderdaad vrachtlading aan Toad's na, zeker wel een uiterst veelzijdige, gevarieerde wereld door Nintendo is geschapen. Damn fine coffee
Avatar
Mink | 15 mei 2020 17:04 | #290653
collapse
Ik snsp het wel, Nintendo-fans zijn vet verwend en vocal.
Avatar
Erik | 15 mei 2020 20:10 | #290661
Reactie op post #290653 van Mink
En daarnaast zijn allemaal iets te nostalgisch op dat spul van vroeger. Yummy
Avatar
SMS | 15 mei 2020 22:24 | #290663
De eerste Paper Mario games hadden extra diepte en gebruikten de papier-aesthetic als gewoon dat, een aesthetic. Het was een 4th-wall break wanneer ze het papier uberhaubt erkenden.

Vanuit Paper Mario's kern is het nu een franchise dat telkens "QUIRKY" in je gezicht wil schreeuwen en te hevig leunt op het papier-gimmick vergeleken met eerst. Zelfs al is er wat verborgen diepte uit te persen(Ze probeerden dat ook met Color Splash, en respect doorvoor), ik ga liever niet achter de kruimels aan om wat interessants te vinden. Je verwacht dat je favoriete franchises vooruit gaat, niet dat er wat van de oude glorie tussen alle blue-ocean ongein blijft zitten.

Super Paper Mario had nog de ziel en basis van "Mario Story 64", maar de gameplay was alleen wat saai, jammerlijk. Sinds Sticker Star is die er niet meer. Ik hoef niet in te gaan over de partners en gameplay. De kern zelf is niets meer dan oppervlakkige grapjes met een budget.

Het is vergelijkbaar met waarom mensen niets hebben Sonic Boom of Teen Titans Go.
Avatar
Volleybaas | 17 mei 2020 22:07 | #290669
collapse
Ik wel
Avatar
Erik | 19 mei 2020 09:21 | #290682
Reactie op post #290669 van Volleybaas
Hater. Yummy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Paper Mario: Color Splash

Platform: Wii U
Genre: Action RPG
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 07 oktober 2016

Paper Mario: The Origami King

Platform: Nintendo Switch
Genre: Action Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 17 juli 2020