Minecraft Dungeons – Potentieel goed met problematische uitvoering Review | 04 juni 2020 10:52 | Auteur: Sascha

Minecraft Dungeons is een dungeon crawler die zich afspeelt in ‘de wereld van Minecraft’. Jij bent deze keer geen bouwer, maar een avonturier. Lekker ouderwets met wapens en toffe items. Een kwaadaardige tovenaar dreigt de wereld over te nemen en het is aan jou om hem te stoppen. Trotseer kerker na kerker, verzamel betere items, en stop de tovenaar. Dat is Minecraft Dungeons in het kort. Wat deze game ook is, is een prima voorbeeld van een leuk en goed idee. Een idee dat vervolgens de plank misslaat door cruciale elementen weg te laten of verkeerd uit te voeren.

Main

Minecraft Dungeons begint met een korte openingsvideo. Een verteller begeleidt je door het verhaal van een Illager (een kwaadaardige villager) die overal geweigerd wordt. Uiteindelijk vindt hij een machtig artefact dat hem in de Arch-Illager verandert. Vol macht, woede en teleurstelling besluit deze emotioneel gekwetste verstoteling een leger te bouwen en doem en verderf over de wereld te verspreiden. En toen kwam jij! Bewapend met een zwaard en boog schiet en sla jij je door hordes monsters heen. Wat hier gelijk opviel was dat er ideaal gebruik wordt gemaakt van de controller. Alles lijkt op de juiste plek te zitten qua besturing. Een game met goede besturing heeft bij mij altijd een plusje.

Aan het einde van het eerste level zet jij je thuisbasis op. Hier begint de game dus echt. Om in een ‘Minecraft wereld’ rond te lopen in een volledig andere gamesetting was een fijne verandering. Je hebt verschillende levels/dungeons (kerkers) met ieder een eigen reeks aan uitrusting die er te krijgen is. Voor elke kerker kun je de moeilijkheidsgraad aanpassen. Je begint altijd in ‘Default’-modus. Zodra jij deze uitgespeeld hebt kun je de ‘Adventure’-modus kiezen waarbij alles sterker wordt en je meer en betere loot krijgt. Tot slot heb je nog de ‘Apocalypse’-modus. Deze is het moeilijkst, en biedt wederom meer en betere loot dan zijn voorganger.

Camp

De game heeft (los van een ‘geheim’ level) geen endgame content. Zodra je drie keer de Arch-Illager verslagen hebt is het afgelopen. Geen eindeloze kerkers, geen ‘survival’-modus, niets, nada, nopes. Een toevoeging die perfect zou zijn voor dit soort games. Er zijn twee DLCs aangekondigd voor Minecraft Dungeons: Jungle Awakens en Creeping Winter. Jungle Awakens staat gepland in juli en brengt drie nieuwe kerkers en nieuwe items met zich mee. Creeping Winter zal later dit jaar uitkomen. Meer is nog niet bekend.

Dungeons, monsters, experience, loot!
Elke kerker vertelt weer een klein beetje over het verhaal van de Arch-Illager. Elke kerker heeft grotendeels dezelfde opzet: sla je door alles wat beweegt en verzamel ervaringspunten en nieuwe items. Naarmate je meer kerkers voltooit krijg je twee handelaren in je thuisbasis: de smid en de wandelende handelaar. Bij de smid kun je wapens en harnassen kopen voor smaragden (die krijg je van monsters en door items te recyclen). Bij de wandelende handelaar koop je artefacten. Dit zijn items waarmee je bijvoorbeeld een hondje als partner krijgt, of magie kunt gebruiken. De items bij smid en de handelaren zijn altijd willekeurig.

Enchant

Door ervaringspunten te verzamelen verbeter je items met enchantments (betoveringen). Iedere keer als je een level omhooggaat, krijg je één enchantment-punt erbij. Deze punten kun je gebruiken om je primaire wapen (zwaard, hamer, speer, etc.), harnas of secundaire wapen (boog of kruisboog) te verbeteren. Dit systeem werkt precies zoals het zou moeten: ieder item waar betoveringen op geplaatst kunnen worden heeft één tot drie groepen. Elke groep heeft twee tot drie betoveringen waar je er één van kunt kiezen. Oftewel: je wapen kan in totaal twee tot negen betoveringen als optie hebben waar jij er één tot drie van kunt kiezen. De betoveringen die beschikbaar zijn voor elk item zijn altijd willekeurig. Zo kun je bijvoorbeeld een level 13 Shortsword hebben dat één groep met drie betoveringen heeft. Hier kun je er vervolgens één van kiezen. Een ander level 13 Shortsword kan echter twee groepen met ieder twee betoveringen hebben, waar je er dus twee van kunt kiezen. Wanneer je een item recyclet (verkoopt) krijg je er smaragden en alle punten die je aan betoveringen spendeert hebt voor terug. So far so good. Helaas wordt dit op een later stadium van de game minder belangrijk en overschaduwd door het grootste probleem van deze game.

Power levels en het probleem in de kern.
Minecraft Dungeons draait om monsters doden en loot verzamelen. Om te bepalen hoe hoog het level is van de items die je krijgt, gebruikt het spel iets dat ‘Power Level’ heet. Dit is losstaand van je ‘Character Level’. Het Power Level wordt iedere keer bepaald in het laadscherm op basis van de items die je draagt. Hoe hoger het Power Level van jouw actieve uitrusting, hoe hoger jouw totale Power Level zal zijn. Het probleem hier is echter dat een hoger Power Level zelden gelijk staat aan een beter item. Stel: jij hebt je personage uitgerust met magische artefacten en een magiërs-harnas. Vervolgens krijg jij een nieuw harnas dat supergoed is voor boogschutters, maar waardeloos is voor jou als magiër. Door dit nieuwe harnas niet aan te doen stijgt jouw Power Level niet. Vervolgens gaat het Power Level van nieuwe items niet omhoog, terwijl de kerkers wel alsmaar moeilijker worden. Minecraft Dungeons beloont spelers die blind ieder nieuw stukje uitrusting aandoen zodra het een hoger Power Level heeft. Spelers die juist specifieke archetypes willen spelen (magiër, boogschutter, krijger) worden gestraft. Je kunt dit systeem omzeilen door telkens de items met de hoogste Power Levels te bewaren en vervolgens te gebruiken voordat je een laadscherm start maar dat maakt het niet bepaald leuker.

Items

Mij viel dit op tegen het einde van de Default-modus. De laatste kerker voelde plotseling aanmerkelijk zwaarder dan zijn voorgangers. Maar het echte verschil kwam toen ik de laatste kerker uitgespeeld had en de Adventure-modus in ging. De eerste kerker heeft een minimum Power Level-advies dat gelijk 3 levels hoger was dan mijn Power Level. Het voelde alsof ik een kleuter was die met kiezelsteentjes naar ridders aan het smijten was. Ik ben op onderzoek uitgegaan en kwam er snel achter dat ik niet de enige was. Voor een game die het verslaan van monsters en het verzamelen van loot zo centraal heeft staan is dit geen goed systeem.

Multiplayer? Multi-moeilijk.
Minecraft Dungeons biedt naast solo-play ook multiplayer-mogelijkheid in de vorm van lokale co-op en online co-op. De online co-op heb ik tot nu toe helaas nog niet kunnen testen. Telkens als ik online zocht vond ik geen actieve games. Zelf een game hosten bracht geen succes. De lokale co-op werkt net als in Minecraft: verbind een tweede controller, druk op ‘-‘ en voeg een tweede speler toe. Minecraft Dungeons is met maximaal vier spelers te spelen. Er is geen split-screen, iedereen deelt één scherm. Wanneer je met twee of meer spelers speelt, verhoogt het aantal aanwezige monsters zich. Eindbazen schieten meer projectielen af naarmate er meer spelers in het spel zitten. Helaas laat ook hier de game steken vallen. Het eerdergenoemde gebrekkige loot-systeem laat zich hier te zien doordat verschillende spelers met verschillende Power Levels dus verschillende loot krijgen. Loot is persoonlijk. Een speler die alsmaar het beste item uitrust en mogelijk slechter presteert krijgt dan wel alsmaar betere loot.

Als een co-op speler doodgaat kunnen de overige spelers hem terug tot leven halen. Hiervoor moeten ze naar het lijk lopen en op ‘A’ drukken. Doordat het aantal monsters echter niet afneemt wanneer iemand sterft is het niet zo eenvoudig er zomaar te komen. Daarbij komt dat na dertig seconden fantoom-monsters verschijnen die constante schade doen. Samen spelen wordt hierdoor ook nog eens aanzienlijk moeilijker en niet op de leuke manier.

End

Conclusie
Meer dan 1100 woorden later zou je denken dat ik dit een slechte game vond. Ja en nee. Minecraft heb ik altijd heel leuk gevonden. Om in een ‘Minecraft wereld’ rond te lopen in een volledig andere gamesetting was een fijne verandering. Ondanks diverse tekortkomingen van de game heb ik mij er wel tot op bepaalde hoogte mee kunnen vermaken. Helaas geven het lootsysteem en de lokale co-op een zure nasmaak. Je Character Level had een grotere rol moeten spelen bij het bepalen van het Power Level van verkrijgbare items. Ook het ontbreken van end-game content is jammer. De multiplayer-modus zou niet makkelijker mogen zijn dan alleen spelen, maar ook zeker niet zoveel moeilijker zoals nu het geval is. Ik hoop dat Mojang de feedback van mij en anderen ter harte neemt: dit zijn grotendeels problemen die met een patch te fixen zijn. Heeft Minecraft altijd een speciaal plekje in jouw hart gehad? Hou je van Dungeon Crawlers waarin je level na level speelt en monster na monster doodt? Ben je graag bezig met het inspecteren van je uitrusting en nieuwe combinaties zoeken? Dan is Minecraft Dungeons mogelijk iets voor jou.
6,8
N1-score
  • + Minecraft look and feel
  • + Controls
  • - Flawed loot-systeem
  • - Co-op play mag iets minder straffend
  • - Geen endgame
Next articleSamen strijden in SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom... Previous articleOp avontuur in digitale versie Adam's Venture: Origins

Reacties van gebruikers

Avatar
Mitch | 05 juni 2020 08:58 | #290817
Goede review, game klinkt een beetje als wat ik er van verwachtte Money

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Minecraft Dungeons

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Dungeon Crawler
Ontwikkelaar: Mojang
Uitgever: Microsoft
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 1-4
Releasedatum: 28 mei 2020

Screenshots