Het faillissement van de E3 Column | 13 juni 2020 10:28 | Auteur: Dyon

Het is een unicum voor de huidige generatie gamers. Voor het eerst maakten we een E3-loze zomerperiode mee. Dat we afgelopen week geen E3 konden ervaren vanuit onze bureaustoel kunnen we toeschrijven aan maar één ding. Eén ding dat de meeste mensen van mijlenver hadden kunnen zien komen. Er is één hoofdreden dat we nu geen E3-experience hebben. En de schuldige laat zich raden: de E3-organisatie zelf.

“En de coronacrisis dan?” komt nu misschien als eerste vraag in je op. Natuurlijk, de coronacrisis was het laatste zetje wat de organisatie nodig had, maar dat is niet de échte boosdoener van het feit dat we een E3-loze zomerperiode tegemoet gaan. De E3 moet gezien worden als een zinkend schip, en de coronacrisis is een kraken die het schip net iets eerder de vernieling in heeft geholpen.

De (niet succesvolle) veranderingen van de E3
De E3 is al jaren niet meer het evenement waar het ooit bekend om stond. Het is allang geen vanzelfsprekendheid meer dat grote partijen als EA en Sony onderdeel uitmaken van de Expo. Zo is de E3 sinds 2017 één grote massale bijeenkomst. Hier staan duizenden gamers hutjemutje maar liefst acht uur in de rij om drie minuten te spelen van een game die in september uitkomt. Het is duidelijk dat de ESA dollartekens in hun ogen had toen ze dit idee hadden om “dit feestje voor de gamer” te organiseren. Hierdoor werd het event direct minder interessant voor de media en kreeg het een hoog Firstlook-gehalte. Leuk als bijeenkomst voor een groep gamers, maar echt onderscheidend is het niet langer in vergelijking met allerlei andere Comic Cons, PAX-events en Gamescoms van deze wereld.

25
Zoveel greatness is er inmiddels niet meer.

Er werd door diverse mensen gezegd dat de E3 van 2019 een “transitiejaar” zou zijn vanwege de komst van de nieuwe consoles van Sony en Microsoft. Echter werd al ver vóór de coronacrisis bekend dat deze partijen hoogstwaarschijnlijk hun consoles niet zouden gaan tentoonstellen op wijlen het belangrijkste gamesevent ter wereld. Als kers op de taart hielp het daarnaast ook niet mee dat er in 2018 veel persoonlijke gegevens van diverse journalisten – waaronder mensen in onze kring – op straat kwamen te liggen. Hier had de E3-organisatie zelf ook zeker schuld aan. En hielp niet mee aan het imago van dit zinkende schip.

Daarnaast leek het ook intern erg te rommelen. Het bedrijf Iam8bit werd ingehuurd als creative director van de E3 2020, maar haakte begin maart af. Dat een bedrijf dat verantwoordelijk is voor onder andere de sfeer, structuur en een gedeelte van de programmering drie maanden voor de start van de beurs afhaakt, is geen goede voorteken. In die fase was immers nog niet bekend dat het coronavirus roet in het eten zou gooien.

15
Het beeld van afgelopen E3: één grote mierenhoop.


Het is eigenlijk al sinds 2015 duidelijk dat de huidige opzet van de E3 en andere games-evenementen moest veranderen. Organisaties gingen veel vaker hun eigen events en livestreams organiseren en de E3 had daarin mee kunnen gaan. Echter leek het erop dat ze voornamelijk ingezet hebben op hun rol als facilitator. Een podium bieden, maar verder geen lijn aanbrengen. Op korte termijn zoveel mogelijk geld verdienen en het verder overlaten aan de organisaties. Iets wat ze nu duur komt te staan.

Belofte maakt schuld
Ten tijde van de annulering in maart beloofde de ESA – de organisatie van de E3 – nog dat ze een digitaal alternatief aan zouden gaan bieden voor de geannuleerde E3. Op dit moment kunnen we wel stellen dat dat een iets te enthousiast statement was. Wanneer men nu naar de E3-website gaat zie je een mooi overzicht van de tijdstippen wanneer hun officiële partners een eigen evenement houden. Alles verloopt daarin via de third party-kanalen en geen enkele officiële connectie met de E3 zelf. Een gemiste kans. Dit was hét moment dat de E3 de krachten had kunnen bundelen en een soort online beursvloer had moeten ontwikkelen.

Hoe ze dit hadden moeten verwezenlijken? Ga samenwerken met een mediapartner en zorg voor een eigen driedaagse livestream met exclusieve gameplay en bekendmakingen. Een mooie best practice is hoe Geoff Keigley ervoor zorgde dat The Game Awards een succes werden en alle gaming partijen werden gemobiliseerd tijdens één event. De voortekenen zijn dat ook de organisatie achter Gamescom een succesvol online alternatief weet te bieden met hun online hub “Gamescom Now” en de Opening Night live (wederom georganiseerd door diezelfde Geoff Keigley). Een online event voor de fans met exclusieve content. Nu al hebben veel partners toegezegd hieraan mee te werken en is er tweeënhalve maand vóór het event al duidelijk wat ze min of meer gaan organiseren. Zo kan het dus ook.

14
Gamescom weet al jaren een goede mix te maken tussen pers- en publieksevenement.

Het verlies van binding met je fans
Waar de ESA in 2017 nog zei dat de E3 een feestje voor de gamers moest worden, laten ze dat klaarblijkelijk tijdens de huidige crisis varen. Zo valt op dat de E3 na hun annuleringsbericht op 12 maart al drie (!) maanden lang een radiostilte houdt via hun online kanalen. Het is in die zin best triest dat ze niet inzetten op historische content, om zodoende hun fans toch enigerwijs te binden aan het event of voorbeschouwen op wat komen gaat. Dit doet mij dan ook vermoeden dat ze hier simpelweg niet in willen investeren omdat ze intern ook allang hebben ingezien dat de E3 dood is. Het is erg jammer om te constateren dat een instituut zoals de E3 op deze manier een langzame stille dood sterft en blijkbaar niet door heeft gehad wat de inzet van nieuwe media kan betekenen voor je evenement.

1430684789429264276
De laatste social post van de E3 dateert van meer dan 12 weken geleden.

Kan het tij nog worden gekeerd?
De huidige coronacrisis kan voor veel organisaties op twee manieren uitpakken. De één moet zich noodgedwongen heruitvinden en dat zorgt voor een nieuwe manier van bedrijfsvoering, maar kan daardoor wel doorgaan. Voor het andere bedrijf kan het echter zomaar te laat zijn en betekent het dus letterlijk de doodsteek. De voortekenen voor de E3 zijn niet positief. Een gebrek aan perspectief, een veranderende markt en het missen van de vele trends al de afgelopen jaren lijkt erop dat de huidige mensen in ieder geval niet weten hoe ze de E3 kunnen heruitvinden. Deze slag met PAX East, Comic Con en Gamescom lijkt in ieder geval verloren.
Next articleReleasedatum Castlestorm II onthuld middels doldwaze trailer Previous articleMeer info en beelden over Paper Mario: The Origami King ontvouwen...

Reacties van gebruikers

Avatar
Duncan | 15 juni 2020 00:50 | #290864
De E3 directie moet meteen opstappen. De gifbeker is leeg!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.