Summer in Mara - Geen ontspannen avontuur Review | 23 juni 2020 00:00 | Auteur: Kitty

Summer in Mara werd dik een jaar geleden aangekondigd via een Kickstarter-project. Het was veelbelovend: het leek games als The Legend of Zelda en Harvest Moon te combineren tot een vrolijk, tropisch geheel. Nu is het eindresultaat er dan eindelijk en kunnen we kijken of het het lange hoopvolle wachten waard was.

8

In Summer in Mara speel je als Koa, een jong mensenmeisje dat wordt opgevoed door een vissenras-vrouwtje. Ze leven samen op een eiland en ‘grootmoeder’ Yaya Haku laat je zien dat er een groter geheim huist op dit eilandje: er is een tempel waar vier stenen in bevestigd kunnen worden, maar je hebt er maar één. Het geheel voelt warm, dankzij de kleurrijke vormgeving en sympathieke personages. Vooral de cutscenes zijn van hoge kwaliteit en er klinkt een indrukwekkende soundtrack (al houdt die soms ineens ermee op). Na een paar cutscenes zijn enkele jaren verstreken en is Yaya Haku overleden. Koa woont nu alleen op het eiland, waar ze nog nooit vanaf is geweest. Op een dag spoelt er een wezentje aan dat jouw taal niet spreekt, maar met wat handen- en voetenwerk kunnen jullie bespreken dat het wezentje Napopo heet en graag hulp heeft met thuiskomen. Dat is een mooi moment om een boot te bouwen en van het eiland te vertrekken.

Onduidelijkheid en frustratie
Er is vrij weinig uitleg in Summer in Mara. Niet op een lekker uitdagende manier, maar op een frustrerende manier. In de eerste minuten van de game, als Yaya Haku er nog is, krijg je de basisbeginselen van het boerderijleven uitgelegd. Hier zijn echter al een paar obstakels te overbruggen: je doelen zijn vrij lastig te vinden. Er verschijnt wel een wit pijltje boven, maar dit is niet bepaald van veraf te zien en wordt ook niet op de kaart gemarkeerd. Sterker nog, na te lang proberen om de kaart te lezen om te begrijpen waar ik nu eigenlijk uithing, bleek dat het helemaal niet de kaart was van het eiland waar ik me bevond, maar die van één eiland verderop. Na een moeizame start kon ik eindelijk op weg naar dat nieuw eiland, waar een grotere stad te vinden was.

7

Er worden verschillende elementen gecombineerd in Summer in Mara: je verbouwt gewassen op je kleine boerderijtje, of verzamelt materialen om gebruiksvoorwerpen en gereedschap mee te maken. Ook kun je gerechten maken met de ingrediënten die je vindt en verbouwt. Daarnaast voltooi je verschillende quests om de verhaallijn te doen verdergaan. Al dat bouwen en koken doe je in het huisje op je eiland, en nergens anders. Eenmaal aangekomen in de grote stad kun je op verkenningstocht en praten met verschillende inwoners. Helaas komt bijna elke quest neer op het verbouwen van een bepaald gewas of het maken van een bepaald gerecht of voorwerp. Dat zou nog prima zijn, als dat niet betekende dat ik telkens in mijn boot moest springen, thuis alles te verbouwen en te maken, om vervolgens weer terug te gaan en een vervolg-quest kreeg om hetzelfde te doen. En nog vervelender: je kunt de recepten alleen inzien in het je huis waar je ook alles maakt. Het kan dus zomaar gebeuren dat je terug vaart en niet alles blijkt te hebben wat je nodig hebt. Er is wel een fast travel-mogelijkheid, maar die kost in-game geld en dat is vooral in het begin van het spel nogal lastig te verkrijgen.

4

Wanneer je vordert in het verhaal, kun je de open zee op om daar nieuwe locaties te ontdekken. Dit werkt echter ook niet helemaal praktisch als het op quests aankomt. Je kunt via je questlog kijken waar op de zeekaart je precies moet zijn, maar je kunt niet via de standaard zeekaart zien waar je questdoel ligt. En... als je vaart in je boot kun je je questlog niet openen. Dan moet je dus eerst ergens aanmeren, je boot uit, kijken op de kaart, en weer verder varen. Dat soort onpraktische keuzes wat betreft besturing en menu’s zorgen ervoor dat Summer in Mara niet zo tropisch ontspannend is als het zou moeten zijn. Dat is heel jammer, want de mooie wereld en de grappige inwoners hebben ontzettend veel potentie. Ook op zee kom je allerlei leuke figuren tegen, zoals een (vriendelijke) piraat, mooie grotten en grote en kleine nieuwe eilandjes. Afhankelijk van de tijd van de dag is er iets anders te doen.

2

Ongebalanceerd
Al die onduidelijkheid over wat je waar moet doen, leidt tot frustratie en gevoel van doelloosheid. In het begin maken de leuke personages en mooie omgeving een hoop goed, maar alles daaromheen wordt steeds minder uitnodigend. Koa heeft geen gezondheidsmetertje, maar wel een energiemeter. Elke actie haalt wat van die energiemeter af, en door te eten vul je die weer aan. Na een bepaalde tijd in de avond loopt het metertje ineens heel snel leeg en moet je gaan slapen. Ben je niet op tijd in bed, dan valt Koa neer van vermoeidheid en begin je de volgende dag met een bijna-lege meter. Je staan dan weer bij je boot of bij een hotel, dus als je net ergens anders mee bezig was kun je weer helemaal daar naartoe rennen. Wel kun je een slaapzak kopen, maar die blijkt maar voor één gebruik geschikt te zijn. Net als de duikbril. Nog meer frustratie.

6

Verder maakt het echter eigenlijk helemaal niets uit of je een dag neervalt, want er zijn geen dagen van de week. Er zijn geen maanden, geen seizoenen. Dat betekent dat je elk gewas kunt verbouwen wanneer jij er zin in hebt. Door ze elke dag water te geven, gaat het groeien sneller. Maar: als je ze geen water geeft, volgroeien ze ook tot dezelfde kwaliteit. Aangezien er nergens haast bij is, maakt het dus helemaal niet uit of je je best doet of niet. Later kun je ook dieren gaan houden, zoals kippen en schapen. De kip kun je elke dag voeren en na vier dagen krijg je in ruil daarvoor één ei. Dat voelt nogal ongebalanceerd, wat ook weer leidt tot frustratie. De kip niet voeren maakt verder niets uit, je krijgt dan gewoon geen ei. Sommige ingrediënten en materialen zijn dus onnodig lastig om te krijgen, terwijl andere dingen weer veel te simpel aanvoelen.



Conclusie
Veel van Summer in Mara voelt vooral als jammer. Niets in de gameplay geeft echt een idee van vervulling: je gewassen groeien gewoon door, je dieren zijn altijd even vrolijk. Het meeste voelt vooral als onpraktisch vormgegeven repetitief werk, en dat is niet wat je uit een game wilt halen die ontspannend en uitnodigend lijkt. De potentie is er volop: mooie omgevingen, warme personages, een goede soundtrack en een veelbelovend verhaal. Met zowel het verhaal als de omgeving wordt echter niets gedaan en zelfs de soundtrack hapert.
4
N1-score
  • + Mooie vormgeving
  • + Goede soundtrack
  • + Veel potentie...
  • - ...die al snel niet wordt waargemaakt
  • - Onduidelijkheid in quests en menu’s
  • - Doelloos
  • - Ongebalanceerd
Next articleJourney to the Savage Planet - Lekkere Metroid-vibes Previous articleVolgende vechter in Super Smash Bros. Ultimate is Min Min uit...

Reacties van gebruikers

Avatar
Jeroen K. | 24 juni 2020 20:36 | #291010
Jammer, vond deze er best interessant uitzien!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Summer in Mara

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Adventure, simulation
Ontwikkelaar: Chibig
Uitgever: Chibig
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 16 juni 2020

Screenshots