West of Dead - Roguelike meets Western Review | 18 september 2020 00:35 | Auteur: Mitch

Het roguelike genre is inmiddels bijna een cliché in de wereld van indiegames, maar zelf moest ik er lange tijd niets van hebben. Totdat West of Dead op mijn digitale deurmat viel en zijn klauwen in me zette. West of Dead mixt namelijk het roguelike genre met een tactische shooter die je bekijkt van uit een isometrisch perspectief en dat levert een verdomd verslavend spelletje op.

West of Dead vertelt het verhaal van de overleden cowboy William Mason. Overleden, want hij wordt aan het begin van de game wakker met een vlammende schedel als hoofd in een schimmige saloon. De barman informeert je vriendelijk over je locatie: het vagevuur, waar de zielen van overledenen de oversteek maken naar het hiernamaals. Aan Mason de taak om deze nieuwe wereld te verkennen en uit te zoeken wie hem vermoord heeft en waarom.

2

Maniakaal gedrocht
In de kern is West of Dead een isometrische shooter waarbij je tactisch dekking moet zoeken tijdens vuurgevechten. Als Mason kun je maximaal twee geweren dragen. Je munitie is oneindig, maar de magazijnen zijn klein en herladen zonder dekking betekent heel vaak game over. Je vijanden verstoppen zich daarbij soms in het duister, maar verspreid door de arena hangen (in het begin) vaak een aantal lantaarns. Ontvlam deze en de vijanden zijn tijdelijk versuft, waardoor ze al snel kennismaken met jouw shotgun in hun gezicht.

Hoe verder je komt in het spel, hoe intenser deze vuurgevechten worden. Zo gaan vijanden zelf dekking zoeken of elkaar genezen. Of er komt opeens een idioot gedrocht maniakaal op je afgerend die ontploft in je gezicht en de helft van je levensmeter meeneemt. Ouch. Ieder gebied heeft zo zijn eigen verassingen. Van hagedismonsters die zich Resident-Evil-stijl verschuilen in het moeras tot lompe Golems die je cover in één klap stuk slaan. De bottomline is dat het spel je continu uitdaagt om van tactiek te veranderen.

1

Bikkelen
Je verkent tussen de gevechten door een willekeurig gegenereerde, doolhof-achtige omgeving waar ook allerlei upgrades, gezondheidsdrankjes en wapens op je wachten. Het spel stelt je hierbij regelmatig voor een keuze: ga je voor extra schade of extra gezondheid? Ruil je dat ene schild om voor een bijl die je kunt gooien? Sommige wapens zijn duidelijk beter dan anderen, maar over het algemeen hangen de goede antwoorden van je speelstijl af.

Uiteindelijk ga je onvermijdelijk dood, want West of Dead is bikkelen. Dan begin je weer bij die barman, verzamel je je eerste guns en begint het hele riedeltje weer opnieuw, maar elke keer weer net even anders. Gelukkig kun je een aantal permanente veranderingen, upgrades en skills vrij spelen waardoor je toch het gevoel hebt dat je sterker wordt. Denk hierbij aan gloednieuwe wapens, grotere health potions en snellere manieren om te reizen van A naar B. Wie goed zoekt, kan zelfs een aantal baasgevechten en hele nieuwe, moeilijkere gebieden ontdekken.

Niet helemaal goud
Naast de gameplay is een van de sterkste punten van West of Dead de presentatie. Het duistere, cellshaded-stijltje valt direct op, met sterke contrasten en schaduwen waardoor je je zo in een bewegende stripboek waant. Filmische slow-down kickt in wanneer je ternauwernood een vijandelijke kogel ontwijkt. En een minimalistische, Spaanse gitaar begeleidt je voetstappen, maar valt abrupt weg wanneer gevaar zich verstopt in de schaduwen.



Het moge inmiddels duidelijk zijn dat West of Dead een verslavende aanrader is voor fans van het genre, maar niet alles wat er blinkt is goud. Het belangrijkste minpunt is dat het unlocken van permanente nieuwe wapens en upgrades erg traag gaat. Wanneer een wapen 300 witte bolletjes kost en je op een goede run van 30 minuten nog geen 40 van die bolletjes verzameld, is er wel een klein probleem. Helemaal als dat wapen eigenlijk helemaal niet zo goed blijkt, want er is geen mogelijkheid om wapens vooraf uit te testen.

Conclusie
West of Dead is een unieke combinatie van roguelike en cover-based shooter. Met een sterke setting en dito mechanics laat het spel eigenlijk alleen met de grindy upgrades steken vallen. Laat je dit echter niet teveel afschrikken om Masons ondode avonturen een kans te geven. De manier waarop gameplay, presentatie en de willekeur samenkomen, is namelijk veel te goed om te laten liggen. West of Dead is een voltreffer.
8
N1-score
  • + Sterke visuals en bakken met stijl
  • + Verslavende en tactische actie
  • - Grindy upgrades die niet altijd even boeiend zijn
Next articleLees hier al het nieuws uit Nintendo Direct Mini: Partner Showcase... Previous articleMonster Hunter Stories 2: Wings of Ruin aangekondigd voor Nintendo...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

West of Dead

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Roguelike Top-down Shooter
Ontwikkelaar: Upstream Arcade
Uitgever: Raw Fury
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 26 augustus 2020

Screenshots