De gamewereld in het jaar 2000 Special | 23 september 2020 13:00 | Auteur: Erik

GameQube.nl is nog geen vijftien minuten na de aankondiging van de Nintendo GameCube opgericht, op 24 augustus 2000. Deze console werd eindelijk uit de doeken gedaan op Space World, een spelevenement dat The Big N destijds jaarlijks hostte. De E3? Die werd door Nintendo niet belangrijk genoeg geacht. Dat de gamewereld er in het jaar 2000 anders uit zag, is dus wel duidelijk. Wij nemen je mee op een tripje door de tijd, naar het jaar waarin onze website het levenslicht zag.

Het jaar 2000 kun je voor Nintendo het beste vergelijken met 2016. Jeweetwel, toen Nintendo enkel met The Legend of Zelda: Breath of the Wild naar de E3 kwam. Een tussenjaar. Een jaar dat nog even overbrugd moest worden tot de volgende generatie. De Nintendo 64 had de strijd met de gigantisch succesvolle PlayStation al verloren. Wat het nog moeilijker maakte, was dat Sony zijn volgende stap al had gezet met de PlayStation 2. Daarnaast werd begin dat jaar ook nog eens bekend dat Microsoft zich op korte termijn ging mengen in de strijd met haar eigen console.

Het was toen al duidelijk dat het aan de Dolphin (codenaam voor de Nintendo GameCube) en de Game Boy Advance was om nieuw leven erin te blazen. Maar zover was het nog niet. In 2000 waren de Nintendo 64 en de Game Boy Color nog even aan zet. Sterker nog: in dit jaar verkocht Nintendo haar 100 miljoenste Game Boy.

Gamewereld2000_GameBoyColor
Pokémon was letterlijk overal in het jaar 2000. Hier een speciale Pikachu-editie van de Game Boy Color.

Lanceerperikelen
Dat twintig jaar geleden een andere tijd was, blijkt niet alleen uit de platformen die toen de hoofdrol speelden (SEGA had toen zelfs nog zijn eigen console!). Het was het jaar waarop Retro Studios en Metroid voor het eerst samengebracht werden. Iedereen was nog altijd in de ban van Pikachu en de zijnen. En de hele ontwikkelaarswereld nog in een wat jongere, meer onbezonnen status. Na de E3 kon je nog gezellig een handje schudden met Miyamoto, en Japan was overduidelijk nog de grootste prioriteit van Nintendo en haar partners. Dit laatste blijkt niet alleen uit het ontbreken van de onthulling van de Nintendo GameCube op de E3, maar ook doordat dat spellen hier vaak maanden of soms jaren later uitkwamen.

Neem bijvoorbeeld Pokémon. Het is tegenwoordig ondenkbaar dat Pokémon-spellen niet gelijktijdig over de hele wereld verschijnen. Dit was rond de eeuwwisseling wel anders, ondanks dat de franchise toen (bizar genoeg) veel populairder was dan nu. Waar Japan in 2000 aan de slag mocht met de derde versie van tweede generatie Pokémon-spellen, Pokémon Crystal, konden wij in Europa nog maar net genieten van Pokémon Yellow. Het zou nog tot 6 april 2001 duren voordat Pokémon Gold & Silver hier überhaupt uitkwamen. Paper Mario? Japan: 11 augustus 2000. Europa: 5 oktober 2001 (!).

Nintendo Space World
Volgens Miyamoto en de zijnen kon de E3 tijdens de eeuwwisseling nog steeds niet op tegen hun eigen evenement, Space World. Deze organiseerden ze al sinds 1989, en hier werden onder andere de Super Nintendo (1989) en de Nintendo 64 (toen nog: Project Reality, 1993) aangekondigd. Het event duurde drie dagen: één voor de pers en twee voor gretige Japanse Nintendo-fans. Voor lange tijd waren hun allergrootste aankondigingen alleen hier te proeven.

Zo ook bij Space World 2000, waarin niet alleen de Game Boy Advance, maar ook de Nintendo GameCube officieel onthuld werd. Aan de ene kant een handheld die zich qua krachten kon meten met de Super Nintendo, en aan de andere kant een paarse kubus, klaar om wraak te nemen op Sony. De spellen? Mario Kart Advance, Super Smash Bros. Melee, Luigi’s Mansion, Super Mario 128 en The Legend of Zelda 128. Vooral laatstgenoemde heeft een beruchte status gekregen, gezien de uiteindelijke game, The Legend of Zelda: The Wind Waker, in geen enkel opzicht op deze technische demo leek.

Interessant detail: Uiteindelijk zou het de één na laatste editie van Nintendo Space World blijken. In 2001 stopte het evenement. Die eerder genoemde E3 bleek toch wat te machtig (en interessant) geworden.

Gamewereld2000_NintendoSpaceWorld2000_2
Het evenement heette pas Space World sinds 1997. Daarvoor ging het onder de naam Shoshinkai, wat letterlijk 'aanvangsfeest' betekent.

De games van 2000
Dit neemt gelukkig niet weg dat bezitters van een Nintendo-platform in 2000 werden getrakteerd op een aantal fenomenale releases. Zelda-fans werden geteisterd door de mysteries van Clock Town in The Legend of Zelda: Majora’s Mask en liefhebbers van 3D-platformers werden op hun wenken bediend met het fenomenale Banjo-Tooie (die kwam hier pas in 2001 uit). Rare was sowieso goed bezig, want ook het spirituele vervolg op GoldenEye 007, Perfect Dark, wist de torenhoge verwachtingen waar te maken. Daarnaast mogen we niet vergeten dat de wereld dit jaar voor het eerst kennismaakte met de legendarische tegenhanger van Luigi: Waluigi. Tot op de dag van vandaag een favoriet Super Smash Bros.-kandidaat.

Noemenswaardige Nintendo-games van 2000:

• Banjo-Tooie (N64)
• Donkey Kong Country (GBC)*
• Excitebike 64 (N64)
• Mario Tennis (N64)*
• Paper Mario (N64)
• Perfect Dark (N64)*
• Pokémon Puzzle Challenge (GBC)
• Pokémon Stadium (N64)*
• Pokémon Yellow: Special Pikachu Edition (GBC)*
• The Legend of Zelda: Majora’s Mask (N64)*
• Wario Land 3 (GBC)*

*Dit spel kwam in 2000 ook uit in Europa.

Gamewereld2000_TheLegendofZeldaMajorasMask_2
You've met with a terrible fate, haven't you?

Op naar de toekomst
Toch stond 2000 ook in teken van doorschuifaankondigingen. Games die werden getoond voor de Nintendo 64, maar later de overstap maakten naar de Nintendo GameCube. Een befaamd voorbeeld hiervan is Rare’s Dinosaur Planet, wat later omgedoopt werd tot Starfox Adventures. Of hun Kameo, dat uiteindelijk zelfs de overstap maken naar de Xbox (360). En dat enge horrorspel dat furore maakte op de kubus? Jep, Eternal Darkness werd op de E3 van 2000 nog getoond als een Nintendo 64-game. Oh, en hetzelfde gold voor Resident Evil 0.

Geen wonder: Nintendo, maar ook andere ontwikkelaars, zaten met hun hoofd overduidelijk bij de toekomst. En juist met die gedachte is GameQube.nl destijds ook ontstaan!
Next articlePoint-and-click adventure When the Past was Around krijgt trailer... Previous articleDonkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest nu te spelen via Nintendo...

Reacties van gebruikers

Avatar
Fl@ppy | 23 september 2020 16:02 | #292001
In dat jaar kocht ik mijn GBC van mijn krantengeld. En kocht ik de N64 over van mijn neven. Goede oude tijd. De GC kocht ik pas toen ik de reclame van TWW zag en na de Oracle games op de GBC wel toe was aan een 3D Zelda. Voor mij een mooi jaar om na 6 jaar eens van de SNES af te stappen.
Avatar
Mitch | 24 september 2020 14:00 | #292010
Wario Land 3 was de shit!

Voel me wel oud na het lezen van dit stukje...
Avatar
ribbelchips | 25 september 2020 09:51 | #292018
In 2000 had ik mijn eerste Nintendo periode (NES-SNES) al een paar jaar afgesloten. N64, Pokémon en de GBC, maar vooral dat lelijke vroege 3D waren niet mijn ding. Het begon pas in 2001 weer met de Cube en GBA.

Ik speelde vooral op PC. Red Alert 2, Unreal Tournament 2000 enzo. En af en toe een keer wat FIFA met vrienden op de PSone. Of nog gewoon Mario Kart en SF II op de good old SNES trouwens.

Ik dacht trouwens altijd dat N1 voort was gekomen uit Cubezone.nl. Daar kwam ik (in tegenstelling tot GameQube,nl) best veel. Rond die tijd kwam ook GameForum.nl (DGnet) online, wat later InsideGamer werd. Daar heb online de meeste tijd versleten.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.