Shantae: Risky’s Revenge – Director’s Cut Review | 24 oktober 2020 14:00 | Auteur: Martijn

Shantae is dé grote ster van ontwikkelaar WayForward! Sinds haar eerste game op de Game Boy Color uit 2002 zijn al vijf magische avonturen over deze populaire Half-Genie Hero gemaakt. De reeks evolueerde van ‘simpel 8-bit spelletje’ tot speelbaar tekenfilmavontuur, met steeds groter succes. Hoewel Shantae dol is op alle aandacht en nog nét geen sterallures krijgt, moet WayForward op een bepaald moment hebben besloten: “eigenlijk moeten alle belevenissen van Shantae overal en altijd speelbaar zijn”. Deze games verschijnen allemaal op de Nintendo Switch, met nu ook het tweede deel uit de serie beschikbaar. Is Risky’s wraak na alle jaren nog steeds zoet?

Risky Boots, piratenkapitein en aartsvijand van Shantae, wil wraak! Nadat ze in het eerste spel werd verslagen, heeft Risky intussen een nieuw plan om het onze paarsharige heldin moeilijk te maken. Het draait allemaal om een oude olielamp, die in de verkeerde handen Sequin Land kan verwoesten. Gelukkig heeft deze lamp nog geen kracht, omdat de magie ervan in drie delen is gesplitst. Shantae reist door het hele land om deze verborgen fragmenten te verzamelen, zodat Risky deze niet kan bemachtigen voor haar eigen slechte bedoelingen.

shantae_riskys_revenge_nintendoswitch01

Simpelere tijden
Shantae: Risky’s Revenge verscheen voor het eerst in 2010, op de Nintendo DS. Er waren nog geen getekende HD graphics, geanimeerde cutscenes of gesproken dialogen. Dit mag de pret echter niet drukken, want de nog steeds knappe pixelgraphics zorgen voor een kenmerkende fantasievolle sfeer en kleurrijke stijl. In vele opzichten werd hier voortgebouwd op de eerste Shantae-game en de basis gelegd voor alle toekomstige vervolgen. Dit geldt ook voor de soundtrack, waarmee componist Jake Kaufman (ook bekend van onder andere Shovel Knight) wederom de juiste toon zette.

Op de Nintendo Switch is nu Shantae: Risky’s Revenge – Director’s Cut verschenen. Dezelfde versie die in 2016 op de Wii U uitkwam. Deze uitgave kenmerkte zich door het toevoegen van nieuw artwork bij dialogen tussen personages en een moeilijkere modus na het uitspelen van het spel. Helaas is de Nintendo Switch-versie compleet identiek, al blijft een goede game ongeacht de leeftijd kwalitatief in orde. Wat extra moeite had echter niet misstaan, zeker nu Shantae een vaste stemactrice heeft en je zowel grafisch als technisch niet meer vastzit aan de beperkingen van de Nintendo DS. Wederom een gemiste kans, al levert het spel gelukkig nauwelijks in aan charme of stijl.

shantae_riskys_revenge_nintendoswitch03

Gevarieerde veranderingen
Al bij al is deze game niet eens slecht verjaard. Shantae: Risky’s Revenge evolueerde de formule waar de serie het bekendst mee is geworden. Het is een non-lineaire platformgame, waarbij je naast behendig springen en met je paardenstaart slaan steeds op zoek bent naar een bepaald item of nieuwe vaardigheid. Deze heb je nodig om het totale Sequin Land te kunnen verkennen, totdat je ieder hoekje op de plattegrond hebt doorzocht. De wereld is aanzienlijk groot en het spel is niet altijd even duidelijk in wat je moet doen. In backtracken en ronddwalen zit een zekere irritatie, maar het geeft ook voldoening obstakels te overwinnen, puzzels op te lossen en steeds meer van de spelwereld te zien.

Om verder te komen leert Shantae gaandeweg een aantal onmisbare transformaties. Door de juiste dansbeweging verandert ze dan zo in een aap, die langs de muren kan klimmen om kleine of hoge doorgangen te verkennen. Als olifant breekt Shantae met gemak door blokken steen of vijanden heen. Wanneer ze in een zeemeermin transformeert, is het mogelijk om onder water te zwemmen en doorgangen te vinden. Het is leuk om te ontdekken wat je in iedere vorm kunt.

Het spel is vrij gul met gems, de valuta die je kunt spenderen in de winkel van Scuttle Town. Zorg ervoor dat je altijd de nodige extra energie of magie inslaat. Je kunt er ook magische wapens kopen, zoals een schietbare vuurbal of een geladen donderwolkje. Even een tip: voorkom onnodig backtracken door deze items steeds op zak te hebben. Ze komen soms onverwacht van pas, ervoer ik op de moeilijkere manier.

shantae_riskys_revenge_nintendoswitch05

Shantae: Risky’s Revenge doet een aantal dingen juist, die ik normaal niet zo fijn vind in een platformgame. Zo beweeg je in sommige gebieden niet alleen van links naar rechts, maar spring je ook tussen voor- en achtergrond. Er zijn puzzels waarbij je schakelaars in een bepaalde stand moet zetten om een andere doorgang te krijgen. Het is sowieso veel zoeken, maar Shantae: Risky’s Revenge weet het toch logisch en haalbaar te houden. Concepten waar platformtitels vaker de mist mee ingaan, omdat het een enorme warboel kan worden, maar wat hier gelukkig wel goed uit de verf komt. Verdwalen is niet moeilijk, maar de levelbouw en structuur zitten goed in elkaar, waardoor het allemaal niet te overmatig complex wordt. Dit draagt allemaal bij aan de variatie, waarvan het spel genoeg aan boord heeft.

De olifant blaast het verhaaltje uit
Shantae: Risky’s Revenge is een relatief kort avontuur. Er zit op zich genoeg inhoud in, maar na een bepaald punt komt het avontuur redelijk snel tot zijn einde. Persoonlijk had ik nog wat meer dungeons of baasgevechten verwacht. Nu voelde het een beetje afgekapt aan, al komt dat mogelijk ook door alles wat Shantae in de vervolgen heeft meegemaakt.

Na het uitspelen kun je jezelf eventueel vermaken met het compleet sparen van verborgen objecten of je wagen aan de moeilijkere Magic Mode. Deze modus ontgrendel je wanneer je het spel voor het eerst uitspeelt, wat mij zo’n zeven uur koste. Dit kan echter veel sneller als je eenmaal de weg kent. Helaas is er geen échte meerwaarde om alles te verzamelen of het spel uit te spelen in Magic Mode, behalve dat je dan kunt opscheppen over dat toch maar mooi gedaan te hebben.

shantae_riskys_revenge_nintendoswitch07

Conclusie
Na alle jaren is Shantae: Risky’s Revenge nog steeds leuk om te spelen. Het blijft een vrolijk en kleurrijk platformspel, met hier en daar een komische noot en voldoende variatie in gameplay. Het spel heeft een aansprekende sfeer en charme. In stijl van het Metroidvania-genre is er veel te verkennen en ontdekken. Soms is het nogal zoeken, maar er is een eerlijke uitdaging. Dat wil niet zeggen dat je in deze titel niet langdurig doelloos gaat rondlopen, maar het is een goed teken als je nóg meer wilt van een titel, nadat je deze hebt uitgespeeld. Het einde kwam voor mijn gevoel iets te snel en zeker in een heruitgave had nét iets meer niet misstaan. Gelukkig kunnen we tegenwoordig aan de slag met een heleboel Shantae-games voor meer van haar avonturen, al is Shantae: Risky’s Revenge ook nog steeds zeer de moeite waard!
7,6
N1-score
  • + Kleurrijke en sfeervolle pixelgraphics
  • + Goed levelontwerp en structuur
  • + Soundtrack is nog steeds aanstekelijk
  • + Nieuwe gebieden en vaardigheden ontdekken
  • - Heruitgave van de Wii U heruitgave
  • - Soms lastig de juiste voortgang te vinden
  • - Langdurig backtracken of doelloos ronddolen is frustrerend
  • - Einde kwam wat eerder dan verwacht
Next articleNintendo kondigt camera control update aan voor Super Mario... Previous articleVANAVOND: Livestream - Pokémon Sword & Shield: The Crown Tundra

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

shantae: Risky's Revenge - Director's Cut

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Metroidvania
Ontwikkelaar: WayForward
Uitgever: WayForward
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 15 oktober 2020

Screenshots