Bakugan: Champions of Vestoria - Bakujammerdan Review | 03 november 2020 15:00 | Auteur: Mitch

Er zijn door de jaren heen verschillende Pokémon-'klonen' verschenen en Bakugan moet wel één van de meest opzichtige zijn. Jij bent een jonge tiener. Je hebt beesten die in ballen zitten. Ze vechten tegen elkaar. En natuurlijk is er een of ander toernooi waarbij er maar één de beste kan zijn. Gotta Bakucatch 'm...ok, nee zo ver gaat het nog net niet, maar de vergelijking is snel gemaakt. Kan Bakugan zijn bronmateriaal voorbijstreven?

Statement
Pokémon Sword en Shield zijn spellen die ik vooral zie als een gemiste kans, doordat ze weinig ambitie hadden. Met verouderde graphics, een statische wereld en een oersaaie campaign maakte Pikachu en co. op de Nintendo Switch geen sterk statement. Wayforward Games probeert met de Nintendo Switch-exclusive Bakugan: Champions of Vestroia nu een gooi te doen naar de titel. En ik zal je alvast maar verklappen dat ik liever drie uur naar de Nintendo 64-bomen in Sword en Shield staar, dan dat ik nog één minuut langer Bakugan speel.

Bakugan_ChampionsofVestroia_NintendoSwitch_02

Ok, dat is een best een heftig statement, dus dat zal ik toelichten. In Bakugan creëer je een twaalfjarige in de character creator en praat je met de andere kids in de buurt, totdat je jouw eerste Bakugan vindt. Dit zijn flinke monsters en zoals we allemaal weten, moet je dan jouw monster kunstmatig opsluiten in een soort bal en alleen naar buiten laten om de Bakugan van andere tieners in elkaar te slaan. Na wat horten en stoten van de framerate kom je vervolgens in een gevechtsarena terecht.

Energiebolletjes
Het is in deze gevechten dat Bakugan zich duidelijk probeert te onderscheiden van Pokémon. Je kiest namelijk niet passief aanvallen uit een menuutje, nee, je mag jezelf helemaal het schompes rennen om energiebolletjes te verzamelen zodat je überhaupt kunt aanvallen. De monsters knokken dus in het midden en de vege tienerlijfjes van jou en je tegenstander rennen in cirkels er om heen. Geinig concept, maar helaas kom je er al snel achter dat de uitvoering flink te wensen overlaat.

De energie die je moet verzamelen, verschijnt namelijk volledig willekeurig op het veld. Dat betekent dat het grotendeels een kwestie van geluk is of jij als eerste bij zo'n bolletje bent, of dat de CPU 'm voor je neus weg graait. Dat is dus één probleem, maar nog los daarvan gaat het bolletjes verzamelen al na een handjevol gevechten stierlijk vervelen. Gevechten duren door het balletjeslopen véél langer dan bij Pokémon of andere turn-based RPG's, zonder dat het strategisch iets toevoegt.

Suffe quests
Wat niet helpt, is dat er naast de gevechten nauwelijks iets te doen is. Tenzij je de meest doodse en kale spelwereld uit 2020 wilt 'verkennen'. Nee even serieus, je dacht dat Sword en Shield karig waren qua budget? In Bakugan heeft de stad waarin je begint nog niet eens muziek. Er zijn bijna geen cutscenes of in-game personages die animaties hebben: alles is tekstwolkjes en portretjes. Oh, en de framerate hapert bij het laden van een gevecht en veel aanvallen delen dezelfde animatie.



Er is letterlijk NIETS te doen in de spelwereld verder, op wat suffe fetch quests na van het niveau 'verzamel 4 voetballen!'. Nog een ergernis is het feit dat je wel een kaart hebt, maar geen mini-map. Oh en had ik al genoemd dat de toch al kleine gebiedjes continu een soort laadscherm hebben als overgang? Ok, ehm laat ik iets positiefs noemen. De monster designs zijn ok. Ja sorry Bakugan, je maakt het me echt niet makkelijk.

Laat ik zo aan het einde van de recensie nog even heel hard proberen om mijn innerlijke twaalfjarige op te roepen. Want ik behoor met mijn 28 jaar natuurlijk niet helemaal meer tot de doelgroep. Had twaalfjarige Mitch dit de shit gevonden? Nou, als ik terugdenk aan wat er toen in de winkels lag dan denk ik aan Megaman Battle Network, Medabots...nee sorry Bakugan, dit ga je ook niet winnen. Als je megafan bent van Bakugan dan kun je hier misschien nog wat fun uit halen, maar voor de rest geldt: blijf hier ver vandaan.

Conclusie:
Bakugan: Champions of Vestroia faalt op bijna elk gebied als videogame. De gameplay is langdradig en herhalend, de spelwereld is doods en op technisch vlak blijft men steken ergens tussen de Nintendo 3DS en de Nintendo Switch. Als Pokémon Sword en Shield de McDonald's onder de monstervangspellen zijn, dan is Bakugan de afgedankte kroket die je uit de muur trekt om twee uur 's nachts.
4
N1-score
  • + De muziek is ok
  • + De monster designs zijn ok
  • - Langdradige en herhalende gameplay
  • - Een levenloze spelwereld
  • - Alles voelt low-budget
Next articleNieuwe gamereleases november 2020: terug naar Hyrule Previous articleEuropese top 15 eShop downloads oktober 2020 is bekend

Reacties van gebruikers

Avatar
Debinir | 05 november 2020 12:38 | #292574
Wat een gedrocht van een spel

Kinderen en fans van de serie verdienen beter

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Bakugan: Champions of Vestroia

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Ontwikkelaar: WayForward
Uitgever: Warner Bros. Interactive
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Ja
Aantal spelers online: 2
Releasedatum: 03 november 2020

Screenshots