Remasters: melk of koekjes? Special | 06 november 2020 08:00 | Auteur: Kitty

De discussie rondom het heruitgeven van games is niet nieuw. Al een paar jaar speelt de vraag of de ‘nostalgische goudkoorts’ een blijvertje is. Het lijkt er ondertussen wel op. Remakes genereren meestal nog wel enthousiasme, maar remasters worden steeds honender ontvangen. Met enige regelmaat omschreven als ‘lekker melken’. Is die negativiteit wel terecht?

249

Remaster of remake?
Een remaster voor een game is eigenlijk een nieuw likje verf. De grafische kwaliteit wordt opgeschroefd en in sommige gevallen komt er nog een vernieuwde soundtrack en/of voice-overs, en worden prestaties verbeterd. Bij wat nieuwere games wordt er meestal ook een volledig pakket van gemaakt met alle beschikbare DLC. Een remake gaat een behoorlijke stap verder: het originele spel wordt in feite volledig opnieuw gebouwd met moderne bouwstenen. Denk bijvoorbeeld aan The Legend of Zelda: Link’s Awakening. De volledige visuele stijl is aangepast, en er zijn een paar extra’s toegevoegd die passen bij de unieke functionaliteiten van de Nintendo Switch.

TheLegendofZeldaLinksAwakening_NintendoSwitchGameBoyColor_03

Waarom kiezen ontwikkelaars voor remasters?
Een voorname reden voor uitgevers om een spel opnieuw uit te geven is puur de herkansing zelf. Sommige spellen kwamen in de verkeerde tijd uit of op de verkeerde console, maar waren in feite wel heel goed. De impact kan heel anders zijn op een andere tijd en plaats. Dat is op de Nintendo Switch wel goed terug te zien. De Wii U was in het algemeen geen populaire console, terwijl zijn opvolger een veel grotere markt weet te bereiken.

Een remaster kan daarnaast een geheel nieuw publiek aanspreken met een geliefde titel. Dit gaat wel voornamelijk op voor jongere gamers en games uit oudere generaties. De Wii en de Wii U losten dit op met backward compatibility, maar deze oplossing is er niet voor de Nintendo Switch. Niet iedereen heeft elke console (nog) in huis staan, of de middelen om ze aan te sluiten. En daarbij: niet elke remaster komt van een oude Nintendo-console. Zo hebben we ook The Elder Scrolls V: Skyrim en BioShock gekregen. Met zo’n heruitgave wordt dus een (gedeeltelijk) nieuwe markt aangeboord.

10

Ook is er een subtieler voordeel: ontwikkelaars gebruiken remasters als een manier om te oefenen met nieuwe hardware, voordat ze een volledig nieuwe game gaan maken in de serie. De kwaliteit van het vervolg kan er dus beter op worden, als de developers eerst een testronde hebben gemaakt met een game die er al was. Voor veel huidige remasters kan dat argument echter bijna niet meer opgaan: de Nintendo Switch is er al lang genoeg.

En uiteraard is er nog het kostenplaatje. Met een remaster steek je veel minder werk in een eindproduct dat vaak wel voor nieuwprijs in de winkelschappen verschijnt. Developers geven (uiteraard) ontzettend weinig informatie over de kosten van een remaster. Wel verschillen deze sterk per game: hoe ouder de titel, hoe meer nieuw artwork er nodig is. Bij nieuwere games hoeven er relatief minder verbeteringen te worden doorgevoerd. Dan is er nog een bijkomend voordeel: remasters kunnen grotendeels worden uitbesteed aan externe partijen. Al het bronmateriaal is er immers al. Dat houdt de interne developers vrij om te werken aan nieuw materiaal.

50

Waarom kiezen spelers remasters?
In een interview van Tom’s Guide met Sartori Bernback, analist voor Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR), vertelde Bernback over de groeiende populariteit van remasters: “Spelers stemmen met hun portemonnee”. De games verkopen goed, dus er worden meer remasters gemaakt. Verder stelde hij dat spelers wel degelijk waarde hechten aan de betere grafische kwaliteit, vooral omdat er veel remasters zijn waarvan de voorganger nog met gemak te krijgen is voor de helft van de prijs.

Nog een reden is er voor zowel de speler als de uitgever: het verhaal. Sommige spelreeksen hebben een verhaal dat (deels) overloopt in een volgende deel. Nieuwe fans van een langlopende reeks kunnen dankzij remasters ook de klassiekers met gemak aanschaffen. Nu zijn er weinig tot geen Nintendo-games niet te begrijpen als je de voorgaande delen niet gespeeld hebt, maar er zijn wel reeksen waarbij het leuk is om de oudere delen te doorlopen. Is de Nintendo Switch je eerste console, dan zijn er een hoop klassiekers die wellicht de interesse wekken.

33

Waarschijnlijk de sterkst wegende emotie voor het herspelen van oude games is nostalgie. Wetenschappers stelden dat nostalgie “niet alleen gezien moet worden als een zoektocht naar veiligheid in het verleden, maar ook als een middel om zich te oriënteren op de weg die voor ons ligt in de onzekerheden van het heden”. Prachtig, niet? Teruggrijpen naar het verleden is een manier om jezelf emotioneel opnieuw te binden met ‘betere tijden’. Net als met vrijwel alle andere dingen kan die behoefte worden ingezet om geld mee te verdienen: het verleden naar het heden halen in de vorm van heruitgaves van games. Videogames lenen zich zelfs extra goed als nostalgisch medium, omdat ze zo interactief zijn. Je kijkt niet alleen naar dingen uit het verleden, je kan er ook nog dingen mee doen. Wij blij, zij blij.

2

Hoe goed verkopen die remasters?
De verkoopcijfers van veel games zijn nog vrij lastig te vinden, laat staan de omzet en de winst. Een paar voorbeelden van Nintendo-games die een remaster (dus geen remake) hebben gekregen op de Nintendo Switch:

• Bayonetta 2 verkocht 300.000 stuks op de Wii U en 400.000 op de Nintendo Switch.
• Donkey Kong Country: Tropical Freeze verkocht 1,98 miljoen exemplaren op de Wii U en 2,25 miljoen op de Nintendo Switch, waarmee hij de 19e plek van best verkopende Switch-games kreeg. Ook kreeg laatstgenoemde versie betere reviews. De toevoegingen waren een lagere moeilijkheidsgraad en Funky Kong als speelbaar personage.
• Mario Kart 8 verkocht 8,45 miljoen maal op de Wii U, en was daarmee de bestverkopende game op deze console. Mario Kart 8 Deluxe is meer dan 26,74 miljoen keer over de virtuele toonbank gegaan en is de bestverkopende Nintendo-Switch game (hij werd even ingehaald door Animal Crossing: New Horizons, maar in juni heroverde hij zijn positie). Mario Kart 8 Deluxe heeft wel relatief veel verbeteringen ten opzichte van de Wii U-versie, maar het blijft in de basis grotendeels dezelfde game.
• Xenoblade Chronicles verscheen origineel op de Wii en verkocht hier 200.000 stuks. Er verscheen een minder succesvolle port op de Nintendo 3DS, maar Xenoblade Chronicles: Definitive Edition op de Nintendo Switch verkocht 1,32 miljoen keer.
• De Wii-versie van Captain Toad: Treasure Tracker verkocht 155.000 keer in Japan. De Nintendo 3DS-port deed het slechter met 42.818 stuks, maar de Nintendo Switch-versie ging er vandoor met de hoofdprijs: 240.000 stuks in Japan. Wereldwijd waren het 1,18 miljoen stuks, maar de cijfers voor de voorgaande versies zijn niet bekend.

3

Meesterlijke remasters
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het punt is duidelijk: remasters doen het goed. Is het dan echt zo erg, dat er zoveel remasters uitkomen? Dat denk ik niet. Zoals Bernback al zei, stemmen we met onze portemonnee. Verkoopcijfers laten zien dat de meerderheid vóór remasters stemt. En blijkbaar is dat stukje nostalgie niet alleen leuk, maar ook nog eens nuttig voor ons emotioneel welzijn. En het maken van die remasters gaat in de meeste gevallen ook niet 'ten koste van' de nieuwe games waar we met zijn allen op zitten te wachten. Over de prijskaartjes van de remasters valt zeker nog te twisten, maar wat mij betreft hoeft Nintendo niet op te houden met hun klassiekers in een nieuw jasje te steken.
Next articleArtwork van hoofdpersonages in Bravely Default II verschenen Previous articleVerken vanaf 3 december de werelden van Eten, Slapen en Spelen...

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 06 november 2020 08:52 | #292595
Als je argument de verkoopcijfers zijn, dan denk ik niet dat dit afdoende is om te zeggen dat we niet mogen klagen. Ik zie nog twee elementen en dat is prijs en type releases.


1. Fijn voor Nintendo dat deze ports verkopen, maar wat nou als je al die games al hebt gespeeld? Is het dan een fijn gegeven dat je dit nog een keer kan/mag doen op huidige Nintendo hardware (in worst case slechts een paar jaar later), maar dan voor de volle mep?
Volgens mij gaat het daar meer om.

Ik wil -bijvoorbeeld- best vergeven dat Pikmin 3 een matige port is als deze niet fullprice was. Als hij net als de Wiiu versie 24.99 was zou je niemand horen klagen en zou ik hem ook weer kopen.

2. Of als men naast de ports ook een evenredig aantal grote games zou uitgeven, maar dat zien we ook niet. Zeker niet dit jaar. Als je van Nintendo houdt dan is de keuze dit jaar enorm karig gebleken. Tenzij.... je dure ports koopt van oude Nintendo games. De hoeveelheid ports staan niet helemaal in verhouding met nieuw materiaal.
Avatar
Fl@ppy | 06 november 2020 09:30 | #292597
Ik weet dat xenoblade een beperkte oplage kreeg, maardat er maar 200.000 van waren, daar schrik ik van. Wat een game was dat, het deed de wii tot het uiterste gaan. Ik vind remasters wel leuk, maar koop ze bijna nooit. Voor de Zelda games wil ik nog wel eens een uitzondering maken en hoop dat we volgend jaar veel zelda krijgen!
Avatar
Zelda | 06 november 2020 10:04 | #292598
Ik vind de remasters helemaal niet zo erg, zeker niet als er extra features en content bijzit wat het origineel niet had (zoals gameplay improvements of local multiplayer ofzo). Sommige games heb ik voor het laatst 10 jaar (!) geleden gespeeld, en het feit dat ik het dan op een Switch heb, is voor mij echt een zegen. Ik speel denk ik 70% docked en 30% handheld. Bijvoorbeeld Xenoblade Chronicles: Definitive Edition zowel docked als handheld te spelen is echt wel het geld waard vind ik.

Dat gezegd hebbende, prijs is wel een issue, zoals koekiemonster ook al aangaf. Maar dat is echt typisch Nintendo - elke game komt voor de volle mep in de winkel. Kijk bv naar PlayStation of Xbox - veel gunstiger als een remaster daar komt. Gelukkig zijn er sommige games op de Switch die ook een prima prijskaartje hebben voor remasters (No More Heroes is bv 19,99, en er is zelfs 10% korting nu op dit moment).

Het voor- en nadeel van Nintendo is dat ze games maken voor iedereen. Soms zit er een jaar tussen (zoals dit jaar) met wat minder games voor ons en meer de focus op de bredere markt. Is ook maar subjectief natuurlijk, want ik geniet bijvoorbeeld ook van titels zoals Ring Fit Adventure. Sure, heb veel liever een Metroid of Zelda, maar ik beschouw mijzelf dan ook Nintendo fan, en niet perse een franchise fan (zeg ik heel ironisch met mijn username en avatar haha).
Avatar
FalconPawnch | 06 november 2020 22:35 | #292600
om een heel lang verhaal kort te maken: voor nieuwe / jonge gamers is het een nieuwe game. Voor de veteranen is het gewoon ouwe meuk of ook wel nostalgie.

Er zijn altijd voor- en tegenstanders, maar bij compleet nieuwe games is het aantal voorstanders groter. M.a.w.: nieuwe games maken meer mensen blij dan remakes/remasters.

Ik denk dat het gewoon easy developing is. Je hebt al een voorgekauwde game die je hier en daar wat verbetert en tadaaa. 'nieuwe' game. Noem het definitive/deluxe/complete edition of iets in die trend. Profit. Voor Nintendo is het natuurlijk gewoon een slimme zet. Ze maken er voldoende omzet mee. Maar het wordt ze echt niet alleen maar in dank afgenomen. De Switch is een beetje een Wii (U) port console geworden en dat vind ik persoonlijk erg jammer want ik had een Wii U met Nintendo-only games.
Avatar
Debinir | 06 november 2020 23:47 | #292601
collapse
Het feit dat "Lekker Melken" een officieel N1 artikel gehaald heeft is opzich wel geweldig
Avatar
Patrick | 07 november 2020 09:36 | #292602
Reactie op post #292601 van Debinir
Podcast van 19 oktober al geluisterd? Smile
Avatar
ThanosReXXX | 08 november 2020 13:30 | #292611
collapse
De Wii-versie van Captain Toad: Treasure Tracker? Wink

Maar alle gekheid op een stokje: ik vind remasters/remakes prima. Meer dan, zelfs.
Ik ben er de persoon niet naar die alleen maar naar zichzelf kijkt en denkt: "nou, lekker dan, die game heb ik allang gespeeld, wat een goedkope rotstreek van Nintendo om die opnieuw uit te brengen", simpelweg omdat ik weet dat miljoenen mensen die games NIET eerder hebben gespeeld, en aangezien ik niet alleen op de wereld ben, houd ik daar rekening mee.

Daarnaast zijn sommige games tof genoeg om opnieuw te spelen, in afwezigheid van volledig nieuwe games, dus ook om die reden vind ik het absoluut geen negatief iets.

Ik ben het echter wel eens met de mensen die bezwaar hebben tegen de bedragen die ervoor gerekend worden, al is het maar deels: je moet wèl realistisch zijn, dus bijvoorbeeld vragen (eisen) dat een remaster van Pikmin 3 maar 29 euro of zo mag kosten, is natuurlijk belachelijk.

Ja, de game is er al en er is slechts een likje verf of een poetsdoekje overheen gehaald en er zijn alleen kleine verbeteringen en extra's toegevoegd, maar besef wel dat al was de game er al, hij moet wel geport worden naar een totaal andere architectuur (van Wii U/PowerPC naar Nvidia's custom Android platform) wat zeker het nodige optimalisatie werk en dus de nodige manuren vereist, en daarnaast is er natuurlijk nog het bijkomende kostenplaatje voor de nieuwe media, dus de cartridges en de verpakkingen, en natuurlijk de marketing.

Allemaal processen die uiteraard voor een deel terug gewonnen worden via de consument, en dat is niet meer dan normaal, want dat gebeurd met letterlijk ieder product of iedere dienst die je je maar kunt bedenken. Daarnaast is het remaster/remake verhaal natuurlijk ook niet exclusief voor Nintendo, dus als we het hen gaan aanrekenen, dan moeten we net zo kritisch zijn naar Microsoft en Sony, want die doen wat dat betreft niet onder voor Nintendo, al lijkt dat soms wel zo, door meerdere factoren.

Kortom: wat mij betreft blijven de remakes komen, en is het ook mooi dat Wii U remasters een nieuwe, echte kans krijgen op een platform dat wèl goed verkoopt, zodat zeker een bepaald aantal titels eindelijk de aandacht en het publiek krijgen die ze ook daadwerkelijk verdienen.
Avatar
waliwal | 08 november 2020 13:45 | #292612
Reactie op post #292611 van ThanosReXXX
collapse
SpongeBob Battle for Bikini Bottom is opnieuw gebouwd en is op PC, XBOX, PS4 en Switch te koop voor 30€. Pikmin hoeft echt niet voor 60€ verkocht te worden met de minimale aanpassingen voor die port.
Avatar
ThanosReXXX | 08 november 2020 15:52 | #292613
Reactie op post #292612 van waliwal
collapse
Was dat ooit een Wii U game dan? En zelfs dan nog, dan was het sowieso een multi-platform game, met een broncode en/of source material dat afkomstig is van een PC dev kit die makkelijker over te zetten is, en niet van een platform-exclusieve game, gemaakt met een Wii U dev kit, dus mijn uitleg blijft gelden, omdat daarop zeer waarschijnlijk veel meer optimalisatie nodig was.

Daarnaast zit bij Pikmin 3 Deluxe alle DLC inbegrepen, dus die mag je er ook bij rekenen. Als ik het me goed herinner, was dat in totaal ook iets van rond de 15 of 20 euro.

Dus, als je dan met een voorbeeld komt, vermeld er dan wel eentje die jouw punt onderbouwt, in plaats van het mijne te onderstrepen... Wink
Avatar
koekiemonster | 08 november 2020 16:38 | #292615
Reactie op post #292613 van ThanosReXXX
Nee, erger nog het was een playstation 2 game.
Avatar
FalconPawnch | 09 november 2020 00:25 | #292617
Reactie op post #292611 van ThanosReXXX
collapse
Een port op zich daar is niks mis mee. Wat je zegt: miljoenen mensen die de game eerder niet gespeeld hebben, krijgen zo de kans dit alsnog te doen.

Een console langere tijd enkel voorzien van ports/remakes en zelf amper wat nieuws maken, is wel iets mis mee. Een nieuwe console met nieuwe mogelijkheden schreeuwt om nieuwe games. Niet om ouwe meuk op te herkauwen.

Daarnaast worden remakes beschouwd als volwaardige games waardoor nieuwe games langer op zich laten wachten. Alle focus ligt bij Nintendo constant op 1 game in een periode, zoals nu bijvoorbeeld alleen Hyrule Warriors: Age of Calamity alle spotlights krijgt en andere games niet. (Als die überhaupt nog voor dit jaar gepland staan...)

Bovendien gaan deze ports/remakes ook nog eens voor de volle mep over de toonbank. Nintendo is gewoon cheapo bezig om met zo weinig mogelijk effort zoveel mogelijk binnen te halen. Als dit Nintendo's nieuwe koers is nu Iwata en Reggie er niet meer zijn, denk ik niet dat ik na de Switch nog een Nintendo console aanschaf. Ik heb er gewoonweg geen vertrouwen meer in. Eerst wordt je lekker gemaakt met wat system sellers en vervolgens krijg je ultiem lange droogtes zonder echt goede games vanuit Nintendo.
Avatar
Zelda | 09 november 2020 15:22 | #292638
Reactie op post #292617 van FalconPawnch
Eerst wordt je lekker gemaakt met wat system sellers en vervolgens krijg je ultiem lange droogtes zonder echt goede games vanuit Nintendo.


Op de een of andere manier plaagt dit altijd bij Nintendo. Dit is echt al decennia's aan de gang helaas Mad . Had zo gehoopt dat doordat ze alleen maar op de Switch hoeven te focussen, we niet zoveel droogtes zouden krijgen, maar helaas. Beetje jammer wel. Voorheen als de home console het niet zo lekker deed, waren er altijd wel wat games op hun handhelds, maar dat gaat nu ook niet meer op.
Avatar
ThanosReXXX | 09 november 2020 19:59 | #292653
Reactie op post #292617 van FalconPawnch
Tja, dat kan. Blijft natuurlijk ook een persoonlijke kwestie. Ik zie het namelijk allemaal niet zo donker. Ik speel op meerdere consoles en ook op de Switch heb ik inmiddels al een ENORME backlog opgebouwd met titels waar ik, naast mijn privé en werktijd nog jaren zoet mee ben, dus ik voel die droogte persoonlijk helemaal niet, en ook staar ik me niet enkel blind op Nintendo-only titels, dus voor zover ik kan zien is er meer dan zat te spelen.

Maarja, voor de wat meer kritische/kieskeurige gamer zal het wel een andere verhaal zijn.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.