Hyrule Warriors: Age of Calamity - Een ode aan Breath of the Wild Preview | 09 november 2020 15:00 | Auteur: Erik

The Legend of Zelda: Breath of the Wild speelt zich af in een gevallen wereld, een gebied dat verwoest is door Ganon, het Onheil. In Hyrule Warriors: Age of Calamity, een musougame van Koei Tecmo, krijgen spelers eindelijk de kans om te ervaren hoe het allemaal zo mis kon lopen. Erik greep die kans van harte aan en vertelt je over zijn eerste belevenissen.

Hyrule Warriors: Age of Calamity vertelt, zoals zijn titel en deze inleiding al schetsen, de gebeurtenissen die leiden tot de komst van het Onheil. Dit betekent dat je met Link, Zelda en een jonge Impa op reis gaat, op zoek naar de vier Uitverkorenen: Mipha, Daruk, Urbosa en Revali. Elk kunnen zij namelijk een van de gigantische Divine Beasts besturen, allen met de kracht om de onderdanen van Ganon te stoppen. Maar dan verschijnt er ineens een klein, schattig Wachtertje (Guardian) ten tonele. Wie is dit beestje en waarom heeft hij beelden van een verwoest Hyrule?

HyruleWarriors_AgeofCalamity_NintendoSwitch_23
Duizenden troepen prepareren zich voor de aankomende strijd.

Musou meets Breath of the Wild
Een van de eerste zaken die opvalt aan Age of Calamity is hoe anders het speelt dan zijn voorganger, Hyrule Warriors. Een musou-game is het nog zeker, maar Koei Tecmo heeft goed gekeken naar de inspiratiebron. Dikwijls was ik niet alleen op de knoppen aan het rammen, maar ontweek ik de grote speer van een Moblin op het laatste moment, om een met een goed getimede druk op de knop een flurry aan aanvallen af te vuren. Of ik zag een bomicoontje boven zijn kop flitsen en vuurde een salvo bommen op ‘m af om zijn bescherming te doorbreken. Met het pookje mocht ik zelfs de richting bepalen. Ik begon met een eenhandig zwaard, maar de buit die ik onderweg verkreeg, liet me ook een speer ter hand nemen of zelfs een tweehandig grootzwaard. Elk met hun eigen combo’s en speelwijzen. Heerlijk!

Al snel mocht ik ook met de andere Uitverkorenen aan de slag. Zo draait Mipha om het tevoorschijn toveren van waterdraaikolken, waar je met een druk op de knop uit kunt springen, om van bovenaf de vijanden te bestoken met haar trouwe Lichtschubbenspeer. Urbosa, mijn voorlopige favoriet, draait om het conserveren van haar elektrische energie. Time je combo’s goed en je vuurt sterke elektrische aanvallen op je vijanden af. Met een goed getimede druk kun je het keer op keer op de vijand laten bliksemen, maar wel ten koste van je energiebalkje. Daruk speelt met de kracht van magma en de ijdele Rivali bestookt zijn tegenstanders vanuit het luchtruim (ja, je kan met 'm vliegen!) met pijlen.

Impa is de enige waar ik wat minder enthousiast over ben tot nu toe. Hoewel ze mijn animéhart ontzettend prikkelt met haar ninja-aanvallen die zo uit Naruto lijken te komen (ze kan zelfs net als het hoofdpersonage klonen van zichzelf creëren), voelt zij tegelijkertijd het meest als een klassiek musou-personage; meer gefocust op het snel rammen van aanvallen en minder op het uitvogelen van de zwakke plek van vijanden. Maar misschien moet haar tijd nog komen. Ook belangrijk om te noemen: naast Link, kunnen ook alle andere personages gebruik maken van bommen, cryonis, magnesis en stasis – elk op hun eigen manier.

Als een Divine Beast
Waar je in Breath of the Wild vooral de binnenkant van de Divine Beasts aan het verkennen was, kun je ze in Age of Calamity op gezette momenten onder controle nemen. En… ik weet nog niet zo heel goed wat ik ervan vindt. De momenten als zo’n grotesk wezen doen in de verste verte een beetje op Star Fox denken: jij volgt een gezet pad, en verslaat ondertussen salvo’s en salvo’s aan vijanden. Koei Tecmo doet goed zijn best om jou hier zo krachtig mogelijk te laten voelen. Heb je genoeg gespuis een kopje kleiner gemaakt, dan kun je zelfs hun kenmerkende allesvernietigende laserstraal afvuren. Best aardig, maar tot nu toe nog niet heel indrukwekkend. Hopelijk wordt dit nog beter!

HyruleWarriors_AgeofCalamity_NintendoSwitch_05
Je kunt natuurlijk ook spelen als Zelda. Zij leunt volledig op de Sheikah-steen en bouwt krachten als Cryonis en Magnesis om tot unieke aanvallen.

Voorlopige conclusie
Ik heb me tot nu toe goed vermaakt met Hyrule Warriors: Age of Calamity. Het is bijzonder hoeveel moeite Koei Tecmo heeft gestoken om het op Breath of the Wild te laten lijken. Je bent niet alleen op de knoppen aan het rammen, maar wordt vaak gedwongen om slim op het juiste moment toe te slaan. Vooral onze Link heeft een bizar uitgebreid wapenarsenaal tot zijn beschikking, maar ook de andere Uitverkorenen (op Impa na, sorry Impa) spelen over het algemeen heerlijk veelzijdig weg. Ik houd een slag om de arm, want de tijd zal leren hoe lang dit daadwerkelijk leuk blijft, maar dit zou zomaar eens de beste musougame aller tijden kunnen worden.
Next articleSam & Max: Save the World - Remastered komt naar de Nintendo... Previous articleVermist: Dreon Eekels

Reacties van gebruikers

Avatar
Mink | 09 november 2020 15:08 | #292634
collapse
Hype! Ik vond de demo ook best wel dik, terwijl ik normaliter dit soort spellen ver van me vandaag houdt.
Avatar
Erik | 09 november 2020 18:05 | #292645
Reactie op post #292634 van Mink
Breath of the Wild maakt alles beter!
Avatar
Zelda | 09 november 2020 15:25 | #292639
collapse
Lol @ die Nederlandse namen voor de wapens haha.

Heb hier echt heel erg veel zin in! Kan mij hier echt uren mee vermaken, en local co-op is echt te awesome met dit soort games.

Zo te lezen heb je al wat meer gespeeld dan de demo, Erik. Kan/mag je al iets vertellen over de performance/framerate?
Avatar
Erik | 09 november 2020 17:51 | #292642
Reactie op post #292639 van Zelda
collapse
Goed om te horen Zelda. Het lijkt erop dat deze game ook lekker wat content gaat bieden. Wink

De framerate wilde ik nog aanhalen in de preview, maar heb het uiteindelijk nog gelaten. Er zijn momenten waarop de fps ontzettend inkakt (ook als je op de televisie speelt), maar die momenten zijn kort en lijken de game vooralsnog niet in de weg te staan.
Avatar
Fl@ppy | 09 november 2020 18:22 | #292646
Reactie op post #292642 van Erik
Ik denk dan dat dat verschilt. Want ik had regelmatig erg storende framedrops
Avatar
Yosher | 09 november 2020 16:26 | #292640
collapse
Ik zal eerlijk zeggen, ik ga deze game NIET meer halen.

Athans, niet direct. Gezien Hyrule Warriors 1 ook al twee maal geport was met meer content, wil ik eigenlijk wachten met Age of Calamity tot er op z'n minst een redelijke bundel prijs komt met de DLC op de Switch. Want ja, laten we eerlijk zijn, deze game gaat DLC krijgen. Of zo'n redelijke bundel prijs er komt is natuurlijk ook nog maar de vraag. Want ik stoorde me er best wel erg aan dat de 3DS versie zo veel meer content kreeg dan de Wii U versie en vervolgens de Switch versie de beste ervaring gaf, waardoor ik steeds weer die nieuwere versie moest krijgen en wéér overnieuw moest beginnen. Genoeg reden voor mij om hem voorlopig niet aan te schaffen.

De demo wist me overigens ook niet heel erg te overtuigen; het voelde gewoon net niet goed genoeg aan voor mij. Dat terwijl ik Hyrule Warriors 1 met enorm veel plezier heb gespeeld. Het was niet eens zozeer de framerate die me stoorde maar ik weet ook niet zeker wat er dan wel mis was. Misschien projecteer ik de game te veel op Breath of the Wild en voelt het daarom raar.

Hoe dan ook, als ik uiteindelijk deze game zelf bemachtig denk ik wel dat ik me er alsnog kostelijk mee zal vermaken hoor. Zal alleen niet dit jaar, en waarschijnlijk ook niet volgend jaar zijn. Misschien zelfs niet eens op de Switch. Maar hoe dan ook komt hij er uiteindelijk wel.

(Ik zal ook eerlijk zeggen, als dit Mushroom Kingdom Warriors was met Yoshi als speelbaar personage had ik hem wel direct aangeschaft, maar die game zal waarschijnlijk nooit een realiteit worden... Razz )
Avatar
Erik | 09 november 2020 18:00 | #292643
Reactie op post #292640 van Yosher
collapse
Haha, ik snap je helemaal. Alleen de Wii U/3DS-situatie was uniek. Ik acht de kans aardig groot dat dit nu niet weer zo snel gebeurd.

Maar juist het feit dat het zoveel op Breath of the Wild lijkt, komt vooralsnog ten goede van de gameplay. En iemand als Impa uit de demo doet in mijn beleving niet zoveel recht op de rest. Yummy
Avatar
Yosher | 09 november 2020 18:59 | #292648
Reactie op post #292643 van Erik
Of het uniek is weet ik niet. Naar wat ik heb horen zeggen doen ze dit soort dingen wel vaker met Dynasty Warriors games waar niet lang nadat ze de originele game hebben uitgebracht. En na het zelf te hebben opgezocht, lijkt dat.. enigszins ook wel te kloppen? Naast Hyrule Warriors 1 hebben ze dit ook gedaan met Dynasty Warriors 7 en 8 van wat ik zie.

Hoe dan ook blijf ik sowieso even een jaartje wachten. Sowieso eerst kijken wat de DLC plannen zijn; mochten die er na een jaar nog niet zijn dan denk ik niet dat het er zal komen. Als er in die tussentijd een leuke sale komt is het mooi meegenomen en kan ik de game alsnog redelijk vroeg binnen harken.
Avatar
Fl@ppy | 09 november 2020 16:55 | #292641
collapse
De demo heeft mij laten zien dat het erg tof is en op de enorme framedrops na goed werkt. Maar hetlaat mij ook weer zien dat Warriors games niet voor mij zijn. En daarkan Zelda helaas niets aan veranderen.
Avatar
Erik | 09 november 2020 18:01 | #292644
Reactie op post #292641 van Fl@ppy
Haha, dat is het hé. Het is en blijft een musou-game, en dat moet je liggen.
Avatar
Ted Ninto | 09 november 2020 18:49 | #292647
Sfeertje is helemaal top! Gameplay not so much...Ik heb het geprobeerd, maar: Skip.
Avatar
koekiemonster | 09 november 2020 19:20 | #292651
Gameplay en framerate lijken matig. Sfeertje is natuurlijk goed.
Vraag me af of deze game goede cijfers zou halen met exact dezelfde gameplay, maar geen Nintendo IP.

Kortom, ik verwacht 8-en en 9-ens
Avatar
kyoto | 09 november 2020 19:50 | #292652
collapse
Is de framerate beter dan in de demo? Die geruchten gaan nu rond namelijk en ben benieuwd of jullie daar iets over kunnen zeggen Smile
Avatar
FalconPawnch | 10 november 2020 10:43 | #292656
Reactie op post #292652 van kyoto
collapse
dat mag ik hopen van wel...
Avatar
koekiemonster | 10 november 2020 11:48 | #292659
Reactie op post #292656 van FalconPawnch
collapse
En anders kan het commentaar in de review zijn: “ maar de game ziet er geweldig uit en is fantastisch om met mijn vriendin te spelen”. 9/10
Avatar
FalconPawnch | 11 november 2020 10:50 | #292664
Reactie op post #292659 van koekiemonster
Ja, dan krijg je zo'n emotionele review in plaats van een subjectieve, haha... Ik gok dat de game hier een 7 of 8 krijgt. We zitten nou eenmaal op een Nintendo fan website dus de Zelda-voorliefde is alvast een punt of twee bonus. Doorgaans zijn de reviews mij veel te optimistisch. Daarom vind ik Mitch z'n afzeik reviews de laatste tijd een leuke frisse wind door het hele gebeuren heen. Maar die zal hij waarschijnlijk niet over een 1st party Nintendo game schrijven, me dunkt.
Avatar
SMS | 11 november 2020 11:17 | #292666
Het lijkt erop dat de framerate over het algemeen beter is dan in de demo's eerst level, vooral vanwege al het gras dat daar was.

Ik ben wel blij dat een trilogy voor Breath of the Wild is. We hadden al eerder Majora's Mask als vervolg op Ocarina of Time, en technisch gezien Phantom Hourglass als vervolg op Wind Waker. Ik vind het wel leuk om me een beetje te verdiepen in dezelfde protagonists in plaats van alles weer opnieuw opstarten.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Hyrule Warriors: Age of Calamity

Platform: Nintendo Switch
Genre: Musou
Ontwikkelaar: Koei Tecmo / Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 20 november 2020

Screenshots