Sam & Max: Save the World Remastered - Ook amusant én absurd in 2020 Review | 29 december 2020 14:00 | Auteur: Martijn

Al sinds 1993 maken Sam & Max het videogameslandschap onveilig met hun bizarre avonturen. Na het populaire Sam & Max: Hit the Road, een klassieker gemaakt door LucasArts, bleef een opvolger voor lange tijd uit. Dit vervolg werd echter geannuleerd, waarna een fanatiek deel van het team als Telltale Games een nieuw deel gingen maken. Het verscheen in 2006 als Sam & Max: Season One en werd het eerste grote succes van de destijds nieuwe studio. Helaas herhaalde de geschiedenis zich. Telltale Games ging ten onder, maar wederom zijn Sam & Max gered door een groep enthousiaste ontwikkelaars. Als Skunkape Games brengen zij nu een remaster van Sam & Max: Save the World naar de Nintendo Switch.

De wereld wordt weer eens bedreigd! Tijd voor Sam en Max om zich vast te bijten in zes vreemde politiezaken vol rare personages en vergezochte locaties. Iedere aflevering heeft een losstaand plot, maar zijn ook onderdeel van een overkoepelend gevaar: hypnose! Je bestuurt Sam, een praatgrage speurhond in een te groot pak. Samen met Max, een agressief konijnachtig geval, lossen zij mysteries op als de Freelance Police. Absurde humor gegarandeerd!

samnmax_save_the_world_nintendoswitch02

You crack me up, little buddy
Vroeger, toen deze flauwekul nog nieuw was, moest je steeds een maand wachten om te weten hoe het avontuur verder ging. Gelukkig zijn alle afleveringen tegenwoordig netjes verzameld in één videogame. De Wii-uitgave gaf mij destijds weinig plezier, want het spel werd geplaagd door allerlei technische mankementen: lange laadtijden, haperingen, ineens vastlopen, afgebroken dialoogzinnen, wazige textures, enzovoorts. Fijn om te zeggen dat dit allemaal niet in de Nintendo Switch-uitgave zit en ik het spel eindelijk heb ervaren zoals het hoort.

Sam & Max: Save the World is een episodische Point & Click Adventure. Je loopt met het duo door de verschillende omgevingen en kunt op vele items klikken, om te zien wat er vervolgens gebeurt. Je verzamelt voorwerpen, praat met andere personages, lost puzzels op en vindt zo de juiste weg om de zaak tot een goed einde te brengen. Alle personages hebben een passend stemgeluid en daarmee aansprekend karakter. Bij puzzels heb je opgeraapte voorwerpen nodig, die je op de juiste plaats moet gebruiken. Het is leuk om te zien hoe Sam en Max een wisselwerking hebben met hun omgeving en ze hebben over alles en tegen iedereen wel iets te zeggen. Door een druk op de L-knop kun je nu ook zien welke onderdelen interactief zijn, zodat je ze minder snel over het hoofd ziet. Met de rechter control stick kun je preciezer over deze onderdelen bewegen, waardoor het gemis van een muis of motion controls prima wordt opgevangen.

samnmax_save_the_world_nintendoswitch09

Prettig gestoord
Een groot deel van de charme komt voort uit de gesproken dialogen, die meestal grappig en gevat zijn. Sam en Max kunnen veel problemen oplossen door de juiste weg in een gesprek te kiezen. Een belangrijk deel van de humor komt voort uit het absurde karakter van deze games. Regelmatig is dit typerend binnen het genre en ook hier zijn oplossingen soms behoorlijk vergezocht, mede om het puzzelelement én de verrassing te vergroten. De twijfelachtige methodes van Sam en Max komen prima uit de verf binnen deze dwaze avonturen. Niet alle grappen zijn geslaagd, maar er valt meer dan genoeg te lachen en het blijft amusant om te zien hoe het verhaal verloopt.

Grafisch heeft deze game een geslaagde oppoetsbeurt gehad. Het valt niet compleet te verhullen dat deze game niet nieuw is, maar er zijn verbeterde animaties, scherpere textures en betere 3D-models. Personages lijken deels voorzien van een strakkere cellshading-achtige look, waardoor Sam en Max met geringe aanpassingen beter op hun oorspronkelijk getekende versies lijken. De stemmige soundtrack heeft een aantal vernieuwingen gehad, waaronder een hernieuwd openingsnummer. In verhouding oogt de remaster in 2020 ongeveer zoals het origineel er uitzag in 2006. Behalve deze audiovisuele verbeteringen is het spel verder vrij identiek, maar nog steeds de moeite waard.

Onlogische logica
Verdwalen of vastlopen zijn bekende uitdagingen binnen dit soort games. Het gebeurde mij hier ook regelmatig, dat ik even niet wist hoe ik verder moest. Op zulke momenten zorgt het absurde karakter ervoor dat je even goed moet nadenken wat je mogelijkheden zijn. Logica is soms ver te zoeken, maar binnen de logica van het spel is de oplossing nooit onmogelijk te vinden. Door de episodische opzet is het aantal gebieden waarbinnen je kunt lopen vaak beperkt. Het zorgt voor een overzichtelijkere afbakening dan bij veel Point & Click Adventures gebruikelijk is. Het kan redelijk frustrerend zijn als je heel de tijd op en neer loopt zonder verder te komen, wat ook geldt binnen de dialoogconstructies. Belangrijk om te blijven proberen en goed op te letten, want ondanks de aanzienlijke moeilijkheidsgraad is alles oplosbaar.

samnmax_save_the_world_nintendoswitch05

Ook zijn de limieten van het spel soms wat duidelijk. Destijds was het heel wat om een dergelijk avontuur in 3D te maken. Daardoor zie je met regelmaat dezelfde 3D-models terugkeren, soms in een andere context. Door veel dialoog-gedreven te maken wordt soms ook bespaard op meer 3D-models én animaties. Dit stoort niet, maar komt soms wat gemakzuchtig over. Op andere momenten kan het ook voor humor zorgen, in vorm van continuïteitsgrappen. Die worden juist grappiger als je ze steeds weer ziet terugkeren, al is humor natuurlijk subjectief.

De afleveringen worden overigens steeds beter naarmate je verder komt. Misschien moest het team er even inkomen qua stijl en stemming, maar verderop worden de grappen sterker en de dialogen nóg scherper. Wie in het begin denkt dat het al vrij absurd is, kan zich verheugen op wat later allemaal nog gaat gebeuren. Zelf kon ik er met regelmaat erg om lachen. Ook de moeilijkheidsgraad lijkt later iets hoger, al is dat dan weer wél vrij logisch.

Gemiddeld ben je per episode meer dan twee uur bezig. Persoonlijk deed ik er wat langer over, maar het hele avontuur is in zo’n twaalf tot achtien uur wel door te lopen. Genoeg inhoud om je langere tijd mee te vermaken, al is er na afloop weinig reden om terug te keren naar het spel, omdat je alle oplossingen en grappen dan al wel kent.

samnmax_save_the_world_nintendoswitch07

Conclusie
De beleving van Sam & Max: Save the World Remastered is hetzelfde als in 2006, maar gelukkig zonder alle vervelende fouten uit de Wii-versie. Het is nog steeds een humoristisch, soms erg absurdistisch en amusant avontuur, waarbij voldoende te lachen valt. Oplossingen van puzzels zijn soms onlogisch, al is de oplossing uiteindelijk altijd te vinden. In deze remaster is het spel zowel grafisch als technisch netjes opgepoetst. Wat mij betreft mag Skunkape Games de vervolgen een soortgelijke behandeling geven en naar de Nintendo Switch brengen. Hoewel je ziet dat het spel niet écht nieuw is, haalde ik nu wél veel plezier uit de avonturen van Sam en Max.
7,8
N1-score
  • + Mist de technische problemen uit de Wii-versie
  • + Voldoende humor en absurditeit
  • + Aansprekende personages en plotelementen
  • - Vaak heen en weer lopen kan soms saai worden
  • - Langdurig de oplossing missen soms frustrerend
  • - Geen hintsysteem
Next articleSpeel Crash Team Racing: Nitro-Fueled een week gratis met Nintendo... Previous articleN1ntendo introduceert haar nieuwste redactielid: Willem

Reacties van gebruikers

Avatar
Rynelan | 29 december 2020 15:01 | #293077
collapse
De laatste 2 minpunten is eindelijk gewoon een moeilijkheidsgraad.

Deze games waren gemaakt met de oude in gedachten, waarbij het hand vasthouden nog niet bestond.

Deze nieuwe versie is juist nog makkelijker dan de oorspronkelijke release van de game, aangezien je nu makkelijk kan laten zien welke items klikbaar zijn, dat kon toen nog niet.
Avatar
Martijn | 29 december 2020 16:33 | #293078
Reactie op post #293077 van Rynelan
Inderdaad! Heel lang rondlopen zonder te weten wat je moet doen hoort zo'n beetje bij het genre. Dan nog kan het erg frustrerend zijn. Ik heb uitgebreid mijn tijd genomen om het spel door te spelen en dat ging me wel goed af. Eerder had ik in de review opgenomen dat sommige mensen mogelijk behoefte zouden kunnen hebben aan een hintsysteem. Dat is op deze manier ook duidelijk, al had ik het zelf niet zozeer nodig. Zonder lukt het ook, maar moet je jezelf niet uit het veld laten slaan door de moeilijkheidsgraad.

Aan de andere kant: ik ben "Sam & Max: Hit the Road" gewend, die ik nog altijd als een échte klassieker zie. Was altijd al een favoriet, naast onder andere "Day of the Tentacle", "Curse of Monkey Island", "Full Throttle", etc. Die waren overigens veel moeilijker, uitgebreider en hadden een nóg absurdere kijk op het oplossen van puzzels, mede omdat je daarbij ook opgeraapte items met elkaar moest combineren. Toch heb ik die uiteindelijk ook volledig uit kunnen spelen.
Avatar
Fl@ppy | 29 december 2020 18:36 | #293081
Heb dit soort games niet veel gespeeld, maar wel interesse in gehad. Dat komt mede omdat ik het echte muis en keyboard games vind en ik eigenlijk nooit meer op pc speel.
Avatar
FalconPawnch | 30 december 2020 02:41 | #293084
collapse
haha martijn is gewoon n00b. die minpunten zijn natuurlijk relatief maar kom op, eindelijk eens een spel zonder hand holding.
Avatar
Martijn | 30 december 2020 14:16 | #293085
Reactie op post #293084 van FalconPawnch
Haha, zie reactie hierboven. Hahaha

Voor mij hoeft dat handje vasthouden ook niet zo in games. Een beetje uitdaging graag. Wink

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Sam & Max: Save the World - Remastered

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Point & Click Adventure
Ontwikkelaar: TellTale Games
Uitgever: Skunkape Games
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 02 december 2020

Screenshots