Bowser's Fury - Meer dan een extraatje Preview | 27 januari 2021 15:00 | Auteur: Willem

Deze preview richt zich alleen op de content van Bowser’s Fury. Deze game is onderdeel van Super Mario 3D World + Bowser’s Fury, maar omdat het spel een dusdanig andere insteek heeft hebben we besloten om de game een eigen preview te geven. Voor de uiteindelijke review van Super Mario 3D World + Bowser’s Fury bespreken we beide games en scoren we het spel als één geheel. Lees ook onze preview van Super Mario 3D World!

Super Mario 3D World lijkt zichzelf aan te prijzen op twee fronten. Aan de ene kant is het een port van de Wii U-game voor spelers die het origineel hebben gemist. Kijkend naar de relatief lage verkoopcijfers van de Wii U zal dit voor grofweg de meesten al genoeg zijn. Toch denk ik dat ik niet de enige was die direct was gegrepen door Bowser’s Fury, een losstaand spel dat gebundeld is met Super Mario 3D World op de Nintendo Switch. Het contrast tussen Bowser’s Fury en 3D World is enorm en lijkt te suggereren dat Nintendo nog lang niet klaar is met de speelstijl die werd geïntroduceerd in Super Mario Odyssey. Ik dook recht in het Miauwmeer en was aangenaam verrast over hoe anders Bowser’s Fury voelt en speelt.

Bowser heeft een centrale rol in Bowser’s Fury, letterlijk en figuurlijk. Als een enorm monster genaamd Furie Bowser rijst hij op uit het midden van wereld om periodiek Mario het leven zuur te maken. In deze enorme vorm is hij werkelijk onverwoestbaar en verandert hij de complete wereld. Stenen pilaren vallen uit de hemel, vuurballen vliegen over het eiland en hij blaast een enorme vuurstraal waarvoor je dekking moet zoeken. De enige manier om Bowser te bedwingen is door een kattenzon te verkrijgen, vergelijkbaar met de Power Stars uit Super Mario 64 en de manen uit Super Mario Odyssey. Omdat Bowser’s transformatie onregelmatig is, kan het best zijn dat je midden in een missie bent terwijl hij ontwaakt. Dan is het maken dat je wegkomt of sprinten naar de dichtstbijzijnde kattenzon. Bij het verzamelen van genoeg kattenzonnen wordt de giga-kattenbel actief op het eiland, waarbij je een groots gevecht aangaat met Bowser als de goud glimmende Giga-Kat-Mario.

SuperMario3DWorld_BowsersFury_NintendoSwitch_16
Wordt Bowser wakker? Dan is het maken dat je wegkomt.

Op grote verkenning
In tegenstelling tot 3D World’s lineaire level design, draait Bowser’s Fury volledig om het verkennen van een eiland. Ieder eiland heeft verschillende missies waarmee je een kattenzon kan verdienen. Soms is het doel simpelweg het bereiken van de vuurtorens op de top van het eiland, maar er zijn ook een aantal unieke uitdagingen zoals het vinden van sleutels, het verzamelen van blauwe munten of het uitschakelen van een groep vijanden. Daarnaast zijn er overal kattenzonnen verstopt over het hele Miauwmeer en sommigen kunnen best een uitdaging vormen. Een paar van de leukste vond ik het wegblazen van de Fury-blokken. Deze stenen blokkeren bepaalde plekken en kunnen alleen worden weggehaald door Furie-Bowser vuur te laten spuwen op deze plekken. De balans van jezelf in gevaar brengen en het vinden van deze blokken als Bowser ontwaakt is erg leuk. Het enige nadeel is dat je bij deze missies moet wachten tot Furie Bowser eindelijk wakker wordt. Mocht je toevallig een Bowser amiibo hebben, dan ontwaak je hem daarmee direct. Handig als je snel bepaalde missies wilt voltooien!

Tijdens je avontuur word je bijgestaan door niemand minder dan Bowser Jr. Hij heeft zijn eigen redenen om met Mario op pad te gaan, maar helpt je op een aantal verschillende manieren. Hij kan power-ups uitdelen en bewaren tot een maximum van vijf per type, erg handig als onverwacht zijn vader komt opdagen. Ook wijst Jr. je naar bepaalde verborgen plekken waar munten zijn te vinden en kan hij met zijn magische verfborstel bepaalde plekken inkleuren om power-ups en geheimen vrij te spelen. Je kan zelf instellen hoeveel Bowser Jr. je assisteert. Als je dit op 'erg actief' instelt dan schakelt Jr. allerlei vijanden voor je uit en wijst hij je de weg naar hints en kattenzonnen. Speel je met twee spelers? Dan heeft de tweede speler controle over Bowser Jr. Ik vond de tweespeleroptie vergelijkbaar met de Luma in Super Mario Galaxy. Je kan vrij bewegen als Bowser Jr. en ook vliegen, maar de camera blijft altijd gefocust op Mario, dus soms is het positioneren van Jr. best wel een uitdaging. Voor mensen met jongere spelers is dit waarschijnlijk wel leuk om samen het spel te kunnen spelen, waarbij Bowser Jr. een assisterende rol heeft.

SuperMario3DWorld_BowsersFury_NintendoSwitch_21

Bowser Jr. assisteert door je de weg te wijzen en vijanden automatisch uit te schakelen.

Tussen twee werelden
Iets wat wel schuurde tijdens het spelen was de vreemde balans die Bowser’s Fury heeft tussen wat het spel wil zijn en waar de positie waar het spel zich in verkeert. Simpel gezegd, de gameplay van Bowser’s Fury is onmiskenbaar geïnspireerd door Super Mario Odyssey. Open levels die je vrij kan verkennen en zelf kan bepalen welke kattenzon je waar vandaan haalt. Maar de reden dat dit zo goed voelde in Super Mario Odyssey was omdat het spel vanaf de basis hiervoor was ontworpen. Er zijn een aantal momenten in Bowser’s Fury waar je de afwezigheid van Mario’s moveset uit Odyssey voelt. Cappy was in Odyssey zo’n essentieel onderdeel van de ervaring door de vele nieuwe bewegingsmogelijkheden die hij Mario gaf. Viel je van een van de wolkenkrabbers in New Donk City? Geen nood, in minder dan een halve minuut kon je alweer terug zijn door slim en snel gebruik van Cappy. Bowser’s Fury is onderdeel van de 3D World-speelstijl. Er zijn geen extra of alternatieve bewegingsmogelijkheden. Val je van de vuurtoren? Dan is het aan jou om weer helemaal naar boven te klimmen en dit kan soms erg herhalend aanvoelen. De kattenbel power-up maakt een hoop goed en kat-Mario is nog altijd een van de beste power-ups door de enorme hoeveelheid extra acties die je er mee kan uitvoeren.
SuperMario3DWorld_BowsersFury_NintendoSwitch_31
Plessie uit 3D World vervoert je over het water.

Stotteren en schitteren
Een laatste opmerking die ik moet maken is dat dit een van de weinige first-party Switch games is waarbij de performance soms aanzienlijk merkbaar hapert. Dit gebeurt bijvoorbeeld als Furie-Bowser verschijnt, wat nog enigszins verklaarbaar is door de enorme hoeveelheid objecten. Maar ook in latere stukken was het niet ongebruikelijk dat de framerate uit het niets aanzienlijk kelderde. Het was nooit onspeelbaar, maar van Nintendo, een bedrijf dat hun hardware en software optimaliseert, is het vreemd dat ze in het vierde levensjaar van de Switch zelf een spel uitbrengen dat moeite heeft met hun eigen ambitie. Deze framerate-problemen bleven zich helaas zowel in handheld als docked mode voordoen, maar kan hopelijk verholpen worden met een patch in de toekomst.

Dat gezegd hebbende, Bowser’s Fury is wel een spektakel op het gebied van presentatie. Van het geweldige gebruik van licht, weerseffecten en meer tijdens de transformatie tot aan de kleine details die zijn toegevoegd aan de wereld. Met name de muziek was een verrassend hoogstandje. In het bijzonder de muziek van het Miauwmeer, een kalme rustige toon ondersteund met een heerlijke fluitmelodie. Ook het eiland heeft een eigen muzikale thema en die is van topkwaliteit. Simpelweg is dit Nintendo-kwaliteit die je zou verwachten van een Mario-spel en na al die jaren is dat nog steeds een genot om te zien.

SuperMario3DWorld_BowsersFury_NintendoSwitch_28

Met de snapshot mode kan je prachtige plaatjes schieten.

Voorlopige conclusie
Bowser’s Fury lijkt een mooie brug te vormen tussen spelers van 3D World en Odyssey. Furie-Bowser is een spelelement dat niet verveelt en het speuren naar kattenzonnen in ieder hoekje en gaatje is net zo leuk als manen vinden in Odyssey. Mijn enige bedenking is hoe boeiend het eiland blijft. De diversiteit in Odyssey tussen de verschillende koninkrijken was wat het verkennen leuk hield en op dit punt vind ik het lastig in te schatten hoe Bowser’s Fury dit zal aanpakken. Voor nu ben ik vooral blij dat Nintendo de waarde heeft ingezien van de speelstijl van Odyssey en dit voortzet in Bowser’s Fury. Het is een echte toevoeging voor spelers die iets anders willen dan Super Mario 3D World en dat smaakt naar meer.
Next articleHeaven’s Vault - Verdwalen in vertalingen Previous articleLiefdesavontuur Haven lanceert volgende week voor Nintendo Switch

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

Platform: Nintendo Switch
Genre: 3D Platformer
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 12 februari 2021

Screenshots