Joy-Con-reparatie bij Nintendo - Het proces Special | 31 januari 2021 13:00 | Auteur: Kitty

Sinds 2019 is met enige regelmaat in het nieuws (zelfs afgelopen week nog) dat er weer problemen en rechtszaken zijn vanwege de slechte werking van de Joy-Con. Hoe het reparatieproces ondertussen in zijn werk gaat en of het kosten met zich meebrengt, dat is niet echt duidelijk. Omdat voor mij zelfs Animal Crossing wat onspeelbaar begon te worden vanwege de drift, heb ik me er eens aan gewaagd.

Stap 1. Dien je reparatieverzoek in bij Nintendo
Via de website van Nintendo dien je een verzoek voor een reparatie in. Het lijkt niet mogelijk om meerdere accessoires in één keer in te dienen. Ik diende een verzoek in voor één Joy-Con. Hoewel er wel nog wordt gevraagd om de precieze aankoopdatum, kun je dit vak gewoon oningevuld laten. Ik heb geen origineel aankoopbewijs meer, dus dat deed ik dan ook. Na voltooiing verscheen op mijn scherm een bericht dat ik binnen een uur een mail zou krijgen met verdere instructies.

280

Stap 2. Verzend je pakket met DHL
Ik kreeg inderdaad verdere instructies toegestuurd. Ik moest mijn Joy-Con verpakken in een neutrale doos, en kon een verzendlabel printen om erop te plakken. Vervolgens kon ik een telefonische afspraak maken met DHL om het pakket op te laten halen. Ik belde DHL, die mij vroegen of ik echt een ophaalafspraak wilde of het pakket wilde afgeven. Afgeven leek me eigenlijk wel makkelijker, dus dat deed ik. Wat me niet erbij was verteld, is dat het een Express-pakket is met buitenlandse bestemming. Deze kunnen niet bij elk DHL-punt worden ingeleverd. Wil je dus ook zelf je pakket(jes) afgeven, zorg dan ervoor dat je bij het juiste DHL-punt bent. Voor mij lag het dichtbijzijnste Express-punt op 7 km afstand van mijn huis. Op dinsdag 12 januari heb ik mijn pakket verzonden.

Stap 3. Nintendo repareert je Joy-Con, ook zonder origineel aankoopbewijs

De dag erna kreeg ik een ontvangstbevestiging van Nintendo. Later die dag krijg ik per mail het verzoek om het aankoopbewijs te sturen. Die heb ik niet meer, wat ik dan ook heb laten weten. Na een paar dagen radiostilte kreeg ik op maandag 18 januari een mail dat mijn reparatie in behandeling is genomen. Hierna hoorde ik niets meer, tot ik op op 21 januari een sms kreeg met de mededeling dat DHL mijn Joy-Con kwam bezorgen en dat een handtekening vereist was. Je kunt wel zelf je reparatiestatus checken op de website van Nintendo.

4. Krijg je Joy-Con terug (en kalibreer hem)
Op 22 januari kwam mijn Joy-Con terug. Volgens bijgevoegd briefje waren de control stick en de batterij vervangen. Even testen en... hij deed het nog slechter dan voor de reparatie! Ik stuurde een bericht naar de Nintendo klantenservice (deze optie is ook echt te moeilijk te vinden op de website). Later die dag wist mede-redactielid Martijn me te vertellen dat de nieuwe Joy-Con nog even gekalibreerd moest worden. Dit kan via System Settings > Controllers and Sensors > Calibrate Control Sticks. Je kunt hier je control stick kalibreren of met een druk op de Y-knop herstellen naar fabrieksinstellingen. Dat deed ik, en hij werkte perfect! Overigens kreeg ik vijf dagen later een antwoord van Nintendo met de mededeling dat ik mijn Joy-Con opnieuw op kon sturen. Niet handig dus.

279

Eind goed, bijna al goed
Al met al ben ik mijn Joy-Con tien dagen kwijt geweest. Hij is gerepareerd, dus daar ben ik tevreden mee. De communicatie vanuit Nintendo rondom het hele gebeuren laat wel nog echt te wensen over. Wel handig om te weten: er zijn geen kosten in rekening gebracht, ook al had ik geen aankoopbewijs. Tijd om mijn andere drie slecht werkende Joy-Con op te sturen!
Next articleNieuwe gamereleases februari 2021: nachtmerries, Giga-Bowsers... Previous articleScott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition

Reacties van gebruikers

Avatar
Fl@ppy | 31 januari 2021 12:38 | #293418
Zelf 2 jaar terug dejoycon 4 weken kwijt geweest. De beloofde 2 weken werden er 4 door drukte. Viel net binnen garantie gelukkig. Had geen andere controller, dus heb 4 weken niet opmijn switch kunnen spelen destijds. Er kon na telefonisch contact alleen een "spijt ons" vanaf.
Bizar dat na 3 jaar nog steeds geen verbeterde joycons zijn uitgebracht. Gelukkig heb ik na de reparatie geen problemen meer gehad.
Avatar
Yosher | 31 januari 2021 12:55 | #293419
De Switch is een geweldig apparaat maar dit is toch wel een serieuze smet op de goede naam ervan. Ik had er een tijd lang geen last van maar uiteindelijk begonnen mijn twee linker Joy-Con ook te driften, enorm irritant. Gelukkig gebruik ik mijn Joy-Con wel weinig en heb ik meerdere Pro controllers die mij sowieso beter in de hand liggen, maar als ik dan eens eventjes in handheld mode wil spelen doe ik meestal gewoon games waarbij ik die control stick toch niet echt nodig heb (NES/SNES games) of games waarbij drift niet héél erg uitmaakt (Animal Crossing).

Zou sowieso gewoon geen probleem moeten zijn maar goed.... weet niet of ik ze ooit eens ga opsturen.
Avatar
Wezley | 31 januari 2021 14:17 | #293420
Tot nu toe heb ik veel positieve ervaringen met de reparatie services.

Ik heb toen ik mijn switch aanschafte (2017) ook problemen gehad met de motioncontrol toen ik het ter reparatie opstuurde had ik van te voren gebeld voor hoe ik het zou kunnen doen. Ze hebben mij geholpen met een verzend label die ik bij een postNL service kon afgeven. alleen was het een antwoordlabel ipv een retourslabel en moest ik zelf de verzendkosten betalen.

Toen heb ik het toch maar verzonden en daarna gebeld om te melden dat het verzenden mij toch wat koste. Ze hebben toen direct de verzendkosten terugbetaald en kreeg de reparatie gratis. Echter kreeg ik wel een mededeling dat mijn joy-con schade had van een brandende vloeistof (ik had eerder mijn switch-scherm met een scherm reiniger schoon gemaakt met de Cons eraan) Hier konden ze niks tegen doen.

op een later moment (2020) merkte ik dat ik ook last kreeg dat die zelfde Joy-con niet vast bleef zitten in handheld-mode (en dus zo los kon schuiven mid-game zonder dat je het wilde). Recent toch maar even de reparatie dienst gebeld of ze het voor mij konden oplossen. Opgestuurd en een paar dagen een heel nieuwe gekregen onder coulance mede doordat de vloeistof vlekjes op de Joy-con niet hersteld konden worden.
Avatar
Demin | 01 februari 2021 01:21 | #293422
collapse
Vraagje: Zijn de verzendkosten voor eigen rekening?
Avatar
Kitty | 01 februari 2021 08:34 | #293423
Reactie op post #293422 van Demin
Verzenden was gratis! Je moet het alleen zelf uitprinten.
Avatar
HylianEmiel | 01 februari 2021 10:29 | #293424
collapse
Hoeveel geld kost dit?
Avatar
fantasyfreak | 01 februari 2021 18:19 | #293429
Reactie op post #293424 van HylianEmiel
collapse
Staat in de tekst "er zijn geen kosten in rekening gebracht, ook al had ik geen aankoopbewijs"
Avatar
HylianEmiel | 01 februari 2021 23:16 | #293430
Reactie op post #293429 van fantasyfreak
Oeps, eroverheen gelezen in alle haast.
Avatar
Mink | 02 februari 2021 15:05 | #293460
Lekker informatief artikeltje, heb ook drie defecte setjes liggen, misschien toch maar even opsturen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.