Bravely Default II - Als thuiskomen Preview | 09 februari 2021 15:00 | Auteur: Erik

Bravely Default is een van de meest geprezen RPG’s op de Nintendo 3DS. Het gaf in 2013 eigenhandig de ouderwetse Japanse RPG een nieuwe impuls en maakte tegelijkertijd uitstekend gebruik van de speciale functionaliteiten van deze driedimensionale handheld. Nu, acht jaar later, is het eindelijk tijd voor een écht vervolg: Bravely Default II. Ik vertel je alles over mijn eerste uren met deze bijzondere game.

Hoewel er een prachtige II achter de titel staat, hoef je je geen zorgen te maken als je het origineel niet hebt gespeeld. Bravely Default II is een volledig opzichzelfstaand verhaal met allemaal nieuwe personages. Een beetje zoals zijn grootste inspiratiebron, Final Fantasy, dat ook doet. Maar waar Final Fantasy haar games regelmatig op de schop gooit, borduurt dit spel heerlijk voort op de vorige spellen. Het spel is wederom in nagenoeg alle facetten een RPG uit de jaren ’90: turn-based-gevechten, een hele zwik aan strategische opties, een verhaal dat je over een wereldkaart laat gaan en allerlei intrigerende stadjes voor jou om te bezoeken.

Ik ga nog niet teveel verklappen over het verhaal, maar zijn vier hoofdpersonages heb ik vanaf het eerste moment al in mijn hart gesloten. Dialogen zijn scherp geschreven, zitten vol humor en raken soms direct al een gevoelige snaar. Je volgt Gloria, Elvis, Adelle en het hoofdpersonage dat je zelf een naam mag geven. Zij gaan op queeste om vier kristallen te verwerven die om mysterieuze redenen zomaar verdwenen zijn. Vervelend, want hierdoor stijgt water op sommige plekken hoger dan ooit tevoren en wordt het land geteisterd door agressieve stormen. Aan jou om ervoor te zorgen dat de wereld niet bezwijkt aan natuurrampen!

BravelyDefaultII_NintendoSwitch_13
Is 'ie niet mooi? Stadjes zijn nog steeds ontworpen vanuit dat geweldige stereoscopische kijkdoos-perspectief.

Geen random encounters meer
Bravely Default werd destijds vooral geprezen om de vernieuwingen die het maakte in dit klassieke genre, zonder er tegelijkertijd teveel van af te stappen. Zo nam het de beruchte random encounters helemaal op de schop. Als je geen zin had dat vijanden je op elk moment konden bespringen, kon je ze gewoon uitzetten! Dit maakte het reizen van locatie naar locatie een stuk aangenamer. Het vervolg (deze game dus!) gaat nog een stap verder: random encounters zijn nu helemaal uit den boze. Vijanden lopen nu vrolijk rond door de wereld.

Hoewel dit voor hardcore JRPG-fans misschien een doorn in het oog is, heeft Claytechworks (de ontwikkelaar) hier wel een leuk systeem omheen verzonnen. Als je zo’n vijandelijke Goblin op de wereldkaart spot, is het de truc om ‘m van achteren te raken. Dit geeft jou een sterk voordeel tijdens het gevecht. Doe je dit met een mep van je zwaard, dan krijg je zelfs een extra Brave-puntje (kom ik zo op) als bonus! Het omgekeerde kan echter ook: word jij in je rug aangevallen, dan beginnen vijanden met een flink voordeel aan de strijd.

Nou is dit op het eerste gezicht niet bijster origineel, maar het zorgt wel voor een interessante dynamiek in de wereld. Je moet altijd oplettend door de omgevingen wandelen. Bravely Default II is namelijk na een tam begin al vrij pittig – en je wilt niet dat jij zomaar in de rug aangevallen wordt en direct een barrage aan aanvallen voor je kiezen krijgt.

BravelyDefaultII_NintendoSwitch_16
Terug van weggeweest: een gigantisch uitgebreid job-systeem, waarin je helemaal zelf kunt bepalen welke rol je metgezellen aannemen. Deze verzamel je door eindbazen te verslaan.

Brave en Default
De truc is dat jij diegene bent die een barrage aan aanvallen kunt uitvoeren! Het bekende Brave en Default-systeem uit de franchise (en stiekem ook uit Octopath Traveler) is namelijk terug van weggeweest. Doorgewinterde fans weten al wat ze hiermee kunnen verwachten, maar voor de niet-zo-doorgewinterde fan leg ik het graag even uit.

Als een waar JRPG betaamt, zijn gevechten turn-based. Hierin kun je allerhande acties uitvoeren, zoals een rake klap met je bijvoorbeeld je zwaard, een voorwerp gebruiken om te genezen of een speciale actie als grote vuurbal op de vijand gooien. Elke actie die je uitvoert, kost je een punt. Nu kun je netjes elke beurt één actie uitvoeren, maar dan kom je er al snel achter dat zelfs simpele gevechten ellenlang duren. Hiervoor is de Brave-knop in het leven geroepen: hier kun je tot maximaal vier acties in één beurt mee doen, ten koste van evenzoveel punten! Zo kun je in één keer gehakt maken van die vervelende wolf voor je!

Het leuke: dit kun je direct aan het begin van een gevecht doen. De wat zwakkere vijanden kun je zo direct aan de kant vegen voor wat snelle ervaringspunten. Maar pas op: geef jij of een van je metgezellen niet de beslissende klap, dan moeten jullie een aantal beurten onbeschermd toekijken hoe diezelfde vijand zo’n barrage aan aanvallen op je uitvoert. Om dit te voorkomen, is de Default-knop in het leven geroepen. Hiermee ga je in de defensieve stand én spaar je één zo’n felbegeerd punt. Heb je er drie bij elkaar verzameld, dan kun je zonder negatieve gevolgen vier acties selecteren! Slim omgaan met dit puntensysteem (en natuurlijk met alle vaardigheden die je tot je beschikking hebt) zijn de sleutel tot succes in Bravely Default II.

De eerste eindbaas in het spel laat direct de kracht van Brave en Default zien. Je vecht tegen een White Mage en een stoere bepantserde ridder. De witte magiër geneest echter om de zoveel tijd haarzelf en haar partner. Speel je te afwachtend, dan wordt alle schade die je doet zomaar weer weggewerkt. Maar speel je te agressief, dan maakt die bepantserde ridder je al snel een kopje kleiner. Aan jou om slim met die Default-knop te spelen en op het juiste moment toe te slaan!

BravelyDefaultII_NintendoSwitch_12
Hoewel de game grafisch veel doet denken aan de Nintendo 3DS-tijd, is alles knisperscherp op de Nintendo Switch.

Voorlopige conclusie
Bravely Default II lijkt voort te borduren op het ijzersterke RPG-pad dat het eerste deel heeft gezet. Het heerlijke Brave en Default-systeem is terug van weggeweest en er zijn tal van jobs om hier gebruik van te maken. Een fundament dat zo sterk is uitgewerkt, dat ik het gebrek aan vernieuwing vooralsnog helemaal niet mis. Helemaal dankzij de vier metgezellen die je vanaf het begin onder je hoede neemt: meestal moet een game altijd even op gang komen, maar in Bravely Default II heerst direct een heerlijke balans tussen humor, mysterie en emotie. De game voelt aan als thuiskomen, en ik kan niet wachten om er verder in te duiken!
Next articlePersona 5 Strikers - Persona 5 Lite met een raar gevechtssysteem Previous articleNintendo dwong tot stopzetten remake GoldenEye 007 voor Xbox...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Bravely Default II

Platform: Nintendo Switch
Genre: RPG
Uitgever: Square Enix
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 26 februari 2021

Screenshots