Golden Force – Veel goud, weinig glans Review | 15 februari 2021 14:00 | Auteur: Martijn

Een prinses redden? De wereld behoeden van de ondergang? Het mysterie ontrafelen? Daar heeft de Golden Force geen boodschap aan. Zij worden liever stinkend rijk door monsters in de pan te hakken. Dat brengt hen naar Muscle Island, waar de King of Demons zich verschuilt. Het verslaan van zo’n groot kwaad staat natuurlijk garant voor een enorm fortuin, dus gaat het team erop af. Wordt het goud of loopt dit hachelijke avontuur toch anders af voor de Golden Force?

Deze action-platformer begint stevig. Na wat simpele instructies en vijanden om de besturing uit te leggen, volgt meteen een aanzienlijk lastige octopus-baas. Laat deze tutorial een voorbode zijn voor wat komen gaat. Dit spel heeft kleurrijke pixelgraphics, een stemmige 16-bit soundtrack en een vrolijke sfeer, maar die octopus? Die wordt halverwege het gevecht deels onthoofd! Vijanden knallen bloederig uit elkaar, als je ze verslaat. Verkijk je er niet op: deze game is geen kinderspel, vooral qua moeilijkheidsgraad. Gelukkig zijn er geen levens en kun je levels zo vaak opnieuw proberen als je wilt.

goldenforce_nintendoswitch01

16-bit platformactie
Deze game legt je dus meteen het vuur aan de schenen. Na de introductie reis je van locatie naar locatie, op weg naar je einddoel. Het team bestaat uit vier helden, waaruit je kunt kiezen: de blonde held Gutz, zwaardvechtster Spina, de draakachtige Drago en Elder met zijn robotarmen. Op zich maakt het weinig verschil, want hun vaardigheden zijn identiek. In sommige opzichten een gemiste kans, zeker als unieke vaardigheden hadden geholpen om levels haalbaarder te maken.

Je doorloopt de levels al springend en slaand, uitgebreid met een extra sprong, sliding en speciale aanval. Je kunt je slagen opladen om meer schade aan te richten, al gaat dat ten koste van je loopsnelheid. Het is amusant om met een harde knal de vijanden over het scherm te laten vliegen. Naarmate je verder komt krijg je de besturing steeds beter onder controle, al kost de daadwerkelijke manier van spelen veel meer moeite. Het combosysteem speelt een belangrijke rol, om sneller en effectiever met vijanden af te rekenen. Maak je genoeg combo’s om de meter te vullen, dan kun je een speciale aanval uitvoeren, die alle vijanden in beeld verwoest. De kans dat je de combo een heel level volhoudt of de meter vol krijgt is echter miniem.

goldenforce_nintendoswitch04

Op weg naar de demonenkoning
In Golden Force zit een goede platformtitel verstopt, wat helaas wordt tegengewerkt door een aantal aspecten. Normaal heb ik geen probleem met een hoge moeilijkheidsgraad, maar het helpt als de uitdaging enigszins eerlijk aanvoelt. Golden Force kent zeker momenten van voldoening als je een lastig obstakel overwint, maar zet tegelijk alles in om het je maar extra moeilijk te maken.

Reken erop om vaak te verliezen en dat je geduld daarbij zeer op de proef wordt gesteld. In Golden Force worden steeds projectielen en vijanden op je afgevuurd, die je moet ontwijken. Regelmatig is het onvermijdelijk om geraakt te worden. Tegenstanders bevinden zich vaak op plaatsen waar je ze aanvankelijk niet kunt zien. Zij bevinden zich bijvoorbeeld buiten beeld, om onwetend tegenaan te lopen, springen of zwemmen. Zeker als vijanden vanuit het niets verschijnen, soms zelfs op de plaats waar je staat, ben je verzekerd een hartje te verliezen. Je kan in enorme snelheid door je energie heen te zijn, klaar om het level opnieuw te proberen.

goldenforce_nintendoswitch06

Hapering en herhaling
Als je in een gat valt verlies je gelukkig maar één hartje. Je komt altijd terug op de laatste plaats waar je vaste grond onder jouw voeten had. Dat het spel je soms op een ongunstige plek terugzet, waar je meteen weer geraakt wordt of zelfs bovenop een obstakel terecht komt, is dan weer minder gunstig.

Vreemd genoeg waren er ook onlogische momenten, waarop ik in een gat viel en mijn personage bleef leven of in een transporteerbuis vast kwam te zitten. Je kunt het spel dan als vastgelopen beschouwen en het level herstarten. Er zijn wel meer technische haperingen, zoals dat het spel zelf vastloopt of geen doorgang geeft nadat je alle vijanden in beeld hebt verslagen.

Mijn grootste ergernis zit echter in de herhaling. De levels in Golden Force zijn erg lang, maar bevatten weinig save-points. Ga je af, wat continu gebeurt, dan speel je het hele stuk weer van voren af aan. Het kwam vaak voor dat ik eindelijk meters aan het maken was, om alsnog geraakt te worden. Vervolgens sta je weer aan het begin van het level, om weer dezelfde moeilijke obstakels te overwinnen. Er zit frustratie in een soort zekerheid, dat je een vervelend onderdeel steeds weer opnieuw gaat meemaken, terwijl je dit met regelmaat niet kunt vermijden. Het demotiveert en dat gaat ten koste van je spelplezier, terwijl dit met wat extra savepoints makkelijk voorkomen had kunnen worden.

goldenforce_nintendoswitch13

Muscle Island is geen speeltuin
Het spel heeft vier werelden, die zijn onderverdeeld in vijf levels. Het vierde level bevat steeds een baasgevecht. Deze imposante monsters zijn origineel bedacht en zorgen voor een verrassende strijd, die vaak bestaat uit meerdere fases. Tegelijk zijn ze erg pittig, zeker met zulke enorme energiebalken. Een gevecht kan heel lang doorgaan, wat de kans op verliezen vergroot. Herhaling speelt wederom een vervelende rol, maar als je de baas verslaat mag je door naar de volgende wereld.

Per level zijn vier speciale munten te vinden, waarna je een gebied pas écht hebt voltooid. Je kunt deze naast jouw gespaarde goud ook spenderen in de winkel. Hier zijn extra harten, energie en andere speciale items te kopen, die je een beetje helpen te overleven. Met de drie gouden munten speel je het vijfde level binnen de wereld vrij, als extra uitdaging. Zelf vond ik het compleet sparen van deze speciale munten niet erg uitnodigend. Op den duur heb je een level wel gezien, dus voel je jezelf niet zo geroepen nog flink rond te speuren naar verstopte munten.

Toch probeerde ik de levels zo compleet mogelijk uit te spelen. Per level wordt ook een score bijgehouden, hoe goed je hebt gepresteerd. Dit scherm nam ik maar met een flinke korrel zout. Het is vrijwel onmogelijk om per level een perfecte score te halen, zeker als deze gebieden normaal al zoveel moeite kosten. Als je dol bent op ergernis of honderden uren wilt oefenen, is dit dé uitdaging voor jou.

goldenforce_nintendoswitch12

Conclusie
Er zit wel degelijk een amusante game verborgen in Golden Force, maar de genadeloze neiging om ‘ouderwets moeilijk’ te zijn gaat hier nogal ten koste van het spelplezier. Jammer, want het spel heeft een toffe gameplaybasis en ziet er audiovisueel prima uit. Het gebrek aan savepoints binnen de lange levels zorgt voor grote frustratie, in vorm van herhaling. Daarnaast wordt het spel geplaagd door verschillende technische problemen. Het is mogelijk om plezier uit deze titel te halen, maar met de zeer hoge moeilijkheidsgraad is Golden Force niet voor iedereen. Hoeveel geduld heb jij?
6,5
N1-score
  • + Aansprekende pixelgraphics en soundtrack
  • + Voor onverschrokken spelers die van een uitdaging houden
  • - Vier helden, zelfde vaardigheden
  • - Teveel herhaling door te weinig savepoints
  • - Vraagt veel van je geduld
  • - Technische mankementen
Next articleOvercooked!-compilatie Overcooked! All You Can Eat komt naar... Previous articleNieuw Summoning Event voor Fire Emblem Heroes: Enduring Legacy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Golden Force

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Action Platformer
Ontwikkelaar: Studio Storybird
Uitgever: PixelHeart
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 28 januari 2021

Screenshots