Metroid Prime 2: Echoes Preview | 14 juli 2004 01:34 | Auteur: RutgerK

Een van de games die mijn volledige aandacht had tijdens de E3 is Metroid Prime 2: Echoes. Deel 1 heeft mij uren vastgehouden en zodoende zijn de verwachtingen voor Echoes ongekend. Een sprongetje van vreugde kon er dan ook vanaf toen ik onlangs namens GameQube een proefritje met een vroege versie mocht maken. Mijn bevindingen lees je in deze hands-on preview…

showscreen

Retro zette ruim een jaar geleden de gamewereld op zijn kop met het innovatieve, prachtige en uiterst vermakelijke Metroid Prime. Hoewel veel mensen voor de release sceptisch waren over het feit dat ze Metroid Prime niet als een shooter maar als een platformer moesten zien, bewees de game de conversie uitstekend gemaakt te hebben. Samus’s avontuur verkocht als een Playboy met Britney op de cover en een klassieker was geboren. Ook klassiekers hebben echter ruimte voor verbetering, dus is een vervolg niet onlogisch. Verfijnderde graphics, nieuwe wapens en een deathmatch mode geven Metroid Prime 2: Echoes wellicht de draai die het nodig heeft om niet als slechts “een vervolg' gezien te worden. In de demo die ik speelde was die draai in ieder geval al aanwezig. En hoe.

Echter was de demo niet uitgebreid genoeg om wat duidelijk te maken over het verhaal, wat betekent dat ook wij nog in het duister tasten op dat gebied. Bekend is dat de game draait om de planeet Aether, welke beschikbaar is in een Light en Dark dimensie. Om te vorderen in het spel is het de bedoeling te switchen tussen deze dimensies, waarbij je naast je omgeving ook je wapenarsenaal verandert. Bevind je jezelf bijvoorbeeld in de Light dimensie, dan is je Dark beam het effectiefste wapen en wanneer je de Dark versie van Aethar (on)veilig maakt, dan kan je beter voor de Light beam kiezen. Denk hierbij qua functionaliteit aan het oplossen van puzzles en het verslaan van vijanden. Naast het arsenaal verandert bij het switchen ook de setting van de omgeving, zodat meteen duidelijk is in welke dimensie je rondloopt. Dit was ook een van de eerste dingen die ik opmerkte bij het spelen. Wat verder mijn aandacht trok waren de ongekend gelikte graphics en de oude vertrouwde controls. Want waar deel 1 op het gebied van gameplay zeer innovatief was heeft Retro weinig tot geen wijzigingen doorgevoerd in deel 2. Het selecteren van wapens gaat nog altijd via de C-stick en een sitestep is alleen mogelijk wanneer je iets gelocked hebt. Op grafisch gebied is de game er waar mogelijk alleen maar op vooruit gegaan. Omgevingen zijn gedetailleerd, vijanden zien er nog cooler uit en de special effects zijn in vol ornaat terug.

viewerscreen

So far so good, maar het aspect van de game waar ik echt enthousiast over ben is de multiplayer. Volgens sommige zwartkijkers wordt deze mode een struikelblok dat de game zijn platformergevoel zou laten verliezen. Deze zwartkijkers kunnen echter naar mijn bescheiden mening hun woorden beter terugnemen. Want hoewel het een deathmatch betreft, geeft de multiplayermode nog steeds niet het gevoel bij een shooter te horen. Mensen die hier zich weinig bij voor kunnen stellen kunnen het misschien het beste zien als een battle in singleplayer tegen een pittige tegenstander (uiteraard afhankelijk van de kwaliteit van je tegenstander).

Als de game begint heb je alleen maar de standaard blaster, morph ball en double jump tot je beschikking, maar naarmate je meer power-ups, welke zich door het level hebben verspreid, oppikt worden je mogelijkheden uitgebreid. Onder deze mogelijkheden vallen raketten, special beams (ik ben alleen de dark en light beam tegengekomen) en superbombs (voor in morphmode). Daarnaast is er nog een soort super power-up, die maar op een plek in het level te krijgen is. Deze power-up kiest random tussen effecten als invulnerability, invisibility, deathbal (in morphmode tegen een tegenstander aanrijden om m in 2 seconden te vermoorden), massive damage, unlimited missiles en nog een aantal andere unieke wapens. Het level dat ik speelde bestond uit een grote “battle room', (een lege ruimte met veel power-ups en enkel wat pilaren om als dekking te gebruiken), de gebruikelijke gangen, grapple punten en wat unieke vluchtroutes die alleen te betreden zijn in Morph mode.

showscreen

Nog een aspect dat duidelijk maakt dat Metroid Prime 2 geen shooter is. Waar je in een shooter namelijk vooral goed moet kunnen mikken, is het bij MP2 vooral zaak goed te timen en de juiste wapens tot je beschikking te hebben. Als je op een vijand gelocked hebt is het namelijk nog een probleem hem te raken. Gewone blasts worden met wat strafe en doublejumpwerk makkelijk ontweken en dus komt het voornamelijk aan op wie de meeste powerups heeft verzameld en de controls het best beheerst. Raketten zijn namelijk hittezoekend en al een stuk moeilijker te ontwijken.

Al met al kan ik zeggen dat het proefrondje dat ik met de game mocht maken mijn honger naar de game heeft opgeblazen. De singleplayer heeft, zoals ik stiekem al vooraf verwachtte, voor mij bewezen dat Retro in staat is de singleplayer ervaring uit deel 1 te verbeteren. Echter was het de multiplayer die mij wist te verbazen. Ook ik zette mijn vraagtekens bij de (misschien wel door de grote vraag ernaar geforceerde) mode voor meer spelers, maar deze vraagtekens zijn dankzij een halfuurtje spelen omgezet in bevestigende uitroeptekens. Het is voor mij in ieder geval duidelijk: Metroid Prime 2: Echoes gaat een topper worden.
Next articleWWE: Day of Reckoning trailer Previous articleFamitsu cijfers 1e halfjaar 2004

Reacties van gebruikers

Avatar
semper | 14 juli 2004 02:16 | #43295
woei
Avatar
Govert | 14 juli 2004 02:11 | #43296
Ik was er ook en heb je gezien Very Happy
En was wel tof spel Razz
Avatar
Guybrush | 14 juli 2004 09:50 | #43299
Metroid wordt weer de beste game van het jaar Very Happy
Avatar
Jasper | 14 juli 2004 09:51 | #43300
wat heb ik hier een zin in Crying mijn verwachtingen zijn hoger dan deel 1 :|
Avatar
Gebruiker 3793 | 14 juli 2004 09:56 | #43301
komt nog wel in europa uit in 2004????
Avatar
Gebruiker 3303 | 14 juli 2004 10:15 | #43304
Hij wordt verwacht in het vierde kwartaal van 2004 Smile
Avatar
Gebruiker 3793 | 14 juli 2004 11:16 | #43309
oke bedankt kan niet wachten totdat hij in de winkel ligt
Avatar
Gebruiker 1541 | 14 juli 2004 12:29 | #43316
ik neem aan dat je de multiplayer ook met z'n 2e/3e kan spelen?
Avatar
Willem | 14 juli 2004 12:42 | #43318
Mooie lap text Mr. Kuhr, zo te horen waren die vraagtekens die sceptische zwartkijkers zetten dus onterecht, en moeten veranderd worden in een negatief antwoord met daarachter uitroeptekens, klinkt goed! @ Govert: nu moet jij nog een goed verslag schrijven, en dan bedoel ik net zo goed als deze Academic
Avatar
Willem | 14 juli 2004 12:43 | #43319
@ Mewtwo: als je naar de plaatjes had gekeken die in dit artikel te vinden zijn, had je het geweten. En ja, je kan dus ook met z'n 2e/3e spelen.
Avatar
boxcarrazer | 14 juli 2004 13:36 | #43323
@ Willem: op dat plaatje staat 4 player.. niet 2/3 -_-'
Avatar
Gebruiker 2308 | 14 juli 2004 17:50 | #43366
Idd. Nou ik heb hier weer zo'n zin in!!! Worship Metroid Prime Worship
Avatar
Zapp-x | 14 juli 2004 17:51 | #43369
Ik ben 1 van de weinige mensen die Metroid Prime geen topgame vind, en ik vrees dat ik zn opvolger ook niet zal kopen Smile
Avatar
Twanos | 14 juli 2004 19:30 | #43377
@Zapp-X; ik vond em wel leuk, maar nie zo vet als alle reviews zeggen.... jammer, deel 2 zal dan ook waarschijnlijk mijn games collectie niet sieren.
Avatar
Gebruiker 1541 | 14 juli 2004 23:41 | #43401
@willem zoals boxcarrazer al zij, dit zijn 4 spelers. Hoe moet ik dat nou weten dan Weird ik heb dat ding heus wel gelezen hoor -_-'
Avatar
Thijs | 15 juli 2004 08:41 | #43406
@ Zapp-x:
well, ik vind er ook geen fuck aan, dus je bent niet langer de enige Razz
Avatar
Willem | 15 juli 2004 09:04 | #43407
@ Mewto: Noem eens 1 game, waarin 'n deatmatch zit, waarin je wel in je uppie kan spelen en met z'n 4'en, maar niet met z'n 2'en of 3'en.

Edit: Damn, wat word het hier stil ^_^
Avatar
Maniack | 15 juli 2004 11:55 | #43419
heb Metroid Prime net gekocht...
...
... Damn wat een goed spel, alleen het saven vindt ik nogal irritant, level uitspelen of savepoint vinden... Weird
... maar deel 2 koop ik zeker : Smile )
Avatar
boxcarrazer | 15 juli 2004 13:27 | #43441
@willem: Je begint me egt vreselijk te irritere.. jij zegt: Als je naar de plaatjes had gekeke die in dit artikel staan had je het geweten. En nu komen wij met tegenargumenten, ga ej opeens zegge dat t logisch is dat ej met ze 2/3e kan.. btje triest.. ekkel..
Avatar
Willem | 15 juli 2004 14:33 | #43451
Hahaha, je bedoeld zeker argumenten als:"op dat plaatje staat 4 player.. niet 2/3 -_-'". Als een game met een deathmatch mode gespeeld kan worden door 1 en 4 spelers, kan dat ook door 2/3, en dat zei ik.
Avatar
boxcarrazer | 15 juli 2004 20:19 | #43453
jij zeg: als je naar de plaatjes had gekeken die in dit artikel te vinden zijn, had je het geweten.
En op dat plaatje staat 4 player
Nu begin je opeens alsof je altijd al heb gezegd dat als je met 4 kan je ook met 2/3 kan..
En nee je hebt geen gelijk.. ekkel..

Edit: Damn, wat word het hier stil ^_^
Avatar
Gebruiker 3181 | 15 juli 2004 22:54 | #43537
Wat een irritant gebrom hoor ik nou toch Razz
Ik heb erg zin om die twee vliegen te pletten met mn hoofd Wink
Avatar
Kuyperkid | 15 juli 2004 23:14 | #43549
kvond deel 1 nou niet zo boeiend, alles was wel goed maar misschien moet ik me gewoon bij multiplayer games houde, dus deel 2 is wel interessant
Avatar
boxcarrazer | 15 juli 2004 23:30 | #43550
sorry AlttC ik word er ook btje pissig van.. niet alleen in deze topic maar gewoon hele forum.. irritant mannetje.. ik stop, kus
Avatar
Gebruiker 2872 | 16 juli 2004 19:17 | #43655
Ik ben ook niet echt geïnterreseerd in MP2..
Ik ben van plan Donkey Konga te kopen, maar als ik wat geld over heb koop ik als eerst MP2 Smile
Avatar
Gebruiker 3621 | 19 augustus 2004 10:04 | #46828
Metroid Prime is mijn meest favoriete game aller tijden Worship . Dit deel ga ik 100% zeker weten kopen. Ik moet dit spel gewoon hebben, misschien nog wel iets meer dan de nieuwe Zelda Very Happy
Avatar
Gebruiker 3137 | 20 augustus 2004 15:27 | #47034
nou deh nog net nie heh...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Metroid Prime 2: Echoes

Platform: Nintendo GameCube
Genre: FPA
Ontwikkelaar: Retro Studio's
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 26 november 2004

Screenshots