Blue Fire - Vlammend debuut Review | 01 maart 2021 12:02 | Auteur: Mitch

Het schiet niet echt op hè, met dat vervolg op Breath of the Wild? Het origineel is alweer bijna vier jaar oud. Straks ga je me nog vertellen dat Nintendo-fans zo uitgehongerd zijn dat ze uitkijken naar een HD-versie van Skyward Sw- , ah, never mind. Ook Mario Odyssey 2 is nergens te bekennen. 'Genoeg is genoeg', dacht het Argentijnse Robi Studio's. 'Wij gaan de uitgehongerde action-adventure fan op de Nintendo Switch eens goed te eten geven.'

In Blue Fire speel je als een mysterieus, gemaskerd opdondertje dat ergens in het midden valt tussen Toon Link en de Hollow Knight. Met dit mannetje verken je het doolhofachtige kasteel van Penumbra waar puzzelen en combat centraal staan. Oja, en jij bent de uitverkorene die het licht komt terugbrengen in de wereld door Goden te verlossen van schaduwachtige monsters. De makers zijn grote fans van Zelda, dus verwacht dungeon-achtige gebieden, kistjes met sleutels er in en nieuwe moves, wapens en items die je helpen om steeds meer van de wereld te zien. Het spel onderscheidt zich echter op een paar cruciale vlakken van Nintendo's vlaggenschipfranchise, wat Blue Fire zoveel meer maakt dan slechts een kloon.

2

Platformen en wall-runnen
Je personage in Blue Fire is namelijk klein en licht genoeg om behoorlijk sprongen te maken, om vervolgens in de lucht te dashen of zijwaarts over muren te lopen. Jawel, de wall-run uit Prince of Persia zit in deze game! Deze verhoogde mobiliteit transformeert compleet hoe je de game beleeft. Niet alleen vormt het platformen een goede afwisseling op de wat langzamere, traditionele Zelda-gameplay, het zorgt er ook voor dat het navigeren door het kasteel steeds vlotter gaat naarmate je meer moves vrijspeelt. De platformsegmenten en de manieren waarop je je moves moet combineren om ze te overwinnen zijn soms een puzzel op zich.

Daarnaast zijn er door het spel heen ook nog losse platform-challenges verstopt, de zogenaamde Voids. Deze teleporteren je naar een dimensie vol met hindernisbanen die zweven boven een eindeloze afgrond. Denk aan de FLUDD-loze levels in Mario Sunshine, maar dan met meer regen en depressie. En nóg moeilijker. Een heerlijke uitdaging voor de wat meer ervaren platform-fanaat die je helaas zelfs in de latere levels van moderne Mario's steeds minder vaak tegenkomt. Vaak frustrerend, altijd eerlijk en de beloning is een extra hartje op je levensmeter!



Dark Souls-ridders
Wat niet altijd helemaal eerlijk voelt, is de moeilijkheidsgraad van de vijanden. Tijdens je tocht door het kasteel kom je groot en klein gespuis tegen, van Darks Souls-achtige ridders met grote zwaarden tot hompjes slijm met ogen. Die ga je voornamelijk te lijf met je relatief korte zwaardjes en je hebt een soort schild waarmee je ook kan pareren met goede timing. De hit-detection laat alleen soms wat te wensen over en het is vaak lastig te zien wanneer een vijand jou gaat aanvallen. Combineer dat met plotselinge difficulty-spikes en je zult ook in combat wel eens het loodje leggen.

Ik kan je nog veel meer vertellen over Blue Fire. Over een paar verrassend leuke en schattige personages, de atmosferische soundtrack, of over het strakke cell-shaded stijltje. Maar alles staat of valt bij de gameplay en feel. En hoewel Blue Fire het niet haalt bij de afwerking van een Triple AAA Nintendo-release, mag de poging er wezen. Het platformen is strak en precies genoeg, de combat is degelijk genoeg en de framerate houdt op een paar dipjes na goed stand. Ben je een action adventure-fan en ben je niet vies van een beetje uitdaging? Dan is Blue Fire een no-brainer.

Conclusie:
The Legend of Zelda. Prince of Persia. Hollow Knight. Heb je aan één of meerdere van deze games goede herinneringen? Dan ga je gegarandeerd een leuke tijd tegemoet met Blue Fire. De ingrediënten mogen dan niet allemaal even origineel zijn, Blue Fire combineert ze op meesterlijke wijze. Een droomdebuut van het Argentijnse Robi Studio's, met liefde geserveerd aan de hongerige Nintendo-fan.
8,5
N1-score
  • + Combineert Zelda-achtige verkenningstochten op sublieme wijze met platformen
  • + Charmante presentatie en wereld
  • + Net wat meer uitdaging dan je gewend bent van Nintendo's eigen titels
  • - Combat kan nog nét wat meer polish gebruiken
  • - Hier en daar een difficulty spike
Next articleE3 live event van 2021 gecanceld vanwege coronapandemie Previous articleTurok 2: Seeds of Evil's multiplayer krijgt crossplay-functie

Reacties van gebruikers

Avatar
koekiemonster | 01 maart 2021 12:05 | #293917
Oh, I like this!
Avatar
Erik | 01 maart 2021 19:07 | #293928
Klinkt superleip, Mitch!

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Blue Fire

Platform: Nintendo Switch eShop
Prijs: 19.99
Genre: Action-Adventure, 3D platformer
Ontwikkelaar: Robi Studio's
Uitgever: Graffiti Games
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 2020

Screenshots