In Rays of the Lights - Mag het licht uit Review | 22 maart 2021 10:00 | Auteur: Willem

In Rays of the Light trok mij door de cryptische titel en bijzondere setting, Rusland tijdens de hoogtijdagen van de koude oorlog. Verder wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik kon verwachten van deze titel door de abstracte trailers. Hoewel ik een groot voorstander ben van games waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor het uitpuzzelen van het verhaal is In Rays of the Light dusdanig abstract dat ik meermaals de draad kwijtraakte. Voeg daar een enorm traag tempo aan toe en je blijft achter met een spel dat wil inslaan als een bom, maar onderweg de lading verliest.

Je speelt als een naamloze protagonist waarmee je vanuit de eerste persoon een verlaten en verwildert Russisch universiteitsgebouw onderzoekt. Verkenning en ontdekking zijn het hart van In Rays of the Light, maar het eerste halfuur was ik mij rot aan het zoeken om uit te vinden wat ik nou precies aan het doen was. Het spel heeft een minimalistische UI, waardoor het erg onduidelijk is welke acties je nou precies kan uitvoeren. Laat mijn lijdensweg een hint zijn voor de geïnteresseerde speler: dit spel is echt in de kern van het woord een ‘walking simulator’. Je loopt van ruimte naar ruimte om clues of objecten te vinden die andere kamers kunnen openen om zodoende het verhaal mee te maken. Er zijn geen keuzes te maken, acties uit te voeren of vijanden te verslaan. Het gehele spel is lineair en laat vrij weinig aan de verbeelding over.
3

Tasten in het donker
De atmosfeer is misschien wel het hoogtepunt. De verlaten universiteit, gebouwd ten tijden van de Sovjet-Unie, is een donkere en overwoekerde plek. Letterlijk donker trouwens, want zonder een lichtbron kan je geen hand voor ogen zien. Iets waar ik achter kwam toen ik pas na drie kwartier het voor elkaar kreeg om een lichtbron te vinden die mijn pad duidelijk maakte. De kamers zijn overduidelijk in grote haast verlaten en naarmate je verder duikt in de geschiedenis van het gebouw ontdek je steeds meer elementen die wel wat weg hebben van een spannende thriller. Bijgestaan door een simpele, maar atmosferische soundtrack wist het spel mij goed mee te nemen in deze angstige en onzekere sfeer.
1

Optelsom van frustraties
Toch is het de gameplay die van In Rays of the Light een enorm traag en ongefocust geheel maakt. Met name door de verwarring en het gebrek aan context in de opening van het spel raakte ik snel afgeleid en had ik geen idee wat ik moest doen. Deze omslachtigheid in zowel de vertelling van het verhaal als de controls werkten mij enorm op de zenuwen. Om voorwerpen te selecteren gebruik je een combinatie van de R-knop en de D-pad. Dit maakt het wisselen van de voorwerpen zoals je kaart en pijp enorm frustrerend. Daarnaast is de game niet voorzien van makkelijk leesbare teksten als je notities oppakt. Soms moest ik met samengeknepen ogen naar het scherm staren voordat ik een clue kon lezen of zag waar ik heen moest. Grafisch ziet het spel er niet al te best uit op de Switch. Passend genoeg werken de lichteffecten prima. maar grafische teksten, losse objecten en de kaart laten veel te wensen over. Het enige lichtpuntje was dan ook dat ik in twee uur alles had gezien wat het spel te bieden had, dus deze frustraties waren niet van lange duur.
2

Conclusie
In Rays of the Light voelt eerder als een experimentele film dan een goed uitgedachte game. Het mysterie van het verhaal en de setting vormen de eigen ondergang van het spel dat geplaagd wordt door een verwonderlijk traag tempo, frustrerende controls en een tegenvallende grafische stijl. Het spel is geen lange ervaring, maar eerlijk gezegd denk ik dat je wel echt een enorme fan van walking simulators en abstracte vertellingen moet zijn als je echt je plezier wilt halen uit In Rays of the Light. Helaas moet ik dus concluderen dat ik na het spelen van dit spel niet het licht heb gezien.
4,5
N1-score
  • + De mysterieuze atmosfeer draagt het spel
  • + Verhaal heeft een unieke invalshoek
  • - Abstracte verhaal vertelling is omslachtig
  • - Veel frustraties door gebrek aan UI en vervelende controls
  • - Reken niet op urenlang speelplezier
Next articleStory of Seasons: Pioneers of Olive Town - Nog veel te verbeteren Previous articleVicarious Visions maakt Switch-port van Tony Hawk's Pro Skater...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

In Rays of the Light

Platform: Nintendo Switch eShop
Genre: Walking Simulator
Ontwikkelaar: Noskov Sergey
Uitgever: Sometimes You
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 17 maart 2021

Screenshots