Is de kracht van nostalgie te sterk? Column | 09 mei 2021 10:00 | Auteur: Erik

Een aantal dagen terug zag ik het nieuwtje dat Toys for Bob, de makers van Crash Bandicoot 4: It’s About Time, zich ook gaat bezighouden met de ontwikkeling van Call of Duty: Warzone (een battle royale game). Mooi voor hun, zou je denken. Dacht ik eerst ook. Maar toen kwam ik erachter dat dat vierde deel van Crash Bandicoot het eigenlijk helemaal niet zo goed deed.

En ik moet zeggen: dat vind ik eigenlijk best wel een beetje gek. We leven toch in een tijd van nostalgie, wederopstanding van oude franchises en dat soort poespas? Activision bracht niet voor niets na de Crash N. Sane Trilogy, al heel snel Crash Team Racing: Nitro-Fueled en natuurlijk de Spyro Reignited Trilogy uit. Of Nintendo, die voor het 35-jarig bestaan ‘gewoon’ drie oude Mario-games pakte en ze bij elkaar in een doosje stopt. En het werkt als een tierelier: ik heb al die games in huis gehaald en velen met mij.

Zou dan een deeltje vier niet een ultieme droom zijn? Een volledig nieuwe game, en eentje die nog goed is ook. Mensen roepen al decennialang (letterlijk) om een écht vervolg, nadat Naughty Dog in 1999 de stok aan de wilgen hing. “Eindelijk een écht vervolg om te vieren”, kopte Martijn in zijn recensie. Hij gaf de game een 8,8.

KrachtNostalgie_Tegenvallendeverkopen_CrashBandicoot4

Nou, kennelijk niet, dus. De cijfers liegen er niet om: GamesIndustry rapporteerde in oktober 2020 dat de Britse verkopen van Crash 4 in zijn eerste week 80% (!) lager waren dan die van de trilogie. Poeh, dat is nogal wat. In Noord-Amerika verging het de game niet veel beter: het hield de 11e en 10e plek in september en oktober respectievelijk bezet. Totaalverkopen? Die zijn niet gegeven, maar waarschijnlijk is het niet veel meer dan één miljoen (en heel wat kopietjes minder dan de compilaties).

Toch deden de eerste tekenen aan de wand zich twee maanden geleden al voor. Toen kwam namelijk het nieuws naar buiten dat Crash Bandicoot 4: It’s About Time enkel digitaal in Europa verschijnt. Nu zijn wij Europeanen natuurlijk wel vaker de pineut met dit soort beslissingen (ook Nintendo’s Gamestudio verschijnt straks niet in de winkels), maar dit heeft natuurlijk vooral te maken met Activision die zoveel mogelijk kosten wil besparen.

Het ergste is nog dat ik een uitstekend voorbeeld ben, want ook ik heb Crash 4 helemaal niet gekocht. Is de kracht van nostalgie dan zo groot, dat we eigenlijk alleen enkel en alleen nog maar dat stukje verleden willen beleven? Misschien wel. Hopelijk halen jullie toch nog een beetje plezier uit Call of Duty, Toys for Bob. Crash 5 of Spyro the Dragon 4 zie ik helaas niet meer gebeuren.
Next articleMaker van OLED-schermen noemt Nintendo Switch Pro tijdens investeerdersmeeting Previous articleNintendo staat open voor het overnemen van andere bedrijven

Reacties van gebruikers

Avatar
Yosher | 09 mei 2021 13:56 | #294510
collapse
Nostalgie is grotendeels gewoon terug kijken naar het oude vertrouwde. Mensen hebben goede herinneringen aan de games in dat soort trilogie heruitgaven en pakken ze deze al snel opnieuw op om oude tijden te doen herleven. Dat werkt met nieuwe games gewoon niet zo. En die tijd van platformer mascottes is eigenlijk gewoon grotendeels verleden tijd, op een enkeling na zoals Mario die gewoon altijd super herkenbaar is gebleven door altijd met nieuwe games te komen en veel merchandise en weet ik wat te hebben gekregen.

Ik denk dat vooral daarom Crash 4 gewoon niet goed verkocht, hij heeft gewoon die verkoopkracht niet ondanks de nostalgie van die eerste drie games. En dan met name die eerste game denk ik, met die andere twee games als bonus. Tel daarbij op dat veel kopers aan deze nostalgische collectie waarschijnlijk al genoeg hebben aan deze collectie wat Crash betreft en dan zullen de verkoopcijfers inderdaad wel tegenvallen.

Ik ben zelf ook zo iemand die Crash 4 (nog) niet heeft gekocht, maar de trilogie wel, omdat ik gewoon niet zo gek ben op Crash maar wel goede herinneringen heb aan dat eerste deel die ik altijd alleen maar bij andere mensen kon spelen omdat ik toen geen PlayStation had, en ik nu genoeg heb aan die trilogie op de Switch als ik ooit die neiging krijg om Crash te spelen. Iets dat, eerlijk gezegd, nog vrij weinig is gebeurd tot nu toe, ik heb volgens mij de eerste wereld van deel 1 nog niet eens uitgespeeld en heb 2 en 3 nog niet eens aangeraakt. Om dan op zo'n moment deel 4 aan te schaffen is voor mij gewoon niet logisch.
Avatar
Erik | 10 mei 2021 15:13 | #294521
Reactie op post #294510 van Yosher
Yeah, ik denk dat daar zeker wat in zit, Yosher. Een groot probleem voor Crash (en in mindere mate voor Spyro) is dat er tussen 2000-2017 eigenlijk geen kwalitatief goede vervolgen zijn verschenen.

Een personage als Mario is altijd relevant gebleven, terwijl we onze Crash onbewust enkel met het verleden associëren.
Avatar
Fl@ppy | 09 mei 2021 17:31 | #294511
collapse
Kwam deel 4 niet gewoon te snel na de trilogie? En waren mensen er nog eenbeetje moe van? Of waren de eerste games toch niet zo goed als de herinneringen en was er ondanks de hoge reviewscore geen hoop voor het nieuwe deel?
Avatar
Monokuma | 09 mei 2021 19:08 | #294512
Reactie op post #294511 van Fl@ppy
Over dat "niet zo goed als de herinneringen". Ik kan mij nog herinneren dat iedereen klaagde over Crash Trilogys moeilijkheidsgraad toen het in 2017 uitkwam. Volgens mij is het een combinatie van subtiele aanpassingen in de besturing van de spellen en omdat vele mensen zich de moeilijkheidsgraad niet konden herinneren. Misschien is het omdat mensen ze zich überhaupt moeilijke stukjes niet kunnen herinneren of omdat ze als kind geduld hadden voor zulke levels maar zo'n 21 jaar later niet meer.
Avatar
ribbelchips | 10 mei 2021 14:34 | #294520
collapse
3 bewezen goeie games waar je een hoop nostalgische gevoelens bij hebt die samen de helft kosten van een nieuwe game... tsja.. Ik snap dat op zich wel.
Avatar
Erik | 10 mei 2021 15:14 | #294522
Reactie op post #294520 van ribbelchips
Vandaar dat we ook allemaal massaal dezelfde serie keer op keer kijken, ipv een nieuwe uit te kiezen. Damn fine coffee

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Crash Bandicoot 4: It's About Time

Platform: Nintendo Switch
Genre: 3D Platformer
Ontwikkelaar: Toys For Bob
Uitgever: Activision
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 12 maart 2021

Screenshots