Subnautica - Een sprong in het diepe Review | 27 mei 2021 08:00 | Auteur: Willem

Subnautica stond al enkele jaren op mijn radar als een game die ik wilde spelen. Meermaals besproken in podcasts, beste-game-lijsten en door vrienden, het is een titel die ik enorm graag zelf wilde ervaren. Dus toen de Switch-versie eenmaal kwam voorbij drijven aarzelde ik niet om direct in het diepe te duiken om te zien waar de hype vandaan kwam. Ik ben enorm blij dat ik eindelijk Subnautica een kans heb kunnen geven, maar helaas houdt de Switch-versie maar net zijn kop boven water.

In Subnautica ben je de overlevende van een ruimteschipcrash op een mysterieuze aquatische planeet. Met niets meer dan je reddingscapsule en wat basaal gereedschap is het aan jou om te overleven in deze gevaarlijke omgeving. Je verzamelt wezens voor voeding, grondstoffen voor het uitbouwen van je basis en elementen voor het repareren van je gereedschappen. Naarmate je verder je materialen en apparatuur verbetert ben je steeds meer in staat om verder deze oceaan te verkennen en misschien zelfs signalen op te pikken van andere overlevenden.
1

Roofdieren en prooi
Het meest unieke aan Subnautica is ongetwijfeld de locatie. Je zou denken dat een waterplaneet weinig variatie te bieden heeft buiten de eindeloze horizon, maar er is een enorme biodiversiteit onder de zeespiegel. Van zwemmende wezens met rif en koraal op hun rug tot haaiachtigen; deze oceaan zit vol verrassingen. Zelf ben je ook een roofdier en jaag je gaandeweg op allerlei soorten wezens voor je eigen gewin. Gedurende het hele spel ben je aan het balanceren tussen vier verschillende meters. Je eigen gezondheid, je honger, je dorst en je zuurstof. Zuurstof spreekt redelijk voor zich en bepaalt hoe lang je onder water kan verkennen. Honger en dorst vul je aan door wezens te jagen en te koken. Je gezondheid is te herstellen met medicatie en eerstehulp-kits.

Omdat het hele spel een continue loop heeft van beter worden om meer te verkennen is het in die zin vergelijkbaar met een spel als Breath of the Wild. Als speler bepaal je zelf welke acties je uitvoert en naar welke doelen je opbouwt. Ga je er op verkenning naar allerlei wrakstukken om nieuwe blueprints te verzamelen? Zoek je naar sporen van eerder leven om een eigen bestaan op te bouwen tot hulp arriveert om je te redden? De keuzes die je kan maken zijn vrij eindeloos.
2

Bouwen en uitbreiden
Nu klinkt dit misschien veel als andere overlevingsspellen als Minecraft en ARK, maar bij Subnautica is de geleidelijke opbouw naar uitbreiding een stuk natuurlijker. Bij Minecraft raak ik snel overweldigd door de verschillende constructies die je vanaf het begin van het spel al kan bouwen, mits je de juiste materialen ervoor kan vinden. Subnautica geeft je alleen toegang als je bepaalde wrakstukken scant voor blauwdrukken van nieuwe constructies. Op deze manier leer je als speler wennen aan het structuur van het spel en is het bepalen van je volgende doel een stuk natuurlijker.

Met bepaalde constructies verhoog je bijvoorbeeld de hoeveelheid tijd die je onder water kan doorbrengen. Het duurde niet lang voordat ik rondom mijn reddingscapsule maar liefst 5 verschillende luchtpijpleidingen had aangelegd zodat ik al lange tijd onder water kon verkennen zonder al te veel zuurstof te verspillen. De sciencefiction-laag die hiermee verbonden is, maakt het ook een stuk leuker om nieuwe constructies te maken. Ik weet wat ik kan verwachten als ik in Minecraft een fornuis bouw, maar door de sciencefiction-setting van Subnautica was ik regelmatig verrast door de nieuwe constructies die ik in elkaar zette. Van onderwatervoertuigen tot reparatie-toolkits, de oceaan verkennen blijft iedere keer voldoening geven. Zeker als je ook nog een beetje creatief wilt bouwen kun je in Subnautica je ei kwijt.
4

Het hoofd boven water houden
Toch is er ook een nadeel aan deze structuur. Hoewel de voldoening van het verkennen van de oceaan motiverend werkt, duurde het voor mij erg lang voordat de gameplay klikte. De game is behoorlijk pittig in het begin en geeft je niet echt een concrete uitleg, tenzij je alle files op je tablet doorleest. Hetzelfde geldt ook voor als je per ongeluk toch in de bek van een roofdier eindigt. Je verliest hierbij een deel van je verzamelde items, waardoor de motivatie om weer nieuwe zilver, koper of titanium bronnen te vinden wel erg bij mij af nam. Neem iets simpels als de zonsondergang. Er is geen manier om aan boord van je capsule te rusten, dus bij zonsondergang wordt de hele planeet enorm donker. Hierdoor is het verkennen van de oceaan een stuk moeilijker en besloot ik uiteindelijk maar gewoon te gaan wachten totdat de zon weer opkwam. Naarmate de game vordert nemen dit soort momenten en kleine irritaties wel af, maar het maakt de openingsuren van Subnautica behoorlijk onvriendelijk.

Aanvullend is de Nintendo Switch-versie van Subnautica stabiel genoeg om te spelen, maar liep ik meermaals tegen performance hiccups en visuele glitches aan. Zo vallen er vaak texturen weg, verschijnen bepaalde wezens laat in beeld en kan de render-afstand soms erg tegenvallen waardoor je lang aan het zoeken bent naar grondstoffen. Ook merkte ik meermaals dat dit spel echt ontworpen is voor een pc-gebruiker. De precisie waarmee je vissen onder water moet vastpakken en de manier waarmee je je voorraad verdeelt tussen bepaalde opslagplekken schreeuwt om het gebruik van een muis en toetsenbord. Wel moet ik mijn complimenten geven voor de algemene laadschermen. Het enige laadscherm waar je mee geconfronteerd wordt is die tijdens van het opstarten van een game (die duurt dan ook wel weer bijna een minuut) en een kort laadscherm als je vroegtijdig komt te overlijden onder water. Over het algemeen draait de Switch-versie prima, maar het is duidelijk dat de ambitie van de ontwikkelaars de rekenkracht van de Switch hier en daar overstijgt.
3

Conclusie
Subnautica is een verrassend leuke en soms zelfs verslavende twist op het survival genre. Of de Nintendo Switch-versie van het spel nu de beste manier is om dat te ervaren valt te betwisten. De grafische beperkingen en lichte problemen met performance zijn opmerkelijk, maar geen spelbreker. Als je je door de eerste paar uur van het spel kan bijten, dan blijf je achter met een unieke overlevingsgame die je dankzij de setting en design voor talloze uren bezig kan houden.
7,5
N1-score
  • + Waanzinnige wereld om te verkennen
  • + Bijna verslavend leuke survival-gameplay
  • + Creatief in het bouwen van een eigen basis
  • - Grafisch en performance niet optimaal op Switch
  • - De eerste uren vallen behoorlijk pittig
Next articleDragon Quest III HD-2D Remake aangekondigd Previous articleBloomberg: "Switch Pro komt rond september, aankondiging mogelijk...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Subnautica

Platform: Nintendo Switch
Genre: Avontuur
Ontwikkelaar: Unknown Worlds Entertainment
Uitgever: Unknown Worlds Entertainment
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 14 mei 2021

Screenshots