N1-discussie: Wat moeten we met Sonic? Special | 28 mei 2021 18:00 | Auteur: Redactie

Nadat de aankomende Sonic-game de naam 'Sonic Rangers' leek te gaan krijgen, ontstond er op de redactie-chat een discussie over de geschiedenis van Sonic-games én hoe het in de toekomst zou moeten gaan. De meningen zijn flink verdeeld:

1

Willem: Sonic is al jaren geen game meer maar een merk. Het enige goede aan Sonic games is de muziek. Ik zie de spellen als toffe albums en dat is het.

Jeroen: Oef, mijn Sonic-tattoo huilt.

Paul: Sonic Boom had de serie kunnen redden.

Mitch: Met die slome action adventure-gameplay was dat vanaf het begin al een slecht idee. 3D Sonic is op z'n best in Colors, Generations en de Unleashed levels.

Paul: Variatie is een must. Alleen maar sjezen vind ik ook niks, maar misschien is dat een verkeerde mening over Sonic.

Mitch: Variatie kan, maar dan moet het wel natuurlijk in elkaar over gaan. Sonic Heroes kwam wat dat betreft aardig in de buurt, maar liet qua afwerking en repetitief leveldesign het afweten. Maar goed, ik ben ook van mening dat Sonic Adventure 1 een slechte game is, juist omdat ze A: teveel variatie voor the sake of it proberen toe te voegen en B: alles super gesegmenteerd is en geen moment aanvoelt als een geheel dat lekker samenkomt. En die poging tot een 'open wereld' stad is dieptriest droevig.

1

Paul: Ik heb niet zoveel ervaring met Sonic hoor. Adventure 2 battle was m’n jeugd; vooral tijd gespendeerd aan de Chao Garden en de leuke levels.

Martijn: Ik heb Sonic 1, 2, 3, & Knuckles, Sonic Mania, Sonic Generations en Sonic Colors gespeeld. Ik kwam met geen van alle écht ver. Kan bij Sonic nooit kiezen: level doorrazen of mijn tijd nemen om al die edelstenen, sterren, etc. te verzamelen?

Dreon: Hier had ik bij de 2D Sonic-games ook last van, ik ben echt een collector en dat gaat niet samen met de snelle levels.

Martijn: Ja, speelt nog best lastig. Ergens weet je dat je door moet, maar voel je jezelf ook geroepen om alle edelstenen compleet te krijgen. Voor een beter einde of om eens in Super Sonic te veranderen. Dat gaat niet écht goed samen. Wie weet, ga ik sommige van die games toch nog eens proberen.

Mitch: Verzamelen is meer een bij-effect van goed spelen en alternatieve routes ontdekken. Sonic draait om flow en momentum. Als je echt wil verzamelen kun je later nog eens terugkeren met Knuckles of Tails, zoals in Mania.

Martijn: Ja, dat klopt. Weet wel hoe het werkt, alleen... Voel mij altijd geroepen het meteen allemaal te doen. Wat niet kan, haha. Wil die games wel weer een keer gaan spelen, vooral met "Sonic Mania Plus" erbij.

2

Mitch: Geef Mania 2.

Martijn: Tja, eerlijk gezegd: ik dacht bij die nieuwe intro van de aankomende game al: "Oo, Sonic Team... Daar gaan de verwachtingen....". Sonic's reputatie zat met "Sonic Mania" weer in de lift, totdat "Sonic Forces" uitkwam en middelmatig bleek. Begin me af te vragen of Sonic Team het nog wel in zich heeft.

Mitch: De meeste mensen vragen zich dat al twintig jaar af. Mania is ook niet gemaakt door Sonic Team.

Martijn: Weet ik: daarom ook dus. Dat spel was wél een succes. Ze moeten beter kijken wat mensen tof vinden aan Sonic en niet ieder vergezocht element proberen vast te houden. Die serie moet back-to-basic. Afijn, "Sonic Mania" was wel een succes. Hopelijk leren ze er onderhand iets van, eventueel met Mario als voorbeeld. Sonic Team wil iedere keer het wiel opnieuw uitvinden. We willen geen nieuwe wielen. We willen Sonic-wielen, haha. Wat voor Crash Bandicoot werkt, werkt ook voor Sonic.

Mitch: Ze moeten gewoon het budget krijgen om die Unleashed day stages in een volledige game te veranderen. Maar dat is de vloek van Sonic: je beweegt zo snel dat je echt hugeeeeee levels moet bouwen. En dat is duur zonder assets te hergebruiken. Wat ze dus altijd doen, zelfs in titels als Colors en Generations.

Martijn: Arme Sonic. Iedere keer als hij opstaat, valt hij weer om. Denk dat de toekomst in het verleden ligt voor Sonic, met "Sonic Mania" als voorbeeld.

Mitch: Ik denk het niet, maar SEGA moet gewoon een keer echt een ambitieuze titel maken en dan ff 15 miljoen stuks wegzetten om te zien dat het dat budget waard was. Who knows, misschien kan een Sonic open world-titel dat doen.

Wat vinden jullie? En met wie zijn jullie het (helemaal niet) eens? Laat het weten in de comments!

Bron highlight: clickselect
Next article[Verholpen] Download DLC van Hyrule Warriors: Age of Calamity... Previous articleKnopixen uit Gamestudio stelen de show in vier koddige Japanse...

Reacties van gebruikers

Avatar
FalconPawnch | 28 mei 2021 18:07 | #294799
Ik heb sonic dan ook echt nooit boeiend gevonden.
Avatar
Yosher | 28 mei 2021 18:32 | #294800
Sonic heeft voor mij altijd al vrij ruw aangevoeld. Elke game voelt voor mij gewoon alsof er iets mist. De meest 'complete' game voor mij is Sonic 2, dus ja dat had ik ook met die oude (en nieuwe) 2D delen. Toffe games, en ik heb er ook nostalgie voor, maar tot op de dag van vandaag voelen ze ook vreemd en heb ik vaak weinig zin om ze te spelen en koop ik ze vaak ook niet hierdoor.

En ik kan echt niet zeggen waar het nu aan ligt. Waarschijnlijk gewoon aan mij... Wink
Avatar
ThanosReXXX | 28 mei 2021 21:28 | #294801
Door de decennia heen zijn er echt wel een flink aantal toffe Sonic games uitgekomen, alleen als je het vergelijkt met Mario, dan is de continuïteit wat betreft de kwaliteit van de elkaar opvolgende titels schrikbarend slecht, want waar er één goede game wordt uitgebracht, komen er 3 tot 4 slechte bij.

Of, zoals in het geval van Sonic Unleashed, worden de goede stukken onderbroken/opgevuld met achterlijke, nergens op slaande langzame gedeeltes. En kom op: Sonic the Werehog? What the HELL were they thinking?

Voor mij persoonlijk was Sonic Adventures op de Dreamcast destijds weer de eerste goede Sonic game na een lange tijd, en na de zin en onzin van Unleashed, die ik op de Xbox 360 speelde, was Colors op de Wii pas weer de eerste Sonic game die weer zo goed als volledig de echte spirit van de Sonic games zoals ze horen te zijn met zich mee droeg.

Generations en Mania waren ook tof, maar dan zie ik toch nog steeds Colors als de laatste ècht beste game van Sonic. Daarom vind ik het ook best tof dat die nu opnieuw wordt uitgegeven in HD, want meer mensen zouden deze game moeten leren kennen, want hij is echt goed en leuk om te spelen. Daarnaast heeft de game ook nog een behoorlijk hoog replay gehalte, vanwege alle rankings die je kan behalen, en de vele collectibles, die ook echt wat toevoegen.
Avatar
Banjo | 29 mei 2021 07:59 | #294802
Ik vond Sonic echt heel erg leuk vroeger, maar de laatste paar jaren...
Ik hoop echt dat Rangers weer gewoon ouderwets tof wordt. Unleashed was de laatste Sonic game waar ook écht moeite in was gestoken.

Mania is zwaar overgewaardeerd en zeker niet beter dan Colors of Unleashed.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Sonic 2022 (werknaam)

Platform: Nintendo Switch
Genre: Platformer
Ontwikkelaar: Sonic Team
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: Onbekend
Online-ondersteuning: Onbekend
Releasedatum: 2022

Sonic Heroes

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Sonic Team
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 01 februari 2004

Sonic Mania

Platform: Nintendo Switch eShop
Prijs: €19,99
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Christian Whitehead / Headcannon / PagodaWest Games
Uitgever: SEGA
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 15 augustus 2017