Vijf kleine en grote dingen die beter kunnen in Gamestudio Special | 24 juni 2021 12:00 | Auteur: Paul

Nintendo's Gamestudio – ook wel bekend als Game Builder Garage - lanceerde vlak voor de E3 in de Nintendo Switch eShop. Gamestudio plaatst je in de schoenen van een gameprogrammeur om je de beginselen van het ontwerpen van een videogame bij te brengen. In mijn review lees je uitgebreid mijn mening over wat het spel goed doet. En alhoewel ik onderstaand hier en daar wel aangaf in de recensie, zijn er na tientallen uren en een dozijn half afgemaakte games ook wat dingen duidelijk geworden die Gamestudio wat minder goed doet. Nintendo, ik hoop dat je meeleest!

Spiegelen van Nodon en andere gebruikersinterface frustraties
Pas bij het maken van een complex (multiplayer)spel kom je erachter dat enorme groepen aan Nodon gekopieerd worden per deelnemer. Ik hou erg van symmetrie, dus het is een beetje frustrerend om op te merken dat er geen spiegelfunctie is om een groep aan Nodon om te draaien opdat de uitvoer de andere kant op gaat. Een andere last is dat er geen indicator is voor welke letters je van een Wormhole Nodon al gebruikt hebt. Hoe groter je lijst aan Wormhole Nodon, hoe moeilijker het wordt om bij te houden wat waarnaartoe gaat en dit is makkelijk te verhelpen met een kleine aanwijzing, al dan niet met een indicator voor hoeveel van dat type er bestaan in de wereld. In het ideale geval mag je ze zelf een beschrijving geven, maar ik zou al tevreden zijn met iets kleins. Ook wordt het ook steeds moeilijker om bij te houden waar de Wormhole Nodon zich precies bevinden in de wereld, dus een optie om de camera te centreren op een Wormhole Nodon van je keuze was geen overbodige luxe geweest. En over de camera gesproken: wat verder uitzoomen om het overzicht te bewaren was eigenlijk ook wel lekker geweest.

46

Eh, waar gaat Wormhole C ook alweer naartoe? En hoe zat het met D tot en met G? Verdorie, ik had het op moeten schrijven...


Samen aan games werken
Hoe vet zou het zijn als we via Nintendo Switch Online samen aan games kunnen werken? En dan bedoel ik niet tegelijk op hetzelfde moment, dat zou waarschijnlijk teveel chaos zijn. Wel zou afzonderlijk van elkaar een tof principe zijn: ik ken een ontzettend goede tekenaar die het leuk vindt om sprites en pixel art te tekenen. Als ik haar via Gamestudio zou kunnen uitnodigen om aanpassingen te mogen maken aan (bepaalde onderdelen van) mijn spel, dan is het opeens een samenwerking waar meerdere mensen hun visie toepassen om een tof spel te maken. En ja, je kunt het spelen delen en laten kopiëren door de ontvanger opdat ze ermee aan de slag kunnen, maar dit loopt niet automatisch synchroon en vereist een uitwisseling van codes iedere keer dat er wat aangepast is.

45

Regelmatig heb ik naar dit scherm zitten staren om vervolgens textures tekenen weer uit te stellen. Eerst gameplay, dan graphics, toch?


Een boekje om blauwdrukken en textures op te slaan
Wanneer je bepaalde functies in een spel bouwt krijg je soms het idee om dit element opnieuw te gebruiken in andere games. Zo heb ik een dynamische levensbalk ontwikkeld voor een vechtspel, en dit zou ook van pas komen in een avonturenspel waar ik aan begonnen was. Helaas moest ik helemaal opnieuw beginnen: er is geen manier om Nodon van de ene naar de andere game te verplaatsen. Hetzelfde geldt voor textures, en dit is een groot gemis. Mijn oplossing: een optie om geselecteerde Nodon in een klembord te plaatsen, dat op te roepen is in iedere game waar je mee bezig bent. Samen met plek voor een stel textures die je vaak gebruikt, zou dit het schakelen tussen games een stuk gebruiksvriendelijker maken.

47

Het mogen er in dit geval niet veel zijn, maar een mapje waar je veelgebruikte functies zou kunnen bewaren maakt het proces een stuk sneller.


In-game browsen van games
Het is vrij makkelijk om spellen lokaal te spelen met vrienden of familieleden, en via een draadloze verbinding kun je ze ook eenvoudig met een andere Nintendo Switch delen. Als je echter inspiratie wil opdoen van spellen over de hele wereld ben je toegewezen op - je raadt het al - het uitwisselen van codes. Zoals ik al aangaf in mijn review is er een websites gemaakt door fans om spellen te vinden, maar zo'n functionaliteit had ik liever in het spel zelf gezien. Het kunnen geven van feedback is echter iets waar Nintendo niet zo happig op is (van de veelgestelde vragen-pagina van Gamestudio op Nintendo.nl):

"(...) het is in Gamestudio niet mogelijk om commentaar of feedback te geven op de creaties van andere spelers. Spelers kunnen het programmeerwerk bekijken in de games die ze downloaden, dus op die manier is het wel mogelijk voor spelers om van elkaar te leren en elkaar te inspireren met hun creaties."


Oké Nintendo, ik snap dat vrij commentaar het spel minder geschikt maakt voor kinderen, en dat is geen groot gemis. Een lijst met op zijn minst de meest gedownloade spellen van de week of maand had het ontdekken van andere games gewoon een stuk makkelijker gemaakt.

44

Een derde optie getiteld "blader door meest gedownloade spellen" had ik hier graag gezien.


Geavanceerde logische poorten (en de harde limiet van Nodon)
Alhoewel geavanceerde logische poorten zoals NAND- en XOR-poorten beschikbaar zijn in Gamestudio, moet je deze wel eerst zelf aan elkaar schakelen met één of twee extra Nodon. Dit is niet ingewikkeld, maar het was simpelweg handiger geweest als er meerdere varianten beschikbaar waren dan alleen AND en NOT. Dit zou minder ruimte in beslag nemen op visueel vlak, alsmede het aantal Nodon dat je maximaal kunt inzetten. De limiet is 512 Nodon (en 1024 verbindingen) per spel, en dat is soms aan de krappe kant met games die complexe handelingen uitvoeren op de achtergrond zoals kunstmatige intelligentie en physics. Ik zou dit getal graag hoger willen zien, maar het kan goed zijn dat deze limiet begrenst is door de technische capaciteiten van de Nintendo Switch. Nóg een reden voor die Switch Pro, Nintendo!

48

Dit is een spel voor twee spelers en ik ben al over de helft van de limiet vanwege complexe berekeningen. Ik hoop dat ik het ga redden!


En dat waren mijn verbeterpunten voor Gamestudio! Met deze kleine aanpassingen zal in mijn ogen de speelervaring een stuk soepeler zijn. Ondervind jij een ergernis aan het spel of is er iets wat je juist erg fijn vindt? Laat het ons weten in de reacties!
Next articleMetroid Dread zorgt voor opleving Metroid-spellen in Wii U eShop Previous articleTrailer kondigt komst Extra Modes DLC in Sword of the Necromancer...

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Gamestudio

Platform: Nintendo Switch eShop
Prijs: 29,99
Genre: Simulatie
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 8
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 11 juni 2021

Screenshots