Nintendo wees aantal jaar terug een "ultra-realistisch" F-Zero spel af Nieuws | 30 juni 2021 10:55 | Auteur: Erik | Bron: GameXplain

Vitei, de makers van Tank Troopers en Steel Diver, pitchten een aantal jaar terug een '"ultra-realistisch" F-Zero-spel. Nintendo wees deze echter af wegens een gebrek aan mankracht, onthult oprichter Giles Goddard.

Goddard, die eerder ook voor Nintendo werkte, laat dit weten in een interview met GameXplain. Hij had samen met zijn collega's een demo gemaakt die werkte op PC en Nintendo Switch:

De twist? De natuurwetten in deze F-Zero werkten super realistisch:

"De F-Zero-wagens hadden allemaal realistische physics, super, over-the-top realistisch. Het zweven gebeurde bijvoorbeeld door vier motoren aan de onderkant van het schip die zich telkens moesten aanpassen. Dit betekende dat als je een van de motoren kapot maakte, dan ging je wagen naar de grond en als je een ander kapot maakte, draaide je auto en dat soort zaken."


UltraRealistisch_FZero_Vitei


Goddard over afwijzing van de demo
Goddard benoemt dat ze veel plezier hadden met het uittesten van de demo, en dat het team steeds keek wat er gebeurde als je op een bepaalde manier zou crashen. Toch zag Nintendo het project als te ambitieus, en kwam het nooit tot een product.

Hij zegt het volgende over de afwijzing:

"We zaten vast in een vicieuze cirkel toen we met Nintendo werkten. We zeiden tegen hen 'We willen dit F-Zero-spel doen, kan je ons het geld geven?'. Dan zeiden zij vervolgens: 'Ja, maar jullie hebben niet genoeg mensen'. Waarop ik zei: 'Nou, als we het geld hadden, kon ik ook de mensen werven'. Dus het was oneindig deze vicieuze cirkel waarin zij wilden dat wij een game maakten, waarop wij het pitchten en zij vervolgens zeiden dat we niet genoeg mensen hadden."


Tot slot benoemt de voormalig Star Fox-ontwikkelaar dat Nintendo heel beschermend met het gebruik van hun oude IP omgaat. "Het is voor hun een hele onderneming om aan te werken. Het is veel makkelijker om een nieuw idee, een nieuw IP te gebruiken dan een oude opnieuw te gebruiken."

Dit laatste sluit aan op de woorden van Takaya Imamura, voormalig F-Zero-ontwikkelaar. Die zei in april ook al dat het lastig was om de franchise opnieuw tot leven te brengen. De laatste titel in de F-Zero-franchise is GP Legend, die in 2004 voor de Game Boy Advance uitkwam.
Next articleBlokkerige brawler Paint the Town Red aangekondigd voor Nintendo... Previous articleCrysis Remastered Trilogy komt ook in de winkelschappen te liggen

Reacties van gebruikers

Avatar
Yosher | 30 juni 2021 11:43 | #295446
collapse
Als Nintendo toch maar alles van de serie afwijst, moeten ze het zelf een keer doen. Op deze manier blijft de serie dood. Ik wil inmiddels wel eens een nieuwe, of het nu linksom of rechtsom is.
Avatar
Demin | 30 juni 2021 17:11 | #295454
Reactie op post #295446 van Yosher
collapse
Op zich vind ik die hele 'we willen een vernieuwend basisconcept om een nieuw deel aan op te hangen'-mentaliteit nog niet eens zo erg: Games als Super Mario Odyssey, Mario Kart Double Dash, Mario Galaxy, etc. zijn allemaal ontwikkeld uit die filosofie en juist zeer geslaagd daardoor. Nintendo kan als geen ander zo'n concept uitwerken en bijschaven tot je een fantastische game hebt. (al zit er af en toe ook een Star Fox Zero tussen, en was ook ARMS het net niet helemaal)

Het probleem is ondertussen dat het laatste serieuze deel op de gamecube uitkwam, en de gemiddelde Nintendo-gamer dus al (lange tijd) geen serieuze mogelijkheden meer heeft om de 'oude formule' te spelen. Op een gegeven moment hoeft er geen nieuw baanbrekend element meer worden bedacht, maar is het overbrengen van de basiservaring naar een nieuwe generatie al meer dan genoeg... ook als dat voor de ontwikkelaars 'oude koek' is.
Avatar
Yosher | 30 juni 2021 17:50 | #295457
Reactie op post #295454 van Demin
Uiteraard. Ik vind het ook echt tof dat Nintendo altijd vernieuwing probeert te zoeken. Maar zelf leggen ze soms een beetje té veel op 'altijd'. Het is echt, óf ze vernieuwen het, óf er komt maar geen nieuwe variant van. En F-Zero is wat mij betreft ook één van die games die niet per sé vernieuwend hoeft te zijn om leuk te blijven. Dat is ook niet wat mensen willen. Men wil gewoon eens een nieuwe F-Zero game zoals de N64 en/of GameCube versies. Men blijft erom vragen maar het antwoord blijft vooralsnog uit. Ja, we krijgen spul als F-Zero banen in Mario Kart of die minigame in Nintendo Land. En Captain Falcon in Smash Bros. Leuk als dat allemaal is, het is gewoon allemaal totaal niet wat fans willen.
Avatar
FalconPawnch | 30 juni 2021 17:07 | #295452
Maar fans willen gewoon een nieuwe F-Zero zonder allerlei revolutionaire shit. We willen gewoon F-Zero GX 2. Nieuwe banen, mooiere graphics. Meer vragen we echt niet.
Avatar
platoqp | 03 juli 2021 01:12 | #295483
Ja ondanks dat ik t jammer vind dat Nintendo geen nieuwe F-Zero maakt, kan natuurlijk niet elke studio daar waardig voor zijn. Ze hadden volgens mij gewoon het vertrouwen niet in hen
Avatar
Mori | 04 juli 2021 15:40 | #295486
Deze serie verdient een nieuwe kans op de Switch. Yummy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.