Prince of Persia 2 Preview | 04 augustus 2004 21:10 | Auteur: Randy1

Hij is gespierder, stoerder en duisterder dan voorheen, maar zorgt deze fysieke en psychische groei van de Perzische Prins ervoor dat hij het lot nog een keer kan uitdagen, zonder een bloederige dood te sterven...?

I Would, Die 4, U
Als de naam of de titel 'Prince' het onderwerp van gesprek is, dan denken muziekfans meteen aan een charts-dominerend 'symbool. Hoewel de Musicologist, bekend van hits als 'Purple Rain' en 'When Doves Cry', helemaal niets te maken heeft met Ubi Soft's 2003-hit game Prince of Persia: The Sands of Time, vertonen de legende en de Franse publisher wel overeenkomsten met elkaar. De muziek van Prince was bijvoorbeeld steeds anders. De games van Ubi Soft zijn tegenwoordig ook constant anders. Prince vond zijn plaats tussen de groten pas jaren nadat hij begon met muziek maken. Ubi Soft vond haar plaats tussen de groten pas jaren nadat het bedrijf de eerste Rayman uitpoepte.

viewerscreen


En beiden hadden een doorbraak. Prince had 'Little Red Corvette', terwijl Ubi Soft zich pal naast Electronic Arts zette met een sterke line-up van Tom Clancy titels, waaronder het geweldige Splinter Cell.Tegenwoordig is Ubi Soft's aanwezigheid iets waar elke serieuze gamer van op de hoogte is. De maker van games als Rayman, Far Cry, Rainbow Six, Beyond Good & Evil, Splinter Cell en last but not least, Prince of Persia: The Sands of Time is niet meer weg te denken uit de industrie, als Prince z'n ster in de Rock & Roll Hall of Fame.

Don't make him angry
Maar waar niet elke song van Prince zo geweldig was als de andere, zo liet ook Ubi Soft steken vallen bij het maken van games. Als we bijvoorbeeld kijken naar de game die deze Preview in eerste instantie mogelijk maakt, Prince of Persia: The Sands of Time, dan zien we dat de meningen nogal verschilden. De een vond het 'ge-wel-dig!', de andere trok een wenkbrouw op terwijl weer een ander schold op de saaie manier van vechten, want vechten moest het Perzische blauwe bloed, veel vechten. Vechten voor een goede zaak, vechten met de pink in de lucht.

Maar 'fok dat'. Als je echt wilt vechten, echt de koppen wil laten rollen, dan moet haat je bloed in zijn getrokken. De wereld redden is voor softy's, vechten doe je voor jezelf, niet voor je ouders of je kinderen. Dus wat gebeurd er als het leven van de Perzische Prins, die nu ouder, wijzer, maar vooral sterker is geworden, bedreigd wordt? Dan trekt hij zijn 2 zwaarden, vindt hij degene die z'n mond opende en veegt hij bloederig het pad richting deze personage schoon, met lichaamsdelen van iedereen die in de weg stond neerkletterend op de klamme kasteel-en-tempelvloeren. Dan stijgt een innerlijk vuur tijdens de confrontatie met de stichter van het kwaad naar zijn hoofd, dan begint de Prins een tegenaanval waarop zelfs Satan als antwoord zou slikken.

viewerscreen


Dus wie is de slikkende duivel die de Prins zijn hoofd op hol brengt? Jenna is het land uit, dus deze rol is geschreven voor een Dahaka, een door het lot gecreeërd, onsterfelijk wezen die onze held datgene moet brengen; het lot. En de Prins z'n lot is om te sterven, een lot dat al besloten was voordat hij het verhaal van The Sands of Time tot een goed einde bracht. Hij stierf echter niet en elke simpele ziel weet dat het lot niet iets is waarmee je moet spotten en daarom stalkt de Dahaka de Prins al een lange tijd, waardoor hij geforceert werd zich voort te bewegen, van locatie naar locatie, trainend om ooit sterk genoeg te zijn voor het monster. Nu is de tijd voor de confrontatie daar...de tijd om te sterven...of de tijd voor wederom een 'twist of faith'?

De verandering
Waar sequels bekend staan als games die iets 'doorzetten', zo ondergaat Prince of Persia 2 juist een complete transformatie ten opzichte van The Sands of Time. De kern van de gameplay is namelijk precies zoals ik het in de vorige alinea beschreef; aggressief, kwaad. De Prins is geen schatje meer, geen pion van de 'goede' mensen. Wil je graag eindigen als een Jumbo Puzzle, dan maak je hem boos en voel je de gevolgen op je insteken. Het enige wat hetzelfde is gebleven is de 'flow', de manier waarop de bewegingen van de personages op elkaar overvloeiden.

Maar daar stopt het dan ook. De game lijkt van Adventure naar Action te zijn gegaan, een complete overloop van genres dus. Je zult voor het grootste deel van de game je 2 zwaarden (voorheen was het er trouwens 1) hard nodig hebben, want punten waarop de hectische actie op de rem gaat staan om overgenomen te worden door stiltes waarin je kunt chillen of moet puzzelen zijn er maar nog maar weinig. Je begeeft je nu dan ook in een helse omgeving. De magische invloed van het kasteel van je vader is slechts aanwezig als vage herinnering.

viewerscreen


The Sands of Time, this time
Dan wel niet hetzelfde gebleven, maar ook terug uit The Sands of Time zijn de krachten van de Prins die hij verkreeg door 'The Sands'. Hij kan nog steeds met de tijd spelen, wat natuurlijk bijzondere momenten gaat veroorzaken in de gameplay. Ben je omsingeld door supersnel-aanvallende tegenstanders? Dan kun je de tijd langzamer maken, terwijl jij nog steeds op normale snelheid je ding doet. De oude tijd-speel krachten zijn allemaal terug, maar ook zijn er nieuwe aanwezig...

En nu we het toch hebben over tegenstanders; ook die zijn terug, al zijn het nu geen gemuteerde mensen. Verwacht monsters uit je ergste dromen, normale mensen met een rothumeur en giganten met voeten waar zelfs ik, maatje 53, niet aan kan tippen. Verwacht ook verschillende wapens in de handen van je tegenstanders die je kunt afpakken...tegen een prijs, genaamd eigen risico. Deze feature is namelijk niet zo simpel als je tegenstander doden. Je moet jezelf op een bepaalde manier zo plaatsen dat je je tegenstanders wapen de jouwe kan maken.

hoe je dit doet is iets wat je zelf mag weten Ubi Soft belooft namelijk een nóg dieper combat-systeem, en alhoewel we ondertussen wel weten dat de prins aggressiever, is wist je nog niet dat de game een gigantisch arsenaal aan moves moet gaan tellen. Je creeërt als het ware je eigen manier van slachten, waardoor Jan speelt als Jan en Rudolf speelt als Rudolf. Geen speler speelt hetzelfde en je zult de credits alleen zien als je weet wat je doet. Beware, button bashers.

Hot or Not?
Hij heeft nu 2 zwaarden, hij is nu stoer en hij zeilt de wereld rond op een boot, ontsnappend aan de klauwen van een onsterfelijk monster. Hij vecht als een Perzische Bruce Lee, speelt met de tijd als een TimeSplitter en heeft een geschiedenis in de gameindustrie waar menig character 'U' tegen mag zeggen. Kan het met deze game nog mislopen?

viewerscreen


Tsja, een 'nee' lijkt op z'n plaats, maar we weten nog te weinig om echt een conclusie te trekken. Zo zou een multiplayer mode aanwezig kunnen zijn volgens de laatste geruchten, iets wat zowel een positieve als negatieve toevoeging zou kunnen worden. Ook is de naam van de game nog niet bekend, aangezien 'Prince of Persia 2' slechts een werktitel is. Verwacht dus meer over deze interessante, veelbelovende game zodra 'ie de ladders van de werkkwartieren uitklimt.
Next articleWario Ware Inc. 2 Japanse release datum. Previous articleNBA Street V3 Screens

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 3303 | 04 augustus 2004 21:29 | #45538
Goeie preview (y)
Leest lekker door, zoals altijd Wink
Avatar
Lodewijk | 04 augustus 2004 21:45 | #45557
idd, maar weet je wat nou niet klopt he? die gozer die onthoofd wordt, bij hem vliegen de vleermuizen uit zn nek gewoon Weird
zou wel vet zijn als je dit a-la-viewtiful joe kan spelen, lekker herhalen zodat je iemand zn kop er 3 keer afsnijdt en er 3 keer zoveel vleermuizen uit zn nek komen Smile
Avatar
Icewolf | 04 augustus 2004 22:58 | #45574
aah nee man. das zo lame. houd et es realistisch fantasy man. das veel cooler
Avatar
Gebruiker 3204 | 04 augustus 2004 23:09 | #45580
jah hoa, PoP is realistisch-_-' sands of time is leuk en aardig maar dit word gwoon fout
Avatar
Janos | 05 augustus 2004 05:27 | #45590
Netjes Randy, zoals altijd.
Avatar
Gebruiker 3916 | 05 augustus 2004 13:29 | #45609
Pff, not interested.
Ik begrijp die hype rond ubisoft trouwens niet.
Zo super vind ik ze zeker niet.
Avatar
Gebruiker 3264 | 05 augustus 2004 15:41 | #45622
deze wel! Very Happy
Avatar
jordyy | 05 augustus 2004 18:23 | #45631
na de 100e vergelijking met de zanger prince ben ik maar gestopt met lezen..
Avatar
Randy1 | 05 augustus 2004 18:53 | #45633
Ik tel er 4. Je kwetst me dus in totaal 96x met deze domme opmerking Crying Daarnaast ga ik er vanuit dat als je het zo vreselijk vond, je ook de eerste alinea had kunnen skippen. Maarja.
Avatar
Isaac- | 05 augustus 2004 22:25 | #45662
ik wil de 1e nog....
Avatar
D-Kong | 07 augustus 2004 14:17 | #45760
de 1e was goed en deze wordt beter, alleen jammer dat ze meer vechten en minder puzzels hebben
Avatar
Lodewijk | 07 augustus 2004 18:29 | #45779
juist niet... maar het is wel een lekkere kerel geworden he Razz singer prince
Avatar
Hiddi010 | 07 augustus 2004 23:17 | #45812
super preview!
EN DAT ZEG IK NIET VAAK
Avatar
Gebruiker 1592 | 08 augustus 2004 13:42 | #45833
Maar het gespring en geklauter en geren was veel leuker dan vechten, dat vechten was gewoon een tussendoortje, net als in de ouwe PoP's. Het ging om het ontwijken van vallen en niet te pletter vallen, en dat was in sands of time ook veel leuker dan het vechten Mad
Avatar
Lodewijk | 08 augustus 2004 14:13 | #45835
lol moet je severance blade of darkness is downen, dat is pas hack & slash met rare monsters.... oeps je arm, sorry heb je dat been nog nodig Razz moet je ze zien hinkelen op 1 been met maar 1 arm, te vet. maja deze PoP ga ik wel kopen, ik ben wel een bloederig type Razz
Avatar
Gebruiker 2768 | 11 augustus 2004 11:28 | #46039
ai, hij ziet er wle gruwelijk uit =D
Avatar
Gebruiker 2998 | 09 september 2004 07:20 | #49138
wow, wrede graphics!!

Avatar
Gebruiker 3579 | 15 september 2004 21:07 | #50025
IK denk dat ik ook dit deel maar moet kopen Very Happy , ik heb net een week ofzow deel 1 en het is echt een geweldig spel Very Happy . Ubisoft bevald me wel Very Happy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Prince of Persia: Warrior Within

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 25 november 2004

Screenshots