Import Review: Mario Golf Review | 21 augustus 2004 04:08 | Auteur: Hans

Golf meets RPG
Mario Golf: Advance Tour is geen standaard golf-game; in dit spel van Camelot maakt de golfsport kennis met het RPG genre, Role Playing Golf dus! Hoe dit precies in zijn werking gaat en of het een succes geworden is lees je in deze review.

MarioGolf_Logo

Hmm.. Mario?!
Na het o zo vrolijke intro-filmpje vindt er al gelijk een raar verschijnsel plaats: de character select. Bij een game die de naam Mario Golf draagt verwacht je natuurlijk de bekende characters uit de vele Nintendo franchises. Bij eerdere afleveringen van Mario Golf - en ook bij veel andere Mario games als Party en Tennis - waren zij namelijk altijd de hoofdrolspelers. De Game Boy Advance versie doorbreekt deze "traditie"; niet Mario & Co maar een gewoon jongentje en meisje behoren tot je keuze. Rest nog alleen het invoeren van je naam en jouw character is geboren.
Nu denk je waarschijnlijk dat het niet kunnen golven met Mario een groot gemis is, maar dat valt eigenlijk best wel mee. Het is helemaal niet erg om met een onbekende character te spelen, ik zelf heb het geen één moment een minpunt gevonden. Overigens verschijnen de Nintendo characters na verloop van tijd wel, alleen verklap ik niet wanneer - het is natuurlijk veel leuker om dit zelf uit te vinden.

MarioGolfAT001 MarioGolfAT002

Ervaring opdoen
Zoals eerder gezegd bevat Mario Golf een RPG-systeem, erg spectaculair en bijzonder is het niet, maar het zit wel goed in elkaar en het is uitstekend uitgewerkt. Je speelt met jouw character verschillende wedstrijden: single of double. Deze laatste mode bespeel je met een vaste partner, die vanaf het begin van het spel in de kamer naast jou slaapt. Na het spelen - en hopelijk winnen - van een wedstrijd of toernooi krijg je ervaringpunten. Deze verdeel je over jezelf en jouw double-partner, je bepaalt zelf wie hoeveel krijgt maar zorg wel dat je golfmaatje up-to-date blijft. De verkregen ervaringpunten worden omgezet in een level, zodat je niveau steeds stijgt. Ook is er een bepaald lijstje met skills waaraan je er na een potje golf een paar kunt laten stijgen - je kiest zelf welke omhoog gaat. Denk hierbij aan vaardigheden als schotkracht en precisie.

MarioGolfAT008 MarioGolfAT006

Stabiele controls
Bij een goede sport-game horen natuurlijk stabiele controls, reken er maar op dat Mario Golf dit heeft! Na een kwartiertje gamen heb je de feeling al wel te pakken; je went erg snel aan de besturing. "Easy to learn, difficult to master" dan misschien? Nee, deze uitspraak geldt niet voor Mario Golf. Wanneer je de controls eenmaal goed kent, kan je niveau wat besturing betreft niet veel hoger. Het is dan zaak om je skills te verhogen, zodat je bijvoorbeeld verder kunt slaan of nauwkeuriger bent bij het putten. Toch moet je goed op blijven letten wanneer je een bal slaat, één misstap kan heel je toernooi namelijk verpesten. Hieronder staan de controls afgebeeld:

MarioGolf_Controls

Voldoende afwisseling?
Behalve de golftoernooien bevat de Story Mode nog veel meer. Je kunt altijd langs gaan bij het clubgebouw om even een praatje te maken met je clubgenoten. Ook is er de mogelijkheid om wat slagen te oefenen op de verschillende golfbanen die het spel te bieden heeft. Ook leuk zijn de extra mini-games, deze nemen de golfregels wat minder serieus en geven een eigen draai aan de sport. Zo is er bijvoorbeeld een mini-game waarin je de bal tussen een paar poorten moet slaan om de baan te voltooien, dit mag alleen met een par of lager. Lukt je dit niet, dan heb je gefaald en kun je het nog een keer proberen. Een ander voorbeeld is een spelletje waarbij vantevoren de drie golfclubs die je mag gebruiken bepaald worden, het kiezen van de clubs gebeurt met behulp van een soort fruitmachine. Deze extra games rekken niet alleen de spellengte maar hebben nog nut ook; je krijgt ervaringpunten als je de mini-game haalt.
Maar natuurlijk is de Story Mode niet het enige wat Mario Golf te bieden heeft. Wil je gewoon een potje golven zonder dat er iets van af hangt? Dat kan in de Quick Game mode. Daagt een maat je uit voor een potje Mario Golf? Dan heeft dit spel een Multiplayer Mode voor je. Verder kun je nog allerlei instellingen veranderen in Options, de door jou behaalde scores bekijken bij Records en de Glossary mode gebruiken om de betekenis van een golfterm op te zoeken. Kortom: er is genoeg te doen en het duurt een hele tijd voordat je het spel zat bent.

MarioGolfAT005 MarioGolfAT003

Next articleSuper Smash Brothers voor DS? Previous articleDevelopment Kit voor de DS gekozen