Paper Mario 2: The Thousand-Year Door Preview | 02 september 2004 16:37 | Auteur: Johan

Iedereen kent Mario, mijn kreupele oma in rolstoel, mijn demente papagaai, mijn buurjongen van drie en de meisjes uit me broertjes klas. Hij is bekend, heeft meer faam dan de gemiddelde BN'er in Nederland en is momenteel bezig aan zijn zoveelste huzaren stukje; Paper Mario 2: The Thousand-Year Door, waarvan we op GameQube vandaag de preview voor jullie hebben klaar liggen.

Intro
We kijken niet meer gek ervan op als Mario samen met zijn bloedbroeder, al dan niet samen, in een kart rondes over een circuit racet, hij een golfclub van zijn caddy aan gereikt krijgt, hij een balletje over slaat met Peach of dat hij op verjaardagspartijtjes de hoofdrol op zich neemt in meer dan 60 verschillende lucratieve minigames. De iets minder bekende vorm waarin we Mario en zijn vriendjes kennen is de RPG vorm, de meeste van de nieuwe generatie gamers kent en heeft natuurlijk Mario&Luigi Super Star Sage gespeeld op de GBA, maar wie kent Super Mario RPG van de SNES nog? De voorloper op de alom geprezen SNES, die qua ideeën en speelstijl erg veel op zijn kleine GBA broertje lijkt. De iets bekendere RPG is natuurlijk Paper Mario 64, hoewel het spel niet de bekendheid van een Zelda OoT, Mario 64 en Golden Eye heeft mee gekregen op de N64, staat het bij de mensen die het gespeeld hebben nog steeds erg hoog aangeschreven. Mede daardoor kijken erg veel mensen uit naar het vervolg op de GameCube, Paper Mario: The Thousand-Year Door.

viewerscreen

De titel zegt al genoeg en dat moet dus ook aanleiding voor Nintendo zijn geweest om eens een lekker sappig en origineel verhaal uit de mouw te schudden. Ik kan het waarschijnlijk uit elke willekeurige (p)review van een Mario spel halen maar dat doen we niet… Peach gaat gezellig op vakantie met Toadsworth en wordt, tijdens het genieten van een najaarszonnetje, ontvoerd door een mysterieus wezen. Mario die net bezig was om zijn snor te ontkroezen krijgt er lucht van en gaat als de wiedeweerga naar de plek des onheil. Maar oh nee, hij is te laat, de plek is verlaten en de Prinses is nergens te bekennen. Het enige dat er is achter gebleven is een kaart, die de weg naar de Star Crystals wijst. Een groot, spannend en origineel avontuur is geboren!

Gelukkig moeten de Mario spellen het niet van hun bijster originele verhalen hebben, daarvoor roept Nintendo de kracht in van dé Gameplay. Die in dit aller nieuwste verhaal er weer zal staan als een huis.

Speelstijl
Zoals we gewend zijn in RPG’s doorloop je het verhaal niet in je ‘uppie’. En ook al is het Mario, zelfs hij heeft metgezellen nodig om dit avontuur tot een goed einde te brengen. Dit keer krijgt hij alleen niet de hulp van de gebruikelijke Luigi en Toad, nee deze keer wordt hij vergezeld door onder andere Christina, een roze Goomba, Noko Tarou, een Koopa Troopa, een dik paars spook genaamd Claudia en een Baby Yoshi. Die elk hun eigen, unieke speelstijlen kennen. Zo kan Mario op Christina gaan staan om hoger gelegen plekken te bereiken, kan Claudia voor een stoot verse lucht zorgen (papieren vliegtuigjes?) en kan je op de rug van Yoshi gaan zitten. Je hebt als Mario niet constant een gestoorde Fisher Price trein van mannetjes achter je aanlopen, maar wordt gevolgd door 1 personage die je elk moment met een paar simpele knoppen combinaties kan verwisselen.

Behalve speciale powers bij je metgezellen kan Mario er zelf ook wat van, met als voornaamste voordeel dat meneer niet uit vlees en bloed bestaat maar uit een simpel stukje papier. Zo kan hij door nauwe spleten heen glijden/lopen die normalitair ontoegankelijk zijn. Ook kan hij á la de Transformers zich transformeren in een papieren vliegtuigje, wanneer hij voor een groot, gapend gat staat. Met een simpele druk op de knop ‘glide’ je naar de overkant, waar je het avontuur kan voortzetten. Dit zijn 2 ‘papieren-skills’ die onze goed gehumeurde loodgieter bezit, maar ook heeft hij de mogelijk om even flink met een hamer rond te zwaaien, waarmee blokken geen enkel probleem meer opleveren. Daarnaast kan er een flinke tik mee uitgedeeld worden richting een tegenstander. Behalve boven genoemde moves zijn er nog tig andere mogelijkheden tot je beschikking die je helpen een weg door de dungeons en kastelen heen te vinden, terwijl je een diversiteit aan tegenstanders zorgvuldig fileert.

viewerscreen

Battles
De Prinses redden gaat niet zonder slag of stoot, er loopt genoeg gespuis rond die jou en je metgezellen het leven zuur zullen maken. Zo vind je overal in de wereld tegenstanders, zelfs in de stadjes, die jou maar wat graag een kopje kleiner willen maken. Mensen die ervaring hebben met de voorgaande delen weten al wat hun te wachten staat qua battlestyle, voor de andere mensen: Lees even gezellig mee!

De vijanden lopen vrij over de wereld rond en je zult pas tegen ze vechten als je tegen ze aanloopt (of visa versa), dus geen random encounterd battles meer. Eenmaal begonnen aan zo’n battle is de keus van je partner erg belangrijk, want zoals eerder vermeld heeft ieder personage zijn eigen unieke mogelijkheden en kunnen bepaalde tegenstanders alleen verslagen worden door middel van bepaalde moves. Zo kan een Baby Yoshi, zoals gebruikelijk, zijn tegenstander opslokken en weer uitspugen terwijl een Claudia tegenstanders weg kan blazen (of uit?). Zo zal je voor of tijdens gevechten moeten bepalen wie waar geschikt voor is, wat je alleen maar kan leren door ervaring op te doen.

De sterkte van de aanvallen van Mario, maar ook die van je medereizigers, is geheel afhankelijk van jou timing. De gevechten gebeuren niet via standaard menuutjes, maar zijn interactief. Zo verschijnen in beeld op bepaalde momenten ‘icoontjes’ die, wanneer je ze op het juiste moment indrukt, ervoor zorgen dat je aanval sterker wordt. Maar ook tijdens de beurten van de tegenstander hoef je niet hulpeloos toe te kijken, want je kunt de aanvallen van je tegenstander ook ontwijken, wat weer gebeurd door op het juiste moment de juiste knop in de te drukken. Het klinkt allemaal erg simpel, maar uit ervaring met andere delen kan ik je vertellen dat er veel oefening in gaat zitten voordat je dit goed kan!

Nieuw in Paper Mario 2 is de interactie met het ‘publiek’, die ervoor kunnen zorgen dat aanvallen van jou sterker kunnen worden (vooral handig tijdens eindbaas gevechten) of dat je aan het einde van een goed verlopen gevecht je extra bonus punten krijgt die er weer voor zorgen dat je sneller groeit (sterker wordt). Zo kan Mario acrobatische finishing moves uitvoeren, die ervoor zorgen, mits goed uitgevoerd, dat het publiek voor jou op de stoelen gaat staan en uit hun dak gaat. Hierdoor krijgt Mario zogenoemde “Starpoints’ die weer de mogelijkheid bieden om andere, sterkere aanvallen te plaatsen.

viewerscreen

Outro
Ben je helemaal uitgekeken op al dat prinsessen redden gedoe, dan is er altijd nog de mogelijkheid om even lekker te ontspannen. Help mensen uit dorpjes zoeken naar vermiste voorwerpen en/of vrienden en familieleden, speel leuke lucratieve minigames waarmee je extraatjes kan verdienen, vind geheime doorgangen en schakelaars of ga op zoek naar 1 van de vele te verzamelen objecten, zoals Badges, Shines en muntjes.

Al met al is er bij voorbaat al weer genoeg te doen bij deze nieuwe Mario titel; Kwijlen bij de screens en artwork, filmpjes de hemel in prijzen, het spel op je verlanglijstje zetten, pre-ordenen, importeren en had ik al genieten gezegd? Genieten van het spel, maar vooral de schitterende visuele kinderstijl, Nintendo haalt weer alles uit de kast. Ik kan in ieder geval niet meer wachten totdat deze schitterend vormgegeven Game in mijn zwarte kubus aan het rondspinnen is. Gelukkig is oktober de maand waarin één van de zeven wereldwonderen van 2004 plaats gaat vinden.
Next articleNieuwe Riviera trailer! Previous articleThe Third Age Screens

Reacties van gebruikers

Avatar
D-Kong | 02 september 2004 17:26 | #48411
mooi stuk
Avatar
Pascal | 02 september 2004 17:28 | #48412
Zoveel toppers het einde dit jaar en begin volgend jaar... En dan heb ik ook nog een xbox :'| Er gaan flinke bedragen over de balk rond die tijd Razz
Avatar
E-J | 02 september 2004 17:29 | #48413
*kwijlt ze beeldscherm onder* en telt de dagen totdat deze game in ze kubus kan plaatsen!!! Razz
Avatar
Carazo | 02 september 2004 17:30 | #48414
Leuke preview Smile
Hopelijk wordt dit de game van 2004.
Avatar
Xaria | 02 september 2004 17:36 | #48415
Lol, leuke tags Very Happy Crying Very Happy
Maar paper mario just aint my style of rpg Mad
Wel goeie preview Biertje?
Avatar
Pieter | 02 september 2004 17:38 | #48417
Lijkt me een vette game! Ik ben benieuwd hoe die ‘interactie met het publiek’ gaat werken...
Avatar
The_Gamer | 02 september 2004 17:52 | #48420
Ga hem zeker halen zodra hij uitkomt! Worship
Avatar
Jetstar | 02 september 2004 18:03 | #48421
dit wordt de game. punt.
Avatar
Minish | 02 september 2004 18:09 | #48423
HiPPer dan HiP!
Avatar
E-J | 02 september 2004 18:19 | #48424
wanneer kan je hem preoderen bij gametastic.nl
Avatar
Gebruiker 2308 | 02 september 2004 18:27 | #48425
HiePer de PiePer!
Avatar
Timo | 02 september 2004 19:04 | #48429
JoePie de PoePie!
Avatar
Zapp-x | 02 september 2004 19:43 | #48443
Musthave game voor mij, heb me ook erg vermaakt met de beide Mario RPG's op de SNES en N64 Smile
Avatar
Willem | 03 september 2004 18:31 | #48568
Zeer vette Preview Johan. Ik lees niet vaak previews, meestal lees ik ze orienterend, maar deze heb ik echt helemaal doorgelezen, en ik ben er veel wijzer van geworden. In een postieve zin, want deze game is (denk ik na het lezen van jou Pre.) een echte must!

Vooral dat je in 'n vliegtuig kan veranderen lijkt me vet. En ook dat je allemaal minigames kan doen is een leuk iets, dat je tijdens de 'verhaallijn' ook nog andere dingetjes kan doen! Very Happy
Avatar
Satria | 03 september 2004 23:07 | #48600
Leuk geschreven Johan Smile
Avatar
Joost | 05 september 2004 10:41 | #48798
Mooie preview!!

Avatar
Gebruiker 3552 | 05 september 2004 16:10 | #48837
super goede preview man... en deze game lijkt me echt cooly...
Avatar
GiHan | 05 september 2004 21:30 | #48858
kweenie of ik m haal
het is een strakke game (heb genoten van zn voorgangers) maar er komen zoveel spellen tegelijk uit dat de keuze moeilijk wordt
Avatar
Kerdaben | 06 september 2004 13:10 | #48876
hoi
Avatar
NAGILUM | 06 september 2004 22:06 | #48922
wow ja papermarioin oktober al ??
Avatar
Johan | 06 september 2004 22:57 | #48926
Goede preview, zelf geschreven?
Avatar
Gebruiker 4358 | 04 oktober 2004 17:55 | #52276
Oehhh, zeker intresse voor het spel na het lezen van deze review Very Happy
Avatar
Gebruiker 3654 | 10 november 2004 18:39 | #56831
aargh moet deze game hebben
Avatar
Justus | 02 december 2004 18:41 | #59246
die luigi op het eerste plaatje ziet er stoer uit!
en het is zeker een vette game!
Avatar
redrush | 30 maart 2005 14:30 | #72378
hoe duur is dit spel op dit moment ?

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Paper Mario 2

Platform: Nintendo GameCube
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 26 november 2004

Screenshots