Donkey Kong: Jungle Beat Preview | 16 september 2004 15:01 | Auteur: Paul S

Na een lange tijd van afwezigheid lijkt Donkey Kong weer volledig op koers te liggen. Met games als Mario vs. Donkey Kong, DK: King of Swing, Donkey Konga en DK: Jungle Beat staat er binnenkort weer een hele stapel games van de grote aap bij ons op de plank. Hier lees je wat de laatst genoemde game je allemaal te bieden heeft.

Stel: Je bent een van de grootste game producenten in de wereld. Je brengt een game uit die een erg vreemde controller gebruikt. Duizenden gamers kopen de game en de controller, maar voelen zich toch flink afgezet omdat ze de dure controllers erbij hebben gekocht die ze alleen voor die game kunnen gebruiken. Wat doe je dan als games producent? Juist, je brengt een game uit van het meest onwaarschijnlijke genre dat je je bij die controller kunt indenken. Simpel toch?

Een platform game die je bestuurd met een setje trommels? Hoe kan zoiets nu leiden tot een leuke game? Blijkbaar op een niet al te moeilijke manier aangezien de creatieve geesten bij Nintendo het voor elkaar hebben gekregen. Hun resultaat achter dit idee draagt de titel Donkey Kong: Jungle Beat (DK: JB) en het zorgde voor een van de meest positieve verassingen op de afgelopen E3.

showscreen

De geschiedenis van de game

Aan de wortels van deze game staat onze grote vriend Shigeru Miyamoto. De pas gevormde development studio van Nintendo in Tokyo kreeg van deze kleine grote man namelijk de suggestie om een game te maken met de Donkey Kong licentie.

Degene die echter met het uiteindelijke idee kwam was onze nieuwe vriend Yoshiaki Koizumi. Koizumi was de director van Super Mario Sunshine en dus geen onbekende bij Nintendo. Zijn idee voor DK: JB ontstond toen hij veel klachten hoorde van gamers dat de besturing van games steeds moeilijker werd. Na het bijwonen van een interne demonstratie van de Conga controller zag hij in dit stukje hardware de oplossing voor dit probleem. Met zijn 2 “knoppen” en de geluidsensor voor het klappen bedacht hij een control setup die uniek was, maar toch heel veel mogelijkheden in zich had. Na het delen van dit idee met zijn mede studio genoot en uiteindelijke producer van de game, Takao Shimizu, werd het project opgestart. Bij deze had Nintendo’s studio in Tokyo zijn eerste project. En tijdens de E3 bleek dit een veel belovend project te worden.

De besturing

Het meest vernieuwende aspect aan de game is zijn besturing. We spelen al jarenlang platform games en dit ging altijd goed met een D-pad en één knop om te springen. Super Mario heeft al sinds jaar en dag een extra knopje waarmee hij harder kan lopen en eventueel zelfs vuurballen schieten. DK: JB speel je echter met een trommel…Hmmm, en hoe hebben die knappe koppen bij Nintendo het dan voor elkaar gekregen om toch nog een goede platform game met sublieme besturing af te leveren? Door de besturing simpel te houden! We leggen het je uit middels onderstaande plaatjes.

showscreen
Om DK naar rechts te laten lopen sla je op de rechter drum. Sneller slaan zorgt ervoor dat DK sneller gaat rennen.

showscreen
Om DK naar links te laten lopen sla je gewoon op de linker drum. Sneller slaan zorgt er hier uiteraard ook voor dat DK sneller gaat rennen.

showscreen
Door op beide drums te slaan springt DK.

showscreen
Interactie met de omgeving gebeurd allemaal door een keer in je handen te klappen, hierdoor ontstaan schokgolven om DK heen.

Dit zijn echter alleen de basis controls. Door bijvoorbeeld naar een vijand toe te rennen, te klappen en hem te vangen in je schokgolven, kom je in een andere game mode. Deze gamemodes zijn eigenlijk minigames. Bij bepaalde vijanden moet je namelijk de vijand hooghouden en hem steeds hoger de lucht inslaan door hem getimed te raken. Een andere keer moet je de vijand gewoon tot pulp slaan. De linker en rechter drum zijn hier respectievelijk een linkse en rechtse stoot en door te klappen ontwijk je stoten van de tegenstander. Simpel, maar erg leuk.

showscreen

De interactie gaat trouwens nog veel verder. Op sommige plekken kun je bijvoorbeeld wall-jumps maken, maar ook ouderwets liaan slingeren. Je kunt ook bijvoorbeeld in bloemen klimmen en je zelf lanceren door hun buigbare steel te gebruiken. Je kunt op sommige plekken ook een stukje zweven, wat de besturing weer beïnvloed. Minder spannende interactie is er ook in de vorm van zwermen vlinders die door een keer te klappen tijdelijk veranderen in een brug. Zoals je ziet is DK: JB minder simpel dan op het eerste oog mogelijk lijkt.

Graphics

Grafisch is de game verassend goed. Op het eerste oog valt het misschien niet op, maar de karakter modellen zijn ontzettend gedetailleerd. Zo heeft DK een heuse vacht (waar Star Fox Adventures nog iets van kan leren) en zitten de levels vol met bewegend gras, bloemen en andere flora en fauna. Leuke details zijn er in weg vliegende vogels in de achtergrond als je een keer hard in je handen klapt. Ook de aanwezige vuur en lichteffecten zijn erg goed. Het nadeel is alleen dat de camera meestal zo ver weg zit van alle pracht en praal dat de levels een beetje kaal aandoen. Maar over het algemeen is het genieten geblazen.

showscreen

Toekomst van de game

Met de belofte van Yoshiaki Koizumi om de interacties met de omgeving flink uit te breiden. Hier is natuurlijk niks op tegen. Deze op het eerste oog standaard, maar toch erg frisse platform game verdient het om gespeeld te worden door het grote publiek. Het is echter zonde dat deze game waarschijnlijk niet geaccepteerd gaat worden door het grote publiek (behalve in Japan misschien). Ik denk dat de gedachte om een platform game met een trommel te spelen veel mensen afschrikt. Eeuwig zonde natuurlijk, maar als je volgend jaar een exemplaar in je kast hebt liggen dan weet jij wel beter.
Next articleDef Jam: Chicks of New York Previous articleAfbeelding van DS development kit!

Reacties van gebruikers

Avatar
Willem | 22 september 2004 16:51 | #50977
Vet. Het is dus niet alleen muziek maken (wat ik in de eerste instantie dacht). Tof er dus ook wat interactie/minigames her en der te vinden is in de game. Echt lijp hoe ze gewoon een platform maken waarin je het personage bestuurt dmv trommels! Worship

Goede Preview overigens Paul S, m'n complimenten Smile
Avatar
Johannes | 22 september 2004 16:50 | #50979
Ik heb hem op de GamePlay gespeeld en het was cker mijn favoriet Very Happy Dit wordt een hele vette game, kan niet w88 Razz
Avatar
Cube17 | 22 september 2004 16:51 | #50980
Smile cool man
Avatar
Gary | 22 september 2004 16:51 | #50981
deze game is m'n persoonlijke favoriet van de GamePlay, verplichte kost!
Avatar
Stokkie | 22 september 2004 16:55 | #50985
Deze staat bovenaan mijn verlanglijst
Avatar
Zapp-x | 22 september 2004 17:07 | #50990
Hoe vet de game ook is.. ik vind dat ze deze niet meer dan 30 euro mogen laten kosten, of er moet 20 uur gameplay oid in zitten ^^
Avatar
Ajax | 22 september 2004 17:16 | #50992
waarom niet meer dan 30?
Avatar
Carazo | 22 september 2004 17:21 | #50994
Mooie review Smile
Ik dacht trouwens dat die door namco werd ontwikkeld.
Avatar
Gebruiker 4060 | 22 september 2004 17:24 | #50997
waarom niet gewoon 100 ben jelekker lang bezig Smile
Avatar
Zapp-x | 22 september 2004 17:39 | #51003
@ Ajax en Daimjen... omdat je ergens de grens moet stellen Razz ik vind onder de 10 ENORM weinig... ongeveer 18/24 oid vind ik wel genoeg.. dus vandaar 20 Holy
Avatar
Timo | 22 september 2004 17:40 | #51004
@Willem: Donkey Konga draait idd allemaal rond muziek, maar Donkey Kong: Jungle Beat(dez game) heeft niet echt iets met muziek te maken, maar is een platform die je bestuurd met de konga's Weird
Avatar
Gebruiker 1590 | 22 september 2004 17:43 | #51005
ik vindt deze wel leuk. Heb er veel plezier mee beleeft op de PU: gameplay!. Donkey konga zelf is niet leuk, maar deze versie is de moeite zeker waard. Hopelijk komt deze ook nog met konga's uit!
Avatar
Kuyperkid | 22 september 2004 18:01 | #51008
uhm kan je niet met een normale controller de game spelen dan Weird ???
Avatar
Paul S | 22 september 2004 18:21 | #51015
Ik denk van wel. Donkey Konga kun je ook met een normale controller spelen. Je gebuikt dan de facebuttons om te slaan (Linker en Rechter trommel) en te klappen.
Avatar
Ajax | 22 september 2004 18:31 | #51020
@ zapp ...ik bedoel waarom niet meer dan 30 euro?
Avatar
Hans | 22 september 2004 18:31 | #51021
Hoe duur zal Jungle Beat zonder Bongo controller zijn? Is daar al iets over bekend gemaakt?
Avatar
D-Kong | 22 september 2004 18:32 | #51022
mijn favoriet van de gameplay. kga hem cker halen wanneer die uitkomt
Avatar
Zapp-x | 22 september 2004 18:34 | #51023
lol @ ajax.. omdat ik het gewoon een update vind.. als hij kort is... imo kon dit gewoon als game bij donkey konga Smile
Avatar
aXXis | 22 september 2004 19:16 | #51037
Deze game moet ik cker hebben. Een lekkere 2d platformer is nooit weg Smile
Avatar
Pieter | 22 september 2004 19:21 | #51040
30 euro zou me ook redelijk lijken, hoewel deze game me nog veel cooler lijkt dan Donkey Konga! Misschien dat ze voor deze game er ook weer een setje Bongo's bij doen? (+een versie van 30 euro voor degene die het eerste deel al hebben)

Verder goede review! Mooi hoe de besturing is uitgelegd via screenshots, want dat is toch het duidelijkst...
Avatar
naruto_rasengan | 22 september 2004 19:27 | #51042
Deze game is vette dope moe hebbe gelijk als ie uitkomt Razz Smile
Avatar
Gebruiker 3441 | 22 september 2004 19:44 | #51046
deze lijkt me iig stuk beter dan die andere bongo game Very Happy
Avatar
Naruto-fan | 22 september 2004 20:45 | #51053
lijkt me echt lachuh
Avatar
Gebruiker 3485 | 22 september 2004 21:25 | #51054
Ik heb Donkey Konga en deze allebei op PUG gespeeld... Ik moet zeggen dat Donkey Konga gewoon dikke lol is, hastikke lache game... En deze game, tja is heel apart en leuk Smile .... Doordat je met bongo's werkt ben je veel interactiever met het spel en al.. Topgame wordt dit zeker!
Avatar
Gebruiker 3211 | 23 september 2004 08:40 | #51072
Smile dat word geld uitgeven binnekort Smile
Avatar
Gebruiker 4219 | 23 september 2004 09:17 | #51075
Jee...waarom trommels? Als men een uurtje of langer aan het trommelen is, dan worden de handen rood. Maar wel leuk bedacht....straks wordt het zeker harp, fluit of piano spelen op gamecube???
Avatar
Gebruiker 3504 | 23 september 2004 15:14 | #51100
coole game _o_
Avatar
Minish | 23 september 2004 21:30 | #51159
DONKEY KONGA _0_
Avatar
Joost | 24 september 2004 22:27 | #51287
Must-have voor mij. Worship
Mooie preview ook!
Avatar
Gebruiker 4276 | 25 september 2004 08:09 | #51320
Mooi verslag hoor!
Avatar
Gebruiker 4358 | 04 oktober 2004 17:54 | #52275
Very nice preview Very Happy
Avatar
Gebruiker 3535 | 26 oktober 2004 20:38 | #54908
Lijkt me cool met de bongo's
Avatar
Gebruiker 4924 | 25 januari 2005 09:33 | #64759
hij is leuker dan donkey konga

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Donkey Kong: Jungle Beat

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Action
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: Onbekend

Screenshots