Donkey Konga Review | 19 oktober 2004 19:24 | Auteur: Zapp-x

Donkey Konga
Donkey Konga is dit jaar 1 van de sleuteltitels van Nintendo, dat moge duidelijk zijn. Zal de game haar verwachtingen waar maken? Lees het hier!

Vrijdag was het eindelijk zover, Donkey Konga was gearriveerd in huize Boschma, vol blijdschap pakte ik het pakketje uit, en begon ik de game te spelen. Als eerst viel me op dat de Bongo groter is dan ik gedacht had. Het blijft natuurlijk een plastic speeltje, maar stevig is deze nieuwe controller van Nintendo wel. Aan het begin was ik alsnog een beetje onzeker over de duurzaamheid van de Bongo, maar na een aantal stevige drumsalvo’s wist ik genoeg, deze Bongo gaat een lang leven tegemoet!

Het begin
Eenmaal de game opgestart begon ik gelijk met de belangrijkste 1player mode, Street Performance, in deze mode kun je namelijk muntjes verdienen waar je later weer de nodige goodies van kunt kopen. Je hebt in de Street Performance 2 modes, de Jam mode en de gewone mode. De Jam mode is een nogal overbodige mode. In deze mode zie je de noten niet, en moet je gokken op welk moment je moet gaan slaan. Het zal uiteindelijk resulteren in gewoon wat blind met 2 handen op je Bongo rammen, we gaan snel verder met de mode waar je wel wat aan hebt.

showscreen


De gewone mode bestaat (net als de Jam mode) uit 3 moeilijkheidsgraden; Monkey, Chimp en Gorilla. De eerste niveau's zijn al speelbaar, de liedjes in Gorilla mode zul je moeten kopen, en dus begon ik met de Monkey mode. Je kunt in deze mode (net als in elke andere) kiezen uit 31 liedjes. De liedjes zijn erg goed gekozen, voor ieder is er wat wils. Eenmaal begonnen met "the Locomotion" ontdekte ik dat de liedjes helaas niet van de originele artiesten zijn. Nintendo heeft bij de meeste liedjes echter wel voor goede vervangers gezorgd, maar liedjes als "Tubthumping" en "99 Red Balloons" klinken totaal niet zoals ze horen te klinken. Verder zitten er een aantal gameliedjes in, die erg goed bij de game passen.

Key to success
De liedjes in Donkey Konga zijn afgebeeld op een soort plaat van hout, die zich op diverse snelheden van rechts naar links zal bewegen. Op deze plaat staan de noten die je aan moet slaan op je Bongo of met je handen. Op deze "notenbalk" komen natuurlijk je noten langs, en bij elke noot is een andere actie nodig. Bij een geel rondje sla je met links, bij een rode met rechts en bij paars sla je met beide handen tegelijk. Als je een blauw "rondje" tegenkomt moet je klappen. Verder heeft de game nog een aantal rustmomenten, dit zijn de roffelgedeeltes. Om extra muntjes te verdienen kun je hier jezelf als een gek uitleven op je Bongo, maar je kunt ook genieten van de rust om je voor te bereiden om een moeilijk stukje.

viewerscreen


Je kunt elk liedje op silver en gold halen. Boven in je scherm loopt een balkje die al je goede slagen telt. Als je goed slaat vult hij zich, bij een foute slag loopt hij een stukje leeg. Aan het begin van je song wordt aangegeven tot waar het balkje vol moet zijn voor silver, sla je het hele balkje vol dan krijg je gold. Links in je beeld loopt een metertje die bijhoudt hoeveel slagen je achterelkaar goed hebt gehaald. Als je een slag mist, staat deze combo-meter uiteraard weer op 0.

Shoppen maar
Zoals al gezegd, kun je in Donkey Konga de nodige muntjes verdienen. Deze muntjes kun je over de balk smijten in de bijbehorende "shop" die net als de rest van de game uit een inspiratieloos menuutje bestaat. In deze shop kon je liedjes voor het Gorilla niveau kopen, nieuwe geluiden voor je Bongo halen of de nodige centen neer tellen voor een paar minigames.

De shop is een leuke toevoeging aan de game, maar had zoveel meer kunnen/moeten zijn. De enige echt nuttige functie in de shop is het kopen van de Gorilla liedjes. De extra Bongo geluiden zul je geen van allen vaak gebruiken, en de minigames zijn wel erg mini! De game telt maar 3 minigames, iets wat er veel meer hadden moeten zijn. De minigames zijn ook nog eens erg simpel in elkaar gezet, en ze zullen dan ook niet voor de nodige extra impuls zorgen.

viewerscreen


Multiplayer
Donkey Konga komt pas echt tot zijn recht in de multiplayer mode. Je kunt de game met 4 Bongo's spelen, maar ook met een aantal traditionele controllers. Met Bongo's is de game uiteraard veel leuker, en daar zit gelijk het grote probleem. Nintendo heeft er voor gekozen om de Bongo net zo duur te laten zijn als een controller, logisch zul je denken? Niet bepaald. Met een gewone controller kun je elke Cubegame spelen, met de Bongo kun je er op dit moment maar 1 spelen, en in de toekomst 3. Dit zorgt dus dat je de game vaak alleen maar multiplayer kunt spelen als je vrienden kent die de game ook hebben, het begrenst je mogelijkheden.

Als je die vrienden wel hebt, kan de lol niet op! Donkey Konga mag met recht 1 van de leukste multiplayer games op de Cube genoemd worden. Je kunt tegen elkaar spelen in de Battle Mode, maar je kunt ook samen aan mooie symfonieën werken in de Jam Mode. Een paar nieuwe punten aan deze mode is dat je elkaar nu ook dwars kunt zitten door middel van de welbekende "pow" blocks. Als je 1 ziet, en je slaat op tijd, zullen er punten bij je tegenstander af gaan. Verder heb je nog bepaalde momenten dat je een gokkast in beeld krijgt, als je daar op tijd op de goede noten slaat, krijg je muntjes.
Next articleMario Kart: Double Dash!! Bundel Shot Previous article...en ook Wario Ware 2 doet het goed!

Reacties van de crew

Avatar
Paul S | 19 oktober 2004 19:47 | #191707
Donkey Konga is simpelweg een van de leukste games van de afgelopen jaren. De game is ideaal om even tussen door te spelen (in een kwartiertje speel je al snel 4 nummers), er is aardig wat te unlocken en de multiplayer is erg leuk (vooral Jam Session). En over de multi-player mode: deze kun je gewoon met controllers spelen, maar Bongo's worden wel aangeraden voor meer plezier. Het rammen op die trommels is gewoon leuk!

Ik ben het helemaal eens met Age's punt. Een 86 betekend voor deze game overigens niet dat je er minder plezier aan beleeft dan aan bijvoorbeeld Pikmin. Het plezier dat je aan beide games beleeft is namelijk hetzelfde. Alleen gebeurd dit bij Donkey Konga op een andere en minder mooi verpakte en simpelere manier. Daarom is het punt terrecht.

Nu ik 2 bongo's heb hoop ik overigens wel dat DK: JB ook een multi-player mode krijgt...

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 3591 | 19 oktober 2004 19:44 | #54041
orgineel, dat is fantastisch
Avatar
Gebruiker 4260 | 19 oktober 2004 19:45 | #54042
Juiste score, niet superhoog, maar wel nice. Ik hoef em niet te kopen, Het is de enige titel die mijn zusje koopt dit jaar
Avatar
Timo | 19 oktober 2004 19:46 | #54044
Ik vind de graphics, voor wat ze moeten doen toch wel een 6 waard Weird
De achtergronden zien er redelijk uit, de ventjes ook en het is allemaal heel duidelijk...

Maar idd jammer da een bongo apart zo duur is, kwil ook wel eens multiplayeren Crying
Avatar
Zapp-x | 19 oktober 2004 19:50 | #54045
Menu's zijn erg lelijk.. de minigames zijn lager dan de N64, en de "sprites" op het beeld kunnen maar op 2 manieren bewegen... het is gewoon een Snes game qua graphics, dus hoezo hoger Smile
Avatar
Johannes | 19 oktober 2004 19:51 | #54046
Goede review. Ik vind die Jam mode ook maar overbodig Weird Had dan ook liever echt dat je tegen andere apen moest en zo liedjes unlocked ofzo, maar helaas. Cijfer is wel terecht Wink
Avatar
Gebruiker 2088 | 19 oktober 2004 20:03 | #54052
ja maar die graphics zijn wel bedoeld als Stylo, niet omdat ze niet beter kunnen op de cube
Avatar
Gebruiker 3485 | 19 oktober 2004 20:04 | #54053
Wel kut dat ik op die ene screen allemaal liedjes zie die er niet bij zitten...
Avatar
Roï | 19 oktober 2004 20:24 | #54054
En erg leuk spel maar zeker niet meer dan een 80 waard.
Het is gewoon niet goed genoeg afgewerkt.
Avatar
Gebruiker 1541 | 19 oktober 2004 21:13 | #54059
mwah als ik de game koop wil ik wel 2 bongo's en dat word me toch echt te duur.
Avatar
Theun | 19 oktober 2004 21:19 | #54060
"De game wordt pas echt leuk in de multiplayer mode. Sluit 4 Kongo's aan en begin te "
Dat zijn toch Bongo's?
Avatar
Gebruiker 1701 | 19 oktober 2004 21:23 | #54061
Waaaaaaaarom noemt onze vriend Age die dingen Kongo's? Kongo is toch echt een land Razz ...
Avatar
Maniack | 19 oktober 2004 21:53 | #54064
Als ze de originele artiesten gebruikten voor DK, dan zou Nintendo dure rechten moeten kopen en dan waren we niet echt blij geweest, want dn was de prijs van DK hoger
Avatar
Pikachu | 19 oktober 2004 21:57 | #54066
Onorgineel leuk spel lijkt me.
Avatar
Zapp-x | 19 oktober 2004 21:57 | #54067
Lol @ Gohan.. ik typ het 11 keer goed ofzo.. en dan die 12e keer verneuk ik het Mad het wordt me ook te makkelijk gemaakt met Donkey KONGA, die Bongo's gebruikt ^_^ Ik zal t ff verbeteren.
Avatar
Gebruiker 3553 | 19 oktober 2004 22:39 | #54069
goed nieuws dat je het ook met je controller kunt spelen
Avatar
Carazo | 19 oktober 2004 23:12 | #54073
Die cijfer is dik terecht Smile
Avatar
Gebruiker 3211 | 20 oktober 2004 09:30 | #54095
we will rock you staat er nog geneens bij !!!! (bij mijn versie int nl)
Avatar
Gebruiker 3485 | 20 oktober 2004 09:31 | #54096
Met controller is ook wel dikke lol, alleen met bongo's is natuurlijk 10x beter...

En dat het niet de orginele artiesten zijn boeit me dus echt niets.
Avatar
Gebruiker 3459 | 20 oktober 2004 11:06 | #54109
Amerikaanse screenshots (We Will Rock you :o )
Avatar
Gebruiker 4439 | 20 oktober 2004 11:12 | #54111
Door het onverwachte succes van de game heeft nintendo nu al een tekort aan bonga`s.
Dat wil wel wat zeggen
Avatar
Guybrush | 20 oktober 2004 11:14 | #54113
Donkey Konga is wel vet, jammer dat het niet zo goed is afgewerkt.
Avatar
Gebruiker 4154 | 20 oktober 2004 12:48 | #54138
denk niet dat ik em haal
Avatar
Gebruiker 3459 | 20 oktober 2004 12:51 | #54140
ik vind het trouwens goed dat de graphics niet zo mooi zijn, anders ben je tochveel te veel afgeleid

am I right or am I right?
Avatar
Gebruiker 4211 | 20 oktober 2004 13:27 | #54152
Ik heb hem ook vrijdag meteen gehaald en hij is leuker dan ik had verwacht.
Good work namco Smile
Avatar
Gebruiker 1810 | 20 oktober 2004 14:31 | #54165
kvind het een kut spel
Avatar
Flapperbol | 20 oktober 2004 22:56 | #54215
Dit is zeker geen kutspel, Iedereen bij mij thuis (inclusief ouders) zijn verslaafd aan t spel. kheb er wel een bongo bijgekocht, want een controller is niet echt leuk. Super game
Avatar
Gebruiker 2923 | 22 oktober 2004 10:27 | #54397
Iedereen die samba de amigo heeft gespeeld, weet dat zulke spellen echt tof zijn.
Zal ff een lijstje maken van zulke spellen:

Samba de amigo DC,AC Maracas
Samba de amigo v2000 DC Maracas
Donkey konga GC Bongo
Donkey konga 2 GC Bongo
Evio (+alle games) Stand-alone Violin
MiniMoni: Shaker
and Tambourine! Dapyon! Psone Tambourine
Guitar Freaks AC,Psone,Ps2 Guitar

Help me fill the list, Games met instrumenten...
Avatar
Pikmin | 22 oktober 2004 12:37 | #54413
Cool! je kunt het pokemon liedje spelen. iets te prijzig als je muliplayer wilt doen en single player lijkt me niet veel an. no konga for me
Avatar
Gebruiker 1978 | 22 oktober 2004 14:57 | #54431
jeeej geen fanboy cijfer ^^ helemaal mee eens de game is leuk maar gaat erg saai worden als je het alleen speelt... ^^
Avatar
Zapp-x | 22 oktober 2004 17:45 | #54461
Je kunt het Pokemon liedje niet spelen, zit niet in de Europese versie Crying
Avatar
Johan | 22 oktober 2004 17:50 | #54462
Toch best wel knap, moeten we een half jaar langer wachten... Krijgen we de slechtste versie!
Avatar
Kleaver | 22 oktober 2004 18:40 | #54471
Ik zit nog te twijfelen of ik deze zou kopen, opzig goeie zaak dat het spel en de trommels maar 59,95 kosten.
Avatar
Gebruiker 1541 | 27 oktober 2004 16:40 | #55015
ja maar ik wil dan wel meteen een 2e.....

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Donkey Konga

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Music
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 15 oktober 2004

Screenshots